Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

leuke redenen om DSLR te kopen?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #46
    Re: leuke redenen om DSLR te kopen?

    Oorspronkelijk geplaatst door nabi
    @ kevlar

    Bedoel je de autofocustijd?
    Ik heb een tijdje geleden een 350D kunnen gebruiken en vind hem inderdaad snel. Maar mijn FZ30 is (in diezelfde onstandigheden weliswaar) even snel (zo lijkt het mij toch, de milliseconden heb ik niet echt gemeten ). Anderzijds ontken ik niet dat een DSLR - van welk merk dan ook - sneller zal zijn in minder goede omstandigheden dan mijn FZ30. Ondermeer dan komt de snellere en betere autofocus zeker om de hoek kijken.

    Of is er nog meer dat het snelheidsverschil maakt?

    Maar dan zitten we wel meer in de inbreng van ttfonline en niet meer bij Spanjaart en Phaedra waar het specifiek over de shutterlag ging (bij Phaedra meerdere seconden, bij Spanjaart genoeg tijd om dood te gaan ).

    Anderzijds zitten we misschien weer in een overbodige discussie enkel en alleen omdat we ons toespitsen op een detail en een ongelukkig geformuleerd argument?
    Autofocus zeker en dat is een belangrijke maar er komt nog meer bij kijken. Snelheid van zoomen, snelheid van continuous, buffergrootte, van uit tot eerste foto, beelden bekijken enz.....Al deze dingen samen maken de snelheidsbeleving toch nog steeds anders.

    Hiermee zeg ik niet dat op al deze vlakken er geen compact/prosumers zijn die sommige van die dingen praktisch evengoed doen. Misschien sommige zelfs beter. Maar 1 die dit allemaal combineert en er een even handig toestel op gebied van algemene snelhied van maakt heb ik nog niet gezien. Er komt een moment dat ze het evengoed doen maar dat moment lijkt mij nog niet aangebroken.

    En dit is natuurlijk maar 1 facet en zeker niet de reden om een DSLR te kopen maar leuk is het wel.

    En mijn statement ging over 20D tov A700. Maar algemeen gezien is het toch nog steeds prettiger werken met een DSLR dan een prosumer. Maar dat is mijn idee he dat moet niet veralgemeend worden.

    Comment


    • #47
      Re: leuke redenen om DSLR te kopen?

      hoe ge het ook draait of keert: een dslr blijft in't algemeen "beter" voor een gedreven (amateur)fotograaf

      als je met gewogen optellingen alles optelt dan nog zal een slr er fotografisch beter uitkomen.
      compactheid is iets waar een dslr niet tegen op kan! maar das dan ook veruit het enige.

      je moet gewoon alles optellen. én de dof, én de AF, én opstartsnelheid, én afdruksnelheid, én wegschrijfsnelheid, én de buffer, én... zo gaat't nog een tijdje door.
      foto als spiegel of als venster?

      Comment


      • #48
        Re: leuke redenen om DSLR te kopen?

        Oorspronkelijk geplaatst door Plex
        neem eender welke DSLR van het moment met een prime van 50mm of 85mm en trek daar eens protretten mee op groot diafragma ( f1.4 ~ f2.0)... dat is een reden om geen compact meer te kopen... ( tot je dat kan realiseren met een compact )
        Volledig mee eens
        Ook nog een reden: maak eens een deftige macro (geen close-up toestand) zonder DSLR
        Canikon 40D - D200, D300

        Comment


        • #49
          Re: leuke redenen om DSLR te kopen?

          Ik fotografeer reeds vele jaren met wat ze zeggen het zware geschut, toen het nog op pelicule was, met Nikon F90, F90X, F3, F4, F5, F100, digitaal D70, D100, D2H, D200, en een gans assortiment aan lichtsterke lenzen, vele kilo's aan materiaal
          Toen het verleden jaar wat minder ging met mijn gezondheid, besloot ik om alles wat ik op dat moment aan fotomateriaal bezat, hier op BD te koop te stellen, ik had immers gelezen over de Nieuwe sony R1, en dat zou het neusje van de zalm zijn, ingebouwde lichtsterke Zeiss lens met een bereik van 24mm tot 140mm dat in combinatie met een grote ccd die bovendien ook nog 10 miljoen pixels telde, eind van verleden jaar hadden wij immers een reis naar Zuid Afrika gepland, en dat zou er eens een worden zonder gesleur met lenzen, en kilo's fotomateriaal, ik geloofde ook heilig in de reklame die Sony maakte met hun camera die de ganse fotografiewereld zou veranderen, de levering van deze toestellen liep wat vertraging op en zo kreeg ik het toestel maar in mijn bezit twee weken vóór we vertrokken, ik moest het toestel dus eerst nog wat leren kennen in eerste instantie was ik verast over de snelheid van dat toestel, tegen dat dat ding had scherpgesteld met de nodige pendelbewegingen was de foto reeds lang gemaakt met mijn D2H die ik had verkocht, bovendien was dat kijken door een electronische zoeker ook niet te vergelijken met het kijken op een matglas, het beloofde ontbreken aan ruis was ook ver te zoeken op hoge ISO waarden, maar het toestel had wel het voordeel dat het niet veel woog, dat was zowat de enige waarheid die in de reklame stond
          Toen zijn we op reis geweest met dat toestel mee en een externe flits van Sony die ik erbij kocht, Dat ding koste tussen haakjes bijna zoveel als een SB 800 van Nikon.
          De flitsregeling van deze samenstelling trok gewoon op geen ballen, toch niet als je altijd met SLR of DSLR gewerkt hebt, moest je weten wat ik mijn Nikon spullen gemist heb op deze reis, dat kan je niet beschrijven
          Toen ik terug thuis kwam heb ik die ganse handel maar snel terug verkocht, ik heb mij terug een nieuwe Nikon D200 gekocht, met een 10,5mm fisheye, een 17-55 AFS f2.8, een 105mm macro AFS VR, een 50mm 1.4 D, een 70-200 AFS VR, een Nikon TC14 E AFS converter, een SB 800, een Velbon carbon statief en een goede Lowepro rugzak, nu voel ik mij terug op mijn gemak met de spullen die ik nu heb, ik heb nu nog alleen de lenzen gekocht, die ik vroeger ook reeds had en die ik goed vond, voordien had ik een lenzen assortiment van zo een 25 stuks nu heb ik genoeg aan mijn 5 lensjes, en weegt mijn ganse boeltje maar een 10 Kg.
          Met dat ganse verhaal bedoel ik maar dat éénmaal je van DSLR en de snelheid geproeft hebt, je moeilijk nog terug kan of wil
          Ga met dat snelle compactje van je maar eens naar een motorrace om wat foto's te maken, ik wil een akkoord met je maken om elk 50 foto's te maken, ik mag er geen enkele wissen of vervangen, en jij zoveel als je maar wil, maar het eindresultaat moet 50 foto's zijn, dit met gelijk welk merk, type, of prijsklasse van compact, zeker ben je eraan voor de moeite

          Comment


          • #50
            Re: leuke redenen om DSLR te kopen?

            tussen haakjes: over macro's: hier


            Ik vind dat de verschillen tussen sommige prosumers en de DSLR kleiner en kleiner worden waarbij - en dat heb ik altijd beweerd in al mijn posts en ook nu beweer ik dat - een DSLR kwalitatief beter is (maar duurder en zwaarder).

            Ook al hebben verscheidene prosumers manuele focus en zoom, manuele instellingen en soms ook hogere ISO's, meer daf f8, ... , alleen in goede omstandigheden benaderen ze de DSLR. Punt. Zonder in veel gevallen echt onder te doen. Dat is ook wat Kevlar zegt. (verbeter mij a.u.b. Kevlar als ik fout ben).

            Dus of iemand de voorkeur geeft aan welk toestel dan ook moet die iemand maar zelf uitmaken aan welk aspect (kwaliteit t.o.v. kostprijs t.o.v. formaat t.o.v. gewicht) hij/zij meer of minder belang hecht.

            Echter vind ik dat in dit topic (en ook andere trouwens) de prosumer en de compact te zeer worden gelijkgesteld (meestal als minderwaardig t.o.v. de DSLR) terwijl (en ik vraag bijna of beter helemaal verontschuldiging aan de compactgebruikers onders ons) de prosumer meer en meer een quasi-DSLR, een ersatz-DSLR aan het worden is en de meeste compacttoestellen sterk overstijgt in snelheid en mogelijkheden. (maar onderdoet voor de DSLR)

            Dit terwijl de beperkte maar toch kwaliteiten van een compact ook worden toegeschreven - maar ook niet meer dan die kwaliteiten en daar gaat het om - aan een prosumer, zonder dat de meeste DSLR gebruikers weten of beseffen wat een prosumer eigenlijk inhoudt en kan.

            Om in autotermen te spreken, zolang de Mercedesgetrouwen blijven denken dat een Avensis of Mondeo niet meer is/kan dan een Polo of een Corsa, ...

            Comment


            • #51
              Re: leuke redenen om DSLR te kopen?

              Er is inmiddels veel zin en onzin gezegd. Bijv. de max. F8. Bij een kleine chip is alles haarscherp bij F8 door de grote scherptediepte. Meer is overbodig. Heb zelf een DSRL met een partij lenzen en een camera met vaste zoomlens. Die laatste noem ik geen prosumer aangezien er een kwaliteitzoomlens opzit en het 'kreng' tot op het laatste moment 1.400 euro kostte (is inmiddels uit produktie). Voor 1.400 euro koop je ook een digitale body met een kwaliteitslens in hetzelfde bereik 28-90 mm. Is dan zelfs niet veel zwaarder of groter. Toch heb ik m'n vaak 'bridge' nodig en wil ik 'm voor geen goud missen. Een bepaald soort fotografie is moeilijk te realiseren met een DSRL. Zoals straatfotografie en mensenfotografie waarbij spontaniteit voorop staat en je dichtbij je objecten bevindt. De "als een Ferrari" klinkende spiegel verraadt je en verstoort de spontaniteit en de geringe scherptediepte zorgt ervoor dat je loopt scherp te stellen op het verkeerde onderwerp. De 'bridge' kan ik op F5.6 stellen en prefocussen op 1 meter en dan is de hele wereld scherp. Shutterlag heb ik dan ook niet. En het is muisstil. Geen mens die wat in de gaten heeft. Vooral dit laatste is van wezenlijk belang voor mij.

              Comment


              • #52
                Re: leuke redenen om DSLR te kopen?

                Oorspronkelijk geplaatst door eddevlam
                Er is inmiddels veel zin en onzin gezegd. Bijv. de max. F8. Bij een kleine chip is alles haarscherp bij F8 door de grote scherptediepte. Meer is overbodig. Heb zelf een DSRL met een partij lenzen en een camera met vaste zoomlens. Die laatste noem ik geen prosumer aangezien er een kwaliteitzoomlens opzit en het 'kreng' tot op het laatste moment 1.400 euro kostte (is inmiddels uit produktie). Voor 1.400 euro koop je ook een digitale body met een kwaliteitslens in hetzelfde bereik 28-90 mm. Is dan zelfs niet veel zwaarder of groter. Toch heb ik m'n vaak 'bridge' nodig en wil ik 'm voor geen goud missen. Een bepaald soort fotografie is moeilijk te realiseren met een DSRL. Zoals straatfotografie en mensenfotografie waarbij spontaniteit voorop staat en je dichtbij je objecten bevindt. De "als een Ferrari" klinkende spiegel verraadt je en verstoort de spontaniteit en de geringe scherptediepte zorgt ervoor dat je loopt scherp te stellen op het verkeerde onderwerp. De 'bridge' kan ik op F5.6 stellen en prefocussen op 1 meter en dan is de hele wereld scherp. Shutterlag heb ik dan ook niet. En het is muisstil. Geen mens die wat in de gaten heeft. Vooral dit laatste is van wezenlijk belang voor mij.
                Voor de bovengenoemde reden heb ik mijn "Collpix 4500" NIET weg gedaan ,mijn zoon heeft hem nu mee op vakantie en ik hoop dat hij hem in goede staat terug brengt , ik zou dat bakske erg missen, niettegenstaande ik nu een DSLR heb.
                Minolta Dynax 5D / Nikon Coolpix 4500/ Panasonic Lumix TZ3 /Sony a550.
                Web-Albums

                Comment


                • #53
                  Re: leuke redenen om DSLR te kopen?

                  Oorspronkelijk geplaatst door nabi
                  Ik vind dat de verschillen tussen sommige prosumers en de DSLR kleiner en kleiner worden waarbij - en dat heb ik altijd beweerd in al mijn posts en ook nu beweer ik dat - een DSLR kwalitatief beter is (maar duurder en zwaarder).
                  Sommige verschillen worden kleiner andere gaan nooit veranderen anders zou je niet meer spreken over DSLR vs prosumer.
                  Ook al hebben verscheidene prosumers manuele focus en zoom, manuele instellingen en soms ook hogere ISO's, meer daf f8, ... , alleen in goede omstandigheden benaderen ze de DSLR. Punt. Zonder in veel gevallen echt onder te doen. Dat is ook wat Kevlar zegt. (verbeter mij a.u.b. Kevlar als ik fout ben).
                  Yep maar wat ik hierboven zei sloeg enkel eigenlijk op snelhiedsgedeelte. Maar algemeen gezien ben ik met het standpunt als hierboven akkoord. Met 1 uitzondering. Ook in goede omstandigheden gaan ze sommige facettern van een DSLR nooit benaderen zonder ook vele voordelen te verliezen die ze hebben. De DOF isolatie is er gewoonweg niet met een prosumer. De ideale lens monteren is er ook niet je moet het doen met wat erop staat. enz.... Dus eigenlijk kunnen prosumers DSLR benaderen wanneer de omstandigheden het toelaten en ideaal zijn voor de prosumer. In die gevallen werken ze handiger.

                  Beide hebben hun plaats in de markt.
                  Dus of iemand de voorkeur geeft aan welk toestel dan ook moet die iemand maar zelf uitmaken aan welk aspect (kwaliteit t.o.v. kostprijs t.o.v. formaat t.o.v. gewicht) hij/zij meer of minder belang hecht.
                  Je mag dat tov lijstje nog heel wat langer maken.
                  Echter vind ik dat in dit topic (en ook andere trouwens) de prosumer en de compact te zeer worden gelijkgesteld (meestal als minderwaardig t.o.v. de DSLR) terwijl (en ik vraag bijna of beter helemaal verontschuldiging aan de compactgebruikers onders ons) de prosumer meer en meer een quasi-DSLR, een ersatz-DSLR aan het worden is en de meeste compacttoestellen sterk overstijgt in snelheid en mogelijkheden. (maar onderdoet voor de DSLR)
                  Dat klopt niet helemaal als je naar de features kijkt zijn de verschillen tussen een FZ30 en de A700 bijv nogal klein. Veel kleiner dan tussen een FZ30 en een 350D.

                  Comment


                  • #54
                    Re: leuke redenen om DSLR te kopen?

                    een leuke reden is er niet.
                    ik heb het probleem van compact of dslr heel makelijk opgelost door ze allebij te kopen
                    allebij hebben ze hun voor en nadelen nu heb ik alle voor en nadelen
                    het belangrijkste van een camera kun je niet kopen,,,dat is je eigen creatifiteit en plezier die je er aan beleeft.
                    als de camera nu aan je eisen voldoet is het toch goed
                    nog heel veel plezier met het foto's maken
                    minolta 7D grip VC7D sigma 70/200 2.8 sigma 18/50 2.8 minolta 35/70 1:4 70/200 tokina 1:4-5.6 flitser 3600 HS/D. minolta 7i minolta 5000 AF olympus c100
                    panasonic DMC-FZ7

                    Comment


                    • #55
                      Re: leuke redenen om DSLR te kopen?

                      @ Kevlar

                      Bedankt voor je reactie. Ik merk dat we mekaar helemaal niet ver mislopen in onze meningen. En ik leer hier, o.a. dankzij jouw inbreng, nog wat bij over meer technische aspecten.

                      Over de verschillen en gelijkenissen tussen de A700, 350D en FZ30, heb ik de features hier even op een rijtje gezet. Ik heb me er niet in verdiept, maar heb een paar kleine foutjes gevonden in de tabel aangaande de FZ30 (die ken ik nu eenmaal het best, althans theoretisch). Mogelijk zijn de gegevens van de beide Canons evenmin 100% correct. Aan jou en de bezitters van die toestellen om dat beter te beoordelen.

                      Persoonlijk (en dat woord moet ik benadrukken) vind ik de FZ30 passen precies in het midden tussen in dit geval de 2 Canons.

                      Dat sommige die-hard-DSLR-ers blijven vinden dat de bridge niet meer dan een 'compactje' is, voor enkelen onder hen zelfs zonder echte bestaansredenen, laat ik maar voor hun rekening. De prosumergebruikers weten wel beter.

                      Comment


                      • #56
                        Re: leuke redenen om DSLR te kopen?

                        Oorspronkelijk geplaatst door Kevlar
                        De DOF isolatie is er gewoonweg niet met een prosumer.
                        Dit kan echter wél indien je een prosumer met lange zoom hebt...
                        Je moet gewoon je foto nemen op je langste brandpuntsafstand (dus volledig inzoomen)
                        en diafragma zo wijd mogelijk open natuurlijk...

                        Probleem hier is dat (in tegenstelling tot een DSLR) het veel moeilijker werkt wegens bewegingsonscherpte & moeilijker focussen
                        op die lange afstand (alhoewel de IS bij sommige prosumers dit wel min of meer opvangt)...

                        "Extreme" dof portretten (zoals met een f1.4 of 1.8 lens bvb) zullen wss niet lukken..

                        Comment


                        • #57
                          Re: leuke redenen om DSLR te kopen?

                          Oorspronkelijk geplaatst door scalll
                          Dit kan echter wél indien je een prosumer met lange zoom hebt...
                          Je moet gewoon je foto nemen op je langste brandpuntsafstand (dus volledig inzoomen)
                          en diafragma zo wijd mogelijk open natuurlijk...

                          Probleem hier is dat (in tegenstelling tot een DSLR) het veel moeilijker werkt wegens bewegingsonscherpte & moeilijker focussen
                          op die lange afstand (alhoewel de IS bij sommige prosumers dit wel min of meer opvangt)...

                          "Extreme" dof portretten (zoals met een f1.4 of 1.8 lens bvb) zullen wss niet lukken..
                          Yep wist ik ook wel hoor. Ik heb ook nog een prosumer gehad. Het is zelf omdat die dof isolatie eigenlijk niet te doen was dat ik echt zin kreeg in een DSLR. Daarom dat ik ook zeg de DOF isolatie is er gewoonweg niet.

                          Je kan het ook wel bereiken maar niet op een praktische manier. Het is behelpen en zelfs dan nog vaak onmogelijk. Omdat je met full zoom niet kan framen zoals je wil. Ik werd er helemaal gefrustreerd van. Maar ik heb het al gezegd ik hou wel van een kleine dof. Ik trek elke dag wel een foto die met een prosumer niet te maken zou zijn. En regelmatig zou ik eigenlijk een canon 5D of MF nodig hebben om te bereiken wat ik wil.

                          Comment


                          • #58
                            Re: leuke redenen om DSLR te kopen?

                            En nu eens een paar leuke redenen om géén DSLR te kopen:

                            Ik heb vandaag mijn Panasonic FZ30 ontvangen (hij vervangt mijn FZ5)
                            Hij past nog net in mijn huidige tas.
                            Ik heb een beetje groothoek en veel tele.
                            Ik heb beeldstabilisatie ingebouwd.
                            Ik kan een apparte flash en een externe ontspanner aansluiten (als ik dat wil).
                            Ik heb JPG, TIFF en RAW.
                            En dat ding levert foto's van een meer dan behoorlijke kwaliteit.
                            Die camera kost mij 518 euro. (met "kitlens" )

                            In mijn tas zit die camera + mini statief + pola-filter + reservebatterijen + nog een 10x25 verrekijker.
                            Gewicht van dit alles: 2,1 kg en da's voor mij al méér dan genoeg.

                            Ik heb getwijfeld tussen de FZ30 en de Canon 350D.

                            Ik weet dat ik enkele beperkingen heb, maar ik weet dat ik ook een rits voordelen heb tov die Canon.
                            BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                            Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                            Comment


                            • #59
                              Re: leuke redenen om DSLR te kopen?

                              Heb net ook de overstap gedaan van een compact (Sony DSC-P92) naar een Nikon D50.
                              Het enige waar ik nu al zeker van ben is:

                              - kwaliteit en snelheid, geef mij maar een DSLR (heb als test een fototje van Compact en DSLR naast elkaar open gezet)
                              - voor wat het fotograferen betreft, ben ik het er mee eens dat het manneke/vrouwke is dat het moet doen ! en als je dan als leek (geen kennis van F waarden, lenzen...) een DSLR in de handen krijgt
                              - Wat betreft de envoudigheid betreft geef mij maar een compact (point/shoot/see) en in 95% van de gevallen een mooie foto, met de DSLR eerst door de handleiding worstelen, dan een paar testjes doen, posten op BD en commentaar afwachten, en dan leer je !, maar eigenlijk (mijns mening) heb je teveel mogelijkheden op zo'n DSLR. er komt gewoon wat meer bij te kijken ... en ja, je wil gewoon elke keer meer ... betere lenzen, filters, .... Maar zoals gezegd eerts die DSLR eens leren kennen en dan na een jaartje of zo (mischien sneller) aan uitbreiding denken, en last but not least eerst effe leren fotograferen (wat fotograferen/hoe/...)

                              Greetz
                              Krims@nline - A memory in the raw

                              Comment


                              • #60
                                Re: leuke redenen om DSLR te kopen?

                                Ik heb beiden: DSLR en prosumer en ik kan de keren dat ik die CP5400 vervloekt heb nauwelijks bijhouden (maar hij is wél lekker klein en handig om altijd bij te hebben)
                                Bovendien deel ik niet de mening dat een DSLR moeilijker te bedienen zou zijn, integendeel. Als je met die prosumer hetzelfde wil bereiken als met de D70, wordt dit soms een hele klus
                                Canikon 40D - D200, D300

                                Comment

                                Working...
                                X