Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Maximum ISO bij Nikon D90

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Maximum ISO bij Nikon D90

    Hallo,

    In september zal ik (voor de eerste keer) een huwelijk fotograferen. Ik zal vooral de 17-50 f2.8 gebruiken vermoed ik.

    Nu heb ik al een paar keer geïnformeerd tot welke ISO ik maximum kan gaan (met mijn D90) om niet té veel ruis te hebben. In de les zeiden ze van best niet boven de 800 te gaan, bij Konijnenberg zeiden ze dat ik gemakkelijk op 1600 mocht fotograferen. Beter een beetje ruis dan donkere foto's...

    Nu, bij een huwelijk heb je natuurlijk maar één kans voor die foto te maken en moet het dus ook van de eerste keer goed zijn.

    Zijn er mensen met een D90 (of een ander toestel natuurlijk) die ervaring hebben hiermee, en op welke ISO jullie maximum fotograferen?

    Bedankt voor de info....
    ~Try and fail, but don't fail to try ~

  • #2
    Re: Maximum ISO bij Nikon D90

    Met een D300, zelfde sensor en processor. op 3200 iso:


    goed belichten is alles.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: Maximum ISO bij Nikon D90

      Heb zelf ook de D90 met 17-55 2.8 en ik vind zelf ISO 1600-2000 nog goed bruikbaar. Daarboven vind ik zelf (maar dat is persoonlijk) foto's niet meer bruikbaar om groot af te drukken.

      Maak zelf veel test foto's vooraf op locatie met verschillende iso-waarden met een proefpersoon (wanneer mogelijk). Zo ben je goed voorbereidt op de bruiloft wat iso-waarden betreft en weet jij hoe ver je kunt gaan.

      Achteraf ruisverwijderen met bijv. Lightroom is zoiezo handig. Succes!
      Nikon D90's en wat glas...

      Comment


      • #4
        Re: Maximum ISO bij Nikon D90

        Ik denk dat 1600 nog bruikbaar is, maar alles hangt wel af van de hoeveelheid licht die je hebt. Ik neem wel eens foto's op 3200 maar die zijn zeker niet voor vergroting, dus ik denk dat dat zeker niet geschikt is voor huwelijks foto's. Ga je ook nog een flitser gebruiken of niet? Als je veel op die 2.8 gaat zitten ga je natuurlijk ook minder DoF hebben en heb je het risico dat je de bruid wel scherp hebt en de bruidegom minder als die achter haar staat. Zoals hierboven al vermeld is een verkenning geen slecht idee.

        Succes, Ruud.
        Met de vriendelijke groeten, Ruud.

        Comment


        • #5
          Re: Maximum ISO bij Nikon D90

          Tot iso 1600 nog bruikbaar mits goede belichting

          Maar nog hogere iso waarde zou ik persoonlijk niet gebruiken, en zeker en vast dat risico niet nemen op een trouwfeest.
          Nikon Df, Nikon 20-35 2.8 AF-D, Nikon 50 1.8 AF-S, Nikon 50 1.2 Ai-s, Nikon Micro 60mm 2.8 AF-S, Nikon 70-200 2.8 AF-S VR, Nikon 85 1.8 AF-D, Nikon 105 2.5 Ai-s, SB600, SB20
          Pentax K1, Pentax 24-70 2.8

          Comment


          • #6
            Re: Maximum ISO bij Nikon D90

            Met de D700 ga ik zonder problemen tot de max...6400 ISO...voor de belangrijke momenten liever tot max. 3200 - 4000 ISO icm flits...

            Met de D90, die ik als backup gebruik is 1600 mijn absolute max...maar dan liefst nog met de SB900 erbij
            Mijn objectieven zijn all round...

            Comment


            • #7
              Re: Maximum ISO bij Nikon D90

              Alles hangt er van af wat je kwaliteitsnormen zijn en hoe groot je prints zijn, als je iets of wat kwaliteit wenst is 800ISO inderdaad het maximum met dat toestel. Je moet er rekening mee houden dat ruis niet enkel bepaalt wordt door de ISO waarde, maar ook door het soort licht, correctheid vd belichting, contrast in de opname, WB etc..
              Detail, contrast verlies en kleurverloop is toch al redelijk merkbaar op 1600 ISO met de D90. Meestal heb je grote contrasten bij trouwreportages, donkere kostuums en zeer lichte kleedjes. Als je iet of wat overweg kunt met een flitser geeft dit meestal nog altijd de beste resultaten.
              bij gebruik van flits kun je op zeer lage snelheid werken, 1/15 sec, flits +/- 1/800sec bevriest beweging.

              Comment


              • #8
                Re: Maximum ISO bij Nikon D90

                Overigens zou ik ook een programma als Neat Image aanschaffen. de superieure ruisreductie in dit programma laat je ook al wat verder gaan dan je normaal zou doen (er zijn ook vast andere goede programma's, maar ik heb enkel ervaring met Neat Image)...


                Mocht je naar ISO 1600 gaan kan iets "overbelichten" ook helpen. niet overbelichten in de zin van uitbranden, maar overbelichten in de zin van iets compensatie tov de waarden van de camera (ETTR).

                Maak gebruik van spotmeting waar nodig...moet het prima te doen zijn met een D90 (en degelijke flits (iTTl liefst Nissin of Nikon). (Zorg voor 3 setjes eneloop batterijen, kosten de kop niet...maar beter is er niet voor flitsen )
                Mijn objectieven zijn all round...

                Comment


                • #9
                  Re: Maximum ISO bij Nikon D90

                  ga eerste eens de locatie bekijken waar dat het huwelijk gaat plaats vinden
                  is het nodig om in hoge iso waarden te gaan of niet
                  gemeentehuis , kerk enzo...
                  als je echt in hoge iso waarden moet gaan omdat je foto's wilt waarbij je niet inflits dan zou ik eerder geneigd zijn om voor dat weekend een D700 of een D3(s)/D4 te huren
                  maar eerst zeker de locatie eens gaan bekijken en wat proeffoto's maken

                  Comment


                  • #10
                    Re: Maximum ISO bij Nikon D90

                    Denk dat je met de d90 zo als velen hier boven aangeven het gewoon moet kunnen
                    Persoonlijk ga ik niet hoger dan 2600 anders de flits erbij en geen voorflits.
                    Gebruik zelf ook de d90 zorg wel voor een back up camera[power en kaartjes].
                    Meegelopen twee keer trouwreportage met vaste lens 50mm1.8 -en de 85mm 1;1.8 ,18-105mm en dat ging goed.
                    Het zoals al vernoemd hoe is de werkplek zo gezegt ga eens kijken wat waar en hoe en neem wat fotos .
                    Voorwerk
                    Last edited by otter54; 26 mei 2012, 12:44.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Maximum ISO bij Nikon D90

                      Oorspronkelijk geplaatst door jeroen.k Bekijk bericht
                      Overigens zou ik ook een programma als Neat Image aanschaffen. de superieure ruisreductie in dit programma laat je ook al wat verder gaan dan je normaal zou doen (er zijn ook vast andere goede programma's, maar ik heb enkel ervaring met Neat Image)...
                      Ik kan je Topaz DeNoise aanraden. Vroeger gebruikte ik Imagenomic Noiseware, maar Topaz DeNoise geeft superieure resultaten. Zie ook dit filmpje waarin ze verschillende noise reduction software met elkaar vergelijken (ook Neat Image zit erbij).
                      550D | EF-S 18-55mm F/3.5-5.6 IS | EF 50mm F/1.8 II | EF 70-200mm F/4L IS | Speedlite 580EX II | LumoPro LP180 | Gitzo GT3541XLS | Arca-Swiss Monoball Z1 SP

                      Comment


                      • #12
                        Re: Maximum ISO bij Nikon D90

                        Bedankt iedereen voor de tips, ik ga zeker proberen om ter plaatse wat tests te doen, maar door de grote afstand is dit niet zo eenvoudig. Ik spreek wel nog een keer af met het koppel om de locaties (gemeentehuis, fotolocatie,... (geen kerk)) te bezichtigen, maar of we binnenkunnen op het gemeentehuis is een andere zaak... afwachten dus...

                        Als ik het goed begrijp kan ik tot 1600 gaan als ik geen vergrotingen ga doen. Ik heb gewoon de afspraak met het koppel om de foto's op cd af te leveren. Zij willen gewoon wat herinneringen aan de dag, maar geen boek, vergroting,...

                        Ik heb een SB900, dus moest het nodig zijn kan ik deze nog altijd gebruiken....
                        ~Try and fail, but don't fail to try ~

                        Comment


                        • #13
                          Re: Maximum ISO bij Nikon D90

                          1600 lijkt me ook nog goed doenbaar hoor...
                          www.benbammens.be

                          Comment


                          • #14
                            Re: Maximum ISO bij Nikon D90

                            Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                            Met een D300, zelfde sensor en processor. op 3200 iso:


                            goed belichten is alles.
                            is jullie kennis nu echt zo beperkt als jullie voordoen ?
                            dat beeld heeft geen mid-tonen, zie je dat nu niet, is precies een lijk dat staat te zingen
                            hoe is dat mogelijk ?

                            Comment


                            • #15
                              Re: Maximum ISO bij Nikon D90

                              Dude het gaat hier over de ISO-mogelijkheden van de D90. Waar zijn jouw foto's om je kunde te bewijzen?

                              Comment

                              Working...
                              X