Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

korter dan 1/200 met flash?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• korter dan 1/200 met flash?

Ik gebruik een 350d
    en ik vind het nogal ambetant dat ik met de flits tot een sluitertijd beperkt wordt van 1/200s of langer.
    ik begrijp wel dat die flits niet korter kan flitsen maar als ik nu toch gewoon een kortere sluitertijd wil gaat dat nie.
    ik heb al gezocht bij de instellingen en vind echt niks.

iemand raad?

Re: korter dan 1/200 met flash?

Waarvoor ga je het gebruiken??

je flits flitst sowiso sneller dan 1/200e.
    -=- Light is the key...

Comment

Ik werk wel niet met canon maar op mijn flitser kan ik kiezen voor HSS (High speed sync).
      Dit laat je toe om te flitsen tegen hogere snelheden.
      Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

Comment

Heb een 350D met Sigma flitser en met HSS gaat dat prima!
        Groeten, David

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door zunoel
          Ik werk wel niet met canon maar op mijn flitser kan ik kiezen voor HSS (High speed sync).
          Dit laat je toe om te flitsen tegen hogere snelheden.
          voor die optie heb ik de keuze tussen: "automatisch" en "1/200 (vast)"
          en zelfs op automatisch kiest hij altijd 1/200

edit: ik heb het natuurlijk over ingebouwde flitser

Comment

Zal niet lukken met ingebouwde flitser.

Lees es de FP flash sectie van photonotes.org voor meer info hierover.
            Groeten, David

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door de.lesse.be
              Waarvoor ga je het gebruiken??
              Is dit geen goede vraag
              -=- Light is the key...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door drd
                Zal niet lukken met ingebouwde flitser.

Lees es de FP flash sectie van photonotes.org voor meer info hierover.

ok merci !

Oorspronkelijk geplaatst door de.lesse.be
                Is dit geen goede vraag
                om actie fotos te nemen in minder belichte situaties. 1/200 is gewoon te lang daarvoor.
                ik vond het gewoon raar dat dit niet ging omdat het nochtans wel lukt met mn sony cybershot.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door nomancan
                  ok merci !

om actie fotos te nemen in minder belichte situaties. 1/200 is gewoon te lang daarvoor.
                  ik vond het gewoon raar dat dit niet ging omdat het nochtans wel lukt met mn sony cybershot.
                  Natuurlijk lukt het bij een Sony want die heeft geen spleetsluiten, maar één die altijd een keer helemaal open is, welke sluitertijd je ook kiest.

Bij een spleetsluiter, zoals op iedere reflex, moet de sluiter even helemaal open staan als er geflitst wordt. Bij de Canon is dus 1/200 de snelste tijd dat de sluiter open is.

Bij kortere tijden is het voorste lamel nog niet beneden als de achterste al naar beneden aan het gaan is. Er gaat dus eigenlijk een spleet voorbij aan de sensor.

De beweging in donkere situatie wordt gewoon bevroren door de flits, die veel korter is.

Bij het HSS flisten zal de flitser de tijd, dat de spleet beweegt, flitsen.
                  Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

om actie fotos te nemen in minder belichte situaties. 1/200 is gewoon te lang daarvoor
                    Zeker? Zie ook de bovenvermelde photonotes.org -- het zou wel 's kunnen dat foto's met high-speed flash meer bewegingsonscherpte gaan vertonen dan zonder bij 1/200e; voor het bevriezen van beweging is HSS niet altijd beter.

Bovendien moet je al dicht op de actie staan, want je verliest bereik met HSS.
                    Groeten, David

Comment

Flits duurt afhankelijk van de hoeveelheid licht die hij moet "afgeven" tussen de 1/15.000 en 1/5000 seconde. Da's snel genoeg om beweging te bevriezen.
                      De flitssynchronisatie tijd die de camera gebruikt, heeft te maken met het feit dat er een zog. spleetsluiter in de camera zit. Dit zijn twee "gordijnen". De eerste gaat naar beneden (of opzij afhankelijk van de richting), en de tweede komt daar achteraan. Bij heel korte sluitertijden zal het tweede gordijn al beginnen te bewegen als het eerste nog niet aan het eind is. Als je op zo'n moment flitst wordt alleen het stukje dat op dat moment onbedekt is (de spleet tussen beide gordijnen) belicht worden.
                      Oudere spiegelreflexen hebben een sync. tijd van 1/60. Met het voortschrijden van de sluitertechniek kon deze tijd omhoog. Bij HSS flitsen wordt een andere techniek toegepast. De sony cybershot heeft waarschijnlijk een zog. centraal sluiter. Dit is een heel ander sluitermechanisme.
                      Gezien de korte tijd van je flits hoef je niet bang te zijn dat je beweging in je onderwerp krijgt.
                      Van Minolta X-700 en een hoop glas via 7Xi naar 7D

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen
                        Natuurlijk lukt het bij een Sony want die heeft geen spleetsluiten, maar één die altijd een keer helemaal open is, welke sluitertijd je ook kiest.

Bij een spleetsluiter, zoals op iedere reflex, moet de sluiter even helemaal open staan als er geflitst wordt. Bij de Canon is dus 1/200 de snelste tijd dat de sluiter open is.

Bij kortere tijden is het voorste lamel nog niet beneden als de achterste al naar beneden aan het gaan is. Er gaat dus eigenlijk een spleet voorbij aan de sensor.

De beweging in donkere situatie wordt gewoon bevroren door de flits, die veel korter is.

Bij het HSS flisten zal de flitser de tijd, dat de spleet beweegt, flitsen.
                        Oorspronkelijk geplaatst door BasK
                        Flits duurt afhankelijk van de hoeveelheid licht die hij moet "afgeven" tussen de 1/15.000 en 1/5000 seconde. Da's snel genoeg om beweging te bevriezen.
                        De flitssynchronisatie tijd die de camera gebruikt, heeft te maken met het feit dat er een zog. spleetsluiter in de camera zit. Dit zijn twee "gordijnen". De eerste gaat naar beneden (of opzij afhankelijk van de richting), en de tweede komt daar achteraan. Bij heel korte sluitertijden zal het tweede gordijn al beginnen te bewegen als het eerste nog niet aan het eind is. Als je op zo'n moment flitst wordt alleen het stukje dat op dat moment onbedekt is (de spleet tussen beide gordijnen) belicht worden.
                        Oudere spiegelreflexen hebben een sync. tijd van 1/60. Met het voortschrijden van de sluitertechniek kon deze tijd omhoog. Bij HSS flitsen wordt een andere techniek toegepast. De sony cybershot heeft waarschijnlijk een zog. centraal sluiter. Dit is een heel ander sluitermechanisme.
                        Gezien de korte tijd van je flits hoef je niet bang te zijn dat je beweging in je onderwerp krijgt.
                        klinkt allemaal vrij logisch, bedankt voor de opheldering.

Oorspronkelijk geplaatst door drd
                        Zeker? Zie ook de bovenvermelde photonotes.org -- het zou wel 's kunnen dat foto's met high-speed flash meer bewegingsonscherpte gaan vertonen dan zonder bij 1/200e; voor het bevriezen van beweging is HSS niet altijd beter.

Bovendien moet je al dicht op de actie staan, want je verliest bereik met HSS.
                        ja dat heb ik idd ook gelezen op die pagina. er staat heel veel nuttige info op. bedankt voor de link.

groeten!
                        Last edited by nomancan; 22 mei 2006, 14:28.

Comment

Voor een flitssynchronisatie tot 1/500e moet je een Nikon D70s hebben.
                          Minder glas dan vroeger, maar beter.

Comment

Met mijn minlota 5D en de HSS flitser van minolta kan ik sluitertijden tot 1/4000 sec. gebruiken, zo staat dat in de handleiding,ik heb het nog niet uit getest.
                            Minolta Dynax 5D / Nikon Coolpix 4500/ Panasonic Lumix TZ3 /Sony a550.
                            Web-Albums

Comment

Working...
                            X