Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Mamiya analoog of toch digitaal ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Mamiya analoog of toch digitaal ?

    Voor een project op de kunstacademie ben ik van plan om een aantal portretten te maken met een serieus kleine DOF (enkel op de ogen).
    Om dit te bereiken had ik in gedachte me een Mamiya 645 met een 80mm 1.9 lens aan te schaffen...analoog welliswaar, want ik wil het betaalbaar houden (uiteraard 2de hands )

    Een ander alternatief zou zijn...me een 85mm 1.8 lens aan te schaffen voor op mijn D300.

    Zijn er hier fotografen die ervaring hebben met medium formaat , meer specifiek met de combinatie 'Mamiy" - 1.9 lens.
    Zou de 85mm 1.8 op mijn D300 een alternatief zijn, of kan dit niet tippen aan de Mamiya combinatie?

    Alvast bedankt,
    Herman
    Holga 120N / Brownie Box / Canon T70 / Pin01 / Nikon D300

  • #2
    Re: Mamiya analoog of toch digitaal ?

    Ik heb dat hier liggen, een Mamiya met 80 mm weliswaar 2.8 en heb het even gecheckt. Maar die 80 mm is helemaal geen portretlens op een 6x4.5, en geeft dus zeker niet het effect dat jij hoopt te verkrijgen. Let wel, op 2.8, maar of dat zoveel verschil geeft met 1.9 betwijfel ik. Voor echt kleine scherptediepte ga je eerder lenzen in de range 150 à 200 mm moeten gebruiken.
    Overigens ga je m.i. veel meer plezier beleven aan een 85 mm 1.8 op je D300.
    Last edited by pol parasol; 15 oktober 2010, 20:44.

    Comment


    • #3
      Re: Mamiya analoog of toch digitaal ?

      Hier ligt ook nog een 'oude' Zenza Bronica 654 met 80mm en 200mm te 'roesten'. De 200 mm is op dit formaat de portretlens.

      Ga maar voor de 85 mm op de D300
      "Just do it !"

      http://jr52.be/index.html

      Comment


      • #4
        Re: Mamiya analoog of toch digitaal ?

        Tja...ik kan het niet verhelpen,steeds grijp ik terug naar mijn analoge camera's.
        Het is uiteraard subjectief, doch heb altijd de indruk dat mijn analoge foto's gewoon iets meer hebben dat ik niet kan verkrijgen bij mijn D300.
        Zo een 150mm lens voor de Mamiya is dan wel een serieuze aankoop.

        Nog iemand met ervaringen?
        Holga 120N / Brownie Box / Canon T70 / Pin01 / Nikon D300

        Comment


        • #5
          Re: Mamiya analoog of toch digitaal ?

          Oorspronkelijk geplaatst door jr52 Bekijk bericht
          Hier ligt ook nog een 'oude' Zenza Bronica 654 met 80mm en 200mm te 'roesten'. De 200 mm is op dit formaat de portretlens.
          Klopt. Bij mij is dat dus de Mamiya 210 f4.

          Comment


          • #6
            Re: Mamiya analoog of toch digitaal ?

            Oorspronkelijk geplaatst door JanMetDePet Bekijk bericht
            Tja...ik kan het niet verhelpen,steeds grijp ik terug naar mijn analoge camera's.
            Het is uiteraard subjectief, doch heb altijd de indruk dat mijn analoge foto's gewoon iets meer hebben dat ik niet kan verkrijgen bij mijn D300.
            Zo een 150mm lens voor de Mamiya is dan wel een serieuze aankoop.

            Nog iemand met ervaringen?
            Ja, die Mamiya f/1.9 is echt een supermooie lens. Daarmee creeer je beelden die digitaal overtreffen. Dit is mijn favoriete fotograaf, en de meeste van deze foto's zijn met de f/1.9 geschoten:

            http://www.flickr.com/search/?ss=2&w...=mamiya&m=text

            Comment


            • #7
              Re: Mamiya analoog of toch digitaal ?

              Dag Jan mdp

              ik heb vorig jaar eveneens voor mijn 3 de jaars eindwerk een reeks portretten in zwart-wit gemaakt (worden momenteel tentoongesteld in de Academie te Zottegem ) naar aanleiding van een bezoek aan een tentoonstelling te Gent van Stefan Vanfleteren. Eerst zat ik eveneens te denken om een midformaat te gebruiken. Ik had de mogelijkheid om dit even uit te proberen en persoonlijk vind ik het wel leuk, maar veel omslachtiger en met een aanzienlijke leercurve om het maximale eruit te halen. Analoog moet je alles ontwikkelen, scannen, krasjes en vuil wegklonen, ...

              Ik ben voor de digitale oplossing gegaan met een D200 en D300 en degelijke lenzen (f1.8-2.8). Helaas geen 85 mm/1.4. De G versie staat dit jaar op de wenslijst. Via Photoshop heb ik dan lagen gedupliceerd, met verschillende waarden geblurd en maskers gebruikt om het smalle DOF te simuleren. Het resultaat mag gezien worden.

              Natuurlijk is met midformaat of dure snelle lenzen werken veel beter, helaas zijn we maar amateur en moet het budget aangepast worden.
              Nikon D7000 17-55/2.8 - 70-200/2.8 VR - 18-200 VR - 105 VR Micro - 12-24/4 - 18-70 ED - 50/1.8 - 85/1.4 SB - 28DX/800/900 - TC-14EII - DR6 - Feisol CT-3372LV - Cullmann MB8.5

              Comment


              • #8
                Re: Mamiya analoog of toch digitaal ?

                Oorspronkelijk geplaatst door mselderhuis Bekijk bericht
                Ja, die Mamiya f/1.9 is echt een supermooie lens. Daarmee creeer je beelden die digitaal overtreffen. Dit is mijn favoriete fotograaf, en de meeste van deze foto's zijn met de f/1.9 geschoten:

                http://www.flickr.com/search/?ss=2&w...=mamiya&m=text
                Voila...dat is exact wat ik bedoel ... heeft toch iets speciaals, niet?
                Alvast bedankt voor de link !

                @Amateurken:
                Je hebt gelijk als je het hebt over het omslachtige werk....ik weet er alles van. Het zou uiteindelijk de bedoeling zijn gewoon de negatieven te ontwikkelen en daarna deze in te scannen. Het afdrukken ... dat kost me gewoonweg te veel tijd.
                Het is inderdaad weer een hele leercurve...maar dat vind ik juist fijn.

                Heb je voorbeelden van je foto's waar je de kleine DOF gesimuleerd hebt?

                Grt,
                Herman
                Holga 120N / Brownie Box / Canon T70 / Pin01 / Nikon D300

                Comment


                • #9
                  Re: Mamiya analoog of toch digitaal ?

                  zou je niet beter een full frame nikon met een prime lens huren ?
                  als het maar voor een project is dan komt dat goedkoper uit denk ik

                  Comment


                  • #10
                    Re: Mamiya analoog of toch digitaal ?

                    Kan dat niet met een 85 f1.4 op uw nikon bekomen worden?
                    Canon R | Leica Q
                    EF 35mm F1.4 L | RF 50mm F1.2 L | EF 85mm F1.2 L | EF 135mm F2.0 L
                    Manfrotto statiefjes | Elinchrom, Canon en Yongnuo lichtjes
                    [/COLOR]

                    Comment


                    • #11
                      Re: Mamiya analoog of toch digitaal ?

                      Hallo

                      Ik heb voor een opdracht een analoge mamiya nodig, zou ik deze van één van de personen kunnen lenen die er thuis één heeft liggen? Wil er gerust geld voor geven. Of weten jullie misschien of ik er ergens eentje kan lenen?

                      vriendelijke groetjes,
                      robin

                      Comment

                      Working...
                      X