Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

MFT body voor Panasonic 100-400mm leica lens

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • MFT body voor Panasonic 100-400mm leica lens

    Dag iedereen,

    Sorry om hier onmiddellijk met een vraag binnen te vallen.

    Ik ben al enige tijd fotos aan het maken met mijn Panasonic gf5, nu is mijn interesse wat meer naar natuur/sportfotografie aan het driften omdat we met onze hond aan agility gaan doen en ik ook vaak aan het vogelspotten ben. Hiervoor was ik vooral bezig met landschapsfotografie tijdens mijn wandeltochten in de bergen.

    Ik heb een tijdje gekeken naar reflexcamera's en kom ook veel natuurfotografen tegen met joekels van telelenzen. Dit wil ik echter vermijden omdat ik het draag- en betaalbaar wil houden...

    Toen kwam ik terecht bij de Panasonic 100-400mm telezoom, samen met de crop factor van MFT kom ik op een 35mm equivalent van 200-800mm. Ik lees ook alleen maar goede dingen over deze lens en ze lijkt me zeker goed genoeg voor wat ik ermee wil gaan doen?

    Aangezien mijn gf5 geen EV heeft lijkt het mij niet ideaal om deze met die lens te gaan gebruiken, maar als ik zoek naar een MFT body kan ik paar moeilijk een beslissing nemen, aangezien de lens niet goedkoop is neemt dit een hap uit mijn budget.

    De olympus omd-em10 markII lijkt mij een goede prijs kwaliteit verhouding, bij Panasonic keek ik naar de g80, gx9, g9 (te duur) en de gx80. Elk model heeft voor mij wel een voor- of nadeel tov de omd em10.
    (prijs, stabilisatie, EV te klein,...) En ik ben niet geïnteresseerd in video....

    Graag jullie mening en advies? Alvast bedankt!

  • #2
    Re: MFT body voor Panasonic 100-400mm leica lens

    De Panasonic 100-400mm is goed, van wat ik gelezen en gehoord heb.
    Enig minpuntje is de straffe zoomring. (genoeg voer over te vinden)

    De G80 heb ikzelf met grip en is voor die lens beter geschikt ipv olympus denk ik.
    Zeer allround toestel met uitstekende IBIS en 4K (en alle 4K foto modes)
    Vlotte touchscreen interface.
    Deze combinatie ondersteund nml. IS2. Alleen met Panasonic lenzen.
    Olympus doet dit ook al met de 300mm en de 12-100mm dacht ik. Ook alleen op hun body's werkt deze combinatie.

    Comment


    • #3
      Re: MFT body voor Panasonic 100-400mm leica lens

      Probeer eens EM10II met M.Zuiko 75-300? Heb ik goede ervaringen mee.

      Comment


      • #4
        Re: MFT body voor Panasonic 100-400mm leica lens

        Er is natuurlijk ook de bridge Panasonic FZ1000 met een bereik van 25 naar 400.
        Erg compact voor dat bereik.
        Ik heb er trouwens momenteel eentje te koop.... kijk maar in de betreffende rubriek als je interesse hebt.
        Straatfotograaf in Antwerpen

        Comment


        • #5
          Re: MFT body voor Panasonic 100-400mm leica lens

          Oorspronkelijk geplaatst door Eduardo Bekijk bericht
          Er is natuurlijk ook de bridge Panasonic FZ1000 met een bereik van 25 naar 400.
          Erg compact voor dat bereik.
          Ik heb er trouwens momenteel eentje te koop.... kijk maar in de betreffende rubriek als je interesse hebt.
          Daar heb ik ook al over gelezen en gezocht maar als ik foto's online vergelijk dan lijken die van de Panasonic lens mooier dan eender welke bridge...

          Comment


          • #6
            Re: MFT body voor Panasonic 100-400mm leica lens

            Oorspronkelijk geplaatst door NicoR Bekijk bericht
            Probeer eens EM10II met M.Zuiko 75-300? Heb ik goede ervaringen mee.
            Die 400mm denk ik echt wel nodig te hebben. De vogels aan de vogelkijkhut hier vlakbij (waar ik dagelijks eens ga kijken) zaten voor een fullframe met 1,4 crop extender en 400mm lens soms al te ver...

            Comment


            • #7
              Re: MFT body voor Panasonic 100-400mm leica lens

              Oorspronkelijk geplaatst door w00ha Bekijk bericht
              De Panasonic 100-400mm is goed, van wat ik gelezen en gehoord heb.
              Enig minpuntje is de straffe zoomring. (genoeg voer over te vinden)

              De G80 heb ikzelf met grip en is voor die lens beter geschikt ipv olympus denk ik.
              Zeer allround toestel met uitstekende IBIS en 4K (en alle 4K foto modes)
              Vlotte touchscreen interface.
              Deze combinatie ondersteund nml. IS2. Alleen met Panasonic lenzen.
              Olympus doet dit ook al met de 300mm en de 12-100mm dacht ik. Ook alleen op hun body's werkt deze combinatie.
              Daarom blijf ik bij deze lens, de body is dus nog altijd moeilijk beslissen.

              De viewfinder van de gx80 lijkt me te klein, wat denken jullie? Het is dan wel héél compact.

              De Olympus M10 Mark 2 heb ik nieuw gevonden aan 325 euro enkel de body. Lijkt me wel een koopje maar de stabilisatie was dus ook mijn struikelblok.

              De G9 is spijtig genoeg buiten mijn budget...

              Comment


              • #8
                Re: MFT body voor Panasonic 100-400mm leica lens

                Oorspronkelijk geplaatst door roeboe Bekijk bericht
                Daarom blijf ik bij deze lens, de body is dus nog altijd moeilijk beslissen.

                De viewfinder van de gx80 lijkt me te klein, wat denken jullie? Het is dan wel héél compact.

                De Olympus M10 Mark 2 heb ik nieuw gevonden aan 325 euro enkel de body. Lijkt me wel een koopje maar de stabilisatie was dus ook mijn struikelblok.

                De G9 is spijtig genoeg buiten mijn budget...
                de stabilisatie als struikelblok is volgens mij niet helemaal terecht.
                ik kan niet echt concreet vergelijken maar wel met een olympus M10 mark 1 en met een panasonic-leica 12-60 . ( aan beide zijden 80 % uit de bocht, maar er zijn hier al ergere dingen verschenen ;-) ): wel ,daarmee absoluut betere resultaten met de olympus ibis aan en de stabilisatie van de lens uit dan omgekeerd. Dus die stabilisatie van olympus is echt wel prima ( mk 2 is nog beter)

                Zelf vind ik de olympus M10 mark 2 nu absoluut een koopje en zou mijn keuze zijn ; maar met de panasonic tele (die toch ook wel een serieus ding is ) zou ik toch ook iets substantieels van panasonic overwegen ( ben niet meer mee met de types, iets reflexachtig à la G 85 ( denk ik), een generatie in uitverkoop is mi vaak een goede koop.)

                (helemaal terzijde naast liefhebber van m43 van de begindagen ( panasonic GF1 ) geef ik de voorkeur aan nikon 7200 met nikon 200-500 voor vogeltjes : niet duurder, en vogeltjes zie je toch niet toevallig op een wandeling, dus het gewichtverschil is bij "intentioneel gebruik" toch m.i. verwaarloosbaar, zeker als je een statief meebrengt, wat in een vogelhut redelijk logisch is )

                hopelijk heb je hier iets aan, Geert.

                Comment


                • #9
                  Re: MFT body voor Panasonic 100-400mm leica lens

                  Hier ook zeer positieve ervaringen met de Oly E-M10MkII ...
                  Aan die prijs een echt koopje.

                  Jaja

                  Verstuurd vanaf mijn SM-T580 met Tapatalk
                  Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
                  Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

                  Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

                  Comment


                  • #10
                    Re: MFT body voor Panasonic 100-400mm leica lens

                    Oorspronkelijk geplaatst door roeboe Bekijk bericht
                    Die 400mm denk ik echt wel nodig te hebben. De vogels aan de vogelkijkhut hier vlakbij (waar ik dagelijks eens ga kijken) zaten voor een fullframe met 1,4 crop extender en 400mm lens soms al te ver...
                    Dus de camera een kleiner stukje uit de foto te laten knippen is dan de oplossing?
                    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                    Comment


                    • #11
                      Re: MFT body voor Panasonic 100-400mm leica lens

                      Ik gebruik deze lens met de Pana GX8.
                      Nikon D500 - Nikon 18-200 VR - Nikon 105 macro - Nikon 50, 1.8 - Tamron 150-600 G2
                      Tamron 24-70 2.8 G2 - Tamron 15-30 2.8 - Tamron 70-210 4.0
                      Nikon Z6II - FTZ adapter - Nikon Z 24-200 - Z 24-120 - Z 35 1.8 Viltrox 85 1.8

                      Comment


                      • #12
                        Re: MFT body voor Panasonic 100-400mm leica lens

                        En hoe bevalt hij?

                        Comment


                        • #13
                          Re: MFT body voor Panasonic 100-400mm leica lens

                          Oorspronkelijk geplaatst door roeboe Bekijk bericht
                          En hoe bevalt hij?
                          Lijkt me ook een super lens qua bereik enkel lees ik wel heel veel problemen met QC en garantie (https://www.dpreview.com/forums/post/61316580)

                          Comment


                          • #14
                            Re: MFT body voor Panasonic 100-400mm leica lens

                            Ik gebruik dit objectief op een Panasonic GH5. Een absolute aanrader !

                            Twee belangrijke pluspunten :

                            - De scherpte is erg goed. Ik sta daar nog altijd versteld van. 100-400 mm (FF-equivalent 200-800 mm!) is niet niks, maar het scherpstellen gaat redelijk snel en is erg bruikbaar voor wild-life. Is een Nikon 400 mm F/2.8 scherper ? Ja, dat zal wel, maar de prijs is dat ook !

                            - Nog belangrijker is de stabilisatie ! Het Panasonic Dual I.S.-systeem is ongelooflijk performant. De samenwerking van de stabilisatie in de camera met de VR van het objectief is een godsgeschenk, zeker al met een zoombereik van 200-800 mm. Geloof me, door het handelbare gewicht van het objectief en de Dual I.S., is fotograferen op 800 mm uit de hand perfect mogelijk.

                            Twijfel niet : als je een gepaste body zoekt voor dit objectief, moet je volgens mij gaan voor 'n Panasonic die het Dual I.S.-systeem ondersteunt. Andere oplossingen zijn misschien goedkoper, maar zo misloop je een onvoorstelbaar technisch voordeel bij het fotograferen met dit objectief. In deze context is 'beterkoop' ongetwijfeld 'miskoop'.
                            Vriendelijke groet, Kariboe
                            * Eén duimpje -> ja hoor ** Twee duimpjes -> hee, bijzonder goed gezien, creatief ! *** Drie duimpjes -> aaargh, ik wou die zelf gemaakt hebben, respect !!!
                            Euh... deze quotering is zeer subjectief !

                            Comment


                            • #15
                              Re: MFT body voor Panasonic 100-400mm leica lens

                              Ook hier samen met een G80.
                              Heerlijke combinatie die zeker niet te zwaar is en scherpstellen gaat snel genoeg. Met goede sling loop je met deze combinatie makkelijk dag rond.
                              A9 II + 200-600

                              Comment

                              Working...
                              X