Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe camera < 1000€

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nieuwe camera < 1000€

    Hoi, ik ben nieuw hier en ook redelijk nieuw in de wereld van de fotografie.
    Met redelijk nieuw bedoel ik, ik heb nog nooit de kans gehad om mij erin te verdiepen, maar het interesseert me wel!

    Nu heb ik een budget tot 1000€ en wil daarmee een camera kopen, na op dpreview.com wat reviews te hebben gelezen heb ik wat moeite om door het bos de bomen nog te vinden.

    Deze camera's lijken mij wel wat:
    - Canon EOS 350D - maar dan vrees ik dat ik enkel met de kit niet ver zal geraken? Dus dat ik nog bijkomende lenzen nodig heb om te kunnen starten.
    - Nikon D50 - Beetje zelfde verhaal als hierboven.

    - Sony DSC-R1 - Volgens dpreview highly recommended, de lens alleen al zou de 1000€ waard zijn, en je hebt een compleet toestel, alleen wel net tegen het budget aan

    - Sony DSC-H1 - Heel wat budgetvriendelijker, maar is deze dan ook goed genoeg?
    - Panasonic DMC-FZ20 & DMC-FZC5: Zelfde categorie als bovenstaande?

    - ...
    Hellup!
    ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

  • #2
    Re: Nieuwe camera &lt; 1000€

    Je moet deze camera's absoluut als twee verschillende groepen zien :
    - de Canon350D en de Nikon D50 zijn DSLR's, niet goedkoop, maar wel instapmodellen van (semi)professionele toestellen. Je start hiermee en kan naderhand uitbreiden : lenzen ten overvloede voor zowat alle gebruik en budget.
    (met daarbij lichte voorkeur voor Nikon omwille van de compatibileit van het lenzengamma : zowat alle Nikon mount lenzen gaan op de D50 inclusief de oude AF en manuele focus lenzen).
    - de andere zijn weliswaar goede toestellen maar prosumers : je zit vast aan die ene lens en dat wil na verloop van tijd wel eens opbreken. Je gaat je interesseren voor een bepaald onderdeel van fotografie en komt dan tot de vaststelling dat je moet leven met de beperkingen van één lens.

    Wil je een toestel om foto's te nemen met een kwaliteit die duidelijk beter is dan de compact camera's dan kanje voor de prosumers gaan.
    Wil je van fotografie je hobby maken, dan kan je eigenlijk niet naast de DSLR's en moet je je uitrusting maar opbouwen naargelang de capaciteiten van je budget, stap voor stap zoals velen onder ons
    fotosite

    Comment


    • #3
      Re: Nieuwe camera &lt; 1000€

      Bestaat er dan ook zoiets als een allround oplossing op vlak van DSLR. Ik bedoel dan Body plus een goeie allrounder en budgetvriendelijke lens, zodat je op hetzelfde niveau zit om te beginnen als bovenstaande prosumers.

      Als ik nu een Nikon D50 koop met een kitlens, is dat dan iets of is dat op voorhand al 'rommel'.

      Bijvoorbeeld deze kit: http://www.pixmania.be/be/nl/107522/...-dx-18-55.html
      ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

      Comment


      • #4
        Re: Nieuwe camera &lt; 1000€

        Nee en ja ?????.maar deze kits worden op de markt gebracht voor de vrijetijdsfotograaf. Voor foto's te nemen van familie vakantie enz...
        En voor deze groep van mensen voldoet deze kit.
        Maar als je meer wil gaan doen zoals ....sport...vogels...macrofotografie.
        Dan heeft deze kit zijn beperkingen en dan zal je betere lenzen moet aanschaffen die sneller en lichtsterker zijn en ook meer tele hebben.
        Maar dan wordt uw budget wel meer als verdubbeld hoor.
        Vb..je bent beter af met de D50 met de nieuwe 18-200 VR op uw body. Dan met de twee kitlenzen. Maar deze lens kost rond de 650 euro, dus zo veel als de body. En dan zit je weer boven de 1000 euro met uw budget.
        Je spendeert in begin iets meer als je voor deze samenstelling kiest.
        Bij die andere zet je vroeg of laat toch uw kitlenzen te koop voor een betere lens en dan komt het je uiteindelijk duurder uit (kitlenzen staan genoeg te koop op forum)
        Al vergeet je de nieuwe Minolta 5D die ingebouwde stabilisatie heeft en die ook het overwegen waard is.
        Vanaf 11 januari 2009 bestaat Jan van Ginkel niet meer op dit forum.Wegens gebrek aan elke vorm van beleefdheid (RIP)
        Hier op dit forum.

        Comment


        • #5
          Re: Nieuwe camera &lt; 1000€

          Oorspronkelijk geplaatst door Destn
          Bestaat er dan ook zoiets als een allround oplossing op vlak van DSLR. Ik bedoel dan Body plus een goeie allrounder en budgetvriendelijke lens, zodat je op hetzelfde niveau zit om te beginnen als bovenstaande prosumers.

          Als ik nu een Nikon D50 koop met een kitlens, is dat dan iets of is dat op voorhand al 'rommel'.
          [/url]
          Ok, dit is dus niet waar. Die kitlenzen van de DSLR zijn slecht maar niet zoooo slecht.
          Voor mensen die echt met een krap budget een DSLR willen kopen, en die niet van plan zijn daar nog een heleboel peperdure lenzen bij te kopen, lijkt de E-500 met de twee kitlenzen (geeft 28-300 bereik) een leuke oplossing : samen nog geen 900 EUR. Die lenzen zijn trouwens meer dan behoorlijk (beter als de 18-55 van Canon of Nikon)
          De minolta 5D met de kitlens en een sigma 70-300 APO geeft je ook een behoorlijk systeem (beelstabilisatie!) voor minder dan 1000 EUR. Voor de 350 zal dat wat moeilijker liggen...

          sugar
          "I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "

          http://supermasj.zenfolio.com

          Comment


          • #6
            Re: Nieuwe camera &lt; 1000€

            Dus jullie zouden afraden om de Sony DSC-R1 te kopen en beginnen met een DSLR en dan doorsparen voor een extra lens.

            Ik ben nog nieuw in het vak en moet nog veel (alles) leren, kun je dit met een kit?
            ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

            Comment


            • #7
              Re: Nieuwe camera &lt; 1000€

              Hallo

              Een D50 met de 2 kit lenzen 18-55 een zeer goed objectief trouwens en de 55-200 kosten minder dan 1000€ je houd er nog genoeg aan over om een 1Gb SD kaartje bij te kopen.
              Je kan ook een D50 body kiezen en een ander objectief dan verandert de rekening wel iets het kan goedkoper of duurder uitvallen.
              De D50 is een ideaal familie toestel vooral met de 2 kit lenzen je kan er alle kanten mee op.
              Prijs kwaliteit vind ik dit de beste keuze voor een instap DSLR.

              Groetjes
              Spogy
              Nikon D5000 A-FS Nikor 1:3.5/5.6 18-55mm G VR, A-FS Nikor 1:4/5.6 55-200mm ED VR.

              Comment


              • #8
                Re: Nieuwe camera &lt; 1000€

                Mijn voorkeur neigt nu ook meer naar de Nikon D50.
                Krijgt ook een Highly Recommended van dpreview en blijkbaar kan ik er later ook alle kanten mee uit.

                6.1Megapixels is dat genoeg om nog lange tijd mee te kunnen?
                ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

                Comment


                • #9
                  Re: Nieuwe camera &lt; 1000€

                  Oorspronkelijk geplaatst door Destn
                  Mijn voorkeur neigt nu ook meer naar de Nikon D50.
                  Krijgt ook een Highly Recommended van dpreview en blijkbaar kan ik er later ook alle kanten mee uit.

                  6.1Megapixels is dat genoeg om nog lange tijd mee te kunnen?
                  Tenzij je vaak op groot formaat gaat afdrukken, of vooral zult croppen (uitsnijden) lijkt 6 MP meer dan voldoende voor vandaag (en waarom ook niet voor de komende jaren). Laat je niet vangen door die MP-race. Heb zelf al behoorlijke 50x70 prints uit m'n 6mp-toestel gehaald

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nieuwe camera &lt; 1000€

                    In plaats van de FZ5 of FZ20 zou ik eerder gaan voor de FZ30!
                    Veel voordelen en maar een beetje duurder en nog steeds een stuk onder je 1000 €.

                    En in tegenstelling tot enkele collega's hier denk ik dat je beter eerst een prosumer (FZ30, H1 of R1 ...) aanschaft en zo je eerste stappen in de fotografie zet (zoals je zelf aangeeft)
                    Hier kan je met een beperkt budget al een heel goede kennismaking doen met de fotografie en dan later, als je tegen de beperkingen aanloopt en je echt 'meer' wil, kan je nog steeds overschakelen naar een DSLR.
                    Ikzelf ben overgestapt van een analoge reflex naar een prosumer (FZ30)
                    Groetjes,
                    FilMar, Beeldbrouwer ;-)
                    * Pentax K20D * smc Pentax DA 18-55 * Tamron 28-75 F2.8 * smc Pentax DA 55-300 * www.ftkm.be *

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nieuwe camera &lt; 1000€

                      Oorspronkelijk geplaatst door FilMar
                      In plaats van de FZ5 of FZ20 zou ik eerder gaan voor de FZ30!
                      Veel voordelen en maar een beetje duurder en nog steeds een stuk onder je 1000 €.

                      En in tegenstelling tot enkele collega's hier denk ik dat je beter eerst een prosumer (FZ30, H1 of R1 ...) aanschaft en zo je eerste stappen in de fotografie zet (zoals je zelf aangeeft)
                      Hier kan je met een beperkt budget al een heel goede kennismaking doen met de fotografie en dan later, als je tegen de beperkingen aanloopt en je echt 'meer' wil, kan je nog steeds overschakelen naar een DSLR.
                      Ikzelf ben overgestapt van een analoge reflex naar een prosumer (FZ30)

                      Een uitstekende keuze denk ik.
                      Ik zou niet twijfelen.

                      En zeer mooie prijs/kwaliteitsverhouding.
                      ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
                      Si non, on devient bonbon
                      Et les gens nous mangent !"

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nieuwe camera &lt; 1000€

                        Zo wordt het kiezen er niet gemakkelijker op he
                        ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

                        Comment


                        • #13
                          Re: Nieuwe camera &lt; 1000€

                          Zelfde probleem als mij een paar maandan geleden. Ik nomineer mij dus zelf als ideale raadgever

                          De camera's die je hierboven aanhaalde zijn idd twee verschillende soorten. Eerst moet je daar tussen beslissen welke je wilt. Met die DSLR kan je zeer goede foto's nemen, MAAR dan moet je degelijke lenzen hebben (en deze kosten extra) en moet je oefenen en lezen hoe alles werkt! Met die prosumers kan je ook zeer mooie foto's nemen en kan je een beetje met de instellingen werken en moet je geen extra lenzen kopen.

                          Ivm die prosumers, als je er voor moest kiezen. Ik heb ook tussen die zitten twijfelen. Zijn de helft goedkoper ongeveer als de standaard DSLR met kitlens. Maken beiden mooie foto's. De Sony is iets kleiner als de Panasonic, maar de Panasonic is in mijn ogen iets beter ivm kwaliteit van foto's. Ze hebben ook een Leica lens, wat vroeger (nu ben ik niet meer zeker) zo wat de referentie was ivm lenzen. Dus als je voor de prosumers gaat, neem dan deze Panasonic Z20 of Z30.

                          Mocht je voor de DSLR gaan (maar hou dan in gedachten dat je mag gaan lezen en leren)... Laat dat lezen en leren je niet afschrikken. Ik heb mij daar eerst door laten beïnvloeden, maar uiteindelijk ben ik er toch nog voor gegaan. Je moet er idd wat mee oefenen en zien welke veranderingen de verschillende instellingen teweeg brengen, maar ik vind dit leuk. Dus kijk eens hoe je er zelf tegenover staat. Je leert dit wel, als je er de tijd insteekt. Print wat documenten van internet af, lees eens wat op digitalforum.com en je bent aardig op weg. Maar denk eraan, met lezen alleen kom je er niet! Ook meenemen op uitstap en oefenen! Je hebt natuurlijk ook standaardinstellingen op je camera en vanuit deze kan je vertrekken.

                          Wat betreft welke... De canon is iets kleiner als de Nikon en lag mij beter in de hand. Voor mij heeft deze de perfecte afmetingen! Maar dit is persoonlijk. Qua aankoop is de Nikon een 200-300 euro goedkoper. a eens naar een winkel en test ze eens, kijk welke jij het leukt vindt en waarvan jij denkt dat je het meeste plezier gaan aan beleven. Zijn beide goede camera's. MAAR denk eraan, die kitlenzen zijn goed voor te beginnen, daarna, als je er plezier in beleeft, zal je betere lenzen willen omdat je dan begint door te hebben waar ze tekort beginnen te komen. (ze zijn o.a. niet lichtsterk) Je kan dan heel duur gaan of goedkoop, maar voor om en bij de 1000 euro heb je zeker twee zeer degelijke lenzen met een totaal bereik van 18-200.

                          Je ziet, je zult over een aantal stapjes moeten nadenken. Ga zeker niet met de flow mee en koop een DSLR omdat dat nu blijkbaar in blijkt te zijn. Als je het er niet voor over hebt om te experimenteren, te lezen, ... blijf dan van die DSLR af, want je gaat alleen maar teleurgesteld zijn. De andere toestellen (prosumers) zijn ook zeer degelijk, en voldoen in de meeste gevallen...

                          Ik hoop dat ik je hiermee wat geholpen heb en niet meer in de war gebracht heb... Mocht je nog vragen hebben, shoot, niet twijfelen. Ik en de andere, meer ervaren en grotere techneuten, zullen je wel verder helpen!
                          ...Canon EOS D...
                          .:Mijn website in opbouw:.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Nieuwe camera &lt; 1000€

                            Oorspronkelijk geplaatst door jan van ginkel
                            Nee en ja ?????.Vb..je bent beter af met de D50 met de nieuwe 18-200 VR op uw body. Dan met de twee kitlenzen. www.janvanginkel.be
                            Wat zijn de de voordelen van deze lens t.o.v. de kitlenzen ? Behalve het wisselen ?

                            Comment


                            • #15
                              Re: Nieuwe camera &lt; 1000€

                              Oorspronkelijk geplaatst door mitChill
                              Zelfde probleem als mij een paar maandan geleden. Ik nomineer mij dus zelf als ideale raadgever

                              De camera's die je hierboven aanhaalde zijn idd twee verschillende soorten. Eerst moet je daar tussen beslissen welke je wilt. Met die DSLR kan je zeer goede foto's nemen, MAAR dan moet je degelijke lenzen hebben (en deze kosten extra) en moet je oefenen en lezen hoe alles werkt! Met die prosumers kan je ook zeer mooie foto's nemen en kan je een beetje met de instellingen werken en moet je geen extra lenzen kopen.

                              Ivm die prosumers, als je er voor moest kiezen. Ik heb ook tussen die zitten twijfelen. Zijn de helft goedkoper ongeveer als de standaard DSLR met kitlens. Maken beiden mooie foto's. De Sony is iets kleiner als de Panasonic, maar de Panasonic is in mijn ogen iets beter ivm kwaliteit van foto's. Ze hebben ook een Leica lens, wat vroeger (nu ben ik niet meer zeker) zo wat de referentie was ivm lenzen. Dus als je voor de prosumers gaat, neem dan deze Panasonic Z20 of Z30.

                              Mocht je voor de DSLR gaan (maar hou dan in gedachten dat je mag gaan lezen en leren)... Laat dat lezen en leren je niet afschrikken. Ik heb mij daar eerst door laten beïnvloeden, maar uiteindelijk ben ik er toch nog voor gegaan. Je moet er idd wat mee oefenen en zien welke veranderingen de verschillende instellingen teweeg brengen, maar ik vind dit leuk. Dus kijk eens hoe je er zelf tegenover staat. Je leert dit wel, als je er de tijd insteekt. Print wat documenten van internet af, lees eens wat op digitalforum.com en je bent aardig op weg. Maar denk eraan, met lezen alleen kom je er niet! Ook meenemen op uitstap en oefenen! Je hebt natuurlijk ook standaardinstellingen op je camera en vanuit deze kan je vertrekken.

                              Wat betreft welke... De canon is iets kleiner als de Nikon en lag mij beter in de hand. Voor mij heeft deze de perfecte afmetingen! Maar dit is persoonlijk. Qua aankoop is de Nikon een 200-300 euro goedkoper. a eens naar een winkel en test ze eens, kijk welke jij het leukt vindt en waarvan jij denkt dat je het meeste plezier gaan aan beleven. Zijn beide goede camera's. MAAR denk eraan, die kitlenzen zijn goed voor te beginnen, daarna, als je er plezier in beleeft, zal je betere lenzen willen omdat je dan begint door te hebben waar ze tekort beginnen te komen. (ze zijn o.a. niet lichtsterk) Je kan dan heel duur gaan of goedkoop, maar voor om en bij de 1000 euro heb je zeker twee zeer degelijke lenzen met een totaal bereik van 18-200.

                              Je ziet, je zult over een aantal stapjes moeten nadenken. Ga zeker niet met de flow mee en koop een DSLR omdat dat nu blijkbaar in blijkt te zijn. Als je het er niet voor over hebt om te experimenteren, te lezen, ... blijf dan van die DSLR af, want je gaat alleen maar teleurgesteld zijn. De andere toestellen (prosumers) zijn ook zeer degelijk, en voldoen in de meeste gevallen...

                              Ik hoop dat ik je hiermee wat geholpen heb en niet meer in de war gebracht heb... Mocht je nog vragen hebben, shoot, niet twijfelen. Ik en de andere, meer ervaren en grotere techneuten, zullen je wel verder helpen!

                              Thanks voor de hulp

                              Ik beschouw mezelf vooralsnog als bijna complete n00b op gebeid van fotografie, maar ik wil het leren, net dat uittesten van de verschillende settings enzo maakt mij leer -en nieuwsgierig.
                              Ik ben dan ook van plan om eventueel naar een fotoclub te gaan.

                              Mijn eerste keuze lag bij de Nikon en Canon (niet in die volgorde) daarna werd mijn keuze die Sony R1, maar nu ben ik toch echt weer gewonnen voor de Nikon. Ik veronderstel dat je heel veel kan leren met de standaard kit zodat je een goede basis hebt. Net dit spreekt me zo aan.
                              De lenzen komen achteraf wel.
                              ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

                              Comment

                              Working...
                              X