Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lumix FZ18 niet alleen de iA-stand

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Lumix FZ18 niet alleen de iA-stand

    Dag iedereen,
    sinds een paar dagen lid van dit forum, al reeds een foto gepost in de beginnershoek.
    Ik ben al sinds een jaar de eigenaar van een panasonic lumix fz18 en heb al veel foto's genomen in de iA-stand. Nu wil ik meer uit de camera halen door foto's te nemen op de andere menustanden zoals diafragma en belichting.
    Mijn vraag is, zijn er hier ook leden in het bezit van deze camera die me wat willen leren over hoe foto's nemen op deze manier?
    Ik ben nog wel niet zo lang bezig op dit niveau, dus easy reading please.
    Mvg,
    wistofus.
    Nikon D5000 - Nikkor18-200 VR II, Nikkor AF-S DX 35/1.8G, Speedlight SB700, Lumix FZ-18
    iMac 24" 2.93Ghz 4Gb ram 640Gb Hd,
    Zannata U6.2 Roadracer Campa"Daytona", Garmin Edge605

  • #2
    Re: Lumix FZ18 niet alleen de iA-stand



    Als engels geen probleem is, is dat de juiste plaats om veel bij te leren.

    Comment


    • #3
      Re: Lumix FZ18 niet alleen de iA-stand

      Mijn vrouw heeft dezelfde fz18, dus als je bepaalde vragen hebt... schiet maar af. Je begint uiteraard met je handleiding te lezen, en als je een bepaalde vraag stelt, zal men je ook vaak naar die handleiding verwijzen.
      Ik weet dat mijn vrouw de iA stand zelden of nooit gebruikt; meestal werkt zij in de A stand, waarbij het diafragma voorrang heeft. Een groot diafragma (kleine f-waarde) geeft weinig scherptediepte, een klein diafragma (grote f-waarde; max. tot f/8) geeft veel scherptediepte... Denk er ook aan dat als je sterk inzoomt (je kan tot 18x!), dat het diafragma niet zo ver open kan als bij breedhoekstand (1x zoom), maar ook dat je voldoende korte sluitertijden moet nemen. Daarom zal zij, voor echte tele-opnamen, eerder kiezen voor sluitervoorrang.
      Die twee standen worden in je handleiding beschreven op p.64. Begin misschien daar al eens mee!
      Good luck!
      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

      Comment


      • #4
        Re: Lumix FZ18 niet alleen de iA-stand

        Ik wil vooral ook foto's nemen op de A-stand. Maar bij een hoge f-waarde met veel dieptescherpte dus, lijkt het alsof de kleuren veranderen. Het is dan ook moeilijk om uit de hand een foto te nemen omdat de sluitertijd verhoogd en het beeld niet scherp lijkt. Hiervoor zal ik nog moeten uitkijken om een statief aan te schaffen. Dit is de volgende aankoop in mijn nieuwe hobby.
        Alvast al bedankt om te reageren op mijn bericht.
        Groeten,
        wistofus.
        Nikon D5000 - Nikkor18-200 VR II, Nikkor AF-S DX 35/1.8G, Speedlight SB700, Lumix FZ-18
        iMac 24" 2.93Ghz 4Gb ram 640Gb Hd,
        Zannata U6.2 Roadracer Campa"Daytona", Garmin Edge605

        Comment


        • #5
          Re: Lumix FZ18 niet alleen de iA-stand

          De tijd van het jaar is natuurlijk niet ideaal. We hebben allemaal te kampen met te weinig licht, en de beste oplossing is inderdaad van statief te schieten. Ik merk dat mijn vrouw nu ook veel meer naar mijn statief grijpt dan als er meer licht is; daarbij kun je dan ook nog de selftimer inschakelen, zodat je zo goed als geen last hebt van bewegingsonscherpte.
          Eén van de nadelen van de fz18 -van alle bridge toestellen eigenlijk, met inbegrip van mijn G9- is dat het niet aan te raden is de ISO-gevoeligheid al te zeer te verhogen, omwille van de ruis.
          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

          Comment


          • #6
            Re: Lumix FZ18 niet alleen de iA-stand

            Hoi Wistofus, kheb sinds een maand fz-28, opvolger van fz-18. Het heeft nagenoeg dezelfde functies als de fz-18. Ben ook beginneling maar als je vragen hebt mag je ze stellen hoor! Heb je die statief ondertussen gekocht? Heb nl ook 1 nodig maar er zijn zoveel verschillende soorten, weet niet welke ik moet kiezen.....

            Comment


            • #7
              Re: Lumix FZ18 niet alleen de iA-stand

              Qua statief, begin HIER maar mee, maar als je het hele verhaal wilt, lees DEZE. Denk eraan: wat je zoekt is een combinatie statief+balhoofd. Sukses!
              BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

              Comment


              • #8
                Re: Lumix FZ18 niet alleen de iA-stand

                Moet juist lukken. Heb gisteren een statief gaan kopen bij ring Foto te Kuurne. (of mogen we hier geen reklame maken.) Het betreft een vanguard mk- 4 voor 65 euro's en draagtas inbegrepen. Voor een beginneling als ik meer dan voldoende.
                Heb er al eens mijn fz-18 opgezet en hij past zeer goed. Het is me wel al opgevallen dat je de stabilisatie in de camera moet uitzetten als je schiet vanop statief.
                Groeten,
                wistofus.
                Nikon D5000 - Nikkor18-200 VR II, Nikkor AF-S DX 35/1.8G, Speedlight SB700, Lumix FZ-18
                iMac 24" 2.93Ghz 4Gb ram 640Gb Hd,
                Zannata U6.2 Roadracer Campa"Daytona", Garmin Edge605

                Comment


                • #9
                  Re: Lumix FZ18 niet alleen de iA-stand

                  LesC en Wistofus, merci voor de tips!

                  Comment

                  Working...
                  X