Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Is deze GSM (Smartphone) van Sony met 13 megapixel Exmor RS sensor zijn prijs waard?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Is deze GSM (Smartphone) van Sony met 13 megapixel Exmor RS sensor zijn prijs waard?

    Hallo,

    ik ben nieuw op deze forum en vind het geweldig om hier te mogen zijn...

    Eind februari/begin maart komt de nieuwe Sony Xperia Z op de markt, dit toestel zal over een 13 megapixel Exmor RS camera beschikken;

    Ik was sowieso van plan om een Smartphone te kopen en mijn budget was eigenlijk 500 euro, maar dit toestel zal 649 euro kosten en ik vroeg mij af of het zijn prijs wel waard is?

    Uiteraard is het voor iedereen verschillend of het zijn prijs waard is maar jullie meningen zijn heel belangrijk voor mij aangezien ik eigenlijk weinig kennis heb van fotografie, fototoestellen, sensoren etc... die er allemaal aan verbonden zijn.

    Ik heb wel enorm interesse en vooral nieuwsgierig en leergierig wat dit betreft, daarom dat ik me ook hier heb aangemeld.

    Wat denken jullie van dit toestel eerlijk gezegd?

    Alle mogelijke tips en adviezen zijn welkom...

    Zie hieronder meer info:

    Sony Xperia Z

    Sony Xperia Z (Productpagina)

    Sony Xperia Z - Hands on (YouTube video)

    Sony Xperia Z - Commercieel (YouTube video)

  • #2
    Re: Is deze GSM (Smartphone) van Sony met 13 megapixel Exmor RS sensor zijn prijs waa

    Als je kijkt naar wat Sony belooft met deze gsm dan lijkt het me wel zijn geld waard te zijn ja.

    Heb je op dit moment een smartphone? Dan kan je alvast beoordelen waar je waarde aan hecht. De camera, NFC, batterij, water-proof, android, ...

    In mijn ervaring met mijn iPhone's zijn die altijd hun geld waard geweest. De camera (zeker nu op de 5) is ideaal voor leuke snapshots: familiefoto's, uit met vrienden, ... zowat alles wat op facebook terecht kan komen.

    Als je die telefoon wil kopen omwille van zijn camera en je verwacht dat die beter presteert dan een doorsnee compact, dan zal je teleurgesteld zijn. Ze kunnen die camera veel namen geven, het blijft een heel kleine sensor en alles gebeurt automatisch. Zelf heb je dus niks in de hand. Meer dan leuke herinneringen ga je er dus ook niet uit kunnen halen.
    Als je een unieke vogel tegenkomt zal je niet voldoende dicht kunnen komen, als er een sjieke wagen voorbijrijdt zal het een wazige vlek in je foto worden.
    Loccufier.be - MacBook Pro - Canon 60D - Olympus OM-1 - Canon 70-200 f4 IS L - Canon 17-85 - Zuiko 50mm f1.8 - Zuiko 28mm f2.8

    Comment


    • #3
      Re: Is deze GSM (Smartphone) van Sony met 13 megapixel Exmor RS sensor zijn prijs waa

      Met een budget van 649 euro zou ik een GSM van 49 euro kopen, dan is er nog 600 euro over voor een camera die veel beter presteert op het gebied van fotografie dan eender welke smartphone.
      Maar dat is mijn persoonlijke mening, ik heb zelf geen smartphone nodig, met mijn GSM kan ik zelfs geen foto's maken...

      De meeste smartphones hebben een levensduur die beperkt is tot de release van het opvolgend model, met een camera van 600 euro kan je waarschijnlijk nog iets langer blijven fotograferen.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #4
        Re: Is deze GSM (Smartphone) van Sony met 13 megapixel Exmor RS sensor zijn prijs waa

        Koop in de plaats een Sony RX100 en je gaat veel betere foto's produceren. Kan ook altijd mee vanwege zijn formaat. Die Xperia lijkt me een mooi toestel maar ik vind het weggegooid geld. Ik geef niet meer dan 200€ uit voor een gsm, al die extra functies gebruik ik toch niet.
        Als je fotografie op een hoger niveau wilt beoefenen dan is een smartphone niet ideaal. Als je je foto's wilt bewerken dan gaat dat ook beter met een toestel met grote sensor.
        Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
        Mijn bird foto's en urbex foto's

        Comment


        • #5
          Re: Is deze GSM (Smartphone) van Sony met 13 megapixel Exmor RS sensor zijn prijs waa

          Er zal wel een dag komen. Een dag dat je met je GSM foto's kan nemen die
          moeiteloos het niveau van een compacte camera en zelfs hoger halen, maar
          zo ver zijn we nog niet. Nog even geduld dus. Hoelang? Dat is maar de vraag.

          Comment


          • #6
            Re: Is deze GSM (Smartphone) van Sony met 13 megapixel Exmor RS sensor zijn prijs waa

            Oorspronkelijk geplaatst door doudeke Bekijk bericht
            Er zal wel een dag komen. Een dag dat je met je GSM foto's kan nemen die
            moeiteloos het niveau van een compacte camera en zelfs hoger halen, maar
            zo ver zijn we nog niet. Nog even geduld dus. Hoelang? Dat is maar de vraag.
            Als de sensors van gsm-camera's beter worden, dan worden die van compactjes en DSLR's ook altijd beter (de technologie van een kleine sensor is ook bruikbaar op een grotere).
            De camera met het grootste sensoroppervlak heeft altijd een voordeel, in een gsm steekt de kleinste sensor om alles zo compact mogelijk te houden, die zal dus altijd achterblijven als het op de beeldkwaliteit aankomt.
            Met voldoende licht zullen de beste gsm-camera's nu ook al wel aanvaardbare foto's maken, maar met hetzelfde licht zal een compactje en zeker een DSLR altijd nog een stap hoger staan met de beeldkwaliteit.
            Een gsm-camera zal dus nooit beter worden dan een "echte" camera, omdat er simpelweg niet voldoende plaats is voor een sensor die groot genoeg is, en voor de grotere lenzen die nodig zijn voor de grotere sensor.
            Ze kunnen wel een compactje maken met een ingebouwde gsm-functie, maar dan is die groter dan een gsm...
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

            Comment


            • #7
              Re: Is deze GSM (Smartphone) van Sony met 13 megapixel Exmor RS sensor zijn prijs waa

              Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
              Als de sensors van gsm-camera's beter worden, dan worden die van compactjes en DSLR's ook altijd beter (de technologie van een kleine sensor is ook bruikbaar op een grotere).
              De camera met het grootste sensoroppervlak heeft altijd een voordeel, in een gsm steekt de kleinste sensor om alles zo compact mogelijk te houden, die zal dus altijd achterblijven als het op de beeldkwaliteit aankomt.
              Met voldoende licht zullen de beste gsm-camera's nu ook al wel aanvaardbare foto's maken, maar met hetzelfde licht zal een compactje en zeker een DSLR altijd nog een stap hoger staan met de beeldkwaliteit.
              Een gsm-camera zal dus nooit beter worden dan een "echte" camera, omdat er simpelweg niet voldoende plaats is voor een sensor die groot genoeg is, en voor de grotere lenzen die nodig zijn voor de grotere sensor.
              Ze kunnen wel een compactje maken met een ingebouwde gsm-functie, maar dan is die groter dan een gsm...
              Ja, die redenering kan ik volgen. Toch zie ik ook een trend. En dat is dat er
              steeds meer mensen (hier in het toeristische Brugge) met een gsm foto's
              aan het maken zijn. Naast de talrijke andere toestellen wel te verstaan. En
              ik heb toch al gsm foto's gezien die beter zijn dan de foto's van mijn Nikon
              Coolpix 700, die destijds nog 1600 euro koste. En daarom zeg ik nooit nooit.
              Zo zal een compactje altijd wel beter zijn, ik vraag me alleen af wanneer hij
              overbodig zal worden...

              Comment


              • #8
                Re: Is deze GSM (Smartphone) van Sony met 13 megapixel Exmor RS sensor zijn prijs waa

                Ik denk dat je als je wat wil proeven van het fotograferen dat dit een leuk begin is.
                De Sony Xperia Z heeft volgens de voorlopige reviews een leuke camera, ong. zo goed al mijn SIII.
                Dus als je toch een telefoon wil kopen, dan is dit een goede keuze.
                Dan heb je later alsnog de mogelijkheid om een compact of reflex te kopen.
                Het is wel zo dat zoals bovenstaande mensen zeggen het nog lang niet te vergelijken is met een echte camera.
                Zover zijn ze nog niet in de smart-world. Maar ze komen dichterbij de compacts.
                Dus wat let je.
                Veel succes met je keuze
                Paul

                Comment


                • #9
                  Re: Is deze GSM (Smartphone) van Sony met 13 megapixel Exmor RS sensor zijn prijs waa

                  Oorspronkelijk geplaatst door doudeke Bekijk bericht
                  Ja, die redenering kan ik volgen. Toch zie ik ook een trend. En dat is dat er
                  steeds meer mensen (hier in het toeristische Brugge) met een gsm foto's
                  aan het maken zijn. Naast de talrijke andere toestellen wel te verstaan. En
                  ik heb toch al gsm foto's gezien die beter zijn dan de foto's van mijn Nikon
                  Coolpix 700, die destijds nog 1600 euro koste. En daarom zeg ik nooit nooit.
                  Zo zal een compactje altijd wel beter zijn, ik vraag me alleen af wanneer hij
                  overbodig zal worden...
                  Ik volg eveneens, maar zoals je zegt (maar ik druk het anders uit) verschuiven de prioriteiten van de mensen. Ze willen altijd en overal foto en video maken, maar willen niet met extra spullen rondzeulen. Al is het maar een compactje. Hun smartphone is een essentiëel deel van hun bestaan, zoals een onderbroek of een creditcard.
                  Mijn GSM kan wel foto's maken, dat ding is nu 5 of 6 jaar oud, een Sony-Ericsson clamshell. Ik gebruik dat sensortje enkel om bv een prijsetiket te onthouden, makkelijker dan opschrijven. Voor een kiekje heb ik mijn compactje steeds bij (en extra AA'tjes). Voor foto's heb ik mijn SLR en toebehoren.
                  Mijn tablet (Asus Transformer, zie signature...) heeft een uitstekende camera, f/2.5, 8MP, instelbare ISO, AF... Ik heb verschillende apps waarmee ik kan fotograferen, afhankelijk van het doel. Er zit een app bij waarmee ik belichting kan compenseren, scherpstelpunt vrij bepalen, diafragmavoorkeuze.... En tot 800 ISO bruikbaar. Het goedkope compactje zal op termijn wel verdrongen worden, want de camera van mijn tablet zit stilaan in een paar smartphones, en ze worden steeds beter en goedkoper.

                  Sent from my Transformer Prime TF201 using Tapatalk HD
                  D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen

                  Comment


                  • #10
                    Re: Is deze GSM (Smartphone) van Sony met 13 megapixel Exmor RS sensor zijn prijs waa

                    Oorspronkelijk geplaatst door doudeke Bekijk bericht
                    ik heb toch al gsm foto's gezien die beter zijn dan de foto's van mijn Nikon
                    Coolpix 700, die destijds nog 1600 euro koste. En daarom zeg ik nooit nooit.
                    Zo zal een compactje altijd wel beter zijn, ik vraag me alleen af wanneer hij
                    overbodig zal worden...
                    Gsm foto's van de duurdere toestellen zijn tegenwoordig wel vrij aanvaardbaar vindt ik. Voorbeeldje van de samsung galaxy S3 in grijs weer met regen effe vlug uit mijn dakraam geschoten..


                    Uploaded with ImageShack.us

                    Comment


                    • #11
                      Re: Is deze GSM (Smartphone) van Sony met 13 megapixel Exmor RS sensor zijn prijs waa

                      Oorspronkelijk geplaatst door marc1201 Bekijk bericht
                      Gsm foto's van de duurdere toestellen zijn tegenwoordig wel vrij aanvaardbaar vindt ik. Voorbeeldje van de samsung galaxy S3 in grijs weer met regen effe vlug uit mijn dakraam geschoten..


                      Uploaded with ImageShack.us

                      neem eens een foto binnen waar het donker is
                      UnicornPictures on Facebook & Flickr

                      Comment


                      • #12
                        Re: Is deze GSM (Smartphone) van Sony met 13 megapixel Exmor RS sensor zijn prijs waa

                        Oorspronkelijk geplaatst door marc1201 Bekijk bericht
                        Gsm foto's van de duurdere toestellen zijn tegenwoordig wel vrij aanvaardbaar vindt ik. Voorbeeldje van de samsung galaxy S3 in grijs weer met regen effe vlug uit mijn dakraam geschoten..


                        Uploaded with ImageShack.us
                        Mmm, ben niet echt onder de indruk.
                        Hemel en zelfs afdak en garagepoorten aan overkant zijn volledig "uitgebrand"; daar zit geen detail meer in.
                        Denk dat een goede compact een beter resultaat kan neerzetten in die omstandigheden.
                        Greetz Geert.
                        Canon gerief...

                        Comment


                        • #13
                          Re: Is deze GSM (Smartphone) van Sony met 13 megapixel Exmor RS sensor zijn prijs waa

                          Ik kan dit niet proberen.
                          Ik heb geen dakraam.

                          Sent from my Transformer Prime TF201 using Tapatalk HD
                          D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen

                          Comment


                          • #14
                            Re: Is deze GSM (Smartphone) van Sony met 13 megapixel Exmor RS sensor zijn prijs waa

                            Oorspronkelijk geplaatst door Oli Bekijk bericht
                            neem eens een foto binnen waar het donker is
                            Daarvoor koop je beter een Lumia 920, beste smartphonecamera behalve de Nokia 808 (41 mp's met speciale algortimes) en video is zelfs beter dan de meeste compacts! In-camera stabilisatie (optisch, niet digitaal zoals iphone5), f/2.0 lens en zeer goede sensor (voor een smartphone wel te begrijpen ).
                            De Iphone 5 blinkt wel uit op het fotograferen van zeeeer dicht (speldenkopjes), ik dacht dat de lumia een scherpstelafstand van "slechts" 10cm had.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Is deze GSM (Smartphone) van Sony met 13 megapixel Exmor RS sensor zijn prijs waa

                              denk dat je beter af bent met de samsung galaxy gc100.

                              16,4mpix en is eigenlijk meer pocket camera dan gsm.

                              Comment

                              Working...
                              X