Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

macrofotografie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • macrofotografie

    ik zou graag wat aan macrofotografie doen,maar wat is daar de beste betaalbare lens voor?

    camera: canon eos 300D

    groeten.
    Last edited by sm00keh; 25 oktober 2004, 11:20.
    website: www.stijnboelens.com

  • #2
    Re: macrofotografie

    Mogelijke lenzen:

    Tamron 90 mm Marcro, zou zeer goed zijn heb er zelf nog niet mee gewerkt
    de Sigma 105 mm F2.8 Macro is ook goed maar de tubus is niet van een constante lengte, daarom verwisseldie ik voor de Canon 100 mm F2.8 USM
    wat voor mij een zeer goede lens is met een constante lengte van de tubus.
    Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

    Comment


    • #3
      Re: macrofotografie

      Een andere variant (en ook wat goedkoper) is om met tussenringen te werken. Die kun je op de meeste lenzen steken.
      Die ringen zorgen ervoor dat je minimum scherpstelafstand verkleint waardoor je dus met je bestaande lenzen ook groteren vergroting kunt krijgen.
      Doe even een search, dit is al een paar keer uitgelegd.
      Canon 10D, glass, flashes & extra's
      Fuji S602Z & extra's
      www.CooMa.be BD0176BE

      Comment


      • #4
        Re: macrofotografie

        Oorspronkelijk geplaatst door CooMa
        Een andere variant (en ook wat goedkoper) is om met tussenringen te werken. Die kun je op de meeste lenzen steken.
        Die ringen zorgen ervoor dat je minimum scherpstelafstand verkleint waardoor je dus met je bestaande lenzen ook groteren vergroting kunt krijgen.
        Doe even een search, dit is al een paar keer uitgelegd.
        jah,ik ken dit principe,maar heeft dit niet tot gevolg dat de kwaliteit ietjes minder is?
        website: www.stijnboelens.com

        Comment


        • #5
          Re: macrofotografie

          Oorspronkelijk geplaatst door sm00keh
          jah,ik ken dit principe,maar heeft dit niet tot gevolg dat de kwaliteit ietjes minder is?
          Er zijn in showcase wel een aantal voorbeelden te vinden die bewijzen dat dat geen probleem is... Waarom zou dit de kwaliteit naar beneden brengen? Er komt niets van glas of wat dan ook tussen te zitten die de kwaliteit naar beneden zouden halen.

          Waar je wel rekening mee moet houden dat die tussenringen wel tot lichtverlies leiden omwille van de hogere afstand tot het beeldvlak. Op zich is dat niet echt een probleem omdat bij de meeste macro-foto's toch ingeflitst wordt.

          Die tussenringen zijn een ideale manier om de occasionele macro-foto te nemen en ook om te kijken of macrofotografie wel "jouw ding" is. Als je merkt dat dat wel het geval is, kun je gerust nog uitkijken naar een echte macro-lens...
          Canon 10D, glass, flashes & extra's
          Fuji S602Z & extra's
          www.CooMa.be BD0176BE

          Comment


          • #6
            Re: macrofotografie

            Oorspronkelijk geplaatst door CooMa
            Er zijn in showcase wel een aantal voorbeelden te vinden die bewijzen dat dat geen probleem is... Waarom zou dit de kwaliteit naar beneden brengen? Er komt niets van glas of wat dan ook tussen te zitten die de kwaliteit naar beneden zouden halen.

            Waar je wel rekening mee moet houden dat die tussenringen wel tot lichtverlies leiden omwille van de hogere afstand tot het beeldvlak. Op zich is dat niet echt een probleem omdat bij de meeste macro-foto's toch ingeflitst wordt.

            Die tussenringen zijn een ideale manier om de occasionele macro-foto te nemen en ook om te kijken of macrofotografie wel "jouw ding" is. Als je merkt dat dat wel het geval is, kun je gerust nog uitkijken naar een echte macro-lens...
            ja,je hebt gelijk,ideale manier qua prijs en performance .
            (van dat kwaliteitdverlies had ik ergens eens iets gelezen dacht ik)

            bedankt voor de raad!
            website: www.stijnboelens.com

            Comment


            • #7
              Re: macrofotografie

              een Canon 100mm/macro in combinatie met een aantal tussenringen geeft weel zéér leuke resultaten .
              http://www.dullaert.net

              Comment


              • #8
                Re: macrofotografie

                Ik zou opteren voor de Tamron AF SP 90mm 1/2.8 1-1 Macro. Deze kan je soms wel eens tweedehands tegenkomen en is ook uitermate geschikt als portretlens. Zelf heb ik ook nog de Soligor tussenringen die ik in combinatie gebruik met deze lens. Haarscherpe beelden zijn het resultaat !

                Dus even uitkijken en je zal er geen spijt van krijgen als macrofotografie je ding is !
                My site : http://www.photografie.be

                Comment


                • #9
                  Re: macrofotografie

                  Als je nog een weekje wacht dan kan ik je antwoorden. Ik ga de Canon, Tamron en de Sigma eens aan de tand voelen op de lenzendag volgende week.
                  Canon EOS 5D, Canon EOS 30V Date, Chinon CE4, wat flitslicht en wat buizen met glas

                  Comment


                  • #10
                    Re: macrofotografie

                    Oorspronkelijk geplaatst door Cnature000
                    Als je nog een weekje wacht dan kan ik je antwoorden. Ik ga de Canon, Tamron en de Sigma eens aan de tand voelen op de lenzendag volgende week.
                    dat kan ik zeker.

                    bedankt bij voorbaat
                    website: www.stijnboelens.com

                    Comment


                    • #11
                      Re: macrofotografie

                      ik heb de sigma 105 en ik ben er uitermate tevreden mee. de uitstekende tubulus vind ik echt geen probleem.

                      ik zou kiezen tussen de tamron 90 en sigma 105 . ik heb de sigma gekozen omdat ik dan toch 15 mm meer heb wat handiger is bij diertjes. en ook vond ik de bouwkwaliteit beter.

                      de canon variant ken ik natuurlijk niet

                      Comment


                      • #12
                        Re: macrofotografie

                        Zoals beloofd wat commentaar.

                        Ik heb de Canon en de Tamron op de lenzendag getest. Nu was het wel zo dat de omstandigheden niet echt ideaal te noemen waren om echt macro werk te doen, maar ik heb de indruk dat de Tamron iets scherper was. Het nadeel van de Tamron is dat die geen AF heeft. Voor macro heb je niet echt AF nodig, maar als je de lens voor andere dingen gebruikt is dit wel een minpunt.

                        De Canon heeft een heel snelle AF en heeft ook een interne scherpstelling (inner focus) (Tamron = extern) en hij lijkt mij robuuster dan de Tamron.

                        De Sigma heb ik wel gezien, maar niet kunnen testen wegens Nikon vatting.

                        Al bij al, ik heb de Canon besteld bij Corné.
                        Canon EOS 5D, Canon EOS 30V Date, Chinon CE4, wat flitslicht en wat buizen met glas

                        Comment


                        • #13
                          Re: macrofotografie

                          sigma 105 heeft ook af en ik vind die dus nie traag

                          dit is een voorbeeldje van toen ik mijne pas had en is dus een test fotke
                          de belichting is slecht want is gewoon onder een dampkap getrokken


                          Last edited by immage; 30 oktober 2004, 13:42.

                          Comment


                          • #14
                            Re: macrofotografie

                            Oorspronkelijk geplaatst door CooMa
                            Een andere variant (en ook wat goedkoper) is om met tussenringen te werken. Die kun je op de meeste lenzen steken.
                            Die ringen zorgen ervoor dat je minimum scherpstelafstand verkleint waardoor je dus met je bestaande lenzen ook groteren vergroting kunt krijgen.
                            Doe even een search, dit is al een paar keer uitgelegd.
                            Ik heb zonet mijn eerste tests met een setje extension tubes van Kenko achter de rug, en ik ben daar dus dik tevreden over (gecombineerd met een 24-70L)
                            Met tussenringen heb je wel geen focus op oneindig meer, met tussenring dus alleen maar macrofotografie mogelijk..
                            Die set tussenringen bestaat uit een 12 mm + 20 mm + 36 mm tussenring, als je die allemaal combineert krijg ik een vergroting >1.

                            Alle combiniaties 12 - 20 - 32 -36 - 48 - 56 - 68 mm

                            Ik heb alleen nog maar tests uitgevoerd op dode voorwerpen, is nu niet direct het tijdstip/weer om overal insekten te vinden die je kan fotograferen.
                            Misschien straks eens een vlieg doodslaan om nog wat extra testen uit te voeren op een insekt :-)
                            Voor iemand die occasioneel macro wil fotograferen denk ik dat die ringen volstaan, dit setje kost iets meer dan 100 EUR.


                            sugar
                            "I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "

                            http://supermasj.zenfolio.com

                            Comment


                            • #15
                              Re: macrofotografie

                              Hi,
                              Andere mogelijkheid zijn nog de voorzetlenzen.
                              bv de nikon 5T of 6T (62mm) en de canon 500D (verschillendede maten tot 77mm) zijn uitstekend en dubbel uitgevoerd.
                              Het voordeel tov de ringen is dat de lichtsterkte behouden blijft.
                              vb vindt je hier
                              Mijn Foto's

                              Comment

                              Working...
                              X