Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nederlandse handleiding D70-incident!

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Ja op die manier kan je natuurlijk voor alles zelf gaan zorgen. Feit is dat nikon beetje consequent zou moeten zijn, en als ze dus die handleiding in het E/D/F aanbieden ze deze evengoed ook in andere talen zouden mogen aanbieden.

    Nikon D7000 * Nikon AF-S 18-200 IF-ED VR DX * Nikon SB-600 Flitser * Nog wa frutsel

    Comment


    • #17
      iets dat in belgie verkocht wordt MOET voorzien zijn van minstens een NL-F-D handleiding. Ga gewoon naar de winkel, EIS je handleiding GRATIS of dien simpelweg een klacht in. Aan dit spelleke moet een einde komen ... NL handleidingen zijn gewoon verplicht !!
      --
      Play Drakensang - a free online mmorpg

      Comment


      • #18
        Originally posted by Perrush
        iets dat in belgie verkocht wordt MOET voorzien zijn van minstens een NL-F-D handleiding. Ga gewoon naar de winkel, EIS je handleiding GRATIS of dien simpelweg een klacht in. Aan dit spelleke moet een einde komen ... NL handleidingen zijn gewoon verplicht !!
        VOOR ALLE DUIDELIJKHEID: ER WAS EEN PAPIEREN NEDERLANDSE GEDRUKTE VERSIE BIJ VAN DE MANUAL! HET GAAT HET OM DE ELEKTRONISCHE!!!
        Lid: BD 0249BE
        D70 / AF-S DX Zoom-Nikkor 18-70 f/3.5~4,5G IF ED*SIGMA AF 55-200 F/4-5.6 DC*CF 1G Transcend*SIGMA EF-500 DG SUPER iTTL*CP5700*HITI 730 PS*Canon Pixma iP8500*Minolta Scan Elite 5400*Lowepro Minitrekker*Lowepro Nova 5 AW

        Comment


        • #19
          Originally posted by Perrush
          iets dat in belgie verkocht wordt MOET voorzien zijn van minstens een NL-F-D handleiding. Ga gewoon naar de winkel, EIS je handleiding GRATIS of dien simpelweg een klacht in. Aan dit spelleke moet een einde komen ... NL handleidingen zijn gewoon verplicht !!
          Sailor heeft al een nederlandse handleiding, maar in papier, en nikon wil de moeite niet doen, om deze in pdf te leveren (wat eigenlijk handiger in gebruik is), in het nederlands. Terwijl dit eigenlijk maar een kleine moeite is. En een ander mag het niet in pdf zetten voor sailor, omdat het door nikon verboden is van iets uit die uitgave over te nemen of openbaar te maken.
          Dat is eigenlijk het grote probleem, als ik bvb de moeite zou willen doen, om deze in pdf te zetten (als ik ze in mijn bezit krijg), en ik zet ze openbaar in pdf (vb link op website), dan ben ik strafbaar !

          Maar het toestel is correct geleverd in belgie met nederlandstalige handleiding (I think)
          To make your dreams come true, wake up

          Comment


          • #20
            Originally posted by Koen_vervoort
            Als een Duister de camera in Belgie koopt (theoretisch), dan haalt hij de handleiding gewoon van het net.
            Ze weten bij Nikon Belgie ook wel dat die Duitser al oerdom moet zijn om z'n toestel in Belgie te kopen
            Is gewoon een trukje om toch een deel van de klanten in Belgie te houden volgens mij, maar daar vangen ze mij niet mee zelle

            En een ingescande pdf daar ben ik persoonlijk ook niet veel mee, gebruik de digitale versie meestal om op steekwoorden te zoeken ... lukt niet echt goed met jpg's in pdf

            Comment


            • #21
              amai, ik zou mijn D70 direct verkopen en naar Canon overstappen als ik zo'n mail kreeg, weet ge, dit is een schande, ik ga alles te koop zetten sebiet, ik wil een Canon, NU !!!!!!!!!!

              Comment


              • #22
                Originally posted by Phille
                amai, ik zou mijn D70 direct verkopen en naar Canon overstappen als ik zo'n mail kreeg, weet ge, dit is een schande, ik ga alles te koop zetten sebiet, ik wil een Canon, NU !!!!!!!!!!
                http://dc.netadmin.be/topic.asp?TOPIC_ID=43804

                Comment


                • #23
                  Originally posted by sailor
                  Ik weet niet of het hier thuishoort!? en anders smijt het er maar uit!
                  Is dit om te lachen of om te huilen? Ik vind het een schande!

                  http://nikoneurope-nl.custhelp.com/cgi-bin/nikoneurope_nl.cfg/php/enduser/std_alp.php?countryId=18&languageId=18
                  Via deze website biedt Nikon Europe gebruikshandleidingen voor producten en software in het Engels, Frans en Duits, Nederlands en andere Europese talen.
                  Het kan zijn dat sommige handleidingen niet in het Nederlands beschikbaar zijn; in dat geval bestaat de betreffende handleiding niet in digitale vorm. Handleidingen voor actuele producten zijn ook niet beschikbaar in het Nederlands in verband met grijze markt. Klik hier voor meer informatie over deze grijze markt.
                  U kunt een verzoek om een gebruikshandleiding in een andere taal indienen via dit European Support Centre. Ga hiervoor naar het onderdeel Stel een vraag.
                  Mocht u zich in het verleden nog niet hebben geregistreerd in het European Support Centre, dan dient u dat eenmalig te doen om vragen te kunnen stellen. Geef bij uw vraag svp duidelijk aan om welk product en welke taal het gaat.

                  U kunt een verzoek om een gebruikshandleiding in een andere taal indienen via dit European Support Centre. Ga hiervoor naar het onderdeel Stel een vraag.
                  Klant (Mark Laes) 05/04/2004 01:49 PM
                  Geachte,

                  Is het mogelijk om ook de Nederlandstalige handleiding in PDF-formaat te bekomen! Eventueel mits betaling!? De bijgeleverde handleiding is prima, maar een beetje klein wat betreft formaat om ze makkelijk te kunnen raadplegen!
                  Eventueel downloadbaar via een éénmalige link.
                  Bedoeling is eveneens dat ik bepaalde belangrijke pagina's kan afdrukken en plastifiëren. De originele handleiding gaat trouwens "snel slijten" bij intensief gebruik!
                  Het is toch niet correct dat ze slechts in het engels, duits en frans kan gedownload worden!
                  Hopend op een spoedig en positief antwoord,

                  Mark Laes
                  D70-18-70 kit

                  Reactie (Mario Ceustermans) 06/04/2004 08:47 AM
                  Beste Nikon gebruiker

                  Handleidingen worden NIET in PDF formaat aan klanten of winkels gegeven.
                  U kunt enkel handleidingen in papierformaat bestellen bij uw winkel of fotohandelaar en deze zal u dan ook de prijs van deze handleiding meedelen.


                  Met vriendelijke groeten

                  Mario Ceustermans
                  Digital Service Department

                  Boomsesteenweg 77
                  B-2630 Aartselaar
                  Belgium

                  Reply:
                  Geachte,
                  Ik citeer u: “Handleidingen worden NIET in PDF formaat aan klanten of winkels gegeven.”
                  Dit moet zijn: “Nederlandstalige handleidingen worden NIET in PDF formaat aan klanten of winkels gegeven.”
                  Ik vind dit ronduit discriminerend: Ze zijn wel downloadbaar in het ENGELS, FRANS en DUITS!
                  Alhoewel ik tot nu toe heel tevreden ben over de aankoop van het toestel bij mijn leverancier “Foto Rembrandt” die een prima service geeft, en die door jullie “gedwongen” wordt om de prijzen “hoog” te houden, zal ik niet nalaten dit “incident” zoveel mogelijk OPENBAAR te maken!
                  Een misnoegde klant.

                  Wat is de grijze markt?

                  Antwoord:
                  Gewoonlijk werkt een fabrikant samen met één importeur die zijn producten mag verkopen en ondersteunen in een bepaalde regio. De importeur beschikt gewoonlijk over plaatselijke verkopers en distributeurs die de geïmporteerde producten doorverkopen; dit wordt een "distributiekanaal" genoemd. De term grijze markt verwijst naar handelsgoederen die worden geïmporteerd en verkocht op andere manieren dan via deze normale kanalen.
                  Vanwege veiligheidsvoorschriften en -certificaten (FCC, CE, UL en dergelijke) en vereisen van de overheid levert een fabrikant een speciale verpakking (handleidingen in de desbetreffende taal, de juiste stroomkabels voor het stopcontact enz.) en een productontwerp die voldoen aan de plaatselijke wetten. Fabrikanten hebben ook service- en ondersteuningsovereenkomsten gesloten met de officiële, geautoriseerde importeur.
                  Net of die grijze markt alleen maar in het Nederlandstalige deel van Europa bestaat!
                  btw mij boekske valt al bijna uit elkaar!
                  OPROEP aan D70 eigenaars die graag een Nederlandstalige handleiding in A4 formaat willen: Registeer u en stel dezelfde vraag!
                  --------
                  Wordt vervolgd met mogelijke reacties Van De Beuckelaer
                  VOOR ALLE DUIDELIJKHEID: ER WAS EEN PAPIEREN NEDERLANDSE GEDRUKTE VERSIE BIJ VAN DE MANUAL! HET GAAT HET OM DE ELEKTRONISCHE!!!
                  Je hebt groot gelijk, moest iedereen zo handelen hadden wij alles reeds in het nederlands, het is niet omdat wij meerdere talen spreken en of schrijven dat wij het niet in om het even welke vorm in het nederlands mogen hebben. ( vergeet niet dat mensen gestorven zijn om zelfs in het nederlands te mogen studeren, zelfs nu zijn niet alle leerboeken in het nedederlands beschikbaar, schande ....)Ik denk dat de nederlandstalige markt toch ook niet te versmaden is ... of niet soms heren van De Beukelaer en Co. ( Ik wacht reeds meer dan een jaar op een zonnekap van ondermeer de coolpics 5700 ... dus ......)

                  Comment


                  • #24
                    Bedankt allemaal reeds voor jullie steunbetuigingen! Maar aan de geregistreerde eigenaars: Asjeblief, reageer ook naar de invoerder, die hier NIKON-Europe vertegenwoordigt!
                    Misschien moeten we samen met de fotowinkels reageren!? Geloof me vrij, zij zijn mee de dupe van de verkoopspolitiek van de invoerder. Ik ben blij met een fotozaak (in mijn geval, FOTO REMBRANDT) waar ik als "klant" wordt ONTVANGEN! Betaal graag enkele euros meer voor goede service vlak bij huis!
                    Ik zend de invoerder alvast de link naar deze topic!

                    Lid: BD 0249BE
                    D70 / AF-S DX Zoom-Nikkor 18-70 f/3.5~4,5G IF ED*SIGMA AF 55-200 F/4-5.6 DC*CF 1G Transcend*SIGMA EF-500 DG SUPER iTTL*CP5700*HITI 730 PS*Canon Pixma iP8500*Minolta Scan Elite 5400*Lowepro Minitrekker*Lowepro Nova 5 AW

                    Comment


                    • #25
                      Nog geen antwoord van NIKON-Europe!
                      Lid: BD 0249BE
                      D70 / AF-S DX Zoom-Nikkor 18-70 f/3.5~4,5G IF ED*SIGMA AF 55-200 F/4-5.6 DC*CF 1G Transcend*SIGMA EF-500 DG SUPER iTTL*CP5700*HITI 730 PS*Canon Pixma iP8500*Minolta Scan Elite 5400*Lowepro Minitrekker*Lowepro Nova 5 AW

                      Comment


                      • #26
                        Ik heb hetzelfde gedaan (een paar dagen geleden) op de Nikon website ( /nikoneurope-nl.custhelp.com/cgi-bin/nikoneurope_nl ) dus een betoog gehouden waarom Nikon er belang bij heeft om de handleiding in digitale vorm ook in het nederlands ter beschikking te stellen.
                        Ik ben eens benieuwd naar de reactie. Nog niets ontvangen intussen.
                        Het is nen D70 geworden.

                        Comment


                        • #27
                          Bloemlezing uit de replys: Verstuurd naar NIKON en De Beuckelaer en Co!
                          http://dc.netadmin.be/topic.asp?TOPIC_ID=43902
                          ---------------------------------------
                          Staat de nederlandstalige handleiding dan ook niet op de bijgeleverde CD-Rom?
                          Nikon maakt zich belachelijk door te vermelden dat een nederlandstalige handleiding van de D70 niet in digitale vorm zou bestaan. Is die dan op een typmachine gemaakt?
                          Ik vindt het handig dat men bepaalde bladzijden uit de handleiding kan afdrukken voor onderweg.
                          ---------------------------------------
                          'Als' men de prijzen in de binnenlandse markt dan toch kunstmatig hoog houdt, kan men als service minstens voor de mensen die op de binnenlandse markt kopen die dingen 'gratis' voorzien. En trouwens waarom zit die nederlandstalige manual (EDIT : ik bedoel uiteraard in electronische vorm) dan niet in die speciale - per land verschillende(?) - verpakking?
                          -----------------------------------------
                          Maar 'k vind het toch wel enorm grof van Nikon wanneer ze zeggen: voor een Nederlandse handleiding moet je betalen... Als een Duister de camera in Belgie koopt (theoretisch), dan haalt hij de handleiding gewoon van het net. Als een belg in Duitsland z'n camera koopt, moet hij betalen voor een handleiding... Is dat niet tegen de Europese gelijkheidsbeginselen, of bestaat dat niet?
                          Veel zin om de vraag eens aan test-aankoop te stellen...
                          --------------------------------------------
                          nu is het eigenlijk wel een discriminatie voor de helft van belgië, want waalse inwoneres die in duitsland een camera gaan kopen die kunnen natuurlijk gewoon de franse handleiding downloaden en gebruiken ... dus is het pure discriminatie voor de vlaamse inwoners van belgie (en ook voor de nederlanders)
                          -------------------------------------------
                          Het inscannen zelf, technich gezien is dit niks !, rug van het boekje, op een copier leggen die scan to pdf aankan (geen uitzondering meer tegenwoordig), waarvan de scanner wat aan een deftige snelheid werkt (vb 70 ppm, ook geen uitzondering meer), standaard zit daar meestal toch een rectoverso adf op (automatic document feeder), op start drukken, en enkele minuten later hebt u de pdf file.

                          Zodus, 'k zou zeggen even uitkijken of er in de buurt geen kopiecenter is die met wat recente apparatuur uitgerust is, en voor uzelf een backup in pdf maken van uw boekje. Ik denk niet dat backup's voor eigen gebruik verboden zullen zijn.
                          ----------------------------------------------
                          Ja op die manier kan je natuurlijk voor alles zelf gaan zorgen. Feit is dat nikon beetje consequent zou moeten zijn, en als ze dus die handleiding in het E/D/F aanbieden ze deze evengoed ook in andere talen zouden mogen aanbieden.
                          ------------------------------------------------
                          En een ingescande pdf daar ben ik persoonlijk ook niet veel mee, gebruik de digitale versie meestal om op steekwoorden te zoeken ... lukt niet echt goed met jpg's in pdf
                          -----------------------------------------------------
                          Je hebt groot gelijk, moest iedereen zo handelen hadden wij alles reeds in het nederlands, het is niet omdat wij meerdere talen spreken en of schrijven dat wij het niet in om het even welke vorm in het nederlands mogen hebben. ( vergeet niet dat mensen gestorven zijn om zelfs in het nederlands te mogen studeren, zelfs nu zijn niet alle leerboeken in het nedederlands beschikbaar, schande ....)Ik denk dat de nederlandstalige markt toch ook niet te versmaden is ... of niet soms heren van De Beukelaer en Co. ( Ik wacht reeds meer dan een jaar op een zonnekap van ondermeer de coolpics 5700 ... dus ......)
                          -----------------------------------------------------
                          (een paar dagen geleden) op de Nikon website ( /nikoneurope-nl.custhelp.com/cgi-bin/nikoneurope_nl ) dus een betoog gehouden waarom Nikon er belang bij heeft om de handleiding in digitale vorm ook in het nederlands ter beschikking te stellen.
                          Ik ben eens benieuwd naar de reactie. Nog niets ontvangen intussen.
                          ---------------------------------------------------
                          Vorige week heb ik mij een Nikon D70 aangeschaft. Het betreft hier een officieel Belgisch toestel, de de belgische importeur geleverd, en bestemd voor de belgische markt.

                          Nu had ik echter zeer graag de handleiding van dit toestel in electronisch formaat (.pdf) gehad, zodat ik bepaalde pagina's kan uitvergroten of plastifiëren zodat de originele handleiding in goede staat blijft.

                          Tot mijn verbazing echter blijkt deze niet beschikbaar te zijn in nederlandse vorm!

                          Op de Europese website van Nikon, is het echter wel mogelijk om de handleiding af te halen in het Frans, Duits en het Engels, maar niet in het Nederlands
                          (http://www.nikon-euro.com/kdb/download/manuals/d70rm.htm)


                          Na wat verder te zoeken op dezelfde website, kom ik op dit artikel:

                          http://nikoneurope-nl.custhelp.com/cgi-bin/nikoneurope_nl.cfg/php/enduser/std_adp.php?p_faqid=7639&&p_sid=1HRC4b8h&p_lva=939 1&p_sp=cF9zcmNoPSZwX2dyaWRzb3J0PSZwX3Jvd19jbnQ9NjI 1JnBfcGFnZT0x&p_li=

                          Antwoord ID: 7639

                          Ik citeer: "Handleidingen voor actuele producten zijn ook niet beschikbaar in het Nederlands in verband met grijze markt. Klik hier voor meer informatie over deze grijze markt."

                          Dit slaat mij met stomheid! Alsof nederlandstalige gebieden de enige plaatsen zijn waar er een grijze markt zou zijn! Dit is dus je reinste onzin! Als een Brit of een Fransman dus een toestel zouden kopen in Singapore, kunnen zij perfect een handleiding in eigen taal afhalen van het net. Maar een nederlandstalig persoon heeft dit recht dus niet als ik het goed begrijp!

                          Ik geef u nog een frapanter voorbeeld: België is een tweetalig land. Iemand van Wallonie, die zijn camera in pakweg Duitsland koopt omdat dit goedkoper is, kan perfect een franstalige handleiding van de site halen. Doet een Vlaming of een Nederlander dit, zit hij opgescheept met een duitstalige handleiding, want de nederlandstalige versie in NIET beschikbaar.

                          Dit is gewoon pure discriminatie!!

                          Het komt er dus weer gewoon op neer dat er volgens Nikon een grijze markt is - waar ze trouwens zelf mee schuldig aan zijn door hun prijzenpolitiek, die duidelijk per land verschilt! - maar dat deze grijze markt onbestaande zou zijn in frans-, engels- of duitstalige landen, vermits deze handleidingen wel beschikbaar zijn op het net.
                          En dat de eerlijke consument, die best iets meer wil betalen in eigen land, om over documenten in eigen taal te kunnen beschikken alsook garantie bij de deur, wederom de dupe is!

                          Ik vind dit een zeer spijtige zaak, en hoop dan ook dat Nikon dit ze snel mogelijk recht zet!
                          -------------------------------------------

                          Lid: BD 0249BE
                          D70 / AF-S DX Zoom-Nikkor 18-70 f/3.5~4,5G IF ED*SIGMA AF 55-200 F/4-5.6 DC*CF 1G Transcend*SIGMA EF-500 DG SUPER iTTL*CP5700*HITI 730 PS*Canon Pixma iP8500*Minolta Scan Elite 5400*Lowepro Minitrekker*Lowepro Nova 5 AW

                          Comment


                          • #28
                            Maak je toch niet zo druk man.

                            Als jouw boekje toch al uitelkaar valt, haal die belangrijke pagina's er dan uit en plastificeer die! Voor thuisgebruik schaf je dan een nieuw exemplaar aan via de Nikon importeur.

                            't Is maar een idee.

                            Succes Don Sailor met je kruistocht tegen de Nikonwindmolen....

                            gert
                            Come on, don't be a bore: visit my photolog!BlackAdder's Finest Photographs

                            Comment


                            • #29
                              over het toestel ben ik heel tevreden maar over het boekje
                              dat is wat anders het ie wel degelijk zo dat het al na enkele dagen al uiteen valt en daar moet je dan 15 € voor betalen
                              zou er daar ook garantie op zijn
                              ik vind toch ook dat ze toch wel ook een nederlandstalige handleiding in digitale vorm mogen bijdoen
                              je kunt de taal wel op je camera in het nederlands instellen
                              bd0379be

                              Comment


                              • #30
                                Wat Nikon doet is volledig ONWETTIG.

                                Elke fabrikant is verplicht van bij zijn product een gebruiksaanwijzing mee te leveren IN DE MOEDERTAAL VAN DE GEBRUIKER (sorry voor de hoofdletters, ik weet dat dit gelijkstaat met roepen, maar het zit me echt hoog).

                                Voor een Nederlandse vertaling apart geld vragen, is bovendien niet alleen onwettig maar ook nog eens discriminatie. Maak daar een rechtszaak van en ik ben 95% zeker dat je die wint. Het beste lijkt me echter om contact op te nemen met Test-Aankoop. Die fabrikanten willen dat consumenten hun zooi kopen maar als het op een correcte behandeling van de gebruiker aankomt, vagen ze er vierkant hun broek aan. Wel, dan moet je ze even in hun broek tasten, want ze zijn als de dood voor zelfs maar het kleinste artikeltje dat in Test-Aankoop over hun product zou kunnen verschijnen.

                                En wat die landgebonden aanpak betreft: die is gedateerd. Als ze hun zooi willen verkopen in Europa, moeten ze weten dat er hier geen grenzen meer zijn.

                                Soms vraag ik me echt af of die grote bedrijven wel wéten dat ze hun spullen in de Europese Unie verkopen, die er zo een eigen productwetgeving op na houdt.

                                Voilà, 't is eruit.

                                Cheers,
                                Frank

                                Comment

                                Working...
                                X