Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Keuze reflexcamera

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Keuze reflexcamera

    Aangezien ik in september op verlof ga, wil ik mij een fototoestel aanraden.
    Na wat research te doen op het web ben ik nog niet slimmer geworden om een keuze te maken tussen Canon of Nikon.

    Ik denk eerder om te opteren voor het merk Canon. Als type dacht ik aan 100D, 600D of 1200D.

    Dit is mijn eerste toestel dat ik koop, dus ik ben een complete beginner zonder enige ervaring in deze digitale wereld.

    Kan er mij iemand helpen om deze moeilijke keuze te maken en eventueel pro's en contra's te geven?

    Aangezien dit als hobby en mijn eerste toestel is, begin ik bij een instapmodel dat niet te duur is.

    Alvast bedankt!

  • #2
    Re: Keuze reflexcamera

    Hallo Tom,

    ik stond niet lang geleden voor dezelfde keuze. Bij mij werd het een Nikon D3200 met 18-105mm lens waar ik heel tevreden over ben. Deze lens kocht ik omdat ik niet wil jongleren met verschillende lenzen. Op dit ogenblik kom ik hier (soms nipt) mee toe.
    Bekijk ook eens of je niet beter af bent met een systeemcamera eventueel met ingebouwde gps-module? Dit is vooral handig als je achteraf je route wilt visualiseren. Bij een camera zonder gps kan je altijd een app zoals gps4cam gebruiken.

    Men (ook de mensen die hieronder nog zullen reageren) beweert dat de foto's van een systeemcamera qua kwaliteit heel hard in de buurt komen van een DSLR. Het materiaal is van ondergeschikt belang maar het inzicht en de leergierigheid van de fotograaf is van doorslaggevend belang.

    Enkele belangrijke vragen:
    -Hoeveel is uw budget? Mijn toestel draait toch rond de 500 euro (kocht het zelf met een mooie korting aan voor 420 euro of zoiets als ik me niet vergis).
    -Voor welk soort fotografie zou u dit toestel kopen? Een trip naar New York is immers anders dan een reis naar Afrika bijvoorbeeld.

    Mijn beweegreden voor de aankoop van een DSLR was de snelheid. Ik ben nog geen enkele keer te laat geweest om mijn kinderen te fotograferen sedert ik de DSLR heb. Dit was met mijn compactje wel andere koek moet ik zeggen....
    Wat de kwaliteit betreft heb ik echter nog veel te leren
    Soms moet je de tijd nemen (met kinderen niet evident) om eens de manuele instellingen op te zoeken en verschillende foto's te maken met andere lichtinstellingen enzo... hebt u die tijd op uw reis (en op de momenten erna)?

    In uw geval zou ik een systeemcamera durven aanraden, tenzij u dus leergierig bent en graag met een wat zwaardere tas rondloopt op zoek naar de perfecte foto.

    Comment


    • #3
      Re: Keuze reflexcamera

      Mijn budget voor body is max. 500 euro.

      Een systeemcamera is geen optie, ik gebruik nu mijn 13 MP camera op GSM en dan kan ik deze blijven gebruiken.

      Ik zoek een DSLR toestel puur voor mooie foto's te kunnen maken die ik eventueel kan uitvergroten en op canvas laten drukken.
      Ik ga naar Mallorca op reis en heb eigenlijk een 2-tal objectieven nodig, 1 voor gewone afstanden (personen, gebouwen, ...) en een telelens. Liefst zou ik 1 objectief hebben om niet continue te moeten wisselen. Alleen weet ik niet of dit mogelijk is met 1 objectief.

      Comment


      • #4
        Re: Keuze reflexcamera

        Een systeemcamera is geen optie, ik gebruik nu mijn 13 MP camera op GSM en dan kan ik deze blijven gebruiken.
        Je weet duidelijk niet waarover je spreekt. Het topmodel van nikon (D4s van +- 5000 euro) heeft 16mp...
        Een goeie camera is veel meer dan veel megapixels. Een matig goeie systeemcamera van 12 megapixels zal veel betere foto's maken dan je GSM.

        Verwacht nu niet dat je met een dslr ineens fantastische platen schiet. Integendeel, gebruik je enkel de auto-stand en ben je niet van plan je een beetje in fotografie te verdiepen en je toestel wat te leren kennen, dan zou ik je zelfs geen dslr aanraden en gewoon voor een degelijke compact- of systeemcamera gaan.
        Lowepro Fastpack 100 - Nikon D7000 - Nikon 18-105 f3.5-5.6 - Nikon 35mm f1.8G - Sigma 17-50 f2.8 - Manfrotto 294 series

        Comment


        • #5
          Re: Keuze reflexcamera

          Aangezien ik een DSLR-toestel koop ga ik mij zeker en vast verdiepen in fotografie en eventueel cursussen volgen om zo goed mogelijke foto's te kunnen maken om met mijn sluiterstijd, F-waarden, ISO etc te kunnen spelen.

          Ik ben leergierig en ben snel met zaken vertrouwd, dus dat is het probleem niet

          Maar momenteel ben ik nog steeds niet wijzer geworden met mijn probleem

          Comment


          • #6
            Re: Keuze reflexcamera

            bekijk even in je omgeving of er mensen zijn met een dsrl waar je eventueel al eens lenzen en of accessoires van zou kunnen lenen om te proberen, dat maakt het kiezen tussen de twee genoeemde merken makkelijker. Wat kwaliteit-prijs betreft ontlopen die elkaar toch niet.
            Albums
            Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

            Comment


            • #7
              Re: Keuze reflexcamera

              Oorspronkelijk geplaatst door Tom0801 Bekijk bericht
              Aangezien ik een DSLR-toestel koop ga ik mij zeker en vast verdiepen in fotografie en eventueel cursussen volgen om zo goed mogelijke foto's te kunnen maken om met mijn sluiterstijd, F-waarden, ISO etc te kunnen spelen.

              Ik ben leergierig en ben snel met zaken vertrouwd, dus dat is het probleem niet

              Maar momenteel ben ik nog steeds niet wijzer geworden met mijn probleem
              Oke, zo hoort het.
              Even je toestellen naast elkaar vergeleken.

              De 1200D is het absolute basistoestel in het canon spiegelreflex gamma. Deze zou ik niet aanraden, tenzij je je maar heel beperkt tot niet verdiept in fotografie.
              Wil je toch wat progressie maken, dan zal je heel snel tegen de grenzen van dit toestel aanzitten. Ook qua bouwkwaliteit is kan je goed zien dat dit toestel zeer 'low-budget' is.

              De 100D is (een van de) compactste dslr's op de markt, wat het voordeel geeft dat je hem dus makkelijk kan meenemen en dat hij niet veel weegt. Dit heeft als gevolg wel dat de bediening van sommige veelgebruikte functies niet via knoppen instelbaar zijn. Het instellen van die functies gebeurt dan via het 3" touchscreen. Voordelen van deze camera t.o.v. de eos 1200D zijn:

              - wat beter ruis prestaties bij hogere iso.
              - snellere burst-mode (4fps vs 3fps)
              - veel beter scherm (1.040.000 dots vs 460 000 dots)

              Verder hebben beide toestellen hetzelfde AF-systeem en hebben ze allebei 18mp, wat voor normaal gebruik meer dan genoeg is. Je moet natuurlijk geen behangpapier willen maken van je foto's...

              De 600D is zonder twijfel het meest geavanceerde toestel van deze 3.
              Vooral qua bediening heeft de 600D een stapje voor op de andere toestellen. Het kantelbare scherm is ook handig.
              De 600D heeft 3,7 fps burst mode en zal wat minder ruis vertonen bij hogere ISO dan de 1200D.

              De 600D kan je qua specs best vergelijken met de 100D, al zal de 600D z'n ietsjes goedkopere broertje soms lichtjes overtreffen.
              De 600D wordt niet meer gemaakt, maar is wel nog steeds verkrijgbaar. Z'n opvolger, de 700D is een goeie 90 euro duurder.

              In basis is die 700D een 'opgefriste' 600D. Dus hier en daar zijn er wat verbeteringen aangebracht op gebied van ruis, snelheid, controls etc.
              Is filmen met beperkte handmatige controle ook een must, dan is de 600D/700D de beste optie.

              Kijken we dan nog even naar andere merken dan hebben we bij nikon ook nog de d3200, die prijs-kwaliteit beter scoort dan de canons.
              Voor een goeie 300 euro krijg je van nikon een camera met:

              - 24 mp
              - goeie ruisprestaties (beter dan de 100d en de 1200d. Het verschil met de 600D/700D zal minimaal zijn)
              - een geavanceerder autofocus systeem (11AF-punten vs 9 AF punten)

              Uiteraard zijn er nog merken buiten Canon en Nikon. Sony en Pentax bijvoorbeeld. Ik ben echter niet genoeg op de hoogte van hun modellengamma om je daarover wat te vertellen. Maar met het www tot je beschikking heb je zo wat info over die merken opgezocht

              In mijn ogen heeft nikon in dit segment van de spiegelreflexcamera's op dit moment de bovenhand. Ze bieden prijs/kwaliteit de beste camera's aan.
              Uiteraard moet je ook naar zaken kijken zoals lenzen, en hoe de camera in de hand ligt/bediend wordt. Wat lenzen betreft gaan beide merken gelijk op wat mij betreft.

              Mijn advies? Ga eens naar de winkel en bekijk al die toestellen eens rustig. Kijk welke jij het makkelijkste vindt in bediening.
              Lowepro Fastpack 100 - Nikon D7000 - Nikon 18-105 f3.5-5.6 - Nikon 35mm f1.8G - Sigma 17-50 f2.8 - Manfrotto 294 series

              Comment


              • #8
                Re: Keuze reflexcamera

                Oorspronkelijk geplaatst door RuneDg Bekijk bericht
                Oke, zo hoort het.
                Even je toestellen naast elkaar vergeleken.

                De 1200D is het absolute basistoestel in het canon spiegelreflex gamma. Deze zou ik niet aanraden, tenzij je je maar heel beperkt tot niet verdiept in fotografie.
                Wil je toch wat progressie maken, dan zal je heel snel tegen de grenzen van dit toestel aanzitten. Ook qua bouwkwaliteit is kan je goed zien dat dit toestel zeer 'low-budget' is.

                De 100D is (een van de) compactste dslr's op de markt, wat het voordeel geeft dat je hem dus makkelijk kan meenemen en dat hij niet veel weegt. Dit heeft als gevolg wel dat de bediening van sommige veelgebruikte functies niet via knoppen instelbaar zijn. Het instellen van die functies gebeurt dan via het 3" touchscreen. Voordelen van deze camera t.o.v. de eos 1200D zijn:

                - wat beter ruis prestaties bij hogere iso.
                - snellere burst-mode (4fps vs 3fps)
                - veel beter scherm (1.040.000 dots vs 460 000 dots)

                Verder hebben beide toestellen hetzelfde AF-systeem en hebben ze allebei 18mp, wat voor normaal gebruik meer dan genoeg is. Je moet natuurlijk geen behangpapier willen maken van je foto's...

                De 600D is zonder twijfel het meest geavanceerde toestel van deze 3.
                Vooral qua bediening heeft de 600D een stapje voor op de andere toestellen. Het kantelbare scherm is ook handig.
                De 600D heeft 3,7 fps burst mode en zal wat minder ruis vertonen bij hogere ISO dan de 1200D.

                De 600D kan je qua specs best vergelijken met de 100D, al zal de 600D z'n ietsjes goedkopere broertje soms lichtjes overtreffen.
                De 600D wordt niet meer gemaakt, maar is wel nog steeds verkrijgbaar. Z'n opvolger, de 700D is een goeie 90 euro duurder.

                In basis is die 700D een 'opgefriste' 600D. Dus hier en daar zijn er wat verbeteringen aangebracht op gebied van ruis, snelheid, controls etc.
                Is filmen met beperkte handmatige controle ook een must, dan is de 600D/700D de beste optie.

                Kijken we dan nog even naar andere merken dan hebben we bij nikon ook nog de d3200, die prijs-kwaliteit beter scoort dan de canons.
                Voor een goeie 300 euro krijg je van nikon een camera met:

                - 24 mp
                - goeie ruisprestaties (beter dan de 100d en de 1200d. Het verschil met de 600D/700D zal minimaal zijn)
                - een geavanceerder autofocus systeem (11AF-punten vs 9 AF punten)

                Uiteraard zijn er nog merken buiten Canon en Nikon. Sony en Pentax bijvoorbeeld. Ik ben echter niet genoeg op de hoogte van hun modellengamma om je daarover wat te vertellen. Maar met het www tot je beschikking heb je zo wat info over die merken opgezocht

                In mijn ogen heeft nikon in dit segment van de spiegelreflexcamera's op dit moment de bovenhand. Ze bieden prijs/kwaliteit de beste camera's aan.
                Uiteraard moet je ook naar zaken kijken zoals lenzen, en hoe de camera in de hand ligt/bediend wordt. Wat lenzen betreft gaan beide merken gelijk op wat mij betreft.

                Mijn advies? Ga eens naar de winkel en bekijk al die toestellen eens rustig. Kijk welke jij het makkelijkste vindt in bediening.
                Heel erg bedankt voor deze reactie!!

                Hierdoor ben ik al wat wijzer geworden!

                Mijn persoonlijke keuze ging naar 600D, maar indien de 700D maar 90 euro duurder is, denk ik dat het beste is dit type aan te schaffen (als ik bij Canon blijf). Liefst zou ik Canon nemen aangezien ik 2 objectieven kan gebruiken in het begin om de kosten wat te spreiden. Ik studeer in september pas af.. Maar dit wilt niet zeggen dat ik niet bereid ben om eventueel een Nikon aan te schaffen!

                Nu zaterdag ga ik naar foto Konijnenberg om eens de toestellen te bekijken en uitleg te vragen en hopelijk ben ik er dan uit!

                alvast bedankt RuneDg!

                Comment


                • #9
                  Re: Keuze reflexcamera

                  Wat ik ook nog even wil meegeven is dat er ook nog een 650D bestaat. Die zit qua specificaties het dichtst bij de 700D (en is eigenlijk een 700D met wat kleine weglatingen) In de praktijk presteren deze toestellen voor 97% identiek. Alleen is de 650D niet meer zo frequent te koop als de 600D. Maar misschien, door goed te zoeken vind je er nog ergens eentje nieuw of jong tweedehands.

                  Ik weet niet als je ooit al eens van digitalrev gehoord hebt?


                  Dit is een link naar een vergelijking tussen de 600D en de 700D. In het begin wordt er ook verwezen naar de 650D. Misschien moet je in het begin wat wennen aan de manier van presenteren en komt het wat onprofessioneel over, maar ze weten echt waarover ze bezig zijn.
                  Lowepro Fastpack 100 - Nikon D7000 - Nikon 18-105 f3.5-5.6 - Nikon 35mm f1.8G - Sigma 17-50 f2.8 - Manfrotto 294 series

                  Comment


                  • #10
                    Re: Keuze reflexcamera

                    Oorspronkelijk geplaatst door Tom0801 Bekijk bericht
                    Aangezien ik in september op verlof ga, wil ik mij een fototoestel aanraden.
                    Na wat research te doen op het web ben ik nog niet slimmer geworden om een keuze te maken tussen Canon of Nikon.

                    Ik denk eerder om te opteren voor het merk Canon. Als type dacht ik aan 100D, 600D of 1200D.

                    Dit is mijn eerste toestel dat ik koop, dus ik ben een complete beginner zonder enige ervaring in deze digitale wereld.

                    Kan er mij iemand helpen om deze moeilijke keuze te maken en eventueel pro's en contra's te geven?

                    Aangezien dit als hobby en mijn eerste toestel is, begin ik bij een instapmodel dat niet te duur is.

                    Alvast bedankt!
                    Rekening houdend met hetgeen je zegt "niet te duur en instap" is de 1200D perfect voor jou met bv. standaard 18-55 IS II
                    De camera ruist niet meer dan de andere canon's (1.6 crop) op high iso en ook beeldkwaliteit is hetzelfde.
                    Als fotograferen je bevalt kan je later bekijken wat je nog wenst in mogelijkheden en eventueel overschakelen als je dat nodig vindt.
                    Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

                    Comment


                    • #11
                      Re: Keuze reflexcamera

                      Liefst zou ik Canon nemen aangezien ik 2 objectieven kan gebruiken in het begin om de kosten wat te spreiden.
                      Zijn dit objectieven met een ingebouwde scherpstelmotor?
                      Lowepro Fastpack 100 - Nikon D7000 - Nikon 18-105 f3.5-5.6 - Nikon 35mm f1.8G - Sigma 17-50 f2.8 - Manfrotto 294 series

                      Comment


                      • #12
                        Re: Keuze reflexcamera

                        Oorspronkelijk geplaatst door RuneDg Bekijk bericht
                        Wat ik ook nog even wil meegeven is dat er ook nog een 650D bestaat. Die zit qua specificaties het dichtst bij de 700D (en is eigenlijk een 700D met wat kleine weglatingen) In de praktijk presteren deze toestellen voor 97% identiek. Alleen is de 650D niet meer zo frequent te koop als de 600D. Maar misschien, door goed te zoeken vind je er nog ergens eentje nieuw of jong tweedehands.

                        Ik weet niet als je ooit al eens van digitalrev gehoord hebt?


                        Dit is een link naar een vergelijking tussen de 600D en de 700D. In het begin wordt er ook verwezen naar de 650D. Misschien moet je in het begin wat wennen aan de manier van presenteren en komt het wat onprofessioneel over, maar ze weten echt waarover ze bezig zijn.

                        Ik zou mij een toestel willen aanschaffen dat nog recent is, dit om later eventuele problemen te voorkomen als er iets aan het toestel is.

                        mijn keuze gaat tussen 600D en 700D van Canon, ben eens benieuwd wat ze morgen gaan te zeggen hebben bij Konijnenberg.

                        Alvast iedereen bedankt voor de reacties.
                        Ik hou jullie op de hoogte welk type ik gekocht heb!

                        Comment


                        • #13
                          Re: Keuze reflexcamera

                          Nu vraagt u mij iets..

                          Het is zonder stabilisator dat weet ik.. Om in het begin te experimenteren is dit denk ik voldoende?
                          Binnen enkele maanden schaf ik mij een objectief aan met stabilisator in

                          Comment


                          • #14
                            Re: Keuze reflexcamera

                            Oorspronkelijk geplaatst door RuneDg Bekijk bericht
                            Zijn dit objectieven met een ingebouwde scherpstelmotor?
                            Nu vraagt u mij iets..

                            Het is zonder stabilisator dat weet ik.. Om in het begin te experimenteren is dit denk ik voldoende?
                            Binnen enkele maanden schaf ik mij een objectief aan met stabilisator in

                            Comment


                            • #15
                              Re: Keuze reflexcamera

                              Ik heb recentelijk een 1200D aangeschaft. Maar in Nederland kun je deze ook aanschaffen met een kitlens 55-80 die wel een stabilisator heeft. Het toestel bevalt mij prima.

                              Last edited by Bianca H; 22 augustus 2014, 10:26.

                              Comment

                              Working...
                              X