Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Matglas - vraagje aan de techniekers

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Matglas - vraagje aan de techniekers

    Dus het gaat over een Canon 1D maar denk dat het wel voor alle dslr's hetzelfde zal zijn
    Je hebt het matglas, dat matglas kan je bij sommige toestellen vervangen
    Maar ik stel me de vraag of je dit ook kan reinigen en zoja hoe ga je te werk ?
    Tevens, wat zit er nog boven het matglas ? is dat een glaasje of al onmiddellijk het prisma ?

    Alvast bedankt !

    grts
    Sieg
    Voor meer foto's ; www.sieg.be

  • #2
    Re: Matglas - vraagje aan de techniekers

    Vooral zeer voorzichtig, op mijn 5D heb ik er ooit eentje verpieterd.
    Meer dan met wat lucht (peertje of zo) of een hele zachte borstel zou ik er niet aankomen.

    Bedenk wel, dat komt niet in beeld, het koppeke wil dat weg, maar het is onbelangrijk.
    ...leeg...

    Comment


    • #3
      Re: Matglas - vraagje aan de techniekers

      Ik heb ooit bij procirep geweest om een andere herstelling en toen gevraagd om mijn matglas te reinigen.
      Het antwoord was .... Een matglas is zo moeilijk te reinigen dat we dat vervangen. Het is niet duur.
      En het was echt niet duur. Ik geloof dat ik er toen iets van een 15 euro heb voor betaald.
      ik fotografeer met Nikon maar dat weet ge hé.
      Bij canon zal dat niet anders zijn.

      Johan

      Comment


      • #4
        Re: Matglas - vraagje aan de techniekers

        Matglazen zijn inderdaad enorm snel gekrast. Met de 1D kan je het er tenminste zelf uithalen en alles wat uitblazen. Als dat niet volstaat, en het is echt zo bevuild dat het storend is, dan zou ik er ook een nieuw in stoppen. Die 15 euro vind ik wel goedkoop; ik meen mij te herinneren dat mijn exemplaar voor mijn 1D destijds zowat het dubbele heeft gekost. (Was geen probleem maar ik wilde een type met andere lijntjes dan hetgeen standaard werd geleverd toen.)
        Pieter
        --
        Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

        Comment


        • #5
          Re: Matglas - vraagje aan de techniekers

          @Lieven Lama,
          Het komt inderdaad niet in beeld maar het werkt wel op de zenuwen.
          Mijn matglas van mijn Canon 1DX is er eens vanzelf uitgevallen, dit bij het wisselen van een lens en ik wist het niet.
          Ben toen gaan foto's nemen van een wielerwedstrijd, om zot van te worden.
          De belichtingsmeter sloeg tilt.
          Thuis het matglas dan toch gevonden en weer op de plaats gezet, niet moeilijk maar wel haartjes en vlekken nu op het matglas.
          Ben ook op zoek om dit te vervangen, ik weet niet waar je er meteen eentje op stock kan vinden.

          Comment


          • #6
            Re: Matglas - vraagje aan de techniekers

            Kan interessant zijn: http://www.learn.usa.canon.com/resou..._screens.shtml
            Standaard 1Dx matglas: http://www.kamera-express.be/product...r-de-eos-1d-x/
            Pieter
            --
            Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

            Comment


            • #7
              Re: Matglas - vraagje aan de techniekers

              Sieg, enkel blazen en lukt het niet dan een wattenstaafje lichtjes gedrenkt in gedestilleerd water het vuil proberen weg te nemen (op het vuil tikken eigenlijk).
              Zeker NOOIT erop wrijven want dan duw je het alleen dieper in de groefjes.
              En ook niet met de vingers aanraken, doe zo'n rubber handschoenen aan.
              Vingers ga je niet direct zien staan maar wees gerust die worden later zichtbaar en dan mag je een kruis over je matglas maken.
              En vooral, werk in een stofvrije ruimte, meestal is dat de badkamer.
              Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
              Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

              Comment


              • #8
                Re: Matglas - vraagje aan de techniekers

                @Pieter G.
                Ben al weken aan het wachten op dat matglas bij Kamera-Epress.

                Comment


                • #9
                  Re: Matglas - vraagje aan de techniekers

                  Oorspronkelijk geplaatst door DannyDeGraaf Bekijk bericht
                  @Pieter G.
                  Ben al weken aan het wachten op dat matglas bij Kamera-Epress.
                  Als ze uw matglas opsturen in een enveloppe ben er maar zeker van dat er schade zal zijn.
                  Gelukkig hebben ze door 'mijn stoute taal' gratis en voor niets, en deze keer in een grote kartonnen doos, een ander exemplaar opgestuurd.
                  Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                  Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Matglas - vraagje aan de techniekers

                    Iedereen bedankt voor de tips en uitleg
                    Een matglas vervangen is zo simpel als een lens vervangen, dat weet ik wel want vroeger bij m'n 1DMkIV heb ik ook nog het matglas vervangen.
                    Mijn vraag was dus eigenlijk of een matglas te reinigen valt, want meestal wordt dat afgeraden

                    Tevens was ook nog de tweede vraag wat er zich boven het matglas bevind, is dat al onmiddellijk het prisma of eerst nog een glaasje ?
                    Ondertussen heb ik ergens gevonden dat dit glas het "Superimposed Screen" noemt, maar vraag me wel af wat de nederlandse naam daarvan is ?
                    Naar het schijnt zou je dit ook moeten kunnen reinigen ?

                    grts
                    Sieg

                    ps. @ LG een matglas zit toch altijd in een speciaal doosje samen met een soort tangetje om het eruit te halen, toch bij Canon in ieder geval
                    Voor meer foto's ; www.sieg.be

                    Comment


                    • #11
                      Re: Matglas - vraagje aan de techniekers

                      Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                      Dus het gaat over een Canon 1D maar denk dat het wel voor alle dslr's hetzelfde zal zijn
                      Je hebt het matglas, dat matglas kan je bij sommige toestellen vervangen
                      Maar ik stel me de vraag of je dit ook kan reinigen en zoja hoe ga je te werk ?
                      Tevens, wat zit er nog boven het matglas ? is dat een glaasje of al onmiddellijk het prisma ?

                      Alvast bedankt !

                      grts
                      Sieg
                      Je matglas reinigen kan je eigenlijk redelijk gemakkelijk zelf Sieg, gewoon in een ultrasoonbad bij de duurdere analoge Nikon F camera's
                      kon je vroeger een aantal verschillende matglazen kopen, met verschillende soorten manuele scherpstel mogelijkheden, wig enz. maar ook matglazen
                      met raster in alle soorten, maar ook voor Canon was en is dat zo KLIK
                      je zou er goed mee zijn als je deze steeds moet vervangen. heb je zelf geen ultrasoon bad, ga dan eens langs bij een optieker, is zo gefikst.
                      Heb je zelf zo een bad, 50% water, 50% isopropanol en een paar druppels dreft, droogblazen en klaar.
                      Vervangen bij Canon KLIK

                      Bij de duurdere camera's zit daarboven een pentaprisma, is een prisma uit één stuk glas, bij de goedkope modellen zijn dat samengestelde stukjes glas
                      met daarboven natuurlijk de AF module en het lichtmeetsysteem.
                      Het zou mij niet verwonderen dat ze daar bij goedkope modellen tegenwoordig plexi voor gebruiken.
                      Bij mijn Nikon F4 en F5 en vorige analoge pro toestellen kan je dat prisma zelfs gemakkelijk van je camera verwijderen, ontgrendelen en er af schuiven, dan kijk je rechtstreeks op je matglas KLIK

                      Bij de nieuwe digitale toestellen kan dat jammer genoeg allemaal niet meer, wat waren die analoge toestellen toch mooi gebouwd.
                      Last edited by Guest42; 16 april 2016, 04:59.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Matglas - vraagje aan de techniekers

                        Het matglas is een kunststof glaasje (toch bij Canon)
                        Ik heb dit zelf een paar keer vervangen.
                        Op mijn 10D was dit mijn eerste keer mislukt met als gevolg krassen op het nieuwe glaasje.
                        Nu ondertussen al een paar jaar ervaring en camera's verder kan ik alvast zeggen.

                        Dat het matglas heel gevoelig is voor krassen.
                        Reinigen ??? heb ik toch mijn twijfels over.. minste vlekjes zijn zichtbaar in je zoeker .. dus reinigen met vloeistof en daarna droogblazen ? voor je het weet komt bij het droogblazen weer een haartje of dergelijke op je glaasje te zitten en kan je terug van voor af aan beginnen.
                        Beste is IMHO er een nieuw in te steken in stofvrije ruimte en zeer voorzichtig te werk gaan.

                        De matglazen van Canon heb ik rond 30 euro betaald voor Full frame Camera en die worden geleverd in een stofvrij doosje met pincet bijgeleverd zodat je hem gemakkelijker kan plaatsen met de uitsparing van het glaasje zelf.

                        BTW. sinds mijn laatste DSLR uit de deur is heb ik geen last meer van dit euvel.
                        Een voordeel van een Systeemcamera die nog al eens snel over het hoofd wordt gezien.
                        En dit geldt ook voor sensor reiniging .. dat nu ook veel gemakkelijker en handiger is.

                        Vuil op je matglas kan eigenlijk geen kwaad.
                        Het veranderd uiteraard niets aan je foto... maar mij stoort en ergert het wel... net zoals het mij stoort dat onze vloer vuil is
                        Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

                        Comment

                        Working...
                        X