Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Moeilijke keuze

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Moeilijke keuze

    Ik wil graag een nieuwe camera kopen die 'in mijn jaszak past'. En ja, ik heb jassen met kleinere zakken en grotere zakken....grapje.
    De Sony RX100 VII wordt algemeen aangeprezen als de beste compact. Heeft indrukwekkende features inderdaad. Ik heb echter geen ervaring met het sensorformaat van dat soort camera's.
    Een alternatief voor mij zou zijn de Leica D-Lux 7, die veel minder mogelijkheden heeft, maar wél een MFT sensor én een lichtsterke lens, met bovendien een gekende Leica degelijkheid .... Is wel iets groter en past allicht niet in mijn 'jas met kleinere zakken'.
    Ik zou dus in principe gaan voor de Sony, maar het sensorformaat doet mij twijfelen. Is het verschil in formaat tussen beide camera's substantieel als het gaat over bv. bouquet, ruis, enz.....?
    Ik ben nu al jaren bezig op FF, ook nog wel op een oude Panasonic GX1 (MFT), ik vraag me af of het verschil tussen die formaten echt merkbaar zal zijn in de resultaten.....

  • #2
    Re: Moeilijke keuze

    Ik heb een RX10 IV, zelfde sensor als een recente RX100.
    Als ik resultaten vergelijk met een A7R III, dan is er natuurlijk verschil, vooral als je enorm gaat inzoomen op een computerscherm. Door het verschil in sensorformaat en mp is er een verschil in dynamisch bereik, detail en kleurnuances.
    Anderzijds: de afdrukken van de RX10 op A4/A3 zijn gewoon prima, niets op aan te merken. En je gaat in realiteit toch nooit twee identieke foto's door twee verschillende camera's gemaakt zitten vergelijken. Je hebt gewoonlijk of de ene of andere camera mee...

    Ik zou zeggen: neem de reviews van DPR eens door en bekijk hun voorbeeldfoto's eens goed. Wat mij betreft zeggen die voldoende. Voor mijn RX10 geeft de DPR review exact weer wat ik zelf ook als resultaten heb.


    Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk