Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Newbie: advies aankoop lens D70

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Newbie: advies aankoop lens D70

    Hoi, zonet heb ik reeds een topic gepost (zie: http://forum.belgiumdigital.com/topic.asp?TOPIC_ID=52163), maar de titel was wat ongelukkig. Eigenlijk ben ik opzoek info over lenzen. Ik ben een echte newbie en heb geen flauw idde waarvoor al die waarden staan 18-125, 30-70 ... heb al wat rondgesurfd maar vind geen goede uitleg

    hopleijk kunnen jullie mij wat helpen. Ik ga eerdaags een D70 aanschaffen, maarja met welke lens eh??? Misschien initieel een all-purpose lens maar in de toekomst zeker een goede telelens. Volgend jaar ga ik expeditie naar groenland of alaska, dunno yet. Dus met wat voor lens kan ik best zulke landschappen trekken?

    Ga ook vaak naar oostenrijk, dus bergen -> lens??

    Realy need some advice

    Mvg,

    Maarten

  • #2
    Ik bewonder je ambitieuze plannen, maar vind het toch wat vreemd om zonder voorkennis van fototoestellen/lenzen resoluut voor de D70 te gaan. Zoals in een soortgelijke topic al eens gesuggereerd is, zou ik je misschien een bezoekje aan de bibliotheek/tweedehands boekenwinkel willen aanbevelen. Het lijkt me aangewezen om voor je met een DSLR werkt, de fundamentele basiskennis te verwerven. Je gaat de D70 toch niet als een point-and-shoot gebruiken? Op het www, kan je eens naar de links op de hoofdpagina kijken (of bvb op http://home.planet.nl/~fotoroos/ )

    Een all-purpose-lens lijkt interessant, maar daardoor negeer je wel het grote voordeel van een DSLR, namelijk de verwisselbaarheid van de lenzen. Door groothoek (landschappen), tele (voor de dingen die veraf zijn) en macro in 1 lens te steken ga je als producent naar een compromis op vlak van kwaliteit moeten zoeken.
    Vermoedelijk zijn er weinig D70-eigenaars die de kitlens (Nikkor 18-70) er niet bijgekocht hebben. Het is dan ook een goede lens, aan een prijsje met bovendien een interessant bereik (18-70). Deze lens kan je dan (later) aanvullen met een telelens (in de 70-200/300 range)

    Indien je de cijfers bij een lens nog niet moest doorhebben, een voorbeeldje (kitlens):
    Nikkor AF-S DX 18-70/3.5G IF ED

    Die 18-70 is de kleinste en grootste brandpuntafstand (in mm), en maakt vergelijking tussen lenzen mogelijk. De 18mm staat voor groothoek (landschappen, interieurs). De 70mm voor kleine tele. Bij een Sigma 12-24 heb je dus meer groothoek (12 is kleiner dan 18), maar minder (geen) tele. Bij een Sigma 50-500 heb je een pak minder groothoek, maar veel meer tele.

    Het cijfer na de / staat voor het minimale diaframa. Hoe kleiner dat getal hoe lichtsterker de lens is en hoe beter inzetbaar ze is bij weinig licht. Indien er twee diafragma’s staan betekent dat dat er een verschillende lichtsterkte is bij de groothoek- en de telestand van de lens

    Voor meer terminologie:

    http://www.mir.com.my/rb/photography/glossary/terms_a.htm

    Greetz

    Sam Jae

    Comment

    Working...
    X