Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Keuze

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Keuze

    Ik ben op zoek naar een digicam. Nu ben ik een beginner op foto gebied, maar mag graag (macro en zoom) foto's maken van natuur en dier. Nu is mijn oog gevallen op A de Nikon D50 voor de goede beeldkwaliteit, en B de lumix FZ30 voor de alles in 1 funties, beeldstab. en zoom. Ik vindt het geen punt om eventueel foto's bij te werken in photoshop dus de fz30 ruis is op zich niet zo'n verschrikkelijk probleem. Nu heb ik nog nooit een SLR camera gehad dus is de vraag of ik hier wat mee kan. Kan ik met een SLR gewoon snel een foto maken (point en shoot) of moet ik daar een hoop voor doen om een foto te maken (vrouwtje moet ook kunnen fotograferen). Is de standaard lens goed genoeg voor Macro en zoom of moet ik daar weer extra objectieven voor kopen. Of is het misschien slimmer om eerst de FZ30 zijn mogelijkheden te kennen en dan pas dSLR te nemen. Het enigste nadeel van een dSLR is dat ik in de dierentuin of attractiepark niet men enkele objectieven wil zuilen. Kan iemand mij een goed advies geven.

  • #2
    Re: Keuze

    Oorspronkelijk geplaatst door OOge
    Ik ben op zoek naar een digicam. Nu ben ik een beginner op foto gebied, maar mag graag (macro en zoom) foto's maken van natuur en dier. Nu is mijn oog gevallen op A de Nikon D50 voor de goede beeldkwaliteit, en B de lumix FZ30 voor de alles in 1 funties, beeldstab. en zoom. Ik vindt het geen punt om eventueel foto's bij te werken in photoshop dus de fz30 ruis is op zich niet zo'n verschrikkelijk probleem. Nu heb ik nog nooit een SLR camera gehad dus is de vraag of ik hier wat mee kan. Kan ik met een SLR gewoon snel een foto maken (point en shoot) of moet ik daar een hoop voor doen om een foto te maken (vrouwtje moet ook kunnen fotograferen). Is de standaard lens goed genoeg voor Macro en zoom of moet ik daar weer extra objectieven voor kopen. Of is het misschien slimmer om eerst de FZ30 zijn mogelijkheden te kennen en dan pas dSLR te nemen. Het enigste nadeel van een dSLR is dat ik in de dierentuin of attractiepark niet men enkele objectieven wil zuilen. Kan iemand mij een goed advies geven.
    Een DSLR hoeft niet zo duur te zijn. Als je echt klein en compact wil, kan je de Olympus E-500 kopen of de Nikon D50 kopen. Een macro-objectief mioet je wel steeds apart kopen op een DSLR (reken op 300-400 EUR).
    Een basis-setup kost dan ongeveer 1000 EUR en weegt 3kg (met twee basislenzen en een macro-objectief erbij).

    De panasonic als alternatief, alleen jij kan oordelen of je die beeldkwaliteit voldoende vindt...

    sugar
    "I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "

    http://supermasj.zenfolio.com

    Comment


    • #3
      Re: Keuze

      Inderdaad zal ik dat zelf moeten beoordelen, maar nog even het volgende.

      - Is een SLR camera als point en shoot te gebruiken (voor de vrouw dus) of moet er een hoop gedaan worden alvorens te schieten.
      - IS het beter op RAW te schieten dan JPG

      Comment


      • #4
        Re: Keuze

        Op de automatische stand kun je een dSLR (de Nikon D50 althans) gewoon als point&shoot camera gebruiken, ook voor het vrouwtje

        RAW is vooral nuttig als je later grotere controle wilt hebben bij de nabewerking op de computer, witbalans bijvoorbeeld. Voor huis-tuin en keukengebruik is JPG vaak ook ruim voldoende!
        One day, I would like to make nice pictures :-)
        www.lucaskoijen.nl

        Comment


        • #5
          Re: Keuze

          Niet twijfelen, nu zeker niet meer, een instap-DSLR kost nu evenveel als een degelijke compact. Met het grote verschil: een DSLR kun je ook als point&shoot gebruiken, een compact echter niet als DSLR... snappie ?
          It's the mind and heart behind a camera that matters, not the gear.

          Comment


          • #6
            Re: Keuze

            Even terzijde, is een camera bestand tegen een achtbaan, vrije val etc, in actractieparken. Ik ga volgende week naar phantasialand en leek me leuk ff fototjes te schieten. Die camera op de grond laten liggen in een tas lijkt me minder leuk. Kan ik met een tasje (aan broeksriem) gewoon in de achtbaan stappen zonder de camera te vernielen. Dat kan met mijn oud ding wel, maar kan dat ook met een SLR of FZ30 waar dus zo'n grote lens op zit.

            Comment


            • #7
              Re: Keuze

              Oorspronkelijk geplaatst door OOge
              Even terzijde, is een camera bestand tegen een achtbaan, vrije val etc, in actractieparken. Ik ga volgende week naar phantasialand en leek me leuk ff fototjes te schieten. Die camera op de grond laten liggen in een tas lijkt me minder leuk. Kan ik met een tasje (aan broeksriem) gewoon in de achtbaan stappen zonder de camera te vernielen. Dat kan met mijn oud ding wel, maar kan dat ook met een SLR of FZ30 waar dus zo'n grote lens op zit.
              Vermoed dat het geen probleem mag geven als je dslr in een solide tas zit en als je deze stevig vasthoudt (ze mag dus niet heen en weer slingeren).

              Probleem zal eerder zijn dat je in vele van dat soort attracties geen tas mag meenemen. Dus zorg ervoor dat er eventueel iemend is om je toestel te bewaren als je zelf in de achtbaan kruipt want zoals je zelf al aangeeft, laten liggen... zou ik zeker niet doen !

              Comment

              Working...
              X