Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

leuke redenen om DSLR te kopen?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: leuke redenen om DSLR te kopen?

    Wat ik vreselijk vind bij de compact , is de de zo genaamde "Shutter-lag" , ik weet niet hoe dat met de nieuwste toestellen is , maar bij mijn coolpix vind ik het rampzalig , zeker nu ik gewoon ben geworden aan die spiegelreflex.
    Minolta Dynax 5D / Nikon Coolpix 4500/ Panasonic Lumix TZ3 /Sony a550.
    Web-Albums

    Comment


    • #17
      Re: leuke redenen om DSLR te kopen?

      Met een dSLR zal je veel kwalitatievere beelden kunnen maken dankzij de betere lenzen en opties. Maar zoals iemand mij hier al gequote heeft () is het een blijvende investering. De instapkost lijkt misschien gelijkaardig, maar eenmaal je een dSLR hebt wil je er ook het beste uithalen.. en dat betekent dure lenzen.

      2000Euro aan lenzen is meer regel dan uitzondering.

      Met een bridge/compact heb je wel veel fototoestel voor je geld. Bij een dSLR begint het pas met de eerste aankoop. Je zal snel 4/5 keer zoveel geld uitgegeven hebben en je foto's zullen geen 4/5keer "beter" zijn. De kwaliteit zal wel aanzienlijk hoger liggen, maar de compositie is nog altijd belangrijker dan het al dan niet bevatten van CA.

      mvg,
      Michiel
      Canon R | Leica Q
      EF 35mm F1.4 L | RF 50mm F1.2 L | EF 85mm F1.2 L | EF 135mm F2.0 L
      Manfrotto statiefjes | Elinchrom, Canon en Yongnuo lichtjes
      [/COLOR]

      Comment


      • #18
        Re: leuke redenen om DSLR te kopen?

        Oorspronkelijk geplaatst door MichielBrugge
        Met een dSLR zal je veel kwalitatievere beelden kunnen maken dankzij de betere lenzen en opties. Maar zoals iemand mij hier al gequote heeft () is het een blijvende investering. De instapkost lijkt misschien gelijkaardig, maar eenmaal je een dSLR hebt wil je er ook het beste uithalen.. en dat betekent dure lenzen.

        2000Euro aan lenzen is meer regel dan uitzondering.

        Met een bridge/compact heb je wel veel fototoestel voor je geld. Bij een dSLR begint het pas met de eerste aankoop. Je zal snel 4/5 keer zoveel geld uitgegeven hebben en je foto's zullen geen 4/5keer "beter" zijn. De kwaliteit zal wel aanzienlijk hoger liggen, maar de compositie is nog altijd belangrijker dan het al dan niet bevatten van CA.

        mvg,
        Michiel
        Je maakt het zo duur als je zelf wil, er zijn mogelijkheden genoeg.
        Natuulijk als je eenmaal door de microbe gebeten bent
        Maar dat is in elke hobby hetzelfde.

        Iedereen kent zijn eigen financiele middelen. Sommige kopen voor 5000 Eur materiaal voor 100 vakantiefoto's.
        BD0497BE : Nikon body + glas
        www.RudyVerrijt.info

        Comment


        • #19
          Re: leuke redenen om DSLR te kopen?

          Ik ben zo'n twijfelaar.... SRL of niet. Wanneer ik de meeste foto's zie van SRL gebruikers denk ik daar heb ik geen Spiegelreflex voor nodig. Ik zou een aantal voordelen missen van mijn Coolpix, o.a de beweegbare monitor en de handzaamheid. Ik neem hem regelmatig gewoon mee in mijn tas. Het nadeel is dat hij wat langzaam is, maar daar heb ik geleerd om mee om te gaan.... en dat ik hem niet goed kan gebruiken in slechtere lichtomstandigheden. Zomers vind ik dat niet zo'n probleem maar in de winter heb ik toch wel eens dat ik denk; ik wil een Spiegelreflex! Maar ja, het is wel heel veel geld voor die paar keren dat het mij niet goed lukt foto's te nemen. Af en toe krijg ik wel erg veel zin om een SRL aan te schaffen bv. nu met die nieuwe Nikon D80
          Mvg Roosje http://www.flickr.com/photos/roosjeh/
          Nikon D90, 18-200mmVR, 70-300mmVR, 50 f1.8 | Tamron 28-75mm f2.8 + 90mm f2.8 | Sigma 30mm f1.4 | Tokina 11-16mm f2.8 | Olympus E-P1, 14-42mm, OM 50mm f1.4 / 50mm f3.5 macro / 135mm f2.8 |

          Comment


          • #20
            Re: leuke redenen om DSLR te kopen?

            Een leuke reden is dat de omstaanders veel meer respect lijken te hebben.

            Elke toerist loopt wel met een compactje rond dus niemand doet moeite om uit de weg te gaan.

            Maar voor een SLR met een indrukwekkende lens en liefst nog met een grote zonnekap blijven de meeste staan wachten tot jij je foto hebt kunnen maken
            As I look back over my life I am struck by postcards ... ruined snap shots ... faded posters of a time, I can't recall. James Douglas Morrison
            like.no.other

            Comment


            • #21
              Re: leuke redenen om DSLR te kopen?

              Misschien nog een paar andere redenen :

              Een spiegelreflex is gewoonweg een zeer mooi voorwerp, dit in tegenstelling tot het saaie grijs van veel compacttoestellen die afkooksels lijken van de Pc-wereld.

              Het gevoel om manueel in te zoomen geeft ook een kick. Je hebt ook wel het gevoel dat je een machine bestuurt die op jou instructies wacht.
              Met een DSLR beoefen je fotografie en ... is fotografie geen kunst ?

              Een ander voordeel kan zijn : alle vaktijdschriften over digitale fotografie gaan ervan uit dat je een spiegelreflex hebt. De Bridge-toestellen bijv. worden vaak besproken als 'ik wil wel maar ik kan niet'.

              Wat mij ook opviel was dat je met een DSLR plots meer aanzien krijgt bij de mensen. Op een feestje komen ze naar jou om enkele foto's te nemen omdat je zo'n 'echt' toestel hebt.

              Verder nog : de prijzen van de instaptoestellen zijn goed. Voor + 899 euro heb je een Nikon D50 of een Olympus E500 met 2 lenzen, 1 GB, ...
              Mijn toestel is een E500 en lijkt redelijk klassiek qua ontwerp, dat was voor mij dan weer een voordeel.

              Nog een voordeel : fotografe Lieve Blanckaert (zie iedere weekdag in Zomer 2006 bij Jan Leyers, op wijlen VRT) heeft ook een spiegelreflex !!

              Greetz

              R
              Nikon D7000/16-85mm / 70-300mm / 50 mm f1.8 / 85 mm f1.8 / Tamron 70-200 f2.8 / SB600

              Comment


              • #22
                Re: leuke redenen om DSLR te kopen?

                Het leukste? Alle lenzen! Lezen, Verlangen & Kopen.

                - Gigantische witte telezooms
                - Fisheye lenzen
                - 70-300 DO die verdubbelt in lengte bij 300
                - MP-E 65, waarmee je de kop van een vliegje sensorvullend fotografeert
                - UltraWide
                - L-verzameling

                Lenzen, lenzen en nog eens lenzen!
                Canon R | Leica Q
                EF 35mm F1.4 L | RF 50mm F1.2 L | EF 85mm F1.2 L | EF 135mm F2.0 L
                Manfrotto statiefjes | Elinchrom, Canon en Yongnuo lichtjes
                [/COLOR]

                Comment


                • #23
                  Re: leuke redenen om DSLR te kopen?

                  Beide hebben hun voor-en nadelen en hun toepassingsgebieden, maar de voornaamste redenen waarom ik overschakel van mijn Powershot G5 naar een 350D draaien vooral rond de kwaliteit van de foto's die ik dan kan nemen :

                  - opstart-tijd wordt gereduceerd van 4 à 5 seconden naar quasi ogenblikkelijk
                  - shutter-lag (de vertraging tussen het indrukken van de ontspanner en het eigenlijke maken van de foto) : van soms enkele seconden naar ogenblikkelijk.

                  Deze twee nadelen van mijn G5 hebben mij al heel veel mooie foto's doen missen ! Met een DSLR kan je trouwens makkelijk enkele tientallen foto's na mekaar maken in zogenaamde burst-mode (als je foto's van de kinderen wil maken als ze aan het spelen zijn, of van je jonge poes in huis, kan dat héél nuttig zijn

                  Laat me hierbij dan ook niet de snelheid van de auto-focus vergeten...(welke mede verantwoordelijk is voor de shutter-lag bij compact camera's, tesamen met het trage wegschrijven naar het geheugen).

                  Wat is nu het voordeel van de (dure) lenzen voor DSLR ?

                  Iemand spreekt hier van een 12x-zoom. Heel mooi, maar dat is maar een heel klein deel van het verhaal.
                  ALs je diezelfde zoom-range over drie lenzen verdeelt, heb je het voordeel dat je voor eenzelfde focale lengte (neem 50mm) met je 12x zoom een langere sluitertijd zal nodig hebben (wegens te klein diafragma (of te grote f-waarde als je wil)) dan bij een kwalitatieve (D)SLR zoom-lens.
                  Dat kan het verschil maken tussen een onscherpe foto (bewogen) en een haarscherpe foto van hetzelfde onderwerp.
                  In zwak licht situaties kan je met een DSLR tot ISO 1600 gaan (ISO 400 bij een compact), waardoor je, mede door het kleinere f-getal van je lens, in veel gevallen zonder flits je foto kan maken, wat een wereld van verschil maakt !

                  Ik heb heel veel plezier gehad van m'n G5, het toestel biedt heel veel voor z'n geld (ook RAW, en een hot-shoe voor een externe flash), maar de weinige limitaties leiden me toch wel naar een upgrade....
                  The mind is like a parachute....
                  It only functions when it's open.

                  Comment


                  • #24
                    Re: leuke redenen om DSLR te kopen?

                    voordelen reflex:

                    * snellere reactie tijd
                    * veel snellere burst met buffer geheugen
                    * volledige controle over de foto dmv sluitertijd, diafragma, ISO
                    * door diafragma instellingen die veel uitgebreider zijn dat een compact, veel maar dan ook veel meer controlle over je scherptediepte
                    * grotere beeldschips zodat de pixels ook groter zijn dat veel minder ruis opleverd
                    * kleurechtheid is beter
                    * batterij zuiniger
                    * 'meer camera' in handen
                    * indien niet gekozen word voor een 11x zoom lens zijn de foto's over het algemeen veel scherper
                    * lenzen wisselen (andere lens eigenschappen, lichtsterker, brandpunten)
                    * meer controle over externe flitsers
                    * mogenlijkheden met studioflits sets
                    * ...

                    toch aardig wat he.
                    Als ik een compact cam zou moeten nemen, heb ik geen hobby meer, helemaal niks voor deze 'control freak'

                    Comment


                    • #25
                      Re: leuke redenen om DSLR te kopen?

                      Oorspronkelijk geplaatst door Grf
                      Een leuke reden is dat de omstaanders veel meer respect lijken te hebben.

                      Elke toerist loopt wel met een compactje rond dus niemand doet moeite om uit de weg te gaan.

                      Maar voor een SLR met een indrukwekkende lens en liefst nog met een grote zonnekap blijven de meeste staan wachten tot jij je foto hebt kunnen maken
                      Da's nu echt waar Soms vraag ik me af waarom al die mensen stoppen en meestal gebaar ik dat ze gewoon kunnen doorlopen

                      Comment


                      • #26
                        Re: leuke redenen om DSLR te kopen?

                        @ ttfonline

                        De voordelen die je opsomt zijn voordelen voor zover je ze belangrijk vindt. Punt. Er zijn hier al genoeg draadjes geschreven over de positieve en negatieve verschillen tussen de DSLR en de zogenaamde bridge camera's. Altijd eens aangename lectuur.
                        Temeer omdat sommige (meestal bridge)toestellen dezelfde voordelen hebben die je hier opsomt (ook de manuele scherpstelling, manuele zoom, volledige manuele instellingen, ..., kortom net zoals een DSLR maar met een vaste lens) alsof alleen een DSLR telt als een echt fototoestel.

                        Alhoewel een (echt) 'compactje' niet die (of niet alle)positieve punten heeft vind ik nog altijd belangrijker dat het mannetje erachter de allesbepalende factor is!


                        (aan Phaedra wil ik nog even kwijt dat een opstarttijd van 4à 5 seconden al héél lang tot het verleden behoort, +/- 1 sec is de regel, een shutterlag van 0,15 sec of 0,25 sec is alles behalve lang en ook de burst mode van een bridge mag er zijn)

                        Comment


                        • #27
                          Re: leuke redenen om DSLR te kopen?

                          Beste Elton John

                          Dit moet me toch even van het hart:

                          Omdat vele autojournalisten audi, bmw, porsche, ... als een echte auto bestempelen, rijd jij vast en zeker niet met een volkswagen, mag ik veronderstellen? Want jij wilt en kunt?

                          Dat sommige mensen welberedeneerde keuzes maken en bewust (en niet omdat ze niet kunnen maar niet - of niet meer, zoals ik, zoals Formatje 13, zoals nog nog wel meer op dit forum - willen) niet naar een DSLR grijpen - en dus het aureool van een 'echte' fotograaf verzaken laat je maar best onbesproken.

                          Dat persfotografe Lieve Blanckaert een DSLR heeft is prachtig voor haar, maar wist je dat vele prachtige foto's op dit forum (zie showcase, zie rubriek foto's) NIET met een DSLR maar met een simpel compactje zijn genomen? Wat is nu je punt? Dat je die mensen op een feestje niet ziet staan, maar wel die persoon met een toestel dat er tenminste en toevallig net 'echt' uitziet?


                          Geniet nog van je Champagne en je reflex!

                          Comment


                          • #28
                            Re: leuke redenen om DSLR te kopen?

                            @ Nabi
                            Ik heb al jaren een dslr gebruikt die langere opstarttijd heeft dan menige point and shoot. Gewoon een kwestie van op tijd aan zetten. Maar een shutterlag van 0,15 seconde is dodelijk als je een moment wil vastleggen.

                            Gelukkig komen er steeds meer point and shoot die snel te gebruiken zijn. Maar vaak is het zo dat een echte PC met alle knoppen en uitbreidingsgleuven toch meer mogelijkheden geeft dan een pocket pc. Beide zijn leuk, maar elk voor de passende gebruiksmogelijkheden.
                            Sony en Olympus
                            Fotoseries

                            Comment


                            • #29
                              Re: leuke redenen om DSLR te kopen?

                              Eerlijk vind ik niet dat hier al echt redenen zijn opgegeven waarom de poster nu nodig van die H1 af moet naar een DSLR.
                              De meeste vinden het waarschijnlijk beter omdat ze zelf zo'n toestel hebben. Toch weten ze al lang niet meer wat een compact is. De meeste voordelen hier aangehaald zal je met een serieuze korrel moeten nemen.

                              DLSR heeft beter beeldkwaliteit.
                              Een Porsch heeft een betere motor dan een Fiat Panda. Maar als je alleen korte ritten in de stad maakt heeft dat niet echt zin. Dus als je vandaag met je H1 niet regelmatig het gevoel hebt dat je een bepaalde foto niet of slecht kan nemen omdat hij het niet aankan, dan heb je geen reden om naar DSLR over te stappen. Bij goede lichtomstandigheden maakt die DSLR geen betere beelden dan een compact. Integendeel je schreef dat je niet graag nabewerkt, zonder die nabewerking leveren de meeste DSLR slechtere foto's af dan jouw H1 bij voldoende licht.

                              DLSR heeft meer flexibiliteit.
                              Ja en Nee, meer flexibel want je kan meer opties aankopen. Anderzijds is een compact net zo flexibel want je hebt 12x zoom mee in je broekzak. Je zal uiteindelijk kilo's aan materiaal meesleuren met die DSLR om dezelfde flexibiliteit te hebben.

                              DSLR is sneller.
                              Klopt de shutterlag van de H1 is dubbel zo groot dan een DSLR en opstarten duurt ook dubbel zo lang. Die probleem tijden van 5 seconden om op te starten van de compacts zijn al lang geleden. Als je niet staat te wachten vandaag op je camera tot hij klaar is heb je ook geen snellere nodig.

                              Met een DSLR heb je controle over ISO, sluiter en diafragma.
                              Nog iemand van Mars, dat kan de H1 evengoed.

                              Het geluid van de spiegel.
                              No comment, dat je zelfs zoiets durft schrijven.

                              Optische viewfinder is beter
                              Tja dit is zo triviaal dat je niet mag vragen waarom. Maar waarom is dat beter? Ik heb er nog nooit een echt goed antwoord op gevonden. Als je wilt zien wat er is dan kan je ook kijken zonder viewfinder. Voordeel van de electronische is dat je 100% field-of-view hebt en dat heeft geen enkele DSLR die tonen 80% of 95%. Verder zie je ook wat je instelling aan de foto doet, nog voor je hem neemt weet je dat je over- of onder- belicht. Vele compacts kunnen een life hostogram tonen over het beeld. Ook waarop je scherpstelt is veel duidelijker te zien. En zelfs DOF zie je zonder extra knopje. Trouwens die H1 is ook een Single Lens camera, de electronische viewfinder toont wel degelijk dat wat de lens ziet.

                              Een DSLR is een lekker ding. Je wilt het graag hebben, dat staat vast. Maar nodig is een heel andere vraag. Om je bereik van de H1 te evenaren zit je al snel over een prijs die 5x duurder is te praten.

                              De overgang naar een DSLR is nodig als je nu regelmatig op de limieten zit en je het met je huidige toestel niet aankan.
                              Of je doet het inderdaad om meer op te vallen, voor de fun of er meer bij te horen op dit forum.

                              Mooie foto's maken is nog steeds 90% de fotograaf en slechts 10% het toestel. Er zitten op dit forum nog poster die met hun compact veel mooiere foto's weten te maken dan anderen met die veel duurdere DSLR.
                              Tot sluitertijd, Dirk

                              Comment


                              • #30
                                Re: leuke redenen om DSLR te kopen?

                                Oorspronkelijk geplaatst door FotoDirk
                                Eerlijk vind ik niet dat hier al echt redenen zijn opgegeven waarom de poster nu nodig van die H1 af moet naar een DSLR.
                                De meeste vinden het waarschijnlijk beter omdat ze zelf zo'n toestel hebben. Toch weten ze al lang niet meer wat een compact is. DLSR heeft beter beeldkwaliteit.


                                Met een DSLR heb je controle over ISO, sluiter en diafragma.
                                Nog iemand van Mars, dat kan de H1 evengoed.
                                er werd toch gevraagt wat de voordelen zijn, ik gaf redenen die uiteraard voor mij de doorslag zouden geven..
                                Ik weet wat een compact is, ik verkoop ze dagenlijks, tuurlijk is de kwaliteit niet om te huilen, zitten best goede tussen (niet allemaal hoor). Ik als controlfreak zou er gewoon niks aan hebben.

                                heb jij wel eens gekeken naar wat je kan instellen aan het diafragma? f2.8-8.0 en meer niet. Eigenschap ook van de kleinere beeldchip met een behoorlijke hoeveelheid pixels (wat overgens met de H1 wel meevalt) is dat je standaard meer ruis hebt, voornamelijk kleur ruis, dan een camera met een grotere beeldchip met de zelfde hoeveelheid pixels. Een compact/hybride/bridge camera heeft vaak ook standaard meer scherptediepte dan slr, hoeft voor anderen geen nadeel te zijn...

                                Met een DSLR heb je MEER controle over ISO, sluiter en diafragma.

                                En ja ik voel me een beetje aangesproken, geeft niet hoor, is niet voor niets een discussie.

                                Jullie belgen zijn zo slecht nog niet, de sfeer van het forum is beter dan menig ander fotoforum.

                                Als +punt, de H1 vind ik meer camera dan zn opvolgers, h2 en h5: minder sterke bouw, langzamer.

                                Comment

                                Working...
                                X