Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Macro voor Oly C2100uz

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Macro voor Oly C2100uz

    Blijkbaar bestaat er meer materiaal voor 55mm lenzen en is voor de Oly C2100uz aan te raden om een verloopring van 49mm>55mm aan te schaffen,en dan een 55mm macro te gebruiken.
    Of heb ik het mis voor ?

    Wie wijst me naar een goeie info bron voor olympus macro materiaal ?

    embee

    "Some people say I cannot play the piano, but no one can say I didn't enjoy it."
    embee ::: nikon stuff

  • #2
    correcte informatie. Gewoon de Mcon-40 bestellen bij je fotohandelaar en een 49-55 mm verloopring. Die ring bestel je best van HAMA of zo ipv olympus. Olympusprijs ring :37 EUR.

    Comment


    • #3
      Interessant.
      Wat ik me eigenlijk wel afvraag is of zo'n macro ring wel zijn geld waard is.
      Ik bedoel daarmee : kun je echt meer gedetailleerde, zuivere foto's nemen van detail objecten ?
      Zijn ergens op het net foto's te bespeuren die het verschil aantonen ?

      embee

      "Some people say I cannot play the piano, but no one can say I didn't enjoy it."
      embee ::: nikon stuff

      Comment


      • #4
        Ik ga sebiet om een tweedehands Olympus A Life Size macro lens, Olympus heeft hetvolgende gemaakt:
        A-Macro, f=40cm, 2 elements 1 group, diam. 56mm, thread 49mm
        B-Macro, f=40cm, 2 elements 2 groups, diam. 64mm, thread 55mm
        A-Life Size Macro, f=13mm, 3 elements 3 groups, diam. 60mm, 49mm

        Wat er nu nog te verkrijgen is is de B-Macro lens, de A serie wordt niet meer gemaakt en zal je enkel in tweedehands vinden. Deze lenzen zijn alleszins beter dan de gebruikelijk universele close-up filters die je overal kan kopen...

        groeten,
        Wim

        Sony A7RIV - Sony 16-35 f2.8 GM - Tamron 35-150 f2-f2.8 - Tamron 150-500 f5-f6.7 - Metz 54MZ-4i / SCA3302 M9 - Lowepro Slingshot 200AW

        Comment


        • #5
          En waar koop je zulks dan tweedehands ?

          "Some people say I cannot play the piano, but no one can say I didn't enjoy it."
          embee ::: nikon stuff

          Comment


          • #6
            Als je nog effe kan wachten doe ik mijn MCON-40 met verloopring misschien weg. Heb nu een E-20 gekocht, maar bezit nog een E-100RS. Mocht de MCON-40 ( voor de E-20 ) ook goede resultaten geven met de E-100RS koop ik die converter. Hij is nog geen jaar oud en ruikt nog naar nieuw. Ik gebruik hem meestal in combinatie met een set close-up lensjes. Ik zal eens een foto posten in dat ander forum

            Marc
            ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
            Si non, on devient bonbon
            Et les gens nous mangent !"

            Comment


            • #7
              ok. Great
              Hou maar in ieder geval deze voor mij op kant ... ik kijk uit naar een beeldje met je macro ...

              "Some people say I cannot play the piano, but no one can say I didn't enjoy it."
              embee ::: nikon stuff

              Comment


              • #8
                euh ... en mag ik nu als "newbie" nog es een domme vraag stellen ?

                Wat is het verschil tussen een macro lens en "close-up" lensjes ?

                embee

                "Some people say I cannot play the piano, but no one can say I didn't enjoy it."
                embee ::: nikon stuff

                Comment


                • #9
                  Hallo embee,

                  Bij macro spreekt men van een verhouding van 1:1 of meer.
                  Het onderwerp wordt dus minimaal zo groot afgebeeld als het in werkelijkheid is, of groter.
                  Close up wordt meestal gebruikt voor "dichtbijopnames" die daarom niet noodzakelijk een vergrotingsfactor nodig hebben.
                  Een close-up van een paardenkop is dus een close-up, maar kleiner dan de werkelijkheid.

                  Jaja

                  Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
                  Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

                  Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

                  Comment


                  • #10
                    ahaa ...
                    en dan kan je met de standaard Oly C2100uz eigenlijk alleen maar close-ups nemen, en heb je voor de echte "macro" de lens nodig ...

                    embee

                    "Some people say I cannot play the piano, but no one can say I didn't enjoy it."
                    embee ::: nikon stuff

                    Comment


                    • #11
                      Kheb de lenzen dan toch gekocht en ben erachter geweest... 2000 fr. per stuk is een goede prijs voor zo'n kwalitatieve lenzen, de macro lens bestaat uit 3 groepen van 3 elementen en voelt aan alsof ie van lood is

                      Het bereik met de 2100 is nog groter als bij de S10+Peak loupe dus dat belooft als het buiten mooi weer is... met de S10+peak haal ik juist 15 mm breedte, de 2100+Alife haalt zelfs iets minder dan 13 mm, ik heb net ook Creator z'n 990 eens laten testen en die haalt zonder closeup lens maar 18 mm.

                      Ik heb wel gemerkt dat er iets CA vervorming is op full zoom (dus 13mm zichtbaar) maar als je iets terug uitzoomt is het direct weg. Het leuke is dat de lens over een zeer groot bereik bruikbaar is dit in tegenstelling tot de S10+Peak... Ik had met de S10+peak soms het probleem m'n object niet genoeg te kunnen framen, ik zat er dikwijls dichter bij dan ik wou, bv. een vlinder trekken met de S10+peak combo is quasi onmogelijk omdat de vleugels veel te groot zijn... de flits diffuser op de macro lens is een heel handige tool, je hebt altijd goed licht uit een goede hoek, ik kan het al niet meer missen... Ik ben benieuwd wat het gaat geven als fill-in flash tegen schaduwen bij zonnig weer...

                      Ik heb de A28 (0.8x wide) ook gekocht voor 2000 fr., kwaliteit leek me uitstekend voor een WA, er bestaat nog 1 betere lens dan deze en dat is een Sony lens die een pak groter is en zelfs factor 0.7x is maar je mag toch op een goede 100 dollar rekenen en dat heb ik er niet voor over want een WA gebruik ik niet veel... Met de A28 haal ik op de 2100 mooi 30mm met goede kwaliteit...

                      Dezelfde persoon had ook nog de A200 liggen (1.5x tele, 49mm), zeker niet slecht van kwaliteit maar aangezien ik al de B300 heb... Hij vraagt maar 2000 fr... zeker een koopje... die persoon woont in Halle. Op het dpreview forum zijn er zelfs mensen die de B300 verkocht hebben om te vervangen door de A200 omdat die minder weegt en iets kleiner is, enfin, veel scheelt het alleszins niet heb ik gemerkt.

                      Het leuke van al deze lenzen is dat ze allen al 49mm zijn dus ze passen zo op de 2100 zonder conversieringen.

                      Kheb een paar testshots hier staan:
                      http://www.pbase.com/wim/2100_lens_test

                      groeten,
                      Wim

                      Sony A7RIV - Sony 16-35 f2.8 GM - Tamron 35-150 f2-f2.8 - Tamron 150-500 f5-f6.7 - Metz 54MZ-4i / SCA3302 M9 - Lowepro Slingshot 200AW

                      Comment


                      • #12
                        Zijn er dan verder nog existentiële verschillen tussen "A Life Size" en "B Life Size" ? ( los van de diameter ) ?

                        embee

                        "Some people say I cannot play the piano, but no one can say I didn't enjoy it."
                        embee ::: nikon stuff

                        Comment


                        • #13
                          Hier staan alle verschillen duidelijk naast elkaar:
                          http://www.taiga.ca/~esif/om-sif/is-series/is-series.htm#iS/L_Macro_Converters

                          http://www.angelfire.com/ca/erker/closeups.html

                          Het is dus niet enkel de diameter die verschilt...
                          De A Life size macro lens haalt +7.7 diopter
                          De B macro lens haalt maar +2.5 diopter
                          De Canon 250D is +4 en de 500D is +2... (veel gebruikt op G1/Pro90)

                          groeten,
                          Wim

                          Sony A7RIV - Sony 16-35 f2.8 GM - Tamron 35-150 f2-f2.8 - Tamron 150-500 f5-f6.7 - Metz 54MZ-4i / SCA3302 M9 - Lowepro Slingshot 200AW

                          Comment


                          • #14
                            En kun je deze macro ( A Size / B Size ) vergelijken met die MCON-40 ?

                            "Some people say I cannot play the piano, but no one can say I didn't enjoy it."
                            embee ::: nikon stuff

                            Comment


                            • #15
                              Nog es een domme vraag. Ergens lees ik over macro convertors het volgende :
                              These converters can be used over the entire zoom range. The highest magnifications are achieved at the long end of the zoom. They are actually achromatic close-up lenses, existing of two (f=40cm) or three (f=13cm) lenses.
                              Heeft die "f" te maken met de brandpuntafstand ? ( ttz. de afstand die je van je onderwerp verwijderd moet blijven om een scherp beeld te hebben ?

                              embee

                              "Some people say I cannot play the piano, but no one can say I didn't enjoy it."
                              embee ::: nikon stuff

                              Comment

                              Working...
                              X