Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nieuw FF-toestel: Sony A1

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nieuw FF-toestel: Sony A1

    Sinds gisteren bekend gemaakt:

    Sony brengt een nieuw FF-toestel uit dat meteen het vlaggenschip wordt van hun reeks mirrorless camera's: de A1.

    Link met meer uitleg

    Kenmerken van de Sony Alpha 1
    Gestapelde achterverlichte 50.1 megapixel fullframe sensor
    Voorzien van nieuwe BIONZ XR processor
    Fotografeer in 30fps met elektronische sluiter
    Mechanische sluiter met burst van 10fps
    15 stops dynamisch bereik
    Video in 8K30p en 4K120p
    759 autofocuspunten die zorgen voor 92% beelddekking
    Realtime eye-af voor mens en dier (én vogels)
    S-Cinetone-kleurenmatrix voor prachtige kleuren en huidtinten
    Minder vervorming van foto's dankzij snelle sensoruitlezing
    ISO100-32000 uitbreidbaar tot: 50-102400
    2 geheugenkaartsleuven voor SD (UHS-1, UHS II) of CFexpress Type A
    Accu goed voor 530 foto's
    Verbeterd stof- en vochtbestendig ontwerp
    7.300 euro is een behoorlijke som, daarvoor mag je heel wat camera krijgen. Tenzij je de lotto wint of het geld ervoor over hebt zal deze wel voor de "lucky few" zijn. Benieuwd naar de reviews van dit toestel. Voorlopig blijf ik gewoon bij mijn A7III, dat is nog een zeer capabel toestel.

  • #2
    Re: Nieuw FF-toestel: Sony A1

    Men heeft getracht de functies van hun 3 andere pro toestellen, a7R4, a9ii en A7s3, zo
    veel mogelijk te combineren in 1 pro toestel. THE ONE

    9mp EVF met een refresh rate van 240 cijcles/seconde
    120 maal per seconde herberekening van AF , af markering plakt werkelijk op een geselecteert bewegend object
    30 minuten 8k opnames mogelijk volgens sony , zelfde koeling systeem als a7siii
    uiteindelijk losless RAW compressie
    16bit RAW video output (HDMI)
    menu systeem gelijkaardig aan dit van de a7siii

    Toestel geeft wel een vrij goed idee van wat de a7iv kan zijn.
    www.polartha.com

    Comment


    • #3
      Re: Nieuw FF-toestel: Sony A1

      Mooi toestel dat ze hier uitbrengen, betere concurrentie met de komende topcamera's van Nikon en Canon
      Alleen, staar je niet blind op die 30fps, dat is in compressed 12bit raw, dus niet de beste kwaliteit dat het toestel kan leveren.
      In beste kwaliteit is dat 20fps, wat uiteraard ook al meer dan genoeg is.
      In ieder geval een ferm stukje techniek dat Sony hier laat zien, vooral dan op video gebied
      Laat de concurrentie maar doorgaan tussen die merken, zijn wij enkel maar goed mee

      grts
      Sieg
      Voor meer foto's ; www.sieg.be

      Comment


      • #4
        Re: Nieuw FF-toestel: Sony A1

        Zo baanbrekend lijkt me deze A1 toch niet zo. De Canon R5 geeft 5960 AF punten, de A1 slechts 759.
        Een mechanische sluiter met slechts 10 fps. Die 30 fps van de elektronische sluiter moet je zeker met een emmer zout nemen. Die worden genomen met compressed RAW en minder bitdiepte.
        17,6 seconden burst shooten en de batterij is leeg of 530 foto's nemen en je kan de batterij vervangen.
        De prijs is zoals de Canon 1Dx3 en de Nikon D6.

        Willen we echt baanbrekende dingen zien, zullen we moeten wachten op de Canon R1
        Instagram

        Comment


        • #5
          Re: Nieuw FF-toestel: Sony A1

          Schitterend nieuws,
          Laat de concurrentie maar bikkelhard zijn tussen de merken, wij kunnen er maar wel bij varen.
          Op papier een prachtig toestel, maar wat zal deze in het veld geven? Dat is de grote vraag.
          Alle testjes in labo's zijn verwaarloosbaar en niet echt belangrijk, het is de werking in het veld onder alle omstandigheden dat voor mij het belangrijkste is, en wat zal
          de beeldkwaliteit geven? Gaat dit toestel verder in het veld wanneer andere merken het reeds opgeven?
          Nog veel onbeantwoorde vragen dus.

          Tot slot, het belangrijkste voor Canon is nu te laten zien dat ook zij een top-camera kunnen
          presenteren vergelijkbaar met de 1dx mkiii, maar dan de spiegelloze versie.
          Boeiende tijden voor de mensen die het laatste nieuwe wensen.

          Groetjes,

          Dirk

          Comment


          • #6
            Re: Nieuw FF-toestel: Sony A1

            Oorspronkelijk geplaatst door Raf Raeymaekers Bekijk bericht
            17,6 seconden burst shooten en de batterij is leeg of 530 foto's nemen en je kan de batterij vervangen.
            Klopt niet helemaal Raf ... Er zijn meer factoren die meespelen in het rekensommetje.
            Ik heb destijds de Olympus E-MX1 getest. In burst mode kon ik daar makkelijk meer dan 4000 foto's mee maken met 1 batterij.
            In gewone mode waren er dan bijlange niet zoveel.

            Jaja
            Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
            Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

            Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

            Comment


            • #7
              Re: Nieuw FF-toestel: Sony A1

              Knap stuk techniek weer !

              De samenvatting van DPR met plezier gelezen: https://www.dpreview.com/articles/33...gship?slide=16

              Hoewel mijn A7RIII nog steeds meer dan ruim voldoet, zitten er toch wel leuke nieuwigheden in deze A1. Bird-eye AF bijvoorbeeld. Zou mooi zijn als dat straks via een firmware update ook naar mijn RIII zou komen .
              "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

              Comment


              • #8
                Re: Nieuw FF-toestel: Sony A1

                Oorspronkelijk geplaatst door K-2 Bekijk bericht
                Knap stuk techniek weer !

                De samenvatting van DPR met plezier gelezen: https://www.dpreview.com/articles/33...gship?slide=16

                Hoewel mijn A7RIII nog steeds meer dan ruim voldoet, zitten er toch wel leuke nieuwigheden in deze A1. Bird-eye AF bijvoorbeeld. Zou mooi zijn als dat straks via een firmware update ook naar mijn RIII zou komen .
                Klopt zouden ze eigenlijk makkelijk kunnen doen via een firmware update (als ze willen uiteraard)

                Het is inderdaad een knap toestel, Sony laat hier even met dit toestel zien dat ze ook kunnen meedingen voor het pro sportsegment
                Daarentegen, ik hoop voor hen wel dat er mogelijkheden bestaan om te fotograferen in kleinere resolutie, sport en persfotografen staan niet te springen voor een 50Mp camera.
                Voor hen is rond de 20Mp meer dan genoeg, iets wat Nikon en Canon altijd begrepen hebben.
                Maar met dit toestel uit te brengen ben ik benieuwd of Nikon/Canon zullen volgen in de Mp race, ik hoop van niet.

                Wat DPR betreft, ze schrijven ook maar wat neer uiteraard, het wordt afwachten tot de eerste toestellen getest zullen worden, en dan door niet Sony ambassadeurs maar door de gewone man/vrouw en ook niet in labo maar daar waar het voor dient.
                Ik ben allen weer bang voor hun keuze van CFexpress A kaart, snap niet dat ze daar bij blijven hangen, hopelijk hebben ze een betere buffer dan vorige modellen
                Al bij al leuke inovatie en zoals ik zei, is alleen maar goed voor de consument, al is dat met deze pricetag wel redelijk beperkt
                Benieuwd naar de komende maanden ...

                grts
                Sieg
                Last edited by Sieg; 27 januari 2021, 19:58. Reden: aanvulling
                Voor meer foto's ; www.sieg.be

                Comment


                • #9
                  Re: Nieuw FF-toestel: Sony A1

                  Allez! €6500 voor de body en €7300 inclusief de "standaard" lens .... rijk volk hier op dit forum (maar dat is geen nieuws )

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nieuw FF-toestel: Sony A1

                    Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                    Allez! €6500 voor de body en €7300 inclusief de "standaard" lens .... rijk volk hier op dit forum (maar dat is geen nieuws )
                    Andere merken verkopen al vele jaren camera's in die prijsklasse :-)

                    Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk
                    "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nieuw FF-toestel: Sony A1

                      Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                      Klopt zouden ze eigenlijk makkelijk kunnen doen via een firmware update (als ze willen uiteraard)
                      Hebben ze ook gedaan bij vorige releases van nieuwe technologie ;-)


                      Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk
                      "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nieuw FF-toestel: Sony A1

                        Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                        Klopt zouden ze eigenlijk makkelijk kunnen doen via een firmware update (als ze willen uiteraard)

                        Het is inderdaad een knap toestel, Sony laat hier even met dit toestel zien dat ze ook kunnen meedingen voor het pro sportsegment

                        grts
                        Sieg
                        Hoe dat ? De a9ii is momenteel toch de pro sportcamera bij uitstek, snelste AF en meest betrouwbaar tracking systeem op de markt.
                        www.polartha.com

                        Comment


                        • #13
                          Re: Nieuw FF-toestel: Sony A1

                          Oorspronkelijk geplaatst door K-2 Bekijk bericht
                          Hebben ze ook gedaan bij vorige releases van nieuwe technologie ;-)


                          Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk
                          Vrees dat dit niet kan, men gebruikt nieuwe AI based algoritmes en denk dat de beeldprocessor gebruikt in de a7riii niet voldoende power heeft voor dit. Hoop dat ik ongelijk heb.
                          www.polartha.com

                          Comment


                          • #14
                            Re: Nieuw FF-toestel: Sony A1

                            Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                            Klopt zouden ze eigenlijk makkelijk kunnen doen via een firmware update (als ze willen uiteraard)

                            Het is inderdaad een knap toestel, Sony laat hier even met dit toestel zien dat ze ook kunnen meedingen voor het pro sportsegment
                            Daarentegen, ik hoop voor hen wel dat er mogelijkheden bestaan om te fotograferen in kleinere resolutie, sport en persfotografen staan niet te springen voor een 50Mp camera.
                            Voor hen is rond de 20Mp meer dan genoeg, iets wat Nikon en Canon altijd begrepen hebben.
                            Maar met dit toestel uit te brengen ben ik benieuwd of Nikon/Canon zullen volgen in de Mp race, ik hoop van niet.

                            Wat DPR betreft, ze schrijven ook maar wat neer uiteraard, het wordt afwachten tot de eerste toestellen getest zullen worden, en dan door niet Sony ambassadeurs maar door de gewone man/vrouw en ook niet in labo maar daar waar het voor dient.
                            Ik ben allen weer bang voor hun keuze van CFexpress A kaart, snap niet dat ze daar bij blijven hangen, hopelijk hebben ze een betere buffer dan vorige modellen
                            Al bij al leuke inovatie en zoals ik zei, is alleen maar goed voor de consument, al is dat met deze pricetag wel redelijk beperkt
                            Benieuwd naar de komende maanden ...

                            grts
                            Sieg
                            Fuji komt over twee maanden aan met een 105 MP-camera. De race gaat volgens mij niet om het hoogste aantal MP. Ik denk niet dat het de bedoeling van Sony is om de A1 als dé sportcamera te beschouwen, daarvoor wordt de A9 (met 24MP) eerder naar voor geschoven al kan je met dat toestel ook andere zaken doen dan enkel sportevenementen vastleggen. Ik begrijp ergens wel dat vele fotografen bepaalde body's en lenzen graag beperken tot een type van fotografie, maar je kan met een 35 mm op een FF ook fraaie portretten maken en met een 85 mm kan je ook aan straatfotografie doen. Hetzelfde gaat op voor die body's. Een A1 kan je beschouwen als een all-round vlaggenschip waarmee Sony zijn kunnen toont. Op basis van de specs is dat veelbelovend.

                            Maar ik ben ook benieuwd naar de reviews. Sony-ambassadeurs zullen het wellicht de hemel inprijzen, maar het toestel moet ook de critici kunnen overtuigen.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Nieuw FF-toestel: Sony A1

                              Ik denk niet dat het de bedoeling van Sony is om de A1 als dé sportcamera te beschouwen, daarvoor wordt de A9 (met 24MP) eerder naar voor geschoven
                              Natuurlijk is dit de sportcamera van Sony. Op alle vlakken overtreft die de A9. Alleen al de snelheid vh wegschrijven naar de kaart is veel hoger dan de A9, ik geloof 2sec na een burst van 155 craw foto's met de nieuwe CFexpress type A.

                              Ik ben benieuwd als de bird eye-af even goed zal werken als de R5.

                              Jammer van de hoge prijs.
                              Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
                              Mijn bird foto's en urbex foto's

                              Comment

                              Working...
                              X