Als ik uw lijstje van mogelijke lenzen bekijk dan moet ik zeggen dat deze allemaal tot de minder goede behoren.
Kies als startlens toch niet voor een superzoom, ga voor een zoom met een max bereik van 3X en liefst een lichtsterke F2,8 over héél het bereik. Dit geeft de garantie dat je kwaliteit in huis haalt. Vergeet nooit dat de lens erg belangrijk is, veel belangrijker dan je DSLR body. Ik dacht dat Nikon nu een nieuwe 17-55 mm in huis had, een DX lens met 2,8 over heel het bereik.
Ik heb beelden gezien van deze lens en ook gemaakt met een D70, dit is een aanrader. Ik ben nog altijd van mening dat je niet mag bezuinigen op optiek, ook al kost dit flink wat geld, je krijgt er ook wat voor in de plaats. Het is onlogisch om een goede DSLR te kiezen en die dan te voorzien met minderwaardige optiek. Denk eraan dat het systeem dat je gebruik om je digitale beelden te maken en te bewerken een ketting vormt die net zo sterk is als haar zwakste schakel.
my 2 cents
Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."