Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Is Canon Eos EF dood?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Is Canon Eos EF dood?

    Zet Canon nu werkelijk alles op de eos R of mogen we toch nog nieuwe EF-(S) camera's verwachten? Ik had graag een 32 mpixel opvolger van de 850D gezien, bijvoorbeeld.

  • #2
    Re: Is Canon Eos EF dood?

    Ik heb mij er nog helemaal niet in verdiept... maar betekent dat dat de EF lenzen niet meer passen op de nieuwe systeemcamera's? of is daar dan een adapter voor zonder kwaliteitsverlies?


    Rob,

    Comment


    • #3
      Re: Is Canon Eos EF dood?

      Er is een adapter voorzien. Zou, volgens is lees, prima werken zonder kwaliteitsverlies.

      Comment


      • #4
        Re: Is Canon Eos EF dood?

        Ik denk niet dat Canon nog veel moeite gaat doen. Maar langs de andere kant gaan ze wat nu in de pijplijn zit niet laten vallen denk ik.

        Comment


        • #5
          Re: Is Canon Eos EF dood?

          Oorspronkelijk geplaatst door OpaJM Bekijk bericht
          Er is een adapter voorzien. Zou, volgens is lees, prima werken zonder kwaliteitsverlies.
          okey, thanks...


          Rob,

          Comment


          • #6
            Re: Is Canon Eos EF dood?

            Met de adapter kan je inderdaad de EF lenzen blijven gebruiken, de kans dat er nog een nieuwe Canon DSLR komt wordt toch steeds kleiner.
            Je moet dus niet meteen investeren in nieuw glas als je een "R" koopt, je moet er alleen een adapter bij kopen als je al EF lenzen hebt.
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

            Comment


            • #7
              Re: Is Canon Eos EF dood?

              Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
              Met de adapter kan je inderdaad de EF lenzen blijven gebruiken, de kans dat er nog een nieuwe Canon DSLR komt wordt toch steeds kleiner.
              Je moet dus niet meteen investeren in nieuw glas als je een "R" koopt, je moet er alleen een adapter bij kopen als je al EF lenzen hebt.
              Thanks..

              Het bied wel perspectieven voor iemand zoals ik die weinig geeft om alle nieuwe (snufjes/toeters en bellen) van de nieuwe generatie camera's... straks als ik toe ben aan een nieuwe of 2e camera erbij gaat de prijs van de oude generatie camera's hopelijk flink naar beneden of doen de meest hun oude camera weg op de 2e hands markt...

              ik ben (uiteraard persoonlijk) nog steeds dik tevreden met mijn 5D mkII, het doet alles wat ik wil..


              Rob,

              Comment


              • #8
                Re: Is Canon Eos EF dood?

                Mijn inziens zullen Canon en Nikon de DSLR markt niet direct en spontaan verlaten.
                Ze hebben dat in het verleden ook niet gedaan toen electronische lenzen hun intrede deden.
                De reden is dat het een bijzonder groot eco systeem is.
                Voor de systeemcamera moet nog heel veel uitgebouwd worden.
                Ze gaan hun verkoop uit EF niet plat laten vallen met het idee dat de systeemcamera plots alle inkomsten zal overnemen.
                Dat zou voor elk bedrijf reinste zelfmoord zijn.

                Een tweede reden is ook de trouw aan hun klanten.
                Wie nu over veel EF materiaal beschikt wil niet in de situatie komen met het mes op de keel dat de enige upgrade zou bestaan uit een totaal nieuw eco systeem.
                Er zijn trouwens nog heel veel problemen die opgelost moeten worden op de systeemcamera.
                Professionals zullen niet snel de overstap maken.

                Wat we wel kunnen verwachten is dat de systeemcamera aan belang zal winnen. Het zal zonder twijfel uitgebouwd worden tot een volwaardig eco systeem.
                Het EF systeem zullen ze gradueel afbouwen. Maar gespreid over vele jaren.

                Je moet ook even volgende strategische bedenking maken.....
                Stel je hebt nu een mooi arsenaal aan EF materiaal en uw leverancier zegt "we stoppen er totaal mee".
                Je zal er niet mee kunnen lachen denk ik.
                De kans is HEEL groot dat net dit een omslagpunt vormt waarbij je dermate teleurgesteld bent in het merk dat je wel eens net die druppel gekregen hebt om naar een ander merk over te stappen.
                Ik zie bedrijven als Canon en Nikon dit soort domme zet niet maken.
                Strategisch is dat zelfmoord.

                Nog argumenten?
                Op heden hebben Canon en Nikon geen vlaggenschip in de systeemversie.
                Er bestaan wel al instapversies maar die zijn erg duur. Er is op heden geen systeemcamera met een prijszetting van pakweg 500 a 600 euro. Op DSLR bestaat die wel.
                Die komen er aan. Maar weet dat professionals niet snel op dat zullen instappen. Die mensen hebben werkpaarden nodig en niet een nieuw probeersel.
                Professionals zijn geen early adapters en wachten meestal tot er een mark 2 van uit komt waar de kinderziekten grotendeels weg zijn.

                Sony en Fuji staan al veel verder in die ontwikkelingen.
                Toch is er nog steeds een trouwe basis van mensen die blijven bij Canon of Nikon.
                Canon en Nikon weten heel goed dat ze geen prooi mogen worden voor die andere merken.
                Hun marktdominantie is nu veel te groot.

                Nog argumenten?
                Er zal altijd een groep fotografen zijn die zal zweren bij de DSLR technologie. Net zoals menig fotograaf trouw blijft aan analoog. Analoog is trouwens erg in opmars.
                We mogen verwachten dat technologische uitvindingen van uit de systeem camera ook toegepast gaan worden in de DSLR.
                We zien dat bv bij de nieuwe Canon 90D die ook nog erg recent is trouwens.

                Maar het klopt. Op lange termijn zal het een nichemark worden. Iets voor de liefhebbers.
                Als Canon of Nikon die toestellen niet meer willen maken dan zit de kans er dik in dat ze overstappen naar andere merken die het wel gaan produceren.

                Comment


                • #9
                  Re: Is Canon Eos EF dood?

                  Voor Canon zijn de DSLR en de EF-vatting verleden tijd. Misschien nog af en toe een body in de XXXD klasse om de stock van lenzen weg te werken.

                  Alle EF en EF-S lenzen kunnen zonder kwaliteitsverlies op de nieuwe RF-vatting gebruikt worden (net zoals op de reeds lang bestaande eveneens mirrorless M-vatting).
                  Een correcte oplossing toch ?

                  Canon (en in zekere mate Nikon) hebben vorig jaar de dreiging van Sony efficient afgeslagen, en Fuji is al een niche, de klanten zullen niet weglopen.

                  Een goede gelegenheid inderdaad voor wie niet altijd het laatste nieuwe wil.
                  Zo te zien zijn vooral de topmodellen 1DXII en 5DIV erg in prijs gezakt omdat de eigenaars naar de R5 zijn overgestapt.
                  Canon brengt aan hoge snelheid nieuwe RF-lenzen uit, de waarde van bestaande EF-lenzen zal ook snel zakken.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Is Canon Eos EF dood?

                    Ik kan de toekomst niet voorspellen, maar toen Canon overschakelde van FD naar EF (toch al een tijdje geleden) heeft het echt niet lang geduurd voor het game over was met de FD-objectieven.
                    nikon coolpix s9100

                    Comment


                    • #11
                      Re: Is Canon Eos EF dood?

                      Oorspronkelijk geplaatst door OpaJM Bekijk bericht
                      Er is een adapter voorzien. Zou, volgens is lees, prima werken zonder kwaliteitsverlies.
                      kan ik bevestigen: geen enkel kwaliteitsverlies en nagenoeg alle functies. Mijn R6 werkt met al mijn EF-objectieven EN OOK met mijn twee EF-s objectieven die hier nog stonden

                      Alleen: bij sommige objectieven geraak je niet aan de ultra grote snelheid van 20 frames/seconde, maar blijft hij hangen aan een 10 a 12 frames
                      Maar AF, gevoeligheid, scherpte.... alles optimaal!

                      Wel is quasi zeker dat Canon in de toekomst alles zal inzetten op RF mounts (met waarschijnlijk een adapter dan voor de DSLR's)
                      Canon EOS R6 systeemcamera met RF 50 1.8 STM + RF 25-105 F/4 IS 'L' USM, + EF-RF-adapters en een paar heel goede EF 'L' objectieven

                      Comment


                      • #12
                        Re: Is Canon Eos EF dood?

                        Oorspronkelijk geplaatst door spikkesenior Bekijk bericht
                        Ik kan de toekomst niet voorspellen, maar toen Canon overschakelde van FD naar EF (toch al een tijdje geleden) heeft het echt niet lang geduurd voor het game over was met de FD-objectieven.
                        Inderdaad. En toen was er zelfs geen adaptor zonder kwaliteitsverlies mogelijk. Dat was een veel radicalere stap dan nu. En toch is EF van de grond gekomen en heeft vrij snel FD compleet verdrongen.

                        Daarom dat ik denk dat ze gewoon de lopende ontwikkelingen gaan afwerken maar dat nieuwe ontwikkelingen al gestopt zijn. Zo'n nieuwe body of lens is toch al gauw enkele jaren van "tekenplank" tot product. Dit jaar misschien nog iets nieuws, volgend jaar zal het al ver gedaan zijn.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Is Canon Eos EF dood?

                          FD naar EF overgang.
                          Er was toen wel een duidelijke technologische vooruitgang:nm. autofocus en nadien digitaal.
                          Ja er is wel een FD 35-70 AF geweest,maar ken ik alleen van uit de boekskes.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Is Canon Eos EF dood?

                            Oorspronkelijk geplaatst door crispi Bekijk bericht
                            Zet Canon nu werkelijk alles op de eos R of mogen we toch nog nieuwe EF-(S) camera's verwachten? Ik had graag een 32 mpixel opvolger van de 850D gezien, bijvoorbeeld.
                            Awel dan? De Canon 90D. Die heb ik zelf en ben er enorm tevreden mee, maar je moet wel kwaliteitslenzen ervoor kopen.
                            Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                            Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Is Canon Eos EF dood?

                              Wat mij een beetje stoort is dat er in het Eos R segment nog geen camera's in het meer betaalbare stuk van de markt zit, en dan bij voorkeur crop. Voor tele en macro blijft een cropsensor toch mijn voorkeur. (cropfactor en scherptediepte) Heb nu (naast een 6DII en 5DSR) nog een 750D die stilletjesaan aan pensioen mag denken. Hiervoor is voor mij niet direct een alternatief. Ok, 90D misschien maar dan zet ik weer in op een 'verouderde' EFS (en hoe zit dat nu met dat zogezegde autofocusprobleem?) Ik mis een Eos R body met cropfactor in het 600-900€ deel van de markt...
                              Last edited by crispi; 15 maart 2021, 13:48. Reden: typo

                              Comment

                              Working...
                              X