Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe Canon R5 en R6 specs?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Re: Nieuwe Canon R5 en R6 specs?

    Wat ik niet echt begrijp:
    Zowel de R5 als de R6 hebben in-body IS
    quasi alle RF-objectieven hebben IS
    Dus dan heb je een dubbele IS. Indien de IS goed werkt (wat men toch kan verwachten van een topcamera), dan zou daarom toch een mogelijkheid moeten zijn om objectieven te gebruiken zonder IS. Die zouden dan een heel stuk minder kosten, en zou de aanschaf van het hele systeem gevoelig betaalbaarder maken.
    Ik heb veel interesse, maar ik wacht nog een beetje juist om die reden.

    Iemand die hier een verklaring aan kan geven?
    Last edited by philippeDeli; 19 juli 2020, 19:39.
    Canon EOS R6 systeemcamera met RF 50 1.8 STM + RF 25-105 F/4 IS 'L' USM, + EF-RF-adapters en een paar heel goede EF 'L' objectieven

    Comment


    • #32
      Re: Nieuwe Canon R5 en R6 specs?

      Oorspronkelijk geplaatst door philippeDeli Bekijk bericht
      Wat ik niet echt begrijp:
      Zowel de R5 als de R6 hebben in-body IS
      quasi alle RF-objectieven hebben IS
      Dus dan heb je een dubbele IS. Indien de IS goed werkt (wat men toch kan verwachten van een topcamera), dan zou daarom toch een mogelijkheid moeten zijn om objectieven te gebruiken zonder IS. Die zouden dan een heel stuk minder kosten, en zou de aanschaf van het hele systeem gevoelig betaalbaarder maken.
      Ik heb veel interesse, maar ik wacht nog een beetje juist om die reden.

      Iemand die hier een verklaring aan kan geven?
      Is niets moeilijk aan hoor
      De IBIS is 8 stops met een lens zonder IS, wat uitzonderlijk hoog is, getest met de RF28-70 f2
      Met RF lenzen met een IS werken deze samen met de body tot maximum resultaten te bekomen
      Ook met de nieuwste versies van de EF lenzen werkt de IBIS samen
      Doch zijn er volgens Canon ook EF lenzen die niet smaenwerken met de IBIS, voornamelijk oudere types
      Dus zowel lenzen met als zonder IS kan je op beide toestellen gebruiken, zelfs third party lenzen zouden communiceren met de IBIS
      Uiteraard zal dat niet zo snel gaan als de nieuwste generatie RF lenzen, logisch uiteraard
      De klant wil nieuwe technologie, dan moet je er ook geen ouwe meuk opzetten en hopen dat dit een evengoed resultaat geeft als met de nieuwste generatie

      Dus eigenlijk is het volledig jouw eigen keuze welke lenzen je koopt en erop zet, dus ja je hebt de keuze om goedkopere modellen zonder IS te kopen
      En inderdaad de meeste RF lenzen hebben IS, maar niet elke R body heeft IBIS aan boord, dus daarmee de keuze van de klant en het samenwerken van IS en IBIS
      Want moesten deze niet samenwerken, dus IBIS en IS, dan zouden deze tegen elkaar kunnen opwerken, wat uiteraard niet de bedoeling is

      grts
      Sieg
      Last edited by Sieg; 19 juli 2020, 21:16.
      Voor meer foto's ; www.sieg.be

      Comment


      • #33
        Re: Nieuwe Canon R5 en R6 specs?

        Persoonlijk vind ik IBIS niet zo belangrijk, ik maak nog altijd behoorlijke foto's met redelijk lange lenzen zonder beeldstabilisatie.
        Ik heb ook nooit de nood gevoeld om "alles buiten te gooien" omdat een andere fabrikant toestellen met betere features verkocht, er is altijd beter, je moet leren werken met wat je hebt.
        Dat heeft mij veel gepieker en geld bespaard, ik denk ook niet dat mijn huidige apparatuur zo slecht is.
        Maar ik verwacht wel dat de nieuwe toestellen op gelijk niveau of beter zijn dat de concurrentie en dat het gezever over de achterstand van Canon nu gedaan is .

        Comment


        • #34
          Re: Nieuwe Canon R5 en R6 specs?

          Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
          Persoonlijk vind ik IBIS niet zo belangrijk, ik maak nog altijd behoorlijke foto's met redelijk lange lenzen zonder beeldstabilisatie.
          Ik heb ook nooit de nood gevoeld om "alles buiten te gooien" omdat een andere fabrikant toestellen met betere features verkocht, er is altijd beter, je moet leren werken met wat je hebt.
          Dat heeft mij veel gepieker en geld bespaard, ik denk ook niet dat mijn huidige apparatuur zo slecht is.
          Maar ik verwacht wel dat de nieuwe toestellen op gelijk niveau of beter zijn dat de concurrentie en dat het gezever over de achterstand van Canon nu gedaan is .
          Er wordt inderdaad veel te veel gezeverd Ik volg ook dezelfde filosofie qua materiaal. Ik heb mijn Nikon F objectieven collectie door de jaren heen selectief opgebouwd en voel niet de minste aandrang om ze gauw gauw te verkopen om ze door equivalente Z objectieven te vervangen. Via de FTZ adapter kan ik nu genieten even snelle AF en als extra IBIS en focuspunten tot in de verste hoeken Het enige minpunt is de luidruchtige en minder vloeiende AF bij video maar dat is toch niet mijn ding.

          Werkt de EF lens adapter op dezelfde wijze of zijn hier buiten de oudere EF objectieven nog compromissen aan verbonden?

          Edit: zouden de nieuw aangekondigde extenders ook met de EF lens adapter samenwerken? Bij Nikon worden de Z-extenders binnenkort ook verwacht en nu wordt gespeculeerd dat ze door hun grotere mount via de adapter misschien betere resultaten zouden kunnen geven dan de bestaande F-extenders
          ReEdit: Op aangeven van DPR forum alles eens nader bekeken en de uitstekende delen van de extenders passen fysiek niet in de respectievelijke adapters
          Last edited by frank207be; 20 juli 2020, 21:32.

          Comment


          • #35
            Re: Nieuwe Canon R5 en R6 specs?

            Nog geen echte review, maar hier kan je zien dat de Animal Eye AF van de R5 en R6 helemaal niet slecht werkt (in combinatie met de 800mm f11): https://www.youtube.com/watch?v=fYuOUmhKbzY
            In ieder geval is de tracking een heel stuk beter dan wat ik zelf ooit bij Canon DSLR's heb gezien.
            Met een f11 lens werkt de AF niet over het hele beeld, maar dat is toch ook nog een heel stuk beter dan de paar AF-puntjes die je bij een DSLR krijgt op f8 (als er al AF-punten willen werken op f8, want dat is alleen bij de duurdere DSLR's het geval).
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

            Comment


            • #36
              Re: Nieuwe Canon R5 en R6 specs?

              Canon-is-delaying-eos-r5-shipments-due-to-overheating-concerns ??
              Multiple outlets with inside information are reporting that Canon is holding back and/or delaying shipments of the new EOS R5 and EOS R6 cameras as a
              www.polartha.com

              Comment


              • #37
                Re: Nieuwe Canon R5 en R6 specs?

                Oorspronkelijk geplaatst door polartha Bekijk bericht
                Canon-is-delaying-eos-r5-shipments-due-to-overheating-concerns ??
                https://petapixel.com/2020/07/30/can...ncerns-report/
                Lijkt me sterk, de R5 verhit niet sneller dan de Sony's
                Zelfs onlangs een test gezien in de Californische zon en de nieuwe Sony A7SIII gaf het zelfs sneller op dan de Canon R5 door oververhitting
                De ene zegt dit, de andere dat maar zulke camera's worden uiteraard héél warm, dat is gewoon de logica zelve zonder actieve koeling
                Softwarematig kunnen ze het deels oplossen door de camera minder snel in beveiliging te laten gaan zoals Sony gedaan heeft, maar of dat echt een oplossing is ...
                Wil je echt héél lang filmen in bvb 4K60 of nog hoger, koop een ciné reeks camera of een Panasonic S1H, maar dan kan men klagen over de ventilator die je hoort tijdens het filmen.
                Kijk maar eens naar de echte ciné camera's, ferme behuizing en nog altijd heel groot
                Maar dat gezegd zijnde, het zou de eerste camera niet zijn die teruggeroepen wordt omdat er wat "issues" mee zijn.
                Dat ze dan de volgende batch vertragen tjah, dan moet dan wel om de aanpassingen te kunnen doen.
                Misschien doen ze de vertraging naar het begin van de winter omdat het dan sowieso koeler is

                grts
                Sieg
                Last edited by Sieg; 31 juli 2020, 16:43. Reden: aanvulling
                Voor meer foto's ; www.sieg.be

                Comment


                • #38
                  Re: Nieuwe Canon R5 en R6 specs?

                  Canon geeft zelf toe dat er een probleem is met overheating, verschillende niet gesponserde pro filmmakers zeggen dat als gevolg van overheating r5/r6 niet aangewezen is voor pro gebruik. Canon statement:https://petapixel.com/2020/07/14/can...-fan-and-more/
                  www.polartha.com

                  Comment


                  • #39
                    Re: Nieuwe Canon R5 en R6 specs?

                    Oorspronkelijk geplaatst door polartha Bekijk bericht
                    Canon geeft zelf toe dat er een probleem is met overheating, verschillende niet gesponserde pro filmmakers zeggen dat als gevolg van overheating r5/r6 niet aangewezen is voor pro gebruik. Canon statement:https://petapixel.com/2020/07/14/can...-fan-and-more/
                    Welk toestel raad je dan wel aan binnen een redelijk budget voor pro gebruik?

                    Comment


                    • #40
                      Re: Nieuwe Canon R5 en R6 specs?

                      Ik kan daar moeilijk op antwoorden want ik ben geen pro-filmmaker , wat ik wel weet is dat het niet wenselijk is voor pro-gebruik dat
                      een toestel plots out of the blue (omgeving <30° C ) afspringt als gevolg van overheating. Is niet leuk en kan kostelijk zijn als je een
                      reportage of een clip aan het maken bent. Nog erger is als dit gebeurt tijdens een event.

                      De Sony A7siii en de panasonic S-1H zijn toestellen vooral gericht op pro video en hebben veel minder last van overheating.
                      Enige wat ik weet is dat de sony betere AF en tracking mogelijkheden heeft en een langere levensduur vd batterij en het veel beter doet bij
                      weinig licht. Maar de panasonic heeft zekers andere kwaliteiten, maar ik heb daar geen ervaring mee en kan daar niet zelf over oordelen.
                      www.polartha.com

                      Comment


                      • #41
                        Re: Nieuwe Canon R5 en R6 specs?

                        Met 45mp is de R5 vooral een goede fotocamera waar video op de 2de plaats komt. De 8K is geweldig maar door de oververhitting niet echt bruikbaar.

                        De A7SIII is op de 1ste plaats een videocamera die ook foto's kan trekken met 12mp, dat is bijna factor 4 vergeleken met de R5. Niemand zal deze camera kopen om uitsluitend foto's mee te trekken.

                        Ik heb een 10tal reviews gezien vd A7SIII en bij geen enkele is de camera gestopt met opnemen door oververhitting uitgezonderd een iemand. Kan een defect toestel zijn geweest.
                        De Sony heeft ook geen 30min tijdslimiet die de R5 wel heeft.
                        Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
                        Mijn bird foto's en urbex foto's

                        Comment


                        • #42
                          Re: Nieuwe Canon R5 en R6 specs?

                          Oorspronkelijk geplaatst door polartha Bekijk bericht
                          Ik kan daar moeilijk op antwoorden want ik ben geen pro-filmmaker , wat ik wel weet is dat het niet wenselijk is voor pro-gebruik dat
                          een toestel plots out of the blue (omgeving <30° C ) afspringt als gevolg van overheating. Is niet leuk en kan kostelijk zijn als je een
                          reportage of een clip aan het maken bent. Nog erger is als dit gebeurt tijdens een event.

                          De Sony A7siii en de panasonic S-1H zijn toestellen vooral gericht op pro video en hebben veel minder last van overheating.
                          Enige wat ik weet is dat de sony betere AF en tracking mogelijkheden heeft en een langere levensduur vd batterij en het veel beter doet bij
                          weinig licht. Maar de panasonic heeft zekers andere kwaliteiten, maar ik heb daar geen ervaring mee en kan daar niet zelf over oordelen.
                          Hoe komt het toch steeds dat Sony fanboys toch steeds zo snel op de bal springen om een ander merk af te breken en dat van hun is superieur

                          Voorlopig zijn de meeste testen in die filmpjes gedaan met pre productie modellen en de serieuzere hebben de eerste productie camera's mogen ontvangen
                          Waarbij trouwens, en je zal het niet graag horen, de AF van de nieuwe Canon modellen beter presteerde dan de Sony's .... oeps ...
                          Er is tevens een film te vinden waarbij een professioneel gebruiker de Sony A7SIII samen in een rig gebruikt met de Canon R5
                          Bij binnengebruik viel de Canon, zoals Canon trouwens ook vermeld heeft, na een 27 minuten uit wegens heat protectie, de Sony A7SIII daarentegen bleef bij binnengebruik gewoon verder doen tot 1hr en 25 min.
                          Daarentegen geeft hij wel toe dat Canon 8K gebruikt om te downsamplen naar 4KHQ en de Sony leest gewoon zijn sensor uit omdat die sensor maar 12Mp is.
                          Uiteraard door de bewerking van het omzetten van 8K naar 4KHQ van de R5 wekt die een pak meer warmte op
                          Bij buitengebruik daarentegen in de zon viel de Sony na 23 min uit wegens heat protectie en deed de Canon net hetzelfde en ging in veiligheid op dezelfde 27 min.
                          Waaruit men dus kon besluiten dat de Canon beter overweg kan met externe hitte wegens de bouwkwaliteit, nadeel van die bouwkwaliteit is dat de warmte in het toestel blijft hangen.

                          Er is nog een filmpje waarbij de beeldkwaliteit vergeleken wordt tussen de R5 4K en de Sony A7SIII 4KHQ, ze moesten de beelden op 200% vergelijken om een verschil te zien.
                          Dus dat in het achterhoofd houdende blijft de Canon op de gewone 4K mode ook gewoon verder werken en valt niet uit van de hitte.
                          Enkel heeft Canon nog steeds die restricties in hun software gestoken van 29,99 min. , Europese restricties die eigenlijk al een tweetal jaar niet meer nodig zijn wegens afschaffen van die wet.
                          Dus naar mijn gevoel zal de eerste firmware update die restricties van 29,99 weghalen want iedere filmmaker smeekt erom.

                          Hou er ook rekening mee dat filmmakers en reportagemakers gebruik maken van bvb Canon C200, C500, RED camera's en de PRO range van Sony filmcamera's
                          Dus ik zou bvb nooit mijn reportage laten afhangen van een mirrorless cameraatje, ook al kost die een tiende van mijn PRO filmcamera.

                          Er is nog een groot verschil tussen de Sony A7SIII en de Canon R5
                          De Sony is gebouwd als ideale low light video mirrorless met de mogelijkheid om er wat foto's mee te maken, maar bij foto's maken ligt niet de prioriteit van dit toestel
                          12Mp is een ideaal formaat om de volledige sensor pixel op pixel te gebruiken voor 4K, daardoor ook de sterke low light mogelijkheden van dat toestel.
                          Daarentegen is 12 Mp niet meer voldoende in 2020 voor foto's, zeker niet als je nog wat wilt bijsnijden
                          De Canon is gebouwd zuiver als hybride, in eerste instantie voor foto's met videomogelijkheden
                          Van een 42Mp sensor moet je ook geen wonderen verwachten qua ruis, gewoon pure logica, daar zal de 20Mp van de R6 het beter in doen
                          Komt nog bij dat Canon totaal geen mirrorless heeft dat zich volledig toespitst op video !

                          Het zijn beide, de Sony A7SIII en Canon R5, totaal verschillende toestellen en die niet vergeleken kunnen/mogen worden
                          Want om de vergelijk met de Canon R5 te maken heeft Sony andere toestellen in hun gamma zitten zoals de Sony A7RIV.

                          Maar uiteraard omdat er zoveel hype over de heat issues zijn op het internet zal Canon nu wel iets moeten overwegen, lijkt me logisch
                          En er zijn vele YT'ers die nu héél veel volk naar hun kanaal lokken als er nog maar Canon R5 vs Sony A7SIII op staat
                          Er zijn er zelfs bij die zo dom zijn om te kijken hoelang de R5 4K120 kan aanhouden ..... tjah dat zegt genoeg over hun kennis en de totale logica van hun testen

                          Naar mijn gevoel wordt een fotocamera pas getest in het veld en niet in een lab en zeker niet kijken hoelang hij kan draaien eer hij uit slaat.

                          grts
                          Sieg
                          Voor meer foto's ; www.sieg.be

                          Comment


                          • #43
                            Re: Nieuwe Canon R5 en R6 specs?

                            Dit is een zeer duidelijke analyse ivm de beeldkwaliteit van de sensor. Misschien beter dat de Sony boys hier niet naar kijken... :-)
                            Sony is duidelijk een hype, en ik koop al zeker geen fotocamera om er mee te gaan filmen...

                            Ondertussen ken ik twee natuurfotografen die hem al in het bezit hebben. Autofocus is toch uitzonderlijk goed. Subliem op RF lenzen, op EF lenzen toch duidelijk wat trager.
                            Zeker als je nog eens extenders gaat gebruiken op de 500mmF4 of 600mmF4.
                            12 Fps is de theoretische waarde bij de mechanische sluiter, bij gebruik van de 500mmF4 ging deze naar 5 - 6 Fps.
                            Instagram

                            Comment


                            • #44
                              Re: Nieuwe Canon R5 en R6 specs?

                              We weten niet hoe die ene A7SIII ingesteld stond - was dat al een definitief exemplaar - of een test-exemplaar? Het is die reviewer gelukt - en dat is een verdienste - hij verdient een vergoeding van Sony voor die onbaatzuchtige hulp (ik ben dus cynisch).
                              Eigenlijk is Sieg toch wel echt op zoek gegaan naar elementen om die degelijke camera die de A7SIII binnen zijn eigen segment zal zijn, in een negatief daglicht te kunnen stellen. En hij heeft gezocht en gevonden - één review. Tegen al die andere. Dat is een zeer zware extra dagtaak voor die arme Sieg. Z'n oogjes zien er nog rood van...

                              Canon heeft met de R5 werk betreffende dit ene issue - maar 't ziet er verder zeker niet onaardig uit. Idem wat de R6 betreft. En ook de lensjes die uitkomen lijken me qua specs echt wel degelijk - de laatste reviews in C'T Photo bevestigen dat ook (geldt trouwens ook voor de Nikon-reeksen alleen heeft Nikon het nog iets moeilijker dan Canon - qua verkoopcijfers). Ik denk wel dat Canon niet slecht bezig is. De vraag zal zijn - is't goed genoeg? De tijd zal't ons vertellen - en covid-19 is nog lang niet weg... Ook dat heeft een ernstige impact. Waarbij men aankopen zal moeten uitstellen. Dat kan pijn doen - en de markt nog verder verstoren.

                              Het is duidelijk dat Sony de A7SIII gebruikt heeft om de mooie lancering van Canon wat te verstoren, dat is nu eenmaal het spel dat gespeeld wordt. Sony heeft lang geen goede marketting gehad - duidelijk dat de rest in 't defensief zit - maar voor hoe lang?

                              Comment


                              • #45
                                Re: Nieuwe Canon R5 en R6 specs?

                                Heerlijk om die reacties eens allemaal te lezen.
                                Volgens mij is er hier nog niemand die onder dit topic iets heeft neergeschreven die de R5 of de R6 uitvoerig heeft kunnen testen.
                                Alle oordelingen en veroordelingen van die toestellen zijn gebaseerd op ergens gelezen op het www.
                                Als je weet dat de meeste reviews gesponserd zijn door Canon of een ander merk, dus eenieder met zijn eigen belang.

                                De specs zien er schitterend uit, maar ikzelf zal maar een oordeel geven als ik bvb de R5 zelf eens uitvoerig zal kunnen testen, dan zal
                                dit voornamelijk zijn met de Canon 200-400 mm lens inclusief bijkomende extenders. Als deze presteert (in vergelijking met de 1DX MKII) zoals ik wens dan weet ik dat waarschijnlijk alle andere lenzen
                                van Canon daar ook zullen op presteren zoals verwacht wordt. (dat is een persoonlijke test en niet relevant voor de meeste gebruikers)

                                Wat die 8K betreft. Momenteel wordt aangenomen (volgens het www) dat je 17 minuten zonder problemen kan filmen.
                                Nu stel ik mij de vraag. Wie gaat er langer dan 17 minuten filmen? Ikke tot op heden niet dat ik weet uit ervaring en ik gebruik de 1DX MKII geregeld
                                om in 4K50P te filmen. Een professionele filmer die veel langer wenst te filmen zal een filmcamera aanschaffen of huren (zoals velen doen heb ik vernomen)
                                Zelfs de heel speciale cine-lenzen zoals Canon ter beschikking heeft (zoals deze van 70 000 dollar) die veel gebruik wordt in natuurfilms worden gehuurd
                                door de gebruikers. Er zijn maar enkele productiehuizen die dit aankopen wegens niet rendabel.

                                Er werd een grote aankondiging gedaan dat Canon een mirrorless toestel op de markt zou brengen die 8K kan filmen (marketing) en daar
                                zijn ze in geslaagd. Er werd nooit gezegd dat dit een filmcamera zou zijn, maar wel als uitbreiding op een fotocamera dat vergeten blijkbaar velen.

                                Al die zogenaamde labotest daar twijfel ik heel sterk aan. Wat ben je nu met een toestel in een labo. Bij mij gaat het erom wat je kan doen in het
                                veld met een toestel. Hoe presteert hij daar. Alle soorten weersomstandigheden, hoe schokbestendig is het, hoe gaat het om bij weinig licht, maar ook bij heel fel licht,
                                hoe kan het toestel overweg om lenzen aan te sturen, batterij prestaties in koude en hitte enz.
                                En bvb je komt van een koude omgeving en loopt in een warme vochtige ruimte, kan je verder werken met je toestel + lens of moet je eerst wachten omdat er condens binnen
                                gekomen is in je lens en body?
                                Dat alles is praktisch en dat is voor mij het belangrijkste en dat kan ik testen door het zelf in handen te hebben.

                                Tot slot. Het te warm worden en in veiligheid gaan van het toestel bij filmen in 8K zal een oplossing krijgen in de
                                toekomst. Volgens een techneut zouden er reeds systemen bestaan om processors te koelen en zouden ze dit ook kunnen
                                inbouwen in foto- filmtoestellen. Dus in de toekomst zal dit opgelost worden. Misschien reeds in de 1R?

                                Groetjes,

                                Dirk

                                Comment

                                Working...
                                X