Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

ja hoor, weer eentje die advies wil...

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • ja hoor, weer eentje die advies wil...

    Hallo,

    Zoals anderen ben ik een absolute beginner in de fotografie.
    Ik wil een nieuw digitaal fototoestel aankopen en had daarbij graag wat advies gehad.

    Mijn budget:
    Ik dacht aan een € 500.
    Waarvoor mijn toestel moet dienen:
    vooral foto's van de kinderen, zowel binnen als buiten.
    Waar ik zelf belang aan hecht( voor zo ver ik er dan iets van ken ) : inzoommogelijkheid: Altijd leukere foto's als je kids kan trekken van op een verdere afstand en hun onopvallend kan fotograferen.
    snelheid : neen ze blijven niet stilzitten
    compact: zorgt ervoor dat je hem overal kan meenemen.

    Ik heb niet zo een vast hand.

    Als ik hier lees over een dslr dan bedoelen jullie hiermee een toestel waarbij de lenzen vervangbaar zijn? Maar hier liggen de budgetten direkt hoger?
    Ik heb momenteel een Nikon Coolpix 4200.
    Ik heb een Canon EOS 650 (geen digitaal toestel )met lenzen 28-70 mm 1:3.5-4.5 en 100-300mm 1:5.6 Passen deze lenzen op body's ( ik denk dat jullie dit zo noemen).
    Maar dan is het uiteraard al niet meer zo compact meer, in de zin van "ik steek hem in mijn handtas en ben vertrokken."

    Ik droom ervan knappe foto's te kunnen maken van bv alleen de ogen of handen van de kindjes om die dan op doek te ontwikkelen. Noemen jullie dit dan "macro fotografie"?

    Of denken jullie" meiske toch....met die coolpix 4200 kan je ook de foto's maken die jij wenst, je moet gewoon met het toestel leren omgaan"
    Wat ik als nadelen ondervind aan dit toestel is : niet snel, geen grote inzoommogelijkheid. En net deze punten vind ik dus belangrijk.

    Wat zijn de voordelen van een draaibaar schermke ( lcd monitor is die benaming dacht ik )

    Zoals jullie lezen...een echte gebinnen, maar wel leergierig .

    Alvast bedankt voor de tips.

  • #2
    Re: ja hoor, weer eentje die advies wil...

    Het grootste nadeel van een spiegel-reflex is dat het nu net niet compact is. Je kunt er wel de meest fantastische zoomlenzen op zetten dat wel, en ze zijn zeer snel met focus en verwerken van foto's.


    Dus als het compact moet zijn en toch veel zoom hebben is mischien een Panasonic Lumix een goed idee
    dpreview info
    Canon 5D2 17-40L, 24-105L, 70-300, 14 2.8L, 24 2.8, 50 1.8, 135 2.0L, 8 peleng, 430EX, ST-E2

    Comment


    • #3
      Re: ja hoor, weer eentje die advies wil...

      hallo, welkom op BD.

      ik denk dat als je DSLR wil overwegen, je meer budget nodig zal hebben...
      hoewel je wel 2 EF lenzen hebt, die passen perfect op een EOS 350D, die bij foto konijnenberg nog voor 477 € op voorraad staat.

      De lenzen worden, door de kleine sensor van de camera wel wat "langer" :

      28-70 mm 1:3.5-4.5 = +- 45 - 115mm
      100-300mm 1:5.6 = +- 160 - 460mm

      Uiteraard, zo'n DSLR stop je niet zomaar in je handtas dus hier zal je moeten uitmaken wat het belangrijkste is voor jouw. Op langere termijn, is een DSLR flexibeler maar duurder uiteraard (aankoop lenzen ed).

      Als je een compact wil, kan je idd naar de Panasonic Lumix reeks gaan maar is zeker de recente Canon Powershot S5 IS een aanrader.

      Voordelen van een draaibaar lcd = makkelijk foto's nemen vanuit moeilijke hoeken zoals hoog boven je hoofd en zo.

      Ik denk dus dat je eerst en vooral voor jezelf moet uitmaken : wil ik een "grote" DSLR (cfr. EOS 350D) of liever een "kleinere" compact (cfr Lumix/S5 IS).

      Als je die beslissing neemt, kunnen we hier meer concrete adviezen geven denk ik...
      With Canon, I can (or at least try)
      Photastic.be ~ Passion for the picture
      Nieuwe site

      Comment


      • #4
        Re: ja hoor, weer eentje die advies wil...

        Oorspronkelijk geplaatst door qless Bekijk bericht
        Je kunt er wel de meest fantastische zoomlenzen op zetten dat wel
        Die lens op die foto is geen zoomlens, hoor.

        Comment


        • #5
          Re: ja hoor, weer eentje die advies wil...

          Shhht... weet ik, het is een prime, maar toch beetje buiten budget
          Canon 5D2 17-40L, 24-105L, 70-300, 14 2.8L, 24 2.8, 50 1.8, 135 2.0L, 8 peleng, 430EX, ST-E2

          Comment


          • #6
            Re: ja hoor, weer eentje die advies wil...

            Oorspronkelijk geplaatst door qless Bekijk bericht
            Shhht... weet ik, het is een prime, maar toch beetje buiten budget
            zelfs onbeschikbaar... da's toch de 1200mm he? ik dacht dat die niet meer gemaakt werd... of enkel op zeer exclusieve aanvraag.
            With Canon, I can (or at least try)
            Photastic.be ~ Passion for the picture
            Nieuwe site

            Comment


            • #7
              Re: ja hoor, weer eentje die advies wil...

              Toch even opmerken dat een Lumix FZ50, zoals voorgesteld, niet klein is. Misschien zelfs wel groter dan een 350D/400D reflex met kitlens. Daar staat tegenover dat de 35-420 van de FZ50 een alles-in-één oplossing is qua lenzen en de lens niet langer wordt met inzoomen.
              De S5 van Canon is kleiner (de lens schuift wel uit in tele) maar past volgens mij evenmin gemakkelijk in een dameshandtas.

              Misschien eerst even vertellen hoe groot of klein die handtas is .

              Er zijn ook wel wat (compactere) alternatieven, maar die leggen het allemaal (of toch de meeste) af tegen de snelheid van de FZ50. Daar staat dan wel tegenover dat de FZ50 toch langzamer is dan een doorsnee DSLR - en dan moet het licht nog goed zijn - maar toch voldoende snel voor kids.

              Comment


              • #8
                Re: ja hoor, weer eentje die advies wil...

                Oorspronkelijk geplaatst door hswolfs Bekijk bericht
                zelfs onbeschikbaar... da's toch de 1200mm he? ik dacht dat die niet meer gemaakt werd... of enkel op zeer exclusieve aanvraag.
                Officieel is die niet meer verkrijgbaar nee, en werd enkel op bestelling gemaakt. Prijsklasse: 90.000-100.000 euro
                Canon 5D2 17-40L, 24-105L, 70-300, 14 2.8L, 24 2.8, 50 1.8, 135 2.0L, 8 peleng, 430EX, ST-E2

                Comment


                • #9
                  Re: ja hoor, weer eentje die advies wil...

                  Ik denk dat ik toch maar voor een "compact" camera ga.
                  Er lijkt me wel een groot verschil qua " compactheid" tussen de voorgestelde toestellen Panasonic lumix en de canon S5. Naar mijn eisen gezien, zijn die toestellen evenwaardig? Als hier merkelijk een groot verschil zit, dan neem ik gewoon een grotere handtas mee.

                  Comment


                  • #10
                    Re: ja hoor, weer eentje die advies wil...

                    Weet niet hoe het zit met de Canon S5, maar ook leuk is dat je bij de Lumix FZ50 kan in- en uitzoomen via draaien aan de lens, niet met een knopje zoals bij de meeste compactjes.

                    J.
                    johnvde

                    Comment


                    • #11
                      Re: ja hoor, weer eentje die advies wil...

                      Als ik me niet vergis gaat het met de S5 gewoon met drukknopjes achterop.
                      Een draairing om in te zoomen is veel handiger en sneller in gebruik. Er zijn slechts een paar modellen die ermee zijn uitgerust. De FZ50, Fuji 9600 en Fuji 5600. Ben ik er geen vergeten?

                      Naar mijn mening (maar sommigen zeggen dat ik vooringenomen ben) is de FZ50 beter dan de S5. Hij scoort toch beter op testen, vind ik.
                      Maar misschien ligt de S5 je beter in de hand?

                      Comment


                      • #12
                        Re: ja hoor, weer eentje die advies wil...

                        Oorspronkelijk geplaatst door nabi Bekijk bericht
                        Als ik me niet vergis gaat het met de S5 gewoon met drukknopjes achterop.
                        Een draairing om in te zoomen is veel handiger en sneller in gebruik. Er zijn slechts een paar modellen die ermee zijn uitgerust. De FZ50, Fuji 9600 en Fuji 5600. Ben ik er geen vergeten?
                        Canon PowerShot Pro 1 heeft ook een zoom-ring als ik me niet vergis. De S5 IS heeft enkel de knopjes ja.
                        With Canon, I can (or at least try)
                        Photastic.be ~ Passion for the picture
                        Nieuwe site

                        Comment


                        • #13
                          Re: ja hoor, weer eentje die advies wil...

                          Een draairing om in te zoomen vind ik wel tof. Is dit dan enkel mogelijk via de ring of ook met de "knopkes"?

                          Dus volgende toestellen zijn opties
                          - panasonic lumix FZ50
                          - Fuji 9600
                          - Fuji 5600
                          - canon powershot pro 1

                          Mensen met ervaring met deze of één van deze toestellen?
                          Pro's - contra's?

                          Zal ik eens naar de winkel stappen om te zien hoe die toestellen in de hand liggen.
                          Ligt het prijskaartje van deze toestellen bij elkaar?

                          Comment


                          • #14
                            Re: ja hoor, weer eentje die advies wil...

                            Vergeet ook de Sony DSCH9 niet...
                            Carl Zeiss lens, 15x zoom, 8 Megapixel...

                            Groetjes

                            Siegfried
                            *** Sony Alfa 700 ~ Tamron 17-50 2.8 ~ Tamron 90 2.8 macro ~ Tamron 70-200 2.8 ~ KM 100-200 4.5 ~ KM 75-300 4.5-5.6 ~ Tamron 200-500 5.6-6.3 ***

                            Comment


                            • #15
                              Re: ja hoor, weer eentje die advies wil...

                              Oorspronkelijk geplaatst door Siegfried Bekijk bericht
                              Vergeet ook de Sony DSCH9 niet...
                              Carl Zeiss lens, 15x zoom, 8 Megapixel...

                              Groetjes

                              Siegfried
                              En die raad jij mij aan omdat.....?
                              Ik veronderstel dat het gewoon gaat om de verschillende merknamen.
                              De ene heeft een voorkeur voor sony, de andere voor panasonic...of zijn er echt wel, voor mij van toepassing, verschillen in gebruik, in kwaliteit van de foto's, in.....?
                              Sorry dat ik doorvraag hoor, maar als ik zo nog 10 bijkomende voorstellen krijg en ik weet niet waarom die mij worden aangeraden kom ik niet veel verder.

                              Comment

                              Working...
                              X