Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Medium format

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Medium format

    Hi,

    Zijn er hier fotografen die een overstap naar medium format overwegen?
    Er beweegt allerlei in die sector (Pentax, Mamiya..)
    Eens vergelijken wat en waar en hoeveel...enz..?

    Dpaul
    DPaul - A.FIAP
    D810, nikkors and other stuff

  • #2
    Re: Medium format

    Ik zeker niet.... Maar....

    ik vraag me eigenlijk wel af waarom een mens zou willen overstappen naar midden formaat o.i.d. Wat is nu precies het voordeel, ten opzichte van bijv. een FF camera zoals een 5DII
    www.indetailfotografie.nl

    Comment


    • #3
      Re: Medium format

      klikkie wikkie.

      jammer voor de filmliefhebbers. Ik heb er zelf ook mee in mijn maag gezeten. We gaan echt naar groot formaat moeten gaan om digitaal voor te blijven.

      Maar voor de prijs van een instapmodel en lens heb je wel al een halve set middenformaat materiaal.
      The Knight That Says Ni...kon

      Comment


      • #4
        Re: Medium format

        Oorspronkelijk geplaatst door MarkEL Bekijk bericht
        Ik zeker niet.... Maar....

        ik vraag me eigenlijk wel af waarom een mens zou willen overstappen naar midden formaat o.i.d. Wat is nu precies het voordeel, ten opzichte van bijv. een FF camera zoals een 5DII
        Kijk maar eens naar 100% crops van een Leica S2... Dan weet je waarom



        Maar dan heb je het wel over pure resolutie...en dat ten nadele van een hoop andere zaken, zoals snelheid en vooral je portemonnee Als je veel studio doet en het geld hebt zou ik een dergelijke camera zeker kunnen overwegen...in het veld heeft een "normale" DSLR toch nog teveel voordelen, waaronder de prijs.

        O ja...en als ik ooit 50K over zou hebben overweeg ik inderdaad om over te stappen naar bovenstaande Leica S2 voor "erbij"
        Mijn objectieven zijn all round...

        Comment


        • #5
          Re: Medium format

          Wel... De Pentax 645D komt in Januari 2011 ook naar Europa. Ik geloof dat hij rond de EUR 12000 zal moeten kosten (=goedkoop naar digitale MF normen). Da's natuurlijk wel richtprijs, dus de straatprijs zal mss wat lager zijn? Blijkbaar is hij in Japan zo populair (of toch populairder dan Pentax verwachtte) dat ze nu pas (hij is al een half jaar te koop in Japan) de vraag op de Japanse markt hebben bijgebeend en klaar zijn voor de rest van de wereld.

          Je moet maar eens enkele foto's uit dit beestje opzoeken om te zien dat er weldegelijk een wereld van verschil is met de 135formaat kleinbeeld DSLRs...

          Moest ik over wat grotere budgetten beschikken zou ik alvast niet twijfelen...

          Wim
          Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

          Comment


          • #6
            Re: Medium format

            Waarom zou je een d700 kopen voor studiowerk als je met een d300 dezelfde resolutie haalt? Omdat FF nu eenmaal een gigantische impact heeft op je beeld ook natuurlijk! Bij middenformaat is dat net zo, je sensor wordt groter, afhankelijk van hoeveel groter heeft dat invloed op je beeld. Daar bovenop komen nog wat extra's zoals de hogere resolutie, geen of veel minder sterke anti-aliassing filter,... Er zijn echter ook nadelen aan verbonden (prijs, ergonomie, snelheid,...), vandaar dat het ervan af hangt wat je ermee wilt doen of de voordelen opwegen tegen de nadelen. Als er een camera uit komt met 6x6cm sensor dan zal ik die willen, zelfs al heeft ie maar 10 megapixel!

            Comment


            • #7
              Re: Medium format

              volgende forums zijn misschien interessanter dan de antwoorden hier in de trend van "dit is veel te duur" en "waarom medium format camera" etc. soit, wil er verder niets over zeggen en ga hier zeker geen reacties op lezen.

              dus, misschien hier meer info:

              Panoramix

              Comment


              • #8
                Re: Medium format

                Oorspronkelijk geplaatst door Panoramix Bekijk bericht
                volgende forums zijn misschien interessanter dan de antwoorden hier in de trend van "dit is veel te duur" en "waarom medium format camera" etc. soit, wil er verder niets over zeggen en ga hier zeker geen reacties op lezen.

                dus, misschien hier meer info:

                http://forum.getdpi.com/forum/forumdisplay.php?f=10
                Gelukkig zegt jouw waardeoordeel (over ons en dit forum) en vooringenomen reactie meer over jou dan over ons of dit forum...


                Maar goed...deze reactie zal je toch niet meer lezen
                Mijn objectieven zijn all round...

                Comment


                • #9
                  Re: Medium format

                  Oorspronkelijk geplaatst door jantjen Bekijk bericht
                  Waarom zou je een d700 kopen voor studiowerk als je met een d300 dezelfde resolutie haalt? Omdat FF nu eenmaal een gigantische impact heeft op je beeld ook natuurlijk! Bij middenformaat is dat net zo, je sensor wordt groter, afhankelijk van hoeveel groter heeft dat invloed op je beeld. Daar bovenop komen nog wat extra's zoals de hogere resolutie, geen of veel minder sterke anti-aliassing filter,... Er zijn echter ook nadelen aan verbonden (prijs, ergonomie, snelheid,...), vandaar dat het ervan af hangt wat je ermee wilt doen of de voordelen opwegen tegen de nadelen. Als er een camera uit komt met 6x6cm sensor dan zal ik die willen, zelfs al heeft ie maar 10 megapixel!
                  met de huidige technologie klopt dat. Ik zou ook kwaliteit boven resolutie kiezen. Hoevaak vergroot je eigenlijk tot meer dan een meter (lange zijde)?



                  btw: Jantjen, die D200 die ik van je kocht doet het nog steeds fantastisch
                  The Knight That Says Ni...kon

                  Comment


                  • #10
                    Re: Medium format

                    heb testbeelden gemaakt met de pentax 645d op 1600ISO, JPEG en RAW, heb de RAW beelden nog niet geconverteerd bij gebrek aan converter, maar ik heb de indruk als ik deze 1600 ISO beelden naar bvb 20mp zou brengen deze beter zullen zijn dan van de meeste DSLR's op 100 of 200 ISO.
                    Is vrij duur 10000€ zonder objectief, hasselblad kan je nu kopen voor 10000€ met lens , maar in vgl met lanceerprijs van 1ds en de d3x is dit uiteraard niet duur.
                    645d vormgeving en bediening vind ik persoonlijk wel beter dan van de hassy, is heel intuïtief, zoals bij de meeste pentax toestellen.
                    645d gebruikt SD-kaartjes.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Medium format

                      Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
                      heb testbeelden gemaakt met de pentax 645d op 1600ISO, JPEG en RAW, heb de RAW beelden nog niet geconverteerd bij gebrek aan converter, maar ik heb de indruk als ik deze 1600 ISO beelden naar bvb 20mp zou brengen deze beter zullen zijn dan van de meeste DSLR's op 100 of 200 ISO.
                      Is vrij duur 10000€ zonder objectief, hasselblad kan je nu kopen voor 10000€ met lens , maar in vgl met lanceerprijs van 1ds en de d3x is dit uiteraard niet duur.
                      Downsize dan eens de jpegs en toon het ons? Want ik zou het wel een straffe stoot vinden om een sensor op het plafond van zijn capaciteit een andere sensor op zijn ideale ISO te overtreffen. DR speelt ook een rol.

                      De sensor is ook niet bijster veel groter dan een FF. De naam klopt ook niet, het is geen 6x4.5, meer een 4x3,3. Dus een kleine medium format sensor. Of een iets grotere FF. En volgepropt met pixels. Een DX medium format dus.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Medium format

                        Enkele voorbeelden in hoge resolutie van de Pentax 645D kan je HIER vinden. Het duurt wel een zee van tijd eer de foto's op hoge resolutie geladen zijn

                        Een filmpje (spatwaterdicht) HIER
                        Groetjes van tozumi

                        Bezoek hier mijn webstek

                        Comment


                        • #13
                          Re: Medium format

                          Hier een vergelijking Hasselblad-Nikon D700 zo indrukwekkend is dat niet KLIK

                          Comment


                          • #14
                            Re: Medium format

                            Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                            Hier een vergelijking Hasselblad-Nikon D700 zo indrukwekkend is dat niet KLIK
                            Je moet ook de comment op LuLa lezen. Getallen vertellen niet alles natuurlijk.
                            Kijk ook eens naar Ken Rockwell, daar staat een vergelijkende dslr- MF test met foto's bij.

                            DPaul
                            DPaul - A.FIAP
                            D810, nikkors and other stuff

                            Comment


                            • #15
                              Re: Medium format

                              En HIER dan een test van de Pentax 645D.

                              En HIER kan je zien of de scherpte van uw FF in de buurt komt (wel op de beeldjes klikken tot ze het grootst zijn...
                              Groetjes van tozumi

                              Bezoek hier mijn webstek

                              Comment

                              Working...
                              X