Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Ja hoor, weer een beginner

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Ja hoor, weer een beginner

    Oorspronkelijk geplaatst door Carooltje87 Bekijk bericht
    De D40 heb ik in mijn handen gehad,ook een D70 gisteren, en het gewicht vond ik niet zo erg. De live view zal ik in het begin wel missen, maar niets is onoverkomelijk zeker ? (dus ook het lenzen-wisselen).
    Ik heb met iemand gesproken die aan een opleiding fotografie bezig is (voltijds overdag) en hij zei me dat om te beginnen voor mij enkel de 18-55mm genoeg zou zijn om later eventueel nog meer lenzen te kopen. kunnen jullie je daar in vinden of slaat het nergens op ?
    Ik lees overal dat je best kiest voor lenzen in plaats voor een body, maar wat zijn dan goede lenzen ?
    De mogelijke camera's voor mij zijn nu : nikon D40(x)/D50, olympus E-400/410/510, canon 350D
    Nog iemand die wil antwoorden op mijn vorige vragen ?
    Of zijn jullie van mening dat ik het beter bij een bridge kan houden ?
    alvast heel erg bedankt

    ps, ik heb heel het deel van objectieven afgeschuimd, maar niet echt antwoorden gevonden + dit camera-topic hou ik regelmatig (lees dagelijks) in de gaten.

    Nog wat info omdat er niet echt veel reactie komt :
    ik wil simpel beginnen, niet meteen 4 lenzen kopen, dus misschien 18-55 ofzo, of 24-70, zoiets, en later uitbreiden
    wat wil ik fotograferen ? euhm, goede vraag .... een beetje vanalles, portretten, zichtjes (natuur + steden), dieren (vooral van mijn kat ;-) ), ...
    budget : maximum rond de 1000-1200 euro ongeveer, maar liefst zo weinig mogelijk met toch een goede kwaliteit (het studentenleven kan moeilijk zijn ;-) + dat is ongeveer wat ik verdien met mijn vakantiejob). 2dehands kopen zie ik zitten, maar zou ik liefst enkel de lenzen doen, maar dan moet ik eerst weten welke lenzen 'goed' zijn (waar ik nu dus nog geen flauw benul van heb)
    Koop een (tweedehands) 350D met de kitlens en een 85 1.8. Dan zit je OK voor wat je wil fotograferen. voor minder dan je wil uitgeven. Die 85mm is een dijk van een lens. En inderdaad de lens/ lenzen kiezen die je wil, en daarop het merk van camera afstemmen, en eerst geld uitgeven aan lenzen, en met het overschot de body kopen. Is dat een 350D, dan is dat meer dan goed, en als dat niet lukt, kijk je voor bijvoorbeeld een tweedehands 300D, die je ook prima zal dienen.
    Als je tweedehands koopt, doe het dan via Belgium Digital. Al het materiaal is van uitstekende kwaliteit en in uitstekende staat, tenzij anders vermeld. Je zal er geen spijt van hebben.

    Note on the side: als je niet voor de 85mm wil gaan omdat je wil kunnen zoomen, kan je nog kijken naar de 28-135 IS USM. Goeie lens voor de prijs. Maar de kwaliteit van de 85mm is wel een stuk beter en ze laat véél meer licht binnen, voor als je onder mindere lichtomstandigheden wil kunnen fotograferen.
    ______
    www.vue.photo

    Comment


    • #17
      Re: Ja hoor, weer een beginner

      zijn jullie het ermee eens dat iemand tegen me zei dat ik genoeg heb aan de kitlens, 18-55, zeker om mee te beginnen ? Ik ben wat bang dat ik de zoom ga missen, want die gebruik ik wel redelijk veel.
      Ik lees idd overal 'kies lenzen en koop je body erbij', maar wat zijn dan goede lenzen ? er zijn er zoooooooooo veel
      al heel erg bedankt voor jullie reacties ! dat zijn toch al enkele vragen minder van de 100-den ik blijf verder zoeken ....

      Comment


      • #18
        Re: Ja hoor, weer een beginner

        Ik heb mezelf een paar maanden geleden dezelfde vraag gesteld. Ik ben uiteindelijk bij een bridge gebleven. Ik heb gekozen voor de Canon Powershot S3 IS. Het voordeel van een bridge is dat je jezelf stilaan vertrouwd kan maken met verschillende instellingen, gaan experimenteren met sluitersnelheden, diafragmawaarden, ... en ook zelf kan ontdekken of het iets voor jou is.
        Als je nog niet intensief bezig bent met fotografie, dan zou ik eerst opteren voor een bridge. Intussen kan je nog wat leren, experimenteren en sparen en als je binnen een jaar of 2 aanvoelt dat je bridge je niet meer biedt wat je nodig hebt, heb je een leuk budget bij elkaar voor een DSLR met een leuke lens.

        Dat is mijn mening ...
        Een groentje met een Canon 400D + glas & een Canon PS S3 IS ...

        Comment


        • #19
          Re: Ja hoor, weer een beginner

          Oorspronkelijk geplaatst door Carooltje87 Bekijk bericht
          zijn jullie het ermee eens dat iemand tegen me zei dat ik genoeg heb aan de kitlens, 18-55, zeker om mee te beginnen ? Ik ben wat bang dat ik de zoom ga missen, want die gebruik ik wel redelijk veel.
          Ik lees idd overal 'kies lenzen en koop je body erbij', maar wat zijn dan goede lenzen ? er zijn er zoooooooooo veel
          al heel erg bedankt voor jullie reacties ! dat zijn toch al enkele vragen minder van de 100-den ik blijf verder zoeken ....
          Zie mijn vorige post. Allebei goeie lenzen, en hou je kitlens maar.
          ______
          www.vue.photo

          Comment


          • #20
            Re: Ja hoor, weer een beginner

            Oorspronkelijk geplaatst door Carooltje87 Bekijk bericht
            zijn jullie het ermee eens dat iemand tegen me zei dat ik genoeg heb aan de kitlens, 18-55, zeker om mee te beginnen ? Ik ben wat bang dat ik de zoom ga missen, want die gebruik ik wel redelijk veel.
            Ik lees idd overal 'kies lenzen en koop je body erbij', maar wat zijn dan goede lenzen ? er zijn er zoooooooooo veel
            al heel erg bedankt voor jullie reacties ! dat zijn toch al enkele vragen minder van de 100-den ik blijf verder zoeken ....

            Ja en neen. Ga je de zoom missen? Jazeker. Is dat onoverkomelijk? Hangt van je gebruik af. Wat ik je zou aanraden, is dadelijk een kit kopen met 18-55 en 55-200 of iets dergelijks. Dan ben je vertrokken. Het zijn meestal niet de allerbeste lenzen, maar als je ziet welke prijs deze eisen ten opzichte van "goede lenzen" dan is hun investering nooit weggegooid. Plus, na verloop van tijd weet je dan welke brandpuntsafstanden je meestal gebruikt en kan je van daaruit je lenzen gaan verbeteren.
            Heb je trouwens de pentax k100d al eens overwogen (met 18-55 en 50-200)? Die 50-200 is een hele mooie voor zen prijs. En staar je niet blind op de (maar) 6 megapixels. Dit is voor veel toepassingen echt wel voldoende.

            voorbeeld:
            http://www.fotokonijnenberg.be/produ..._product=22457

            Ps; laat je niets wijsmaken, elk merk, elke body, elke lens heeft zowel voor- als nadelen. En keuzes maken is nog steeds heel objectief. Ik geef hier het voorbeeld van pentax omdat ik hier zelf mee rondloop
            Beter kan altijd
            Olympus OM-D EM-5 + wat glas

            Comment


            • #21
              Re: Ja hoor, weer een beginner

              De eerste professionele Canon die veel verkocht werd had maar 3 megapixels, en ze drukten de foto's zo groot als posters af met perfecte kwaliteit. Tuurlijk is 6 megapixels genoeg.
              ______
              www.vue.photo

              Comment


              • #22
                Re: Ja hoor, weer een beginner

                pffffffffff, na 6 maanden denken en nog eens denken weet ik het nog altijd niet.
                De eerste keuze die ik moet maken is : DSLR of prosumer (+1000 euro of de helft), als het antwoord 'prosumer' is wordt het de fuji s9600.
                De tweede keuze, als het antwoord DSLR is, is tussen : Nikon D40x, Sony A-100 of Olympus E510.
                Over goed in de hand liggen gaat het niet meer, daardoor heb ik de canon 400D al uitgesloten. Diegene die overblijven lagen allemaal goed in de hand.
                De fuji zou ik enkel kiezen voor de prijs en misschien omdat ik wat bang ben van de lenzen.

                Help ? Wat zouden jullie kiezen met een budget van max. 1000 euro (alles in) en als jullie nog totale leken waren op het gebied van fotografie, maar je er wel in wilt verdiepen ?

                Comment


                • #23
                  Re: Ja hoor, weer een beginner

                  Mooie hobby : nadenken over fotografie.
                  Bang van lenzen. Ik heb er aantal, waarschijnlijk allemaal brave want ik ben nooit gebeten

                  Als je bijna alle opties wil open houden, maar je weet het nog niet goed ->
                  Opzoek naar de beste links? Je vind ze op de Studio73.be Startpagina plaats nu ook je eigen links
                  BD0497BE : Nikon body + glas
                  www.RudyVerrijt.info

                  Comment


                  • #24
                    Re: Ja hoor, weer een beginner

                    bij nadenken hoort natuurlijk lezen, info komt niet uit de lucht vallen

                    Als ik een DSLR zou kopen, zou ik er een kopen waar ik jaren mee voort kan. En ik zou graag experimenteren met bewerken. Ik heb gehoord dat dat gemakkelijker gaat met meer megapixels (dat je dan fijner kan bewerken, omdat je meer kan inzoomen voor je de pixels ziet ?) ?

                    Comment


                    • #25
                      Re: Ja hoor, weer een beginner

                      Oorspronkelijk geplaatst door Carooltje87 Bekijk bericht
                      Ik heb gehoord dat dat gemakkelijker gaat met meer megapixels (dat je dan fijner kan bewerken, omdat je meer kan inzoomen voor je de pixels ziet ?) ?
                      Met meer MP's kan je inderdaad een uitsnede maken van betere kwaliteit.
                      Maar dit is het laatste redmiddel en vrij beperkt. Je moet proberen een foto correct te maken van in de camera : juist standpunt kiezen, inzoomen of een andere lens kiezen.
                      BD0497BE : Nikon body + glas
                      www.RudyVerrijt.info

                      Comment


                      • #26
                        Re: Ja hoor, weer een beginner

                        Oorspronkelijk geplaatst door JePe Bekijk bericht
                        Met meer MP's kan je inderdaad een uitsnede maken van betere kwaliteit.
                        Maar dit is het laatste redmiddel en vrij beperkt. Je moet proberen een foto correct te maken van in de camera : juist standpunt kiezen, inzoomen of een andere lens kiezen.
                        Het helpt natuurlijk wel. Als je een 100% zuivere foto hebt genomen met een 10 megapixelcamera hou je aan een 50 %crop nog genoeg pixels over om een behoorlijke afdruk te kunnen maken. Voor vrij unieke beelden (mijne vos bv.) is dat toch meegenomen.
                        Niet dat ik nu ineens ga pleiten voor de megapixels race, maar feiten zijn feiten.
                        fotosite

                        Comment


                        • #27
                          Re: Ja hoor, weer een beginner

                          Ik ga straks eens horen bij Grobet in Antwerpen hoe het zit met het inruilen van lenzen, want ik heb hier nog 2 oude vivitar-lenzen liggen en 1 oude pentax-lens (en 1 teleconverter van vivitar, maar ik veronderstel dat dat niet telt als lens ?)
                          Welke van deze lenzen zou ik inruilen ?
                          - vivitar 135mm 1:2.8 autotelephoto No. 28003678 DIAMETER 55mm
                          - vivitar 70-210mm 1:4.5 MC macro focussing zoom No. 77505786 diameter 52mm
                          - SMC Pentax-m zoom 1:2.8-4 40-80mm 7546229 asahi opt.co. Japan
                          - (vivitar mc teleconverter 2x-22)

                          Als de prijs niet zo veel verschilt met de s9600 neem ik de Sony misschien ... Als het de Sony wordt, welke kitlens neem ik dan het best ? de 18-200 of de 18-70+75-300 ?
                          Ik zou 'later' misschien nog een macro-lens kopen (sigma of tamron dan met sony vatting ? 500 of 700 euro is mij wat te duur ...) welke raden jullie aan voor een beperkt budget ? (ik dacht deze bijvoorbeeld : Tamron AF SP 28-75/2,8 XR DI Sony/KM 67, 340 euro bij konijnenberg)

                          Comment


                          • #28
                            Re: Ja hoor, weer een beginner

                            Ik heb de 350D en ben daar zéér tevreden over als amateur fotograaf. Ik heb hem nu een jaar en ben nu lid geworden van BD omdat het besef kwam dat dit toestel véél meer kan dan enkel goede snapshots nemen.
                            Vermoedelijk is het onmogelijk dat iemand mij hierin zal tegenspreken want al deze info overwoog ikzelf bij de aanschaf.
                            1) De 350D is de meest verkochte digitale reflexcamera.
                            2) Vermits de 400D op de markt is gekomen is de prijs van de 350D op een jaar tijd gemiddeld €250 euro gezakt

                            Het verschil als beginnend fotograaf tussen de 350D en 400D is in prijs toch redelijk. Zijn prestatie moeten echter niet zo veel onderdoen (als amateur gezien) De 350D 8megapixels de 400D 10megapixels (maar als je ze thuis wil uitprinten zullen beide véél meer zijn dan je printer aankan )
                            De 400D heeft een grotere display dan de 350D om je foto's te bekijken
                            dit zijn bijna de enige verschillen.

                            Op deze site staat een 350D tweedehands aangeboden voor €450. Vermoedelijk vind je elders er nog aan een 'goedkope' prijs indien je tweedehands overweegt. Er zijn trouwens altijd mensen die het nieuwste van het nieuwste willen maar voor mij zal mijn 350D me nog jaren plezieren.

                            Trouwens duurder betekent niet steeds méér mogelijkheden. zo hebben sommige duurdere canon camera's NIET de mogelijkheid om met EF-S objectieven te werken
                            WICKED WIKKE

                            Comment


                            • #29
                              Re: Ja hoor, weer een beginner

                              zoals ik al zei is de canon afgevallen omdat hij echt niet goed in mijn hand lag, ik vond hem wat onhandig om vast te nemen.

                              Comment


                              • #30
                                Re: Ja hoor, weer een beginner

                                waarom ligt hij niet goed in de hand?
                                En welke canon testte je ? Niet alle canons voelen hetzelfde hoor
                                belangrijk je dit af te vragen.
                                Is hij te licht ? Is hij te klein ?
                                Indien één of beiden de reden zijn kan een ander batterij pack veel veranderen.
                                Hierdoor kun je AAA batterijen gebruiken ipv de standaard en verhoog je de grip en het gewicht.
                                WICKED WIKKE

                                Comment

                                Working...
                                X