Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Next level.... Wat als je kleinbeeld ontgroeid bent?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Next level.... Wat als je kleinbeeld ontgroeid bent?

    Ik zie dat het forum vooral draait rond 35mm (FF) of APS (crop) kleinbeeldformaat.
    Het kan niet ontkend worden dat het een bijzonder prettig formaat is zowel op analoog, SLR of systeemtoestel.
    Door de grote variatie van prijsklasse maakt het een erg geliefd formaat.
    Een starter kan al aan de slag voor pakweg 500 euro. Een professional kan investeren tot wel duizenden euros.
    Veel opties dus.

    Om erg compact te blijven zien we ook wel succes bij een nog kleiner formaat. Tegenwoordig is daar erg goed spul in te krijgen.

    Maar iets wat me wat tegen zit is het 2/3 ratio van het beeld op al die toestellen.
    Meer professioneel zie ik meer middenformaat gebruiken op 4/5 ratio.
    Het is een meer prettig ratio van beeld.
    Te overwegen als aanvulling of overstap als je het 35mm verhaal ontgroeid bent.
    Vroeger meer populair geweest in het analoog tijdperk.

    Nu DE vraag....
    Welk toestel zou je daar vandaag de dag in aanbevelen?
    We weten dat dit erg dure toestellen zijn en je wil geen miskoop doen.
    Digitaal of toch nog analoog?

  • #2
    Re: Next level.... Wat als je kleinbeeld ontgroeid bent?

    De digitale fuji, phaseone en hasselblads zijn beeldverhouding is 4/3 als ik mij nietvergis, geen idee of je op die camera's softwarematig tot een 5/4 zoekerbeeld kan komen....

    Dat gezegd zijnde vind ik het absurd dat je dat niet op iédere camera kan.... (of het kan op bepaalde en ik weet er niet van, da kan ook ;-)

    Verstuurd vanaf mijn SM-A515F met Tapatalk
    portfolio en workshops:
    https://www.bennybulke.com/

    Comment


    • #3
      Re: Next level.... Wat als je kleinbeeld ontgroeid bent?

      Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht
      Maar iets wat me wat tegen zit is het 2/3 ratio van het beeld op al die toestellen.
      Dingen als PS enz. zijn je ontgaan? Ik kan gewoon vierkant denken met een D800 of een MFT.
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

      Comment


      • #4
        Re: Next level.... Wat als je kleinbeeld ontgroeid bent?

        Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
        Dingen als PS enz. zijn je ontgaan? Ik kan gewoon vierkant denken met een D800 of een MFT.
        Natuurlijk ben ik er bekend mee dat croppen nadien kan.
        Maar erg precies is dat niet. Ook wel stevig verlies op pixels.

        Moet ik bulke bijtreden. Jammer dat je dit niet kan regelen op de zoeker bij kleinbeeld.

        Maar los van dit nog ander voordelen zoals de grotere sensor met gekende betere specs.
        Het is niet voor niets dat ze de grote campagnes schieten met middenformaat.
        Als er geen voordeel aan was zouden die dingen niet verkopen.

        Comment


        • #5
          Re: Next level.... Wat als je kleinbeeld ontgroeid bent?

          Een vrij absurde discussie vind ik. Je hebt gewoon het formaat van de sensor, dus inclusief de verhoudingen. Ik heb me nog nooit afgevraagd hoe de verhoudingen zijn bij de sensor van mijn D850 of mijn df. Zoals hjanssen terecht opmerkt: dat regel je toch zelf nadien in PS of iets dergelijks. Het verlies aan pixels door enkel het formaat naar je zin te maken, is uiterst gering hoor. Je gaat pas pixels verliezen als je écht gaat croppen..... En ja, ook ik hou er al rekening mee bij de opname. Stel je voor dat elke sensor een 5x4 verhouding zou hebben, dan ga je pas pixels wegsnijden als je naar een formaat wil dat 'prettig' kijkt, zoals 16/9 of 3/4....Trouwens als de camera softwarematig een bepaalde verhouding gaat programmeren, dan snijdt de camera zelf al een deel van de pixels weg....
          Nu om op DE vraag te antwoorden: het is appels met peren vergelijken hé. Je kunt toch een oude analoge camera (hoe goed die ook zijn/waren) niet vergelijken met een nieuwe digitale camera, en al zeker niet met de middenformaatcamera's....Beiden hebben hun specifieke voor-en nadelen, en al helemaal in de nabewerking, die bij de analoge exemplaren zowat nihil zijn, tenzij je de negatieven gaat inscannen, waarbij je heel wat verliest aan 'pixels'.... Om nog te zwijgen over de prijs. In aankoop kan er nog wat verschil zitten, maar als je het gaat uitrekenen over enkele jaren intensief gebruik, dan zal de 'doka-kost' ook wel gaan meetellen hé....
          Last edited by fddent; 13 mei 2022, 00:32.

          Comment


          • #6
            Re: Next level.... Wat als je kleinbeeld ontgroeid bent?

            Beetje rare vraag vind ik. Persoonlijk ken ik geen analoge middenformaat die 4/5 doet. Als ik hier naar de rolfilmtoestellen in de kast kijk dan zie ik 3/4, 1/1, 6/7, 2/3, 1/2 en 1/3 (telkens ongeveer). Voor 4/5 kom ik bij vlakfilm.

            De laatste backs van Phase One hebben sensors van 54x40. Komt in de buurt. Maar is nog altijd niet "full frame" vergeleken met hun eigen film formaat... (56x42, net nagemeten)

            Comment


            • #7
              Re: Next level.... Wat als je kleinbeeld ontgroeid bent?

              Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht
              Natuurlijk ben ik er bekend mee dat croppen nadien kan.
              Maar erg precies is dat niet. Ook wel stevig verlies op pixels.
              Volgens mij is het veel preciezer, je staat niet met een zware camera maar met een lichte muis en je kan de crop heel precies zetten en ook nog verschuiven. Waarom verlies je minder pixels als je in de camera knipt dan bij knippen in PS, bij dezelfde crop blijft het aantal pixels gelijk

              Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht
              Moet ik bulke bijtreden. Jammer dat je dit niet kan regelen op de zoeker bij kleinbeeld.
              Bij een D700 en D3(veel beter hier) kun je 2 formaten in de zoeker zichtbaar maken. Als mijn MFT camera's op 2:3 zet(staan ze altijd) geeft de zoeker en scherm dat weer.
              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

              Comment


              • #8
                Re: Next level.... Wat als je kleinbeeld ontgroeid bent?

                De GFX digitale spiegelloze camera‘s van Fujifilm hebben een sensor van 44mm x 33mm. De laatste modellen (GFX100S en GFX50SII) zijn ook nog “hanteerbaar” (dwz niet groter of zwaarder dan een fullframe DSLR) en “betaalbaar” (dwz niet duurder dan bepaalde spiegelloze digitale camera’s) in vergelijking met een digitale Phaseone of Hasselblad.
                Zij bezitten ook de mogelijkheid om bij de opname het beeld te “croppen” tot FF-formaat (of wat jij noemt het “kleinbeeldformaat”) van 36mm x 24mm.
                Jan Akkermans
                (BD1097BE)
                Fujifilm GFX 100S, X-T5, X-T3, X-Pro3 en wat glas

                Comment


                • #9
                  Re: Next level.... Wat als je kleinbeeld ontgroeid bent?

                  Idd. De GFX 100 interesseert me erg.
                  Vooral omdat ik daar professionele klanten voor heb.

                  Maar was zo wat op zoek naar alternatieven in die vijver.
                  Als ik dan toch een nier moet afstaan kan het maar beter goed spul zijn

                  Momenteel werk ik meestal met Canon pro spullen.
                  Ideaal op het soort reportage die ik meestal doe.
                  Een nadeel als je wat meer incognito wil blijven (straatwerk).
                  En zo heeft ieder type toestel zijn voor en nadelen.

                  Echt puur straatwerk ga ik niet meer doen denk ik. Ben een 3tal keer bijna overvallen in Brussel en Luik.
                  Dus dat verhaal komt te vervallen.

                  Maar ik zou het middenformaat meer aanvullend inzetten voor productfotografie, beauty, fashion.
                  Het is waar mijn klanten voor willen betalen en ik voel me klaar om die stap te maken.

                  Comment

                  Working...
                  X