Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Metz flash voor Fuji S 602 zoom.

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Metz flash voor Fuji S 602 zoom.

    Dit wil ik even delen met de gebruikers van een fuji finipix s 602 zoom. Op zoek naar een geschikte flitser heb ik dus in mijn vriendenkring rondgekeken naar mensen met een flitser. Ik heb er verscheidene mogen testen met mijn toestel en toch vond ik mijn zin niet. Tot ik op een amerikaans forum een verwijzing vond naar de Metz 32 MZ-3. Bij de lokale fotohandelaar mocht ik deze flitser eens uittesten op mijn toestel... en, ik was meteen verkocht. Alhoewel deze flitser gebouwd is voor specifieke TTL toepassingen en dus niet echt geschikt is voor de fuji omdat deze geen TTL ondersteunt heeft deze flitser wel een toepassing die hem héél bruikbaar maakt voor de fuji S 602 z, 6900 en 4900 als ik het goed voor heb. Je kan met deze flitser in automatiek werken. Wat houdt dat nu in... wel...

    Bij het flitsen met automatiek meet de flitser via zijn eigen sensor het door het onderwerp gereflecteerde licht en onderbreekt hij de flist zodra hij voldoende licht voor de belichting heeft afgegeven.
    De mecablitz kan op 3 automatiekdiafragma's worden ingesteld, aan elk daarvan is een afstandsbereik gebonden. Elk afstandbereik wordt begrensd door de maximale flitsreidwijdte en de minimale verlichtingsafstand.

    In stand A bvb heb je een flitsbereid dat ligt tussen de 0.5 m en 5 meter... na verschillende proefopnames had ik geen enkele overbelichte scene, zelfs niet op afstanden van minder dan 1 meter. Gedaan dus met dat altijd opnieuw instellen van je diafragma op je camera, je kan een vast diafragma instellen en dan even de juiste automatiek stand zoeken/instellen op de flitser.

    Je kan de flitser natuurlijk ook in manuele stand gebruiken, hij geeft dan wel steeds zijn volledige vermogen af en je moet de juiste diafragma op je camera gaan instellen, voordeel is echter dat je dan onderwerpen tot op 30 meter en meer kan belichten.

    Het is echter de automatiek stand die mij deed overtuigen om deze flitser aan te kopen, voornamelijk omdat ik niet steeds afhankelijk van het gekozen flitsinsteling mijn diafragma op camera moet aanpassen, in automatiek meet de interne sensor van de flitser dus het onderwerp en bepaald de lichtafgave.

    Deze flitser is wel wat aan de prijzige kant, ik heb er 225 euro voor betaald, maar dat weegt niet op tegen het gebruiksgemak van de automatiek stand.

    Met vriendelijke groeten,

    Patrick.
    http://users.pandora.be/pat44
    Patjeuh.

  • #2
    Euh

    Is dat niet het principe van elke auto-flash? Je stelt de flits en de camera in op dezelfde f-stop en je bent vertrokken (om het simpel te stellen, want ik speel zelf wel wat meer met de instellingen).

    Mijn Vivitar 285HV heeft vier auto-standen (2.8 - 4 - 5.6 - 8) en vier manuele (full - 1/2 - 1/4 - 1/16). Ik geloof zelfs niet dat de Metz in kwestie beter doet qua mogelijkheden.

    Wat een aantal (alle?) Metz TTL flitsers voor hebben op bepaalde andere, is dat ze inderdaad auto-instellingen toelaten. Die 'bepaalde andere' werken enkel TTL.

    Voor een camera als de jouwe (en de mijne), die geen TTL ondersteunt, zijn die auto-instellingen dus essentieel. 225 euro vind ik wel veel geld. Die van mij heeft een stuk minder gekost.
    Pieter
    --
    Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

    Comment


    • #3
      Okay, in essentie heb je gelijk met je redenering, vraagje alhoewel, ik ben op de site van vivitar gaan kijken en zie nergens een sensor op het door jou gespecifieerde model staan, de sensor die op de metz wel aanwezig is en overbelichting vermijdt.

      Mijn vorige model de metz 36 M-1 gaf steeds overbelichte opnames, dis kon ik verminderen door grotere f stops te kiezen, dus aan iedere foto gingen een paar proefopnames vooraf om de juiste belichting te zoeken, met de nieuwe metz heb ik dit probleem niet, ik stel op de camera een vaste f stop in, kies de overeenkomstige op de flash en de sensor op de flash doet nog extra meeting en sluit de belichting wanneer deze voldoende is. Ik heb met de nieuwe flash nog geen enkele overbelichte opname gehad. Het gaat hem dus om het essentiele gebruiksgemak als je snel moment opnames wil vastleggen.

      Mvg,

      Patrick.
      http://users.pandora.be/pat44
      Patjeuh.

      Comment


      • #4
        Originally posted by patjeuh
        Okay, in essentie heb je gelijk met je redenering, vraagje alhoewel, ik ben op de site van vivitar gaan kijken en zie nergens een sensor op het door jou gespecifieerde model staan, de sensor die op de metz wel aanwezig is en overbelichting vermijdt.
        Hij heeft wel degelijk een sensor, die de flash dichtknijpt wanneer er genoeg licht geproduceerd is. "Genoeg licht" verwijst echter niet naar het vereiste lichtniveau van de camera, maar naar het vereiste lichtniveau voor de gekozen flash-instelling (overeenkomstig de F-stop). Volgens mij doet jouw Metz hetzelfde, anders spreken we dus over TTL.

        Ik zoek straks nog wat meer op in de handleiding van mijn flits, en probeer een duidelijk antwoord te geven i.v.m. die sensor.

        Ik hoop dat je mijn eerste antwoord niet als "verwijtend" hebt geïnterpreteerd - dat was zeker niet zo bedoeld.
        Pieter
        --
        Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

        Comment


        • #5
          Uit de Vivitar 285HV handleiding:

          "Vari Sensor Module. - Your Vivitar 285HV Electronic Flash is equipped with a Removable Vari Sensor Module that measures the light reflected from the subject and other reflective surfaces near the subject. This information is interpreted by a solid state computer in the sensor which programs the flash to automatically provide just the right amount of light required for a correct exposure. The practical advantage is that you don't have to change the f-stop on your camera lens when you move closer to a subject or farther away. As long as your subject is within the automatic operating range of the flash for that f-stop, the computer automatically makes the adjustment for you."

          Ik ging ervan uit dat zeker recente flash units (deze bestaat al 20 jaar!) allemaal over zo'n sensor beschikken, maar misschien is dat niet zo bij jouw vorig model.

          Groeten,
          Pieter
          --
          Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

          Comment


          • #6
            Klopt, uw vivitar doet hetzelfde als mijn metz... toch raar dat ik bijna een half jaar moet zoeken naar een dergelijke flash en dan nog blijkbaar een duur model, kunnen de fabrikanten dan zelf eens geen degelijke info vermelden mbt externe flash units.?.. Wat heb jij betaald als ik vragen mag.?..

            Mvg,

            Patrick.
            http://users.pandora.be/pat44
            Patjeuh.

            Comment


            • #7
              Originally posted by patjeuh
              Klopt, uw vivitar doet hetzelfde als mijn metz... toch raar dat ik bijna een half jaar moet zoeken naar een dergelijke flash en dan nog blijkbaar een duur model, kunnen de fabrikanten dan zelf eens geen degelijke info vermelden mbt externe flash units.?.. Wat heb jij betaald als ik vragen mag.?..
              160 euro of zo. Besteld bij Jessops in Engeland. (In België zijn Vivitars niet makkelijk te vinden, blijkbaar.)
              Ondertussen weet ik wel een paar goedkopere locaties.
              Pieter
              --
              Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

              Comment


              • #8
                patjeuh schreef:
                Okay, in essentie heb je gelijk met je redenering, vraagje alhoewel, ik ben op de site van vivitar gaan kijken en zie nergens een sensor op het door jou gespecifieerde model staan, de sensor die op de metz wel aanwezig is en overbelichting vermijdt.
                De sensor die je ziet op de Metz, is niet de lichtmeter maar wel de AF die de motorzoom regelt.
                Hombre

                Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                Comment


                • #9
                  De AF iluminator is het meest zichtbaar vooraan op de metz en is geen sensor maar een roodlicht straler/zender die het voorwerp zal belichten om de flitser een duidelijk onderwerp te geven om op scherp te stellen, deze is uitsluitend in TTL modus te gebruiken bij camera's die dat ondersteunen, daarnaast is er een kleine lichtsensor die de lichtmeeting verricht en te gebruiken is in automatiek.

                  Mvg

                  Patrick.
                  http://users.pandora.be/pat44
                  Patjeuh.

                  Comment

                  Working...
                  X