Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

leica bijzonder?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • leica bijzonder?

    Wat is er nou zo bijzonder aan Leica? Voor mij is het echt nog een camera uit een of ander sprookje. Welke Leica is te vergelijken met een canon 40d bijvoorbeeld? Hoe zit het precies met die lenzen.. Ik lees overal kleine stukjes en details maar nergens een beetje te begrijpen verhaal. Kan iemand mij heldere uitleg verschaffen?

    vriendelijk dank

  • #2
    Re: leica bijzonder?

    Vroeger was Leica erg duurzaam. Je kon ermee naar de polen of mee hoog op de bergenl. En nog blijft de camera leven. Maar de nieuwe M8 is blijkbaar erg gevoelig en gaat erg snel kapot. Ik heb weleens met een Leica microscoop gewerkt. En moet zeggen dat het wel wat helderder kijkt dan een van Olympus en Nikon. Al is die Nikon ook wel fijn. En de Leica's zijn vreselijke duur. Waardoor dat het erg bijzonder is.
    Waar een wil is, is een weg
    ---------------------------------

    Comment


    • #3
      Re: leica bijzonder?

      Zoals Rogier zegt zijn de Leica's bekend om hun duurzaamheid en qualiteit.
      Ze maken gebruik van het rangefinder scherpstel-systeem en ze zijn ook gekend om hun simpliciteit (weinig knopjes in instellingen).

      Comment


      • #4
        Re: leica bijzonder?

        maar eigenlijk wel een beetje uit prijs/kwaliteit verhouding? Misschien is kijken waar ik er eentje uit kan proberen..

        Comment


        • #5
          Re: leica bijzonder?

          Deze merken zijn niet met elkaar te vergelijken. Vroeger dacht Canon daar anders over. Ze deden eigenlijk niets anders dan goedkopere versies van Leica camera's nabouwen door een gebrek aan eigen creatieve ideen. Later ging Canon ook naar andere merken kijken.

          Comment


          • #6
            Re: leica bijzonder?

            Ik ben nou niet bepaald een kenner of zelfs een liefhebber van geschiedenis, maar is het niet zo dat Leica Europees is en Canon en Nikon Japans van oorsprong? Zijn de Jappen niet begonnen met de Europeanen te imiteren, te verbeteren en goedkoper op de markt te brengen?
            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

            Comment


            • #7
              Re: leica bijzonder?

              Oorspronkelijk geplaatst door molmol Bekijk bericht
              Ze maken gebruik van het rangefinder scherpstel-systeem en ze zijn ook gekend om hun simpliciteit (weinig knopjes in instellingen).
              Bij meetzoekercamera's uiteraard wel ja. Maar niet bij de R8 of R9. Daar maken ze gebruik van een spiegel en matglas.

              Comment


              • #8
                Re: leica bijzonder?

                Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                Ik ben nou niet bepaald een kenner of zelfs een liefhebber van geschiedenis, maar is het niet zo dat Leica Europees is en Canon en Nikon Japans van oorsprong? Zijn de Jappen niet begonnen met de Europeanen te imiteren, te verbeteren en goedkoper op de markt te brengen?
                Immiteren wel ja. (Nikon heeft zelfs de naam afgeleid van Zeiss IKON) Verbeteren? Soms, niet altijd. Qua optische kwaliteit van glas niet altijd, als ik me eens eufimnistisch uit mag drukken .

                Comment


                • #9
                  Re: leica bijzonder?

                  Ik ben tussen de Leica's opgegroeid.
                  Mijn vader was Leica fotograaf, avant la lettre!
                  In dit Digitale tijdperk echter, kun je nog wel spreken over superieure hardware & Optics, maar de reële outputs zijn zeker niet beter dan die van de concurrentie.
                  Het blijft een sprookjes-icoon, natuurlijk en doet velen dromen.
                  Over de prijzen zullen we maar best zwijgen.

                  veronique
                  « Je suis venu vous dire que je m'en vais! »

                  Comment


                  • #10
                    Re: leica bijzonder?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Talitha Bekijk bericht
                    maar eigenlijk wel een beetje uit prijs/kwaliteit verhouding? Misschien is kijken waar ik er eentje uit kan proberen..
                    Wat voor een Leica zou je willen proberen? Want je moet goed beseffen dat er een digitale Leica is, die ook zoveel geld kost. Maar na 3 maanden al kapot bleek te zijn. Ik hoorde dit verhaal van een andere lid.
                    Waar een wil is, is een weg
                    ---------------------------------

                    Comment


                    • #11
                      Re: leica bijzonder?

                      voor zover ik weet, is leica analoog top (en zijn geld waard) en leica digitaal (en dan heb ik het alleen over fotocamera's) niet zo denderend.

                      Ik heb wel eens 2 telescopen naast elkaar bekeken (op dezelfde vogel gericht). De ene (merk weet ik niet meer, maar het was ook een duurdere) had je nu niet meteen een fantastisch beeld. Je kon de vogel duidelijk zien, maar dat was het dan ook. Bij de Leica was het alsof er intern een fotobewerkingsprogramma aan de slag was dat de saturatie en de scherpte naar boven haalde
                      alleen spijtig van de prijs die mijn rekening niet aan kan
                      hoe meer f**k hoe meer vreugd

                      **=ol

                      Comment


                      • #12
                        Re: leica bijzonder?

                        Leica zal qua optiek altijd wel iets speciaals blijven denk ik, niet dat ik Leica fototoestellen bezit maar wel dergelijk materiaal : http://www.leica-geosystems.com/nl/nl/lgs_788.htm , vroeger nog Pentax en Sokia gelijkaardige toestellen gehad en ik kan je verzekeren dat optisch zo’n Leica totaal onvergelijkbaar is, ik stel me in elk geval dikwijls eens de vraag of dit ook in hun fotografiemateriaal ook zo is…
                        Niettegenstaande ik ontzettend tevreden ben van dit materiaal ( en ik heb buiten deze ook nog wat lasermeetapparatuur van dit merk ) heb ik een dikke maand geleden nogal een onaangename ervaring opgedaan met die mannen… Het is aan te raden om bvb zo’n meetinstrument nu en dan eens te laten calibreren ( kost normaalgezien zo’n 300 euro , incl reinigen, nieuwe firmware enz… ) , ik stuur dus dit toestel op naar Leica Nederland en 2 weken later krijg ik een fax die ik zou moeten ondertekenen, naar hun zeggen is het optisch systeem defect en moet helemaal vernieuwd worden , kostprijs 2280 euro … Na wat heen en weer gebel met de melding dat dit niet kan want het toestel werkte nog zoals het hoorde toen ik het verstuurde laat ik het toestel onaangeroerd terug komen, na wat geïnformeerd te hebben stuur ik het toestel dan maar op naar Leica Zwitserland, ik krijg een bestek voor calibratie, reiniging enz… 430 euro incl verzending , in Nederland wilden ze daar eens snel wat euro’s verdienen blijkbaar ...
                        1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

                        Comment


                        • #13
                          Re: leica bijzonder?

                          En toch blijft zo'n leica speciaal
                          Ik heb eens wat mogen spelen met een M8 op een opendag bij Konijn
                          Het voelt toch erg speciaal zo'n meetzoeker
                          Ik heb ook al zitten denken om een M6 of zo te kopen maar dat gedoe met rolletjes lijkt me niet erg handig
                          Op het moment wacht ik eerst tot Olympus met hun micro 3/4 uit komt

                          Comment


                          • #14
                            Re: leica bijzonder?

                            Als ge de M8 koopt dan wél deze. Je kan natuurlijk ook dit doen (en meteen eens het standpunt van zo'n M gebruiker lezen).

                            Voor de P&S modellekes bestaat er voor elke Leica een veel goedkopere Panasonic die volledig identiek is.

                            Comment


                            • #15
                              Re: leica bijzonder?

                              Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele Bekijk bericht
                              Als ge de M8 koopt dan wél deze. Je kan natuurlijk ook dit doen (en meteen eens het standpunt van zo'n M gebruiker lezen).

                              Voor de P&S modellekes bestaat er voor elke Leica een veel goedkopere Panasonic die volledig identiek is.
                              het naam en prijskaartje is niet identiek
                              de rest wel
                              hoe meer f**k hoe meer vreugd

                              **=ol

                              Comment

                              Working...
                              X