Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lip? - Nikon D3300

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Lip? - Nikon D3300

    Mijn Nikon D3300 heeft een lip ter hoogte van de lens mount. Iemand die mij kan vertellen waar deze voor dient? Is er toevallig ook een kleine vragen topic waar ik toekomstige 'kleine vragen' kan stellen ipv hier een nieuw topic voor te moeten aanmaken?


  • #2
    Re: Lip?

    Maak je geen zorgen over een extra topic. Je had het wel beter geplaatst in "camera's" of "objectieven".

    Van Nikon heb ik niet veel verstand. Geen idee waarvoor het moet dienen.
    Wat ik wel weet is dat bij somige modellen van Nikon daar in de buurt de scherstelmotor zit maar dat is eerder IN de behuizing dan.

    Comment


    • #3
      Re: Lip? - Nikon D3300

      Moderator Note: Heb deze vraag verplaatst van Algemeen naar Cameras. Zelf een Canonist, en nog nooit een dergelijke lip gezien. Meteen ook merk+type camera aan titel toegevoegd.
      Je kunt natuurlijk deze topic (blijven) gebruiken voor andere vragen over de D3300. Indien nodig, maak ik de titel nog algemener, bv: D3300 - (Beginners)vragen of iets dergelijks.
      Last edited by LesC; 30 juli 2015, 11:51.
      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

      Comment


      • #4
        Re: Lip? - Nikon D3300



        kan het zijn dat het de zaak bedient die in bovenstaande link staat?

        Comment


        • #5
          Re: Lip? - Nikon D3300

          Bij Canon is er ook zo een 'pinnetje', de DOF controleknop, misschien is dat het equivalent bij Nikon? De DOF controleknop wordt gebruikt om het diafragma handmatig te sluiten. Op die manier kan de scherptediepte gecontroleerd worden.

          IZ.
          For Greater Good - Ambient Music for the Masses

          Canon 600 D - EF-S 18–55mm IS STM - 50 mm 1.8 - EF-S 10-22 mm - EF 35mm f/2.0

          Comment


          • #6
            Re: Lip? - Nikon D3300

            Oorspronkelijk geplaatst door fhuppel Bekijk bericht
            http://www.robertotoole.com/technica...cy-af-linkage/

            kan het zijn dat het de zaak bedient die in bovenstaande link staat?
            De D3300 heeft geen scherpstelmotor dus dat is het niet.

            Comment


            • #7
              Re: Lip? - Nikon D3300

              Oorspronkelijk geplaatst door Izzy HaveMercy Bekijk bericht
              Bij Canon is er ook zo een 'pinnetje', de DOF controleknop, misschien is dat het equivalent bij Nikon? De DOF controleknop wordt gebruikt om het diafragma handmatig te sluiten. Op die manier kan de scherptediepte gecontroleerd worden.

              IZ.
              Ja... maar bij mij op mijn 7D is het werkelijk een rond knopje dat bovendien verder van de lens verwijderd is dan dit Nikon lipje. Een andere knop die dichter bij de lens staat, maar ook groter is dan de DoF controle, is om je lens te ontgrendelen, even voor het losdraaien.
              Dat lipje op de D3300, behoort dat werkelijk tot de camerabody en niet tot de lens?
              BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

              Comment


              • #8
                Re: Lip? - Nikon D3300

                Heeft het misschien iets te maken met de 'flare issues' die er waren? Dit is wel van een 750 maar misschien is dat bij de 3300 ook zo? Ben geen Nikon-gebruiker, dus ik gok maar mee...

                http://www.imaging-resource.com/PROD...ikon-d750A.HTM en check daar onder " Nikon D750 Flare Issue & Repair", ergens halverwege de pagina.

                IZ.
                For Greater Good - Ambient Music for the Masses

                Canon 600 D - EF-S 18–55mm IS STM - 50 mm 1.8 - EF-S 10-22 mm - EF 35mm f/2.0

                Comment


                • #9
                  Re: Lip? - Nikon D3300

                  Ik ben even gaan kijken mijn D90 heeft een gelijkaardig pinnetje op de zelfde plaats (de D700 niet). Lenzen met een diafragma-ring hebben een pinnetje dat daar tegen duwt als het diafragma op de hoogste waarde staat, als dat niet het geval is geeft dit een error, omdat de body dan het diafragma niet volledig kan sluiten.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Lip? - Nikon D3300

                    Lijkt me een aanvaardbare verklaring.
                    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                    Comment


                    • #11
                      Re: Lip? - Nikon D3300



                      wie meer wil weten http://blog.gerardprins.com/blog2.ph...-g-type-lenses

                      Comment

                      Working...
                      X