Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Kapotte shutter D600

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Kapotte shutter D600

    Na een jaar (+ 6 maand van de vorige eigenaar) is de shutter van mijn nikon D600 kapot. Wel, 't is te zeggen, het is eigenlijk de spiegel die in 90% van de gevallen niet meer naar beneden klapt. Vervolgens verschijnt er "err" op mijn scherm, en gaat terug naar beneden als ik een tweede keer op de knop duw. De camera doet dit niet in de "Q" (stille) stand.

    Op dit filmpje kan je exact zien wat het probleem is:


    Wat is de reden? Zit aan bijna 100 000 shuttercount wel.. Valt dit onder garantie? Probleem is, indien ja, er zijn nog andere kleine mankementen aan mijn camera - kan ik zeggen dat ze daar geen rekening mee moeten houden tijdens de reparatie?

    thx

  • #2
    Re: Kapotte shutter D600

    Heb je nog het garantie-bewijs en meer nog, is er nog garantie ?
    Indien ja zou ik toch even tot bij de verkoper gaan (fotozaak). Indien in het buitenland gekocht, kan je steeds proberen bij een goede fotozaak, maar daar moet je dan op de goede wil van de meneer rekenen .
    Anders gewoon eerst even bellen naar de hersteldienst van Nikon en je probleem even uitleggen.
    Belangrijkste wat ik je kan zeggen: Blijf er met je handen af.
    https://www.fotospotter.be
    Je suis content d’être heureux

    Comment


    • #3
      Re: Kapotte shutter D600

      Als die geen 2 jaar oud is, en het defect is niet ontstaan door "mishandeling" (bijvoorbeeld een fout tijdens het reinigen van de sensor), dan zouden ze de reparatie onder garantie moeten uitvoeren.
      Die andere mankementen, als die veroorzaakt zijn doordat de camera bijvoorbeeld gevallen is, dan wordt de kans groter dat ze beslissen dat het defect komt door die klap (sluiter en spiegelmechanisme zijn ook gevoelig aan schokken).
      Als ze een mogelijkheid zien om onder die garantie uit te komen, dan doen ze dat gewoonlijk ook, en dan zal je de volle pot moeten betalen...
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #4
        Re: Kapotte shutter D600

        Oorspronkelijk geplaatst door Wim.Vanmaele Bekijk bericht
        Heb je nog het garantie-bewijs en meer nog, is er nog garantie ?
        Indien ja zou ik toch even tot bij de verkoper gaan (fotozaak). Indien in het buitenland gekocht, kan je steeds proberen bij een goede fotozaak, maar daar moet je dan op de goede wil van de meneer rekenen .
        Anders gewoon eerst even bellen naar de hersteldienst van Nikon en je probleem even uitleggen.
        Belangrijkste wat ik je kan zeggen: Blijf er met je handen af.
        Ik heb het gekocht 2ehands, maar is normaal nog geen 2 jaar oud. Maar goed, ik dacht dat het misschien iets kleins was dat ik zelf eventueel kon fixen, blijkbaar niet dus

        Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
        Als die geen 2 jaar oud is, en het defect is niet ontstaan door "mishandeling" (bijvoorbeeld een fout tijdens het reinigen van de sensor), dan zouden ze de reparatie onder garantie moeten uitvoeren.
        Die andere mankementen, als die veroorzaakt zijn doordat de camera bijvoorbeeld gevallen is, dan wordt de kans groter dat ze beslissen dat het defect komt door die klap (sluiter en spiegelmechanisme zijn ook gevoelig aan schokken).
        Als ze een mogelijkheid zien om onder die garantie uit te komen, dan doen ze dat gewoonlijk ook, en dan zal je de volle pot moeten betalen...
        Neen, sensor is nog niet gereinigd geweest.
        Andere mankementen:
        1. er wordt redelijk vaak bier gemorst op mijn camera (ben nightlifefotograaf), daardoor klapt de flits nie altijd spontaan uit omdat het wat plakt (moeilijk te kuisen. En de dials zijn ook niet echt gemakkelijk te verstellen.
        2. Enkele dode pixels vanwege laser recht in de sensor
        3. De AF-knop om op je camera manuele of autofocus te kiezen fungeert niet meer, je kan er nog aan draaien maar hij draait gewoon door. Is wel niet zo prettig bij analoge lenzen zoals 50mm 1.8/D

        Camera is nooit gevallen, maar ga ik hierdoor gewoon de volle pot moeten betalen?

        Comment


        • #5
          Re: Kapotte shutter D600

          Vooral niet melden dat er bier gemorst wordt op je toestel. In het algemeen, geen melding dat er een vloeistof is geweest op je camrea.
          https://www.fotospotter.be
          Je suis content d’être heureux

          Comment


          • #6
            Re: Kapotte shutter D600

            ze gaan dat vocht wel zien hoor.
            Met de vriendelijke groeten, Ruud.

            Comment


            • #7
              Re: Kapotte shutter D600

              Als ze ergens kunnen zien dat er een of andere vloeistof in de camera is binnengedrongen, dan zullen ze dat waarschijnlijk aangeven als oorzaak van het defect.
              In dat geval zal je zelf voor de kosten opdraaien...
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

              Comment


              • #8
                Re: Kapotte shutter D600

                Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                Als ze ergens kunnen zien dat er een of andere vloeistof in de camera is binnengedrongen, dan zullen ze dat waarschijnlijk aangeven als oorzaak van het defect.
                In dat geval zal je zelf voor de kosten opdraaien...
                het bier en zo dat erop werd gemorst was vooral oppervlakkig, denk niet dat er veel (mss zelf niets) in de camera is gelekt?

                Maar ik denk niet dat ze een mechanisch mankement (wat het duidelijk is) kunnen wijten aan interne schade door vocht..

                Comment


                • #9
                  Re: Kapotte shutter D600

                  Ik heb zelf al veel electrotechnische zaken in herstelling gehad en ik kan je verzekeren dat hoe mooi je het toestel ook opkuist, de reparateur in 1 seconde al zal besluiten dat het toestel mishandeld is geweest. Na jaren ervaring er in zie je aan die dingen direct welke klant je voor je hebt.
                  Da bier en zo kruipt in de voegen van het toestel en kan je er onmogelijk uit krijgen.
                  En als er 1 ding is waar technici een hekel aan hebben dan is het aan klanten die hun materiaal mishandelen. Dan smijten we de boel per direct aan de kant.

                  Ik volg bart, het zal je een aardig centje kosten.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Kapotte shutter D600

                    Oorspronkelijk geplaatst door xafke Bekijk bericht
                    Ik heb zelf al veel electrotechnische zaken in herstelling gehad en ik kan je verzekeren dat hoe mooi je het toestel ook opkuist, de reparateur in 1 seconde al zal besluiten dat het toestel mishandeld is geweest. Na jaren ervaring er in zie je aan die dingen direct welke klant je voor je hebt.
                    Da bier en zo kruipt in de voegen van het toestel en kan je er onmogelijk uit krijgen.
                    En als er 1 ding is waar technici een hekel aan hebben dan is het aan klanten die hun materiaal mishandelen. Dan smijten we de boel per direct aan de kant.

                    Ik volg bart, het zal je een aardig centje kosten.
                    With all due respect maar het meteen bestempelen als dusdanig, is ook niet erg doordacht. Ik mishandel mijn materiaal niet, alles behalve. Het is een risico dat je erbij moet nemen als nightlife-fotograaf en dat zijn dingen die nu eenmaal gebeuren als je tussen de feestende (en dronken) massa staat.

                    In ieder geval, gebaseerd op de info die je hebt, enig idee wat dat zal kosten? Misschien liever nog: is het mogelijk enkel te vragen de shutter te maken? Of is het alles of niets?

                    Comment


                    • #11
                      Re: Kapotte shutter D600

                      Hier is het beter uitgelegd. Exact hetzelfde probleem

                      The death of a happy Canon-to-Nikon convert...I just bought my brand spanking new Nikon D7000 back in November of 2010, about 4 months ago. Up until now, I ...

                      Comment


                      • #12
                        Re: Kapotte shutter D600

                        Oorspronkelijk geplaatst door stvdd Bekijk bericht
                        With all due respect maar het meteen bestempelen als dusdanig, is ook niet erg doordacht. Ik mishandel mijn materiaal niet, alles behalve. Het is een risico dat je erbij moet nemen als nightlife-fotograaf en dat zijn dingen die nu eenmaal gebeuren als je tussen de feestende (en dronken) massa staat.

                        In ieder geval, gebaseerd op de info die je hebt, enig idee wat dat zal kosten? Misschien liever nog: is het mogelijk enkel te vragen de shutter te maken? Of is het alles of niets?
                        Je kan nu al vertellen wat je wil, maar het is niet omdat jij je toestel respectvol gebruikt en door toedoen van anderen er bier wordt gemorst op je toestel, je daarom een betere afwijking zal krijgen op de garantie. Je hebt het risico genomen, of neemt het, en dan moet je daar dan ook de eventuele gevolgen bij nemen.
                        ALs het buiten water giet, ga ik nooit met het toestel buiten, ook al wordt bij regen en storm en hemel en aarde beweerd dat het toestel waterdicht is, en heb ik al beelden gezien van toestellen die door stom toedoen in het water vallen en nadien 100% werkende zijn, dat ik erin geloof. Neen, het risico is me te duur.
                        Ik wil nu wel niet zeggen dat ik de herstel zou willen bedriegen, maar ik zou zeker niet melden dat er vloeistof op gemorst is. Indien ze het echter vragen omdat het voor hen heel duidelijk is, kan je natuurlijk wel bevestigen ...
                        Maar, jawel hoor , het minste vocht dat in het camerahuis kan komen (ik bedoel hier geen damp, maar wel vloeistof) kan de boel naar de kl*ten helpen. Bier is agressiever dan je denkt. Zuur met suiker .... Laat ook heel zeker sporen na.
                        https://www.fotospotter.be
                        Je suis content d’être heureux

                        Comment


                        • #13
                          Re: Kapotte shutter D600

                          Oorspronkelijk geplaatst door stvdd Bekijk bericht
                          Het is een risico dat je erbij moet nemen als nightlife-fotograaf en dat zijn dingen die nu eenmaal gebeuren als je tussen de feestende (en dronken) massa staat.
                          U verwacht dan dat Nikon dat risico van u moet overnemen wanneer u zich regelmatig in een met bier smijtende dronken massa begeeft. U kunt de dader aansprakelijk stellen of zich verzekeren maar daar heeft men ook zijn voorwaarden.
                          U heeft geen schijn van kans op garantie wanneer men het vermoede heeft dat er vloeistof de camera binnengedrongen is. Maar u kunt het altijd proberen. Ik heb bij Nikon een jaar of acht geleden mijn D200 binnengebracht waarvan het plastic plaatje van het lcd schermpje bovenop de camera verdwenen was: niets geen garantie, zij beweerde doodleuk dat de camera een val had gemaakt. Ik mocht € 50 betalen.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Kapotte shutter D600

                            Oorspronkelijk geplaatst door Wim.Vanmaele Bekijk bericht
                            Maar, jawel hoor , het minste vocht dat in het camerahuis kan komen (ik bedoel hier geen damp, maar wel vloeistof) kan de boel naar de kl*ten helpen. Bier is agressiever dan je denkt. Zuur met suiker .... Laat ook heel zeker sporen na.
                            Wat ik gewoon vreemd vind is dat het toch wel al minstens een maand geleden was dat dat gebeurde, en er dus nu dit probleem optreedt. Ik zou me dan ook heel erg verbazen mocht dit te wijten zijn aan schade door vocht.. Vooral omdat ik al een paar mensen heb gevonden met hetzelfde probleem die hun camera amper gebruikten.



                            Oorspronkelijk geplaatst door Eenbes Bekijk bericht
                            U verwacht dan dat Nikon dat risico van u moet overnemen wanneer u zich regelmatig in een met bier smijtende dronken massa begeeft..
                            Dat heb ik absoluut niet gezegd, het was eerder een uitleg die ik gaf als verantwoording En het is nogal moeilijk een dader aan te stellen als je het pas na een kwartier doorhebt.


                            Maar oké, ik denk dat ik dan een tweedehandstoestel zal aanschaffen en ondertussen het toestel binnensteken.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Kapotte shutter D600

                              Een niet terugkerende spiegel bij Nikon heeft bijna altijd te maken met de batterij
                              of de energievoorziening, probeer eens met een nieuwe batterij.

                              Comment

                              Working...
                              X