Belgiumdigital.com in samenwerking met
Weergegeven resultaten: 1 t/m 24 van 24

Standaard Nieuwe camera voor op reis

Ik ben op zoek naar een nieuwe camera voor mee te nemen op reis. We hopen binnen een paar maand eindelijk (is al 2 jaar uitgesteld) naar Japan te kunnen gaan.

Momenteel heb ik een Nikon D700 + battery grip met Nikkor AF-S 28-300 1:3.5-5.6
    Voor de D700 heb ik ook nog een 70-200 2.8, een 24-70 2.8 en een 50 1.8, allen Nikkor.
    Voor kleine tochten heb ik een Panasonic Lumix DMC-TZ100.

Ik heb de 28-300 gekocht omdat op reis het steeds wisselen van lensen niet makkelijk is en dat deze ook te veel wegen om steeds mee te sleuren. De D700 is nog steeds een goed toestel. Het grote probleem is dat deze veel weegt en nogal veel plaats in neemt. Ik ben dus op zoek naar een lichter toestel, maar dat toch wat krachtiger is dan de Lumix. En met krachtiger bedoel ik wat meer pixels, meer zoom en goed in het donker. Ook hou ik er van dat ik door de viewfinder kan kijken ipv op het scherm.

Iemand een idee wat een goede vervanger zou zijn?

Standaard Re: Nieuwe camera voor op reis

Een MFT toestel van Oly(of hoe het nu heet) of pana. Geen vervanger, maar erbij.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
    Een MFT toestel van Oly(of hoe het nu heet) of pana. Geen vervanger, maar erbij.
    Olympus OMD5-III met 12-200.

Dank voor de antwoorden. Maar ik heb al Nikkor lenzen. Dus ga geen toestel kopen dat ik weer andere lenzen moet kopen.

Ik was vroeger ook Nikon, en dat dacht ik toen ook...

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ptah_be Bekijk bericht
    Dank voor de antwoorden. Maar ik heb al Nikkor lenzen. Dus ga geen toestel kopen dat ik weer andere lenzen moet kopen.
    als je echt op gewicht wil besparen, moet je het in de lenzen zoeken en niet in camera's. Een MFT bij een Nikon D800 is ideaal, heb ik, en heel erg gemakkelijk op vakantie en veel meer.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Er is natuurlijk geen enkele reden om een batterypack op de body te laten als je het te zwaar vindt. Verder sluit ik me aan bij de voorafgaande adviezen. Echt substantieel gewicht verminderen zit vooral in de objectieven. Een systeemcamera met een iets kleinere sensor ligt dan nog voor de hand omdat de bijbehorende superzoom dan ook compact is. Zelf gebruik ik hiertoe een Olympus OMD of EPL2 met 14-150mm.
    Sony en Olympus
    Fotoseries

Ik zou kiezen voor de D700 zonder grip en een 24-120 F4. Als je dan wat tele wil kan je nog naar DX-mode gaan.
    Het gebruiksgemak van de camera en de snelheid van focus is toch wel ideaal met de D700.
    Nikon D800E / D700 / D3200 / OLY PEN en allerhande lenzen

Misschien wachten tot u in Japan bent? Ik vermoed dat daar de prijzen wat lager zijn. En als u via Hong Kong of Taipeh reist, loont het de moeite om ook daar eens een kijkje te nemen.

Als u nu eens gewoon de spullen mee neemt die u hier gebruikt: die doen het in Japan of waar ook ter Wereld evengoed en zijn daar even zwaar als hier.

of.. in Japan een golfwagentje huren ??

Herkenbaar verhaal ... ik heb om dezelfde redenen (reis) een nikon Z50 + 16-50 tweedehands aangeschaft. Voor de citytrip heb ik alleen gefotografeerd met deze set. Ik heb er wel een ftz-adapter bijgekocht en voor de volgende reis heb ik zowel de 28-300 als 16-50 meegenomen. Ik zou eventueel even kijken naar de Z5. Succes met de zoektocht en vooral ... geniet van je reis.

Vooraf, ik ken niks van Nikon.
    U gaat naar Japan om te genieten van hun tuinen, het landschap, hun eten enz, kortom om ervan te genieten. (Eerste mogelijkheid.)
    U gaat naar Japan om de bezienswaardigheden, landschappen, en nog veel meer te zien, je gaat dus op fotosafarie (Tweede mogelijkheid.)
    U gaat naar Japan met de vrouw en eventueel de kroost? (Derde mogelijkheid.)

In het eerste geval zou ik een P1000 kopen.
    In het tweede geval zou ik genoeg lenzen meenemen.
    In het derde geval zou ik een P1000 kopen.

Voor zover de mening van een niet Nikon kenner.
    Wat je ook doet, die reis zal waarschijnlijk eenmalig zijn, geniet ervan neem foto's zoveel je wilt maar bederf de vakantie van uw gezin niet.
    Ik wens je een heel goede en aangename reis en een behouden thuiskomst, een reis waar je nog jaren later zal van genieten SAMEN met uw gezin.
    En niet teveel tobben over wat je nu gaat kopen, ik ga alvast voor de P1000 omdat iedereen zo'n toestel kan bedienen.
    Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L | Canon 70 - 300mm IS II
    Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Frankyboy yang Bekijk bericht
    Als je dan wat tele wil kan je nog naar DX-mode gaan.
    Dat de domst mogelijke oplossing, later uitknippen is veel nauwkeuriger.

Voor wat het waard is ...
    Ik heb recent nog een tweedehanse D5300 gekocht met heel weinig clicks.
    Zeer lichte body.
    Voor de vakanties zet ik daar mijn Tamron 16-300mm op en heb een zeer ruim bereik.
    Als het nog lichter moet heb ik de Oly E-M1MkII + 14-150mm.
    Maar ik heb de luxe van te kunnen kiezen.

Jaja
    Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
    Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
    Vooraf, ik ken niks van Nikon.
    U gaat naar Japan om te genieten van hun tuinen, het landschap, hun eten enz, kortom om ervan te genieten. (Eerste mogelijkheid.)
    U gaat naar Japan om de bezienswaardigheden, landschappen, en nog veel meer te zien, je gaat dus op fotosafarie (Tweede mogelijkheid.)
    U gaat naar Japan met de vrouw en eventueel de kroost? (Derde mogelijkheid.)

In het eerste geval zou ik een P1000 kopen.
    In het tweede geval zou ik genoeg lenzen meenemen.
    In het derde geval zou ik een P1000 kopen.

Voor zover de mening van een niet Nikon kenner.
    Wat je ook doet, die reis zal waarschijnlijk eenmalig zijn, geniet ervan neem foto's zoveel je wilt maar bederf de vakantie van uw gezin niet.
    Ik wens je een heel goede en aangename reis en een behouden thuiskomst, een reis waar je nog jaren later zal van genieten SAMEN met uw gezin.
    En niet teveel tobben over wat je nu gaat kopen, ik ga alvast voor de P1000 omdat iedereen zo'n toestel kan bedienen.
    Doet me denken aan sommige toeschouwers in de Ronde v. Frankrijk,
    uren staan wachten en als de renners dan eindelijk passeren......
    draaien ze zich om voor een selfie.....
    Iedereen zijn ding natuurlijk, met alle respect, maar niks voor mij

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Duivengek Bekijk bericht
    Doet me denken aan sommige toeschouwers in de Ronde v. Frankrijk,
    uren staan wachten en als de renners dan eindelijk passeren......
    draaien ze zich om voor een selfie.....
    Iedereen zijn ding natuurlijk, met alle respect, maar niks voor mij
    Klik dan HIER eens. Wordt aangeraden voor reis toestel.

PS: De Sony RX10 IV schijnt veruit de beste te zijn en zoveel duurder is die nu ook weer niet.
    Natuurlijk geldt ook hier, inzoomen is lichtsterkte verlies.
    Laatst gewijzigd door Red Falcon; 7 augustus 2022 om 22:16
    Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L | Canon 70 - 300mm IS II
    Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

Zie onderstaan bericht
    Laatst gewijzigd door Frankyboy yang; 7 augustus 2022 om 23:22

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
    Dat de domst mogelijke oplossing, later uitknippen is veel nauwkeuriger.
    Daar zou je wel gelijk in kunnen hebben!

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
    PS: De Sony RX10 IV schijnt veruit de beste te zijn en zoveel duurder is die nu ook weer niet.
    Natuurlijk geldt ook hier, inzoomen is lichtsterkte verlies.

Wat ik net deelde in een ander topic is blijkbaar ook hier relevant

Ik heb de RX10IV zelf al 3 jaar na elkaar mee op vakantie en het is een heerlijk veelzijdig toestel om mee te hebben. Dit jaar zijn de helft van de vakantiefoto's ermee genomen. De andere helft met A7RIII + 45/1.8.
    https://www.frankwandelt.nl/reviews/...-dit-moment#a1

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door K-2 Bekijk bericht
    Ik ben in elk geval ook heel tevreden met die van mij. Ik verwacht natuurlijk niet dat er evenveel crop-potentieel in zit als in mijn A7RIII, maar het is absoluut een heel goede allrounder.
    De AF en subject tracking functionaliteit doen het prima (- heeft bv. ook subject tracking en animal en human eye AF, net als een A7RIII, A7IV, A7RIV... -), en de 1"-sensor en 24-600-lens leveren echt uitstekende kwaliteit.
    De review van DPR is ook duidelijk wat deze camera betreft:

Conclusion
    The Sony RX10 IV is the ultimate 1" bridge camera. Its optically stabilized 24-600mm equiv. lens and 20MP sensor combine for outstanding image quality. And it is the first and only camera in its class with phase detect autofocus, which, when coupled with its lightning quick 24 fps maximum burst rate, makes it a formidable all-in-one for sports and action. But that's not all, its oversampled 4K video is top quality, and the camera offers a laundry list of video-making tools and features. Plus a touchscreen, redesigned menus and Bluetooth connectivity all contribute to a highly-spec'd, well-balanced camera.
    https://www.dpreview.com/reviews/son...ot-dsc-rx10-iv
    https://www.dpreview.com/search/?que...sony_dscrx10iv
    "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

Hier ook grote fan van de Sony RX100 reeks. Ik ben vorig jaar mijn toestel gestolen geweest (MK II) en heb terstond de MK VI gekocht.
    Minder glas dan vroeger, maar beter.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Leopard Bekijk bericht
    Hier ook grote fan van de Sony RX100 reeks. Ik ben vorig jaar mijn toestel gestolen geweest (MK II) en heb terstond de MK VI gekocht.
    Ik heb ook lang een RX100 gehad maar hen nu een Canon G5X MkI als compactcamera.
    Die heeft een goede elektronische zoeker en ligt echt prettig in de hand.
    Vandaag een 90x60 afdruk binnengekregen van een Noordzeestrandfoto en die is echt geweldig (van bij de Belgiumdigitalsponsor).

Jaja
    Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
    Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

Eerlijk gezegd, ik zou nooit op zo'n reis een toestel meenemen dat ik niet door-en-door ken. Liever dat het niet perfect is dan dat ik een handleiding moet meenemen. Ik zou echt niet op zo'n plek willen staan die ik misschien nooit meer zal terugzien en me afvragen welke instelling in welk menu ik nu nodig heb. Waar stond nu functie "xyz"?

Als ik naar dia's van de jaren '60-'70 kijk... die zijn belange niet zo perfect als wat nu uit de simpelste gsm komt. Maar de herinneringen... Ik kijk liever naar een foto die een beetje overbelicht is en niet 100% scherp en niet perfect gecadreerd maar met een fantastische herinnering eraan dan me bij de foto de vraag te moeten stellen "als ik de handleiding helemaal gekend had, had dit niet beter geweest?".

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door NicoR Bekijk bericht
    Olympus OMD5-III met 12-200.
    Ik wou ook iets compacts en ik kocht een Oly omd EM10 mk2 + standaardzoom in een aanbieding.
    De nikon sleurde ik overal mee maar die kwam nauwelijks uit de tas.
    Ondertussen kocht ik wat Oly-spullen bij en als ik 1 camera met 1 objectief meeneem is het de OMD1mk2 met een 12-100 en dat dekt haast al mijn fotografiebehoeften zo onderweg.
    Alleen aan de breedhoekkant had ik liever meer beeldhoek, een 10-180 die niet bestaat was voor mij ideaal geweest.

Het voorstel van nicoR is zeker interessant voor wie het meer aan de telekant zoekt.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jaja Bekijk bericht
    Voor wat het waard is ...
    Ik heb recent nog een tweedehanse D5300 gekocht met heel weinig clicks.
    Zeer lichte body.
    Voor de vakanties zet ik daar mijn Tamron 16-300mm op en heb een zeer ruim bereik.
    ...

Jaja
    Een vriend van mij kocht ook een tweedehandse d5300 en die is ook vrij licht bepakt met vrij degelijk materiaal.
    Op nikonlenzen van het oude "schroevendraaier"-type ben je wel op MF aangewezen maar je glas kan mits die toegeving blijven werken hé

Zelf heb ik er geen ervaring mee maar is nikon Z50 of zelfs z5 ook geen mogelijkheid ?
    bedankt om te kijken of te reageren, frans !

Soortgelijke discussies

1. camera voor op reis
    Door RBOOM in forum Camera's
    Reacties: 14
    Laatste bericht: 27 januari 2015, 22:43
  2. Camera voor beginner op reis
    Door Neentje91 in forum Camera's
    Reacties: 7
    Laatste bericht: 12 augustus 2014, 16:58
  3. Kleine camera voor op reis
    Door ikkuh123456 in forum Camera's
    Reacties: 9