Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Moeilijke keuze

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Moeilijke keuze

    Ik wil graag een nieuwe camera kopen die 'in mijn jaszak past'. En ja, ik heb jassen met kleinere zakken en grotere zakken....grapje.
    De Sony RX100 VII wordt algemeen aangeprezen als de beste compact. Heeft indrukwekkende features inderdaad. Ik heb echter geen ervaring met het sensorformaat van dat soort camera's.
    Een alternatief voor mij zou zijn de Leica D-Lux 7, die veel minder mogelijkheden heeft, maar wél een MFT sensor én een lichtsterke lens, met bovendien een gekende Leica degelijkheid .... Is wel iets groter en past allicht niet in mijn 'jas met kleinere zakken'.
    Ik zou dus in principe gaan voor de Sony, maar het sensorformaat doet mij twijfelen. Is het verschil in formaat tussen beide camera's substantieel als het gaat over bv. bouquet, ruis, enz.....?
    Ik ben nu al jaren bezig op FF, ook nog wel op een oude Panasonic GX1 (MFT), ik vraag me af of het verschil tussen die formaten echt merkbaar zal zijn in de resultaten.....

  • #2
    Re: Moeilijke keuze

    Ik heb een RX10 IV, zelfde sensor als een recente RX100.
    Als ik resultaten vergelijk met een A7R III, dan is er natuurlijk verschil, vooral als je enorm gaat inzoomen op een computerscherm. Door het verschil in sensorformaat en mp is er een verschil in dynamisch bereik, detail en kleurnuances.
    Anderzijds: de afdrukken van de RX10 op A4/A3 zijn gewoon prima, niets op aan te merken. En je gaat in realiteit toch nooit twee identieke foto's door twee verschillende camera's gemaakt zitten vergelijken. Je hebt gewoonlijk of de ene of andere camera mee...

    Ik zou zeggen: neem de reviews van DPR eens door en bekijk hun voorbeeldfoto's eens goed. Wat mij betreft zeggen die voldoende. Voor mijn RX10 geeft de DPR review exact weer wat ik zelf ook als resultaten heb.


    Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk
    "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

    Comment


    • #3
      Re: Moeilijke keuze

      Het verschil in sensor zal idd te merkbaar zijn in extreme situaties. Dat is het compromis. Ik vind de RX100 vii een fantastisch "fotografisch zwitsers zakmes", werken met de RAF files die het produceert is een plezier. Maar het bljft een zakmes. Sony zal z'n 1 inch sensor vanaf dit jaar inbouwen in z'n Xperia telefoons. Daar ben ik persoonlijk enorm benieuwd naar. En ook naar wat de RX100viii dan wel zal worden?
      Last edited by JuLi; 27 november 2022, 13:10.
      | Lumix S1 | Lumix 24-105 | Sigma 35 2.0 | Sigma 90 2.8 | Sony Xperia 5 III | There are days where the act of seeing appears to be true happiness.

      Comment


      • #4
        Re: Moeilijke keuze

        Zijn er ook mensen die ervaring hebben met de Leica D-Lux 7 ?

        Comment


        • #5
          Re: Moeilijke keuze

          Oorspronkelijk geplaatst door JuLi Bekijk bericht
          Het verschil in sensor zal idd te merkbaar zijn in extreme situaties.
          Merkbaar wel, als je de foto's op scherm naast elkaar gaat analyseren.
          Maar "TE" merkbaar niet vind ik.
          Het zal vooral merkbaar zijn in de meer uitdagende situaties inderdaad: weinig licht, veel contrast, (heel) grote afdrukken, en in het algemeen minder cropmogelijkheid natuurlijk.
          "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

          Comment


          • #6
            Re: Moeilijke keuze

            Oesje. Die "te" was een typo. Dus ik ben het eens me je K-2.
            | Lumix S1 | Lumix 24-105 | Sigma 35 2.0 | Sigma 90 2.8 | Sony Xperia 5 III | There are days where the act of seeing appears to be true happiness.

            Comment


            • #7
              Re: Moeilijke keuze

              Oorspronkelijk geplaatst door fddent Bekijk bericht
              Zijn er ook mensen die ervaring hebben met de Leica D-Lux 7 ?
              De LX100 II van Panasonic is identiek (behalve cosmetisch) met de Leica. Ik heb de LX100 in de eerste versie gehad. Hij viel uit mijn handen en...per total. Wel goed toestel, een plezier om mee te werken.
              https://www.flickr.com/photos/decultuurconsument/

              Comment


              • #8
                Re: Moeilijke keuze

                Na veel 'omzwervingen' op het www heb ik dan toch maar gekozen voor....de Sony RX100M7....Mijn hart lag wel bij de Leica, maar deze Sony krijgt zoveel goeie commentaren, dat ik overstag gegaan ben....
                Ik heb nu een vraagje voor de gebruikers van dit toestel: als ik aan de functieknop bovenaan draai om de instelling te veranderen (A-S-M-....) krijg ik telkens een 'mededeling' op het scherm om mij te vertellen wat de gevolgen van mijn keuze zijn. Dat weet ik intussen dus al, en ik wil graag die mededelingen uitschakelen. Maar nergens in de manual vind ik een actie hoe ik dat kan verwezenlijken....Ik moet dus elke keer op de OK knop drukken om te kunnen beginnen met fotograferen. Een ramp is dat niet, maar het hindert. Ik weet niet of dit op andere Sony modellen ook zo is....Heeft iemand onder u hier ervaring mee ?

                Comment


                • #9
                  Re: Moeilijke keuze

                  Oorspronkelijk geplaatst door fddent Bekijk bericht
                  Na veel 'omzwervingen' op het www heb ik dan toch maar gekozen voor....de Sony RX100M7....Mijn hart lag wel bij de Leica, maar deze Sony krijgt zoveel goeie commentaren, dat ik overstag gegaan ben....
                  Ik heb nu een vraagje voor de gebruikers van dit toestel: als ik aan de functieknop bovenaan draai om de instelling te veranderen (A-S-M-....) krijg ik telkens een 'mededeling' op het scherm om mij te vertellen wat de gevolgen van mijn keuze zijn. Dat weet ik intussen dus al, en ik wil graag die mededelingen uitschakelen. Maar nergens in de manual vind ik een actie hoe ik dat kan verwezenlijken....Ik moet dus elke keer op de OK knop drukken om te kunnen beginnen met fotograferen. Een ramp is dat niet, maar het hindert. Ik weet niet of dit op andere Sony modellen ook zo is....Heeft iemand onder u hier ervaring mee ?
                  Ik heb even gekeken op mijn Sony RX100M6, die doet die mededeling niet. Nochtans verschillen de toestellen M6 en M7 nauwelijks op dat gebied.
                  Ik heb al zitten zoeken, maar weet ook niet waar je dit zou kunnen (de)activeren.
                  Minder glas dan vroeger, maar beter.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Moeilijke keuze

                    Even door de manual gezocht en het lijkt erop dat je in het setup menu 1 "mode dial guide" moet afzetten.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Moeilijke keuze

                      Heb intussen gemerkt dat de mededeling ook verdwijnt als je de ontspanknop half indrukt. In het menu niets gevonden wat lijkt op 'setup' of mode dial guide.....zal eens contact opnemen met de verkoper, misschien is daar iemand op de hoogte....

                      Comment


                      • #12
                        Re: Moeilijke keuze



                        Zal wel ongeveer hetzelfde gaan bij de RX100-reeks.
                        Voor RX10 in elk geval wel.

                        Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk
                        "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                        Comment


                        • #13
                          Re: Moeilijke keuze

                          Intussen antwoord gekregen van Cameranu.nl : In het kort vind je de instelling hier: Menu -> 5e tabblad (koffertje) -> Pagina 2 - helemaal bovenaan. Mét deze youtube link: https://youtu.be/q57UXSqkoYo?t=3399
                          Iedereen bedankt om te helpen !

                          Comment

                          Working...
                          X