Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Iso waarden Nikon D70

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Iso waarden Nikon D70

    Klein vraagje betreft exif van Nikon D70.
    als ik de exif wil oproepen in fotoshop of in exifread dan staan al de gegevens er in behalve altijd de ISO waarden. ik begrijp het niet hoe dit komt.
    zou dat normaal toch altijd moeten zien,of kan je dit in het toestel uitschakelen zodat dit verborgen wordt.
    Hoe los ik dit op.
    Vanaf 11 januari 2009 bestaat Jan van Ginkel niet meer op dit forum.Wegens gebrek aan elke vorm van beleefdheid (RIP)
    Hier op dit forum.

  • #2
    Re: Iso waarden Nikon D70

    op dpreview staat een interessant script vor PS om de exif info (ook de is) op een foto te zetten.
    Stukje van die script heb ik zelf aangevuld (staat ook op dpreview) om de lens info uit de exif info te kunnen halen.

    zie deze zoek resultaten.

    Deze kader is met een versie van die script aangemaakt.


    Jo.
    A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools.
    Nikon stuff

    Comment


    • #3
      Re: Iso waarden Nikon D70

      Nikon schrijft de ISO waarde weg in een private field, wat geheel correct is m.b.t. de meest recente EXIF standaard, maar wel afwijkt van de vroegere conventie waar de meeste software van uitgaat (ze hadden de waarde ook 2 keer kunnen wegschrijven natuurlijk ).

      Ik gebruik sinds lange tijd een klein (Windows) programmatje, IsoFix genaamd, dat ik ergens op dpreview.com gevonden heb. Met dit tooltje kan je uit JPG files de ISO waarde overkopiëren naar waar de meeste software hem verwacht. Gewoon een kopie van de .exe plaatsen in dezelfde folder als de beelden, even dubbel klikken, en de verschillende files worden aangepast.

      De oorspronkleijke link naar de software werkt niet meer, ik kan als je wil dit tooltje wel even emailen naar je als je me je adres geeft. Het is slechts 8KB groot!

      P.S. Moderator: zou er niet ergens een plaatsje kunnen vrijgemaakt worden op de BD site voor een soort kleine tools library?
      BD0337BE | Fujiholic | Bezoek mijn portfolio (en oudere) fotoblog en fujiblog

      Comment


      • #4
        Re: Iso waarden Nikon D70

        Oorspronkelijk geplaatst door baloo
        P.S. Moderator: zou er niet ergens een plaatsje kunnen vrijgemaakt worden op de BD site voor een soort kleine tools library?
        Dat is idd een heel goed idee (vind ik dan toch). Er staan er al wel een aantal vermeld bij de links op de homepage van BD, maar er komen regelmatig nieuwe progjes erbij.
        Technisch perfect is onbelangrijk, als de foto maar goed is.
        --------

        Comment


        • #5
          Re: Iso waarden Nikon D70

          @jwllms
          Deze link werkt niet
          zie deze zoek resultaten.
          waar vindt ik dit Script.
          Deze kader is met een versie van die script aangemaakt.
          Nikon D70 - Nikon AF -S DX 18-70 mm f/3.5 - 4.5G - Nikon 70-300 mm f/4.5 - 5.6G - Nikon 50mm f/1.8 - Tamron 28-75mm f2.8 DI - SanDisk 1GB
          Nikon D7100 + Nikkor 18-105mm VR + 70-300mm VR

          Comment


          • #6
            Re: Iso waarden Nikon D70

            Oorspronkelijk geplaatst door baloo
            P.S. Moderator: zou er niet ergens een plaatsje kunnen vrijgemaakt worden op de BD site voor een soort kleine tools library?
            Dit zou eventueel thuis horen in Tips & Trucs. Als er iemand een nieuwe topic opend met een url (die werkt) en duidelijke uitleg, dan zal ik die verplaatsen naar tips & trucs

            mvg Svenmichiels

            Comment


            • #7
              Re: Iso waarden Nikon D70

              Zal ik dan ineens een nieuw topic creëren (met de nodige gebruiksaanwijzing) onder "Tips & Trucs"? Of onder "Software"?

              Ik heb de zip file inmiddels geplaatst op http://users.skynet.be/rldelbar/downloads/IsoFix12.zip
              BD0337BE | Fujiholic | Bezoek mijn portfolio (en oudere) fotoblog en fujiblog

              Comment


              • #8
                Re: Iso waarden Nikon D70

                Oorspronkelijk geplaatst door Aiki
                @jwllms
                Deze link werkt niet
                Ok, denk dat je een login moet hebben om direct deze link te zien.
                Ik denk dat je wel via http://www.dpreview.com/forums
                kan navigeren naar het 'Nikon D100/D1/D2 Forum' en daar een search doen naar 'exif stamp'

                Oorspronkelijk geplaatst door Aiki
                waar vindt ik dit Script.
                Het is eigenlijk een uitgebreide versie van een script van frederico Fescar (dat je http://www.scarpino.it/dpr/StampEXIFv2_2.zip kan downloaden, de link verandert soms in functie van de versie...)

                Ik heb mijn script hier gezet, gelieve naar jouw smaak aan te passen.
                Dit script heb je voor mijn versie ook nodig. (dit is een opensource xml parser gevonden op http://xmljs.sourceforge.net/website/download.html)
                werkwijze :
                sla beide bestanden op in de scripts directory van PS (alleen getest met PS CS, andere versie weet ik niet) en geef ze een nieuwe extentie .js. Start PS opniew op.
                Bewerk je foto's zoals je wenst en maak ze 40 pixels kleinder dan wat je uiteindelijk wilt.
                via file->scripts roep je 'myExif' op.
                De script vergroot het canvas met 20 pix aan alle kanten (daarom moest de foto 40 pix kleinder dan de uiteindelijke afmetingen die je wenst)
                en ze de teksten er op..

                Jo.
                A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools.
                Nikon stuff

                Comment


                • #9
                  Re: Iso waarden Nikon D70

                  Bedankt Jo Willems
                  Zie hier het resultaat.

                  Het standaard script geeft de lens waarde jou script blijkbaar niet.
                  Of ik doe iets fout natuurlijk.
                  Nikon D70 - Nikon AF -S DX 18-70 mm f/3.5 - 4.5G - Nikon 70-300 mm f/4.5 - 5.6G - Nikon 50mm f/1.8 - Tamron 28-75mm f2.8 DI - SanDisk 1GB
                  Nikon D7100 + Nikkor 18-105mm VR + 70-300mm VR

                  Comment


                  • #10
                    Re: Iso waarden Nikon D70

                    In het origineel script lezen ze de lens info niet echt uit maar bepalen welke lens het kan zijn adhv welke lenzen de uitvoerder van het script bezit en de info die je wel in de standaard exif info vindt nl max diafragma, het gebruikte diafragma en de gebruikte brandpunt afstand.

                    Vertrek je van een raw foto of jpg? Ik heb de indruk dat de lensinfo niet opgeslagen wordt in jpg.
                    Dat is mss het probleem.
                    De script werkt perfect bij, maar begin wel vanaf een .nef

                    Jo.
                    A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools.
                    Nikon stuff

                    Comment


                    • #11
                      Re: Iso waarden Nikon D70

                      Dan zal ik in de toekomst met RAW moeten fotograferen.
                      Toch nog eens bedankt voor de info en het script.
                      Nikon D70 - Nikon AF -S DX 18-70 mm f/3.5 - 4.5G - Nikon 70-300 mm f/4.5 - 5.6G - Nikon 50mm f/1.8 - Tamron 28-75mm f2.8 DI - SanDisk 1GB
                      Nikon D7100 + Nikkor 18-105mm VR + 70-300mm VR

                      Comment

                      Working...
                      X