Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Ja hoor, weer een beginner

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Ja hoor, weer een beginner

    Het is weer zo ver, weer een beginnerstopic
    Ik ben me al enkele maanden aan het inlezen, en mijn keuze is momenteel beperkt tot :
    - fuji s6500 of s9600
    - pana fz7 of fz8
    - ik heb ook eens gekeken naar de fuji s5700, maar hier vind ik weinig informatie rond (zelfs niet op dpreview), deze heeft blijkbaar geen zoom+diafragma ring ?
    Ik ken helemaal niets van deze merken (heb een canon, mijn vader ook en mijn vriend een sony), dus ik kan ze niet echt vergelijken. Ik heb hier ook al uuuuuuuuuuren rondgelezen, maar ben er nog niet veel wijzer uit geraakt.

    Dit is wat ik op een rijtje heb gezet
    Voordelen fuji :
    zoomring + diafragmaring
    AA batterijen (is voorkeur)

    Nadelen fuji :
    geen IS
    zwaar

    Voordelen pana :
    lichter
    li-ion (idem, is voorkeur)

    Nadelen pana :
    geen zoomring + diafragmaring

    Kunnen jullie mijn lijstje aanvullen en misschien nog andere tips geven ?
    Waarvoor heb je IS bijvoorbeeld nodig ? Ik lees dat sommige fuji-gebruikers het niet missen, maar hangt dit af van het soort fotografie dat je doet of niet ? (Ik zou vooral dieren, natuur, portretten en gebouwen/architectuur/steden willen fotograferen.) Wat is ook het verschil in les tussen de 2 merken (28-300 of 36-432) ? Wat is beter voor welk soort onderwerpen ? Heeft het verschil in sensor-chip invloed op de kwaliteit ?
    Het verschil van xD of SD kaartjes vind ik niet zo erg, het scheelt maar 5 euro voor 1gb.

    Alvast heeeeel erg bedankt om mij het licht te doen zien

  • #2
    Re: Ja hoor, weer een beginner

    Zie toch ook eens naar de Sony DSC-H9.
    Moest ik een bridge camera kopen, zou het waarschijnlijk die zijn.
    Over het bereik : architectuur, steden en gebouwen en zo : voorkeur voor de 28-300 omdat die breder gaat, dieren en natuur : 36-432 omdat die meer tele heeft. Dat is ook de reden dat ik de sony interessant vindt : als ik me niet vergis heeft die een bereik 31-462.
    IS is voor mij geen punt om een camera te verkiezen, maar da's louter persoonlijk.
    fotosite

    Comment


    • #3
      Re: Ja hoor, weer een beginner

      Voor ik overgeschakelt ben naar een spiegelreflex heb ik met de sony dsc-h1 gewerkt en vond dit toch een goed toestel.
      De dsc-h9 zal wel veel verbetert zijn tot over de h1.
      Slecht zal hij in ieder geval niet zijn.




      mvg
      sarge

      Comment


      • #4
        Re: Ja hoor, weer een beginner

        Volgens de reviews die ik gelezen heb zijn de specs van de sony DSC-H9 wel leuk, maar is de uitwerking er van eerder zwak en gaat de voorkeur nog steeds uit naar de Fuji.

        Voor natuur, dieren en landschappen is de Fuji zeker geschikt. Een extra flash er op doet ook wel veel leuks...

        Kijk eens op mijn flickr voor een varieteit aan foto's (mijn eerste tests), heb de camera nu ongeveer twee maand...

        Alle foto's (buiten de HDR) zonder PP , alleen recrop, en zelden noise removal...
        Ik gebruik wel weinig auto mode...

        Details over foto's (omstandigheden van opname en zo) kan ik me nog wel herinneren.
        Fuji S9600 2gb Sandisk UltraII / 1gb Fuji XD H-type / Raynox DCR-250 Macro - Canon Powershot A720IS / 2gb SD Sandisk
        Have a look at http://www.flickr.com/photos/7770276@N07 and leave comments please.

        Comment


        • #5
          Re: Ja hoor, weer een beginner

          De sony H9 is denk ik ietsje boven m'n budget ... ik had iets van 300-350 gedacht, als ik een camera tegen kom waar ik helemaal verliefd op ben (misschien de fuji s9600 ?) wil ik dat er misschien wel aan geven, maar voorlopig nog niet (met mijn studentenbudget).

          Comment


          • #6
            Re: Ja hoor, weer een beginner

            De pana fz8 krijgt betere kritieken dan het laatste sony model op dpreview (ik was verbaasd over diens prestatie - men is niet mals voor de Sony). De pana zit wel binnen jouw budget.
            Initieel zou ik de Sony genomen hebben omwille van de mogelijkheden, maar de panasonic zou weer betere beelden produceren.
            https://www.behance.net/Lynx1966

            Comment


            • #7
              Re: Ja hoor, weer een beginner

              en waar zitten de fuji-liefhebbers of -haters, voor positieve en negatieve punten ?
              Waarvoor heb je IS eigenlijk nodig ? (ik moet wel zeggen dat ik een redelijk onvaste hand heb ... maar misschien dat ik dat leer met te doen)

              Comment


              • #8
                Re: Ja hoor, weer een beginner

                niemand ?

                Comment


                • #9
                  Re: Ja hoor, weer een beginner

                  Oorspronkelijk geplaatst door Carooltje87 Bekijk bericht
                  en waar zitten de fuji-liefhebbers of -haters, voor positieve en negatieve punten ?
                  Waarvoor heb je IS eigenlijk nodig ? (ik moet wel zeggen dat ik een redelijk onvaste hand heb ... maar misschien dat ik dat leer met te doen)
                  Over fuji kan ik spijtig genoeg niks vertellen.
                  IS: (Image Stabliizer) een dispositief die in deze lenzen is ingebouwd ter compensatie van bewegingsonscherpte.
                  Hier nog een link naar de canon site http://nl.canon.be/For_Home/Product_...Stabilizer.asp

                  mvg
                  sarge

                  Comment


                  • #10
                    Re: Ja hoor, weer een beginner

                    De Fuji S6500, denk ik, zal voor jou een zeer goede keuze zijn. Zeer goede beeldkwaliteit ( maar dat zal de pana waarschijnlijk ook hebben ) maar die manuele zoomring maakt het kadreren van je foto een stuk interessanter. Daarenboven kan je nog steeds een teleconverter op je lens schroeven zodat je dan toch nog aan zo'n 450 mm equivalent komt , wat mijns inziens je toch de mogelijkheid biedt om op dierenjacht te gaan. Daarenboven heeft de 28mm breedhoek van Fuji het voordeel dat dit toestel binnenshuis ook nog goed te gebruiken valt. Soms kan men geen stapje meer verder achteruit, weet je wel. En last but not least is de face detection bij de S6500 die tot 12 personen kan herkennen en daar dan kan op focussen of maw ideaal om groepjes mensen te fotograferen. Het nadeel bij Fuji is het ontbreken van beeldstabilisatie maar dit kan je grotendeels opvangen door een statief te gebruiken. Ik neem, sinds ik ben overgeschakeld op DSLR, steeds een monopod mee en daar geraak je al ver mee. Voor nachtfotografie heb je zo wie zo een tripod statief nodig. Voor het overige was ik steeds tevreden van de Fuji's die ik me gekocht heb.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Ja hoor, weer een beginner

                      bedankt voor jullie reacties.
                      De fuji s6500 vond ik zelf ook het interessantste, alleen ben ik wat bang dat ik de IS ga missen ... Nu (met mijn canon A75 ) zijn alle foto's binnenshuis zonder flits bewogen. Daarom dat voor mij de keuze nu gaat tussen de s6500 of de pana FZ7 ...
                      Ik ben vandaag begonnen met lezen in mijn boek over digitale fotografie (Digitale fotografie : het complete naslagwerk) en daar las ik het verschil tussen TIFF en RAW. De FZ7 werkt blijkbaar met TIFF, ga ik dan niet ofwel meer of grotere kaartjes nodig hebben ofwel minder foto's kunnen nemen dan in RAW ? De FZ8 werkt wel met RAW, maar die is dan weer duurder met weinig verschil met de FZ7 (naar mijn mening : 1 mp meer en meer pixels op het lcd)
                      Zijn er nog mensen met positieve of negatieve ervaringen met 1 van deze 2 (3) toestellen ? Ze kunnen misschien de doorslag geven voor mij.
                      Uiteraard ga ik na mijn examens eerst de toestellen uitproberen (iemand die een s6500 en een FZ30 heeft neemt ze speciaal voor mij mee naar een feestje)

                      O ja, is dat niet vervelend, een statief ? (heb het nog nooit gebruikt) neem je dat dan echt overal mee naar toe ?

                      Comment


                      • #12
                        Re: Ja hoor, weer een beginner

                        Examens gedaan, dus weer tijd om aan een camera te denken.
                        Mijn vriend heeft me doen twijfelen tussen een prosumer en een spiegelreflex (hij heeft een sony H2 die ik altijd mag gebruiken). Daarom zijn we langs Grobet gegaan in Antwerpen. Daar raadden ze me de Nikon D40 aan (prijs 699, met 2 kitlenzen). Ik vroeg me af of de 10 mp van de D40x (prijs 989) ipv de 6mp van de D40 300 euro meer waard zijn ?
                        Ik heb ook eens zitten kijken naar Olympus. Ik heb ze nu in dpreview naast elkaar staan (de E330-400-410-500-510) en er lijkt mij niet zo veel verschil buiten een paar mp, bij grobet bijvoorbeeld staat de E410 + 14-42 + 40-150 voor 899. Ik vroeg me dan wel nog af welke lenzen hierop passen. op dprevieuw staat er '3/4 system lens mount' maar dat zegt me niet echt veel ... en welke passen (behalve Nikkor) op de Nikon ? Ik had iets gelezen van Sigma, maar passen die er allemaal op of maar enkele ?
                        Ik heb ook gelezen dat er cameras zijn met AF in en sommige dat de AF in de lens zit (ik dacht toch AF, of ben ik verkeerd ?), wat is het verschil en wat werkt het gemakkelijkst (en is het goedkoopst ?) ?
                        Ik wou ook nog vragen wat de VR achter de lenzen is ? en soms staat er DX ? (AF veronderstel ik dat autofocus is ?) En de S ?
                        Wat is het goedkoopst/best : camera + kitlens (18-55+55-200) of camera nieuw en lenzen 2dehands of alles 2dehands.
                        En dan een belangrijke vraag : is het verstandig om als beginner die nog helemaal niets weet van fotografie, een spiegelreflex aan te schaffen ?

                        Ik weet het, veel vragen, maar ik hoop dat er iemand is die toch enkele wil beantwoorden.
                        alvast heel erg bedankt, en misschien hakken jullie de knoop wel voor mij door.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Ja hoor, weer een beginner

                          Oorspronkelijk geplaatst door Carooltje87 Bekijk bericht
                          Examens gedaan, dus weer tijd om aan een camera te denken.
                          Mijn vriend heeft me doen twijfelen tussen een prosumer en een spiegelreflex (hij heeft een sony H2 die ik altijd mag gebruiken). Daarom zijn we langs Grobet gegaan in Antwerpen. Daar raadden ze me de Nikon D40 aan (prijs 699, met 2 kitlenzen). Ik vroeg me af of de 10 mp van de D40x (prijs 989) ipv de 6mp van de D40 300 euro meer waard zijn ?
                          Ik heb ook eens zitten kijken naar Olympus. Ik heb ze nu in dpreview naast elkaar staan (de E330-400-410-500-510) en er lijkt mij niet zo veel verschil buiten een paar mp, bij grobet bijvoorbeeld staat de E410 + 14-42 + 40-150 voor 899. Ik vroeg me dan wel nog af welke lenzen hierop passen. op dprevieuw staat er '3/4 system lens mount' maar dat zegt me niet echt veel ... en welke passen (behalve Nikkor) op de Nikon ? Ik had iets gelezen van Sigma, maar passen die er allemaal op of maar enkele ?
                          Ik heb ook gelezen dat er cameras zijn met AF in en sommige dat de AF in de lens zit (ik dacht toch AF, of ben ik verkeerd ?), wat is het verschil en wat werkt het gemakkelijkst (en is het goedkoopst ?) ?
                          Ik wou ook nog vragen wat de VR achter de lenzen is ? en soms staat er DX ? (AF veronderstel ik dat autofocus is ?) En de S ?
                          Wat is het goedkoopst/best : camera + kitlens (18-55+55-200) of camera nieuw en lenzen 2dehands of alles 2dehands.
                          En dan een belangrijke vraag : is het verstandig om als beginner die nog helemaal niets weet van fotografie, een spiegelreflex aan te schaffen ?

                          Ik weet het, veel vragen, maar ik hoop dat er iemand is die toch enkele wil beantwoorden.
                          alvast heel erg bedankt, en misschien hakken jullie de knoop wel voor mij door.
                          Veel van deze vragen zijn al veelvuldig beantwoord in het recente verleden, maar alvorens een spiegelreflex te overwegen zou ik toch zo eens een toestel uitproberen. Als je niet inzit met de omvang/gewicht en het gemis aan live view is de D40 +18-55 en daarbij een 55-200VR een zeer aantrekkelijke en zeer goede set voor zijn prijs (en met ingebouwde hulp). Als deze twee objectieven volstaan moet je je echt geen zorgen maken over het gemis aan AF motor om niet AFS objectieven automatisch te laten focussen Als je objectieven wisselen onoverkomelijk vindt, is het toch best bij de prosumers te blijven.

                          MVG,

                          Comment


                          • #14
                            Re: Ja hoor, weer een beginner

                            De D40 heb ik in mijn handen gehad,ook een D70 gisteren, en het gewicht vond ik niet zo erg. De live view zal ik in het begin wel missen, maar niets is onoverkomelijk zeker ? (dus ook het lenzen-wisselen).
                            Ik heb met iemand gesproken die aan een opleiding fotografie bezig is (voltijds overdag) en hij zei me dat om te beginnen voor mij enkel de 18-55mm genoeg zou zijn om later eventueel nog meer lenzen te kopen. kunnen jullie je daar in vinden of slaat het nergens op ?
                            Ik lees overal dat je best kiest voor lenzen in plaats voor een body, maar wat zijn dan goede lenzen ?
                            De mogelijke camera's voor mij zijn nu : nikon D40(x)/D50, olympus E-400/410/510, canon 350D
                            Nog iemand die wil antwoorden op mijn vorige vragen ?
                            Of zijn jullie van mening dat ik het beter bij een bridge kan houden ?
                            alvast heel erg bedankt

                            ps, ik heb heel het deel van objectieven afgeschuimd, maar niet echt antwoorden gevonden + dit camera-topic hou ik regelmatig (lees dagelijks) in de gaten.

                            Nog wat info omdat er niet echt veel reactie komt :
                            ik wil simpel beginnen, niet meteen 4 lenzen kopen, dus misschien 18-55 ofzo, of 24-70, zoiets, en later uitbreiden
                            wat wil ik fotograferen ? euhm, goede vraag .... een beetje vanalles, portretten, zichtjes (natuur + steden), dieren (vooral van mijn kat ;-) ), ...
                            budget : maximum rond de 1000-1200 euro ongeveer, maar liefst zo weinig mogelijk met toch een goede kwaliteit (het studentenleven kan moeilijk zijn ;-) + dat is ongeveer wat ik verdien met mijn vakantiejob). 2dehands kopen zie ik zitten, maar zou ik liefst enkel de lenzen doen, maar dan moet ik eerst weten welke lenzen 'goed' zijn (waar ik nu dus nog geen flauw benul van heb)
                            Last edited by Carooltje87; 24 juni 2007, 20:18.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Ja hoor, weer een beginner

                              Moeilijke keuze......ik zou de ongelooflijk veelzijdige S9600 niet zomaar wegdenken. Heb zelf een S5500 gehad en heb daar niets dan lof over. Ben sinds kort overgestapt naar DSLR en moet toegeven dat het geen evidente stap is.
                              Ik zou zeggen...is fotografie je hobby ga dan voor een DSLR.
                              Wil je gewoon mooie foto's maken...blijf bij een bridge.

                              De S9600 kost 405 euro bij Konijn. Dat is toch weinig geld voor zoveel camera. De Pana's en de Sony's ken ik niet. Ze zien er wat cheaper uit hoewel ze dat niet zijn.

                              Succes met je keuze.
                              Er zit geen slecht toestel tussen bovenvermelde. Het komt erop neer een toestel te vinden dat het beste past in jouw profiel en ....niet onbelangrijk....in je handen.
                              Een Canon en een paar bokaalglazen.

                              Comment

                              Working...
                              X