Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Is 1600 (of 3200) ISO slecht voor EOS 20D?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Is 1600 (of 3200) ISO slecht voor EOS 20D?

    Hoi,
    Onlangs hoorde ik dat als je de Canon EOS 20D op een hogere ISO waarde zet, dat de spanning op de CMOS chip wordt verhoogd en dat daardoor de lichtgevoeligheid toeneemt.
    Kan iemand dit bevestigen en als dit zo is, is dit dan slecht voor de CMOS chip?

    Thanks

  • #2
    Re: Is 1600 (of 3200) ISO slecht voor EOS 20D?

    Als ze bij Canon die keuze voorzien, dan zal er zeker niets mis mee gaan . Er zal dus nog altijd een ruime veiligheidsmarge zijn.
    En bovendien zal een CMOS-chip veel minder warm worden dan een CCD (dat is één van de eigenschappen van een CMOS-chip, die verbruikt veel minder stroom).

    Of ze werkelijk de spanning moeten verhogen voor een hogere iso-waarde, dat weet ik niet.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: Is 1600 (of 3200) ISO slecht voor EOS 20D?

      dus.. zou je dat kunnen overclocken
      foto als spiegel of als venster?

      Comment


      • #4
        Re: Is 1600 (of 3200) ISO slecht voor EOS 20D?

        Oorspronkelijk geplaatst door parakiet
        dus.. zou je dat kunnen overclocken
        Ja, er er op die manier een nachtkijker van maken zeker.....

        Comment


        • #5
          Re: Is 1600 (of 3200) ISO slecht voor EOS 20D? Nog ideeen?

          Helemaal niemand die hier iets zinnigs over kan zeggen???!!!

          Comment


          • #6
            Re: Is 1600 (of 3200) ISO slecht voor EOS 20D?

            het zinnige is eigenlijk al reeds gezegd:
            het is een feature van je toestel, je toestel kan het aan.

            het enige probleem is de kwaliteit van je fotos. bij hoge iso ga je ruis hebben, uiteindelijk werk je altijd op een zo laag mogelijke iso.


            ik zou meer schrik hebben van de mechanische onderdelen dan van de cmos
            foto als spiegel of als venster?

            Comment


            • #7
              Re: Is 1600 (of 3200) ISO slecht voor EOS 20D?

              Nou ok dan. Bedankt allemaal dan he....denk ik....

              Comment


              • #8
                Re: Is 1600 (of 3200) ISO slecht voor EOS 20D?

                Hey Emmend,


                ik weet er het fijne ook nog niet helemaal van maar ik weet wel dat toen ik iso 1600 instelde op mijn Canon 20D en een sluitertijd beneden de 1/30 koos dat ik het error 99 probleem kreeg. Dit blijkt een bescherming tegen overbelichting van de CMOS chip te zijn ...


                Greetz, Ronny

                Comment


                • #9
                  Re: Is 1600 (of 3200) ISO slecht voor EOS 20D?

                  Oorspronkelijk geplaatst door RonnyE
                  Hey Emmend,


                  ik weet er het fijne ook nog niet helemaal van maar ik weet wel dat toen ik iso 1600 instelde op mijn Canon 20D en een sluitertijd beneden de 1/30 koos dat ik het error 99 probleem kreeg. Dit blijkt een bescherming tegen overbelichting van de CMOS chip te zijn ...


                  Greetz, Ronny
                  Dan zit er dus een beveiliging ingebouwd .
                  En bij iso 1600 zal je niet zo dikwijls een sluitertijd van 1/30sec of langer nodig hebben.
                  http://barthuysmans.smugmug.com/
                  BD0338BE

                  Comment


                  • #10
                    Re: Is 1600 (of 3200) ISO slecht voor EOS 20D?

                    stel je voor: costum software en voor je het weet staat je 20d in de fik ...
                    foto als spiegel of als venster?

                    Comment


                    • #11
                      Re: Is 1600 (of 3200) ISO slecht voor EOS 20D?

                      De ISO waarde heeft weinig tot geen geen invloed op de spanning die op een sensor gezet wordt. Het werkt zelfs volledig omgekeerd: het is de lichtinval die een spanning opwekt in de CMOS transistoren. Hoe meer licht, hoe hoger de opgewekte spanning. Als je een hoge ISO waardde instelt, zal er weinig licht invallen op de sensor en bijgevolg zal je een zwak signaal hebben. Dit signaal moet dan achteraf veel versterkt worden om er iets bruikbaars vna te maken. Bij een lage ISO waarde (voor hetzelfde onderwerp wel te verstaan) zal je een langere sluitertijd moeten nemen, dus zal er meer licht invallen, dus zal je een sterker signaal krijgen wat achteraf minder moet versterkt worden.
                      Vanwaar komt de ruis bij hoge ISO waarden? Zwak signaal = lage signaal ruis verhouding (m.a.w. het nuttige signaal is moeilijker van de ruis te onderscheiden). Bij versterken van het signaal ga je ook de ruis mee versterken. Bij veel versterken (hoge ISO waarde) ga het ruissignaal zodanig versterkt hebbne dat het zichtbaar wordt in de foto. Hoge signaal ruis verhouding: bij versterking ga je ook wel de ruis mee versterken, maar omdat je minder moet versterken is dit zo goed als onzichtbaar in de foto.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Is 1600 (of 3200) ISO slecht voor EOS 20D?

                        Oorspronkelijk geplaatst door parakiet
                        het zinnige is eigenlijk al reeds gezegd:
                        het is een feature van je toestel, je toestel kan het aan.

                        het enige probleem is de kwaliteit van je fotos. bij hoge iso ga je ruis hebben, uiteindelijk werk je altijd op een zo laag mogelijke iso.


                        ik zou meer schrik hebben van de mechanische onderdelen dan van de cmos
                        Ik weet niet of de kwaliteit nu oh zo slecht is op 1600 Asa? Hier een voorbeeldje.
                        En het is nota bene nog opgenomen met de zogezegd minder goede 18-55 op een EOS 20D

                        Comment


                        • #13
                          Re: Is 1600 (of 3200) ISO slecht voor EOS 20D?

                          Oorspronkelijk geplaatst door minho
                          Ik weet niet of de kwaliteit nu oh zo slecht is op 1600 Asa? Hier een voorbeeldje.
                          En het is nota bene nog opgenomen met de zogezegd minder goede 18-55 op een EOS 20D
                          Ik moet nog een hele week wachten op mijn 20D , maar als ik met mijn 300D een foto maak op iso1600, dan ziet die er zeker niet zo goed uit .

                          Dat ziet er dus heel goed uit voor mijn volgende camera .
                          http://barthuysmans.smugmug.com/
                          BD0338BE

                          Comment

                          Working...
                          X