Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

investeren in de canon 6D voor low light voetbalwedstrijden?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • investeren in de canon 6D voor low light voetbalwedstrijden?

    Bij avondwedstrijden met een matige of gebrekkige stadionverlichting en bij indoor(zaal- of mini-)voetbaltornooien krijg ik uiteraard met mijn canon 7D al snel met veel ruis te maken. Om een sluitersnelheid van 1/400 à 1/500 te kunnen hanteren dien ik in sommige stadions of sporthallen met mijn 70-200mm 2.8 lens vaak tot een ISO van 6400 tot zelfs 12800 te gaan.

    Nu vraag ik mij af of het niet zinvol zou zijn om mij de goedkoopste ff-camera bij Canon aan te schaffen. Gezien ik relatief weinig avond- en indoorwedstrijden fotografeer (ongeveer 1 x per maand) ben ik niet direct geneigd een 5D III te kopen. Bij voetbal op een groot veld zou ik de 6D gebruiken in combinatie met mijn EF 1.4x III extender, dit om niet te veel aan telebereik in te boeten t.o.v. mijn 7D. In dat geval behoud ik toch nog een vast diafragma van f/4.0 in tegenstelling tot de lenzen 70-300mm f/4,0-5,6 en de 100-400mm f/4,5-5,6. Ter info: mijn hoofdactiviteit in de fotografie (louter als hobby) is sport (bijna uitsluitend voetbal en sporadisch tennis) en ik maak enkel en alleen gebruik van het middelste scherpstelpunt.

    Kan iemand mij advies geven? Is het in mijn geval een goed idee om de canon 6D als 2de body te kopen? Alle tips zijn welkom!

    PS: ik stel vast dat er nog een actie lopende is tot 31/01/16 met een cashback van 125€ op de aankoop van de 6D. Dus nog een weekje om te beslissen

  • #2
    Re: investeren in de canon 6D voor low light voetbalwedstrijden?

    Ik ben ervan overtuigd dat het goed te doen is met een 6D en 70-200 en zelfs een 100-400.
    Je bent er niet als pro, dus verlies je ook geen inkomen als je net die ene foto niet hebt omdat je toestel nog een foto aan het wegschrijven was, of omdat de AF net niet helemaal mee was met die sprintende sporter.

    Anderzijds... win je heel veel in hoge ISO met de 6D ten opzichte van de 7D in dezelfde omstandigheden?
    Misschien wel, maar bekijk de verschillen toch maar eerst in detail voordat je aankoopt. (Een 5D is in dat opzicht trouwens niet beter dan een 6D.)
    Pieter
    --
    Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

    Comment


    • #3
      Re: investeren in de canon 6D voor low light voetbalwedstrijden?

      Bij mij in de fotoclub zitten 4 leden die met 6d werken, heb al een paar iso 12800 beelden gezien op groot scherm, magnifiek!! Écht bruikbaar, mijn d800 kan daar een poepje aan ruiken

      Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
      portfolio en workshops:
      https://www.bennybulke.com/

      Comment


      • #4
        Re: investeren in de canon 6D voor low light voetbalwedstrijden?

        Het verschil met de 7D qua ruis is 2 stops, dat kan al tellen. Het middelste AF punt vind ikzelf zeer goed, is heel responsief in continu AF en perfect bruikbaar voor voetbal. De 5DIII heeft meer AF punten maar als je die niet gebruikt dan heb je er weinig aan.

        Je verliest wat bereik als je FF kiest maar je wint aan kwaliteit (scherpte, contrast, ...). Ik heb 2 bodies, crop en FF en als ik kan (dwz dat ik dichtbij mijn onderwerp kan) dan kies ik altijd voor FF. Je krijgt gewoon mooiere foto's. Maar als mijn onderwerp ver weg is dan wint de crop camera omdat je meer pixels ter beschikking hebt.

        De buffer tussen 6D en 5DIII scheelt ook niet veel. In RAW kunnen beide 18 foto's trekken tot de buffer vol is. De 5DIII schrijft iets sneller weg, 4sec tov 9sec voor de 6D. Werk je in jpeg dan kan je met beide oneindig door schieten.
        Last edited by alex606; 22 januari 2016, 18:58.
        Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
        Mijn bird foto's en urbex foto's

        Comment


        • #5
          Re: investeren in de canon 6D voor low light voetbalwedstrijden?

          ik heb gisteravond de 6d eens mogen lenen voor een voetbalwedstrijd bij de jeugd op een oefenterrein. Verlies aan bereik stoorde mij niet echt en ik had veel minder ruis dan met mijn 7d! Nu ik moet de meeste foto's nog bekijken en bewerken op mijn pc, ik zal dan eens nazien hoeveel ISO ik gemiddeld had (ik werk meestal met auto ISO) maar het zou me niet verbazen dat ik vaak tussen 12800 en 25600 ISO zat. Wat me wel enigszins stoorde was de lage burst rate. Af en toe had ik ook het probleem dat ik na het nemen van 2-3 foto's van 1 scene op een andere situatie/persoon focuste en dat ik niet kon klikken. Was het toestel nog aan het wegschrijven of was het gebrekkige licht de oorzaak of ligt het gewoon aan mij ik weet het niet. Iemand ervaringen hiermee of suggesties? Zou de 5dIII hier beter scoren? Bedankt voor jullie comments!

          Comment


          • #6
            Re: investeren in de canon 6D voor low light voetbalwedstrijden?

            Oorspronkelijk geplaatst door paranoia Bekijk bericht
            ik heb gisteravond de 6d eens mogen lenen voor een voetbalwedstrijd bij de jeugd op een oefenterrein. Verlies aan bereik stoorde mij niet echt en ik had veel minder ruis dan met mijn 7d! Nu ik moet de meeste foto's nog bekijken en bewerken op mijn pc, ik zal dan eens nazien hoeveel ISO ik gemiddeld had (ik werk meestal met auto ISO) maar het zou me niet verbazen dat ik vaak tussen 12800 en 25600 ISO zat. Wat me wel enigszins stoorde was de lage burst rate. Af en toe had ik ook het probleem dat ik na het nemen van 2-3 foto's van 1 scene op een andere situatie/persoon focuste en dat ik niet kon klikken. Was het toestel nog aan het wegschrijven of was het gebrekkige licht de oorzaak of ligt het gewoon aan mij ik weet het niet. Iemand ervaringen hiermee of suggesties? Zou de 5dIII hier beter scoren? Bedankt voor jullie comments!
            wat is de schrijfsnelheid van je SD kaartjes? 2-3 foto's is zeer weinig. En dat heb ik nog niet meegemaakt met de 6D.
            de ISO daar ben ik ook content van! 12800 is nog zeer publiceerbaar (meestal ga ik daar niet over)
            þú söngst til mín, svo hljótt... "ég þakka þér þá von sem þú gafst mér"
            Freelance bedrijfsfotograaf
            klikerdeklik hier voor mijn website!

            Comment


            • #7
              Re: investeren in de canon 6D voor low light voetbalwedstrijden?

              Oorspronkelijk geplaatst door appelboom Bekijk bericht
              wat is de schrijfsnelheid van je SD kaartjes? 2-3 foto's is zeer weinig. En dat heb ik nog niet meegemaakt met de 6D.
              de ISO daar ben ik ook content van! 12800 is nog zeer publiceerbaar (meestal ga ik daar niet over)
              Als ik mij niet vergis was het een extreme pro, zo ne gouden
              kzal voor alle zekerheid nog eens kijken voor ik het toestel deze middag inlever.

              Comment


              • #8
                Re: investeren in de canon 6D voor low light voetbalwedstrijden?

                Oorspronkelijk geplaatst door paranoia Bekijk bericht
                Als ik mij niet vergis was het een extreme pro, zo ne gouden
                kzal voor alle zekerheid nog eens kijken voor ik het toestel deze middag inlever.
                je hebt er nu van 95mb/s en 280mb/s

                Ik zelf gebruik de 95mb/s maar ik heb ook nog extreme pro's liggen van 45mb/s
                þú söngst til mín, svo hljótt... "ég þakka þér þá von sem þú gafst mér"
                Freelance bedrijfsfotograaf
                klikerdeklik hier voor mijn website!

                Comment


                • #9
                  Re: investeren in de canon 6D voor low light voetbalwedstrijden?

                  Oorspronkelijk geplaatst door appelboom Bekijk bericht
                  je hebt er nu van 95mb/s en 280mb/s

                  Ik zelf gebruik de 95mb/s maar ik heb ook nog extreme pro's liggen van 45mb/s
                  ah ok, ik kan het kaartje dat ik gisteren heb gebruikt pas tijdens de middagpauze checken
                  als ik het goed begrijp gebruik jij de 6d regelmatig voor sport en ben jij tevreden over de prestaties?

                  Comment


                  • #10
                    Re: investeren in de canon 6D voor low light voetbalwedstrijden?

                    dat is wel heel weinig, lijkt me niet normaal. buffer van de mkIII is 13 raws op een 120mb's cf kaart. Ook niet meteen geweldig. Mijn 1dmkIII schreef al vlot 33 raws weg en die was 6 jaar ouder
                    A7 f1.4 fuji F2 & F1.4

                    Comment


                    • #11
                      Re: investeren in de canon 6D voor low light voetbalwedstrijden?

                      Oorspronkelijk geplaatst door paranoia Bekijk bericht
                      ah ok, ik kan het kaartje dat ik gisteren heb gebruikt pas tijdens de middagpauze checken
                      als ik het goed begrijp gebruik jij de 6d regelmatig voor sport en ben jij tevreden over de prestaties?
                      ik gebruik hem niet voor sport...
                      Maar ik gebruik regelmatig de 6D nu kwa burst gebruik ik hem niet regelmatig maar 2/3 foto is gewoon zeer laag...

                      Daarom dat ik direct denk aan de kaartjes ;-)
                      þú söngst til mín, svo hljótt... "ég þakka þér þá von sem þú gafst mér"
                      Freelance bedrijfsfotograaf
                      klikerdeklik hier voor mijn website!

                      Comment


                      • #12
                        Re: investeren in de canon 6D voor low light voetbalwedstrijden?

                        Oorspronkelijk geplaatst door unalom Bekijk bericht
                        dat is wel heel weinig, lijkt me niet normaal. buffer van de mkIII is 13 raws op een 120mb's cf kaart. Ook niet meteen geweldig. Mijn 1dmkIII schreef al vlot 33 raws weg en die was 6 jaar ouder
                        Toen ik een 1D MKII had was dat ook al richting de 30, Maar! je mag niet vergeten je kon die zo instellen dat die steeds naar een andere kaart schreef... En als je weet dat de 1D reeks 3 slots heeft.
                        Ik weet nu niet (zou me niet verwonderen) dat dit ook van toepassing is bij de 5MKIII want die heeft 2 slots, tegenover een 6D maar 1 slot heeft.
                        þú söngst til mín, svo hljótt... "ég þakka þér þá von sem þú gafst mér"
                        Freelance bedrijfsfotograaf
                        klikerdeklik hier voor mijn website!

                        Comment


                        • #13
                          Re: investeren in de canon 6D voor low light voetbalwedstrijden?

                          bij mijn weten had mijn 1dII maar twee slots, cf en sd. Ik zou willen dat canon zoals nikon bijna standaard 2 slots maakt op al zijn toestellen.
                          A7 f1.4 fuji F2 & F1.4

                          Comment


                          • #14
                            Re: investeren in de canon 6D voor low light voetbalwedstrijden?

                            Oorspronkelijk geplaatst door unalom Bekijk bericht
                            bij mijn weten had mijn 1dII maar twee slots, cf en sd. Ik zou willen dat canon zoals nikon bijna standaard 2 slots maakt op al zijn toestellen.
                            juist, is ook al wat jaren geleden....

                            Idd toch voor de semi-pro & pro toestellen is dit geen overbodige luxe!
                            þú söngst til mín, svo hljótt... "ég þakka þér þá von sem þú gafst mér"
                            Freelance bedrijfsfotograaf
                            klikerdeklik hier voor mijn website!

                            Comment


                            • #15
                              Re: investeren in de canon 6D voor low light voetbalwedstrijden?

                              de sd kaart die ik heb gebruikt is er een met een snelheid van 95Mb/s dus daar zal het wellicht niet aan liggen.
                              Misschien waren mijn vingers verkleumd van de kou

                              Comment

                              Working...
                              X