Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Ik ga naar New York om mijn 10D...

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Ik ga naar New York om mijn 10D...

    ...moet ik voor iemand iets meebrengen soms?

    Ik heb vandaag gebeld met JandR.com (J&R) in New York en, alhoewel de 10D niet op voorraad is, bedraagt de wachttijd minder dan 2 weken. Dus heb ik er ginder een besteld en ga tussen 17 en 21 mei naar daar vliegen. Mijn lenzen ga ik bij een andere winkel halen in New York, DigitalFotoClub.com.

    Ikzelf zal dus al vrij veel fotoapparatuur bijhebben maar indien gewenst kan mijn neef meegaan en fotoapparatuur voor andere mensen meebrengen. Vanzelfsprekend zal het toch wel de moeite moeten zijn want zijn kosten zouden ermee moeten betaald worden (vliegtuig kost ongeveer 400 USD, de rest moet nog besproken worden). Dit kan veel lijken maar kijk bv. eens naar de prijs van de Canon EF 16-35/f2.8 op DigitalFotoClub.com: de geïmporteerde versie kost 'amper' 1285 USD (of 1188 EUR)! Dit geld heb je er m.a.w. vlug teruggewonnen.

    Al bij al is dit de eerste keer dat ik zoiets probeer en dus zullen we wel zien wat het wordt. Ik ben alleszins van plan om een fotoshooting in New York te houden gedurende de dagen dat ik er zal zijn!
    Panasonic Lumix DMC-FZ28 -- Canon MVX4i -- Canon PowerShot A40

  • #2
    wat is de wereld toch klein, even naar New-York naar de winkel
    visit my website : http://www.freewallpapersite.com

    Comment


    • #3
      Originally posted by fredericrom
      wat is de wereld toch klein, even naar New-York naar de winkel
      Baja, als je niet van het wachtende type bent en graag eens wat ziet van de wereld...
      Panasonic Lumix DMC-FZ28 -- Canon MVX4i -- Canon PowerShot A40

      Comment


      • #4
        Good luck - heb je even nagegaan of deze winkels een beetje betrouwbaar zijn? De reputatie van de Newyorkse online camera (en computer) shops is allesbehalve goed. Test alles maar goed uit in de winkel, want terugsturen onder garantie zal niet goedkoop zijn. Niet dat ik je schrik wil aanjagen, maar ik hoop dat je er goed over hebt nagedacht.

        Als je graag veel cameraspul bij mekaar ziet, moet je eens langslopen in de megastore van B&H - dat is een blokje of twee van Empire State Building. Ik geloof wel dat ze op zaterdag gesloten zijn (stel je voor!).

        Ik weet niet hoe goed je New York kent, maar ik kan je alvast twee heel leuke fototips geven:

        - Brooklyn kant van de brug: ga net voor zonsondergang naar de andere kant van de Brooklyn Bridge (eventueel te voet, dat geeft een schitterend uitzicht, maar het is een eindje stappen) en neem avondfoto's van Manhattan. Wel doen op een dat dat de zon schijnt hé.
        - Empire State Building: overdag kan je daar soms drie uur aanschuiven om boven te geraken, maar 's avonds is het een stuk rustiger (het zal dan nog een uur duren voor je het observation deck bereikt hebt). Als het een heldere avond is (let daarop voordat je er heen gaat), heb je een kilometers ver uitzicht over de boroughs van New York. Ook de haven is ontzettend mooi bij kunstlicht. Als je een compact statiefje hebt, kan dat hier ontzettend handig zijn: je zet het op de betonnen muur en houdt de pootjes een beetje vast (want het kan er behoorlijk waaien). Ikzelf had helaas geen statief mee, dus mijn foto's zijn uit de hand genomen op 1/10s, maar de meeste zijn (verbazend) scherp.

        Natuurlijk is er nog veel meer te zien. Iedereen gaat foto's nemen op Times Square en loopt langs het WTC memorial, maar ook Central Park is de moeite waard, en eventueel een stukje van the Bronx (maar ga daar niet heen als het donker is). Als je een glimp wil opvangen van de belangrijkste sites van Manhattan, moet je absoluut de 3 uur durende Circle Line cruise doen. Je zit van 9 tot 12 op het terras van een boot en vaart het hele eiland rond. In je hotel zullen ze wel foldertjes hebben. En anders zoek je het even op waar het exact is. De aanlegsteiger is aan de westkant van Manhattan, ergens rond 60th street als ik me niet vergis.

        Toen ik er de laatste keer was, was het -20, en de dag nadien lag er ineens een meter sneeuw. Gelukkig heb ik nog een aardig stel foto's kunnen maken bij die omstandigheden. Je kan ze bekijken op http://www.pbase.com/pgordebeke/nyc_2003. Het grote voordeel dat jij nu hebt, is dat het er naar alle waarschijnlijkheid 25 graden en straled weer zal zijn. Nu ik het bedenk, exact drie jaar geleden was ik daar ook, en het was "in the high nineties". Dik 35 graden dus.

        Enfin, ik kan uren doorgaan. Have fun.
        Pieter
        --
        Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

        Comment


        • #5
          Originally posted by pgordebeke
          Good luck - heb je even nagegaan of deze winkels een beetje betrouwbaar zijn? De reputatie van de Newyorkse online camera (en computer) shops is allesbehalve goed. Test alles maar goed uit in de winkel, want terugsturen onder garantie zal niet goedkoop zijn. Niet dat ik je schrik wil aanjagen, maar ik hoop dat je er goed over hebt nagedacht.


          Helemaal met U eens...

          @Dopo
          Wiskundig heeft U volledig gelijk, voor een grote aankoop "loont het zeker de moeite" + een gratis city-trip, maar...
          -Denk er aan dat het leven erg duur in NY is, zeker een "goed" hotel$$$.

          -De foto-verkopers zijn in mijn ogen de beste verkopers van fotozaken in de wereld (also in Singapore), echt gehaaid zijn ze, als je niet oplet krijg je hun "schoonmoeder" er gratis bij

          -Je moet van heel stek gesternte zijn om aan hun aanpak te kunnen weerstaan !!!

          -Ken uw prijzen van "hier" zéér goed van buiten, OOK van ALLE accesoires!
          Hun truk bestaat erin een camera te verkopen ZONDER de NORMALE bijgeleverde accesoires, en verkopen zij deze als extra aan U !

          -Ikzelf koop nooit, hoe verleidelijk het ook wezen, een hi-tech camera buiten Europa, een goede lens is het risico nog wel waard.
          De kans dat er iets fout gaat is toch groot, en dit zonder garantie !

          -Dan nog de douane "passeren", OK, de kans is groot dat je er door glipt, maar "als" je de pech hebt... en je hebt juist zo véél bij

          Waarom niet kopen via internet in de EU?
          Ik heb daar goede ervaringen mee, garantie =OK, toestellen = Ok, de prijs is zéér interesant, en zelfs de handleiding is in het NL
          Hier een "goede" url http://www.digital-shopping.fr

          Denk er toch nog eens over na, want die reis kan wel eens een grote en dure teleurstelling worden...

          Comment


          • #6
            Originally posted by pgordebeke
            Dag Pieter, bedankt voor je wijze raad en tips! Ja, ik heb alles goed overwogen en, naast de prijs, is de doorslaggevende factor is voor mij toch wel de beschikbaarheid, alhoewel ik me er goed van bewust ben dat er ook nadelen kunnen zijn aan een dergelijke onderneming.

            De kwotering van de shops blijken goed mee te vallen, ik vond voor JandR.com deze kwotering http://www.bizrate.com/ratings_guide...id--17965.html en voor DigitalFotoClub.com deze http://www.epinions.com/webs-Web_Ser...splay_~reviews

            Wel vind ik het een heel goed idee om ook eens bij B&H te kijken want ze bevinden zich ook in dezelfde stad (had er nog niet op gelet) en ze krijgen heel goede kwoteringen. Zal ik zeker eens onderzoeken!
            Panasonic Lumix DMC-FZ28 -- Canon MVX4i -- Canon PowerShot A40

            Comment


            • #7
              Originally posted by Dopo
              Wel vind ik het een heel goed idee om ook eens bij B&H te kijken want ze bevinden zich ook in dezelfde stad (had er nog niet op gelet) en ze krijgen heel goede kwoteringen. Zal ik zeker eens onderzoeken!
              Ze hebben een heel goeie reputatie, ontzettend veel ervaring en... waarschijnlijk 10D in stock. Je zal wel teleurgesteld zijn als je de winkelprijzen ziet; die zullen niet veel goedkoper zijn dan hier. Als je een goeie prijs wil bij hen, moet je hun price matching politiek een beetje "misbruiken". Daarvoor worden de webwinkels in de US heel vaak gebruikt.

              Tis wel een leuke winkel om te bezoeken, als amateurfotograaf.
              Pieter
              --
              Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

              Comment


              • #8
                Originally posted by teddy-bear
                Dag teddy-bear,

                ik begrijp je commentaar volledig en ben me bewust van vele valkuilen en dergelijke, maar ik dacht dat het niet slecht zou zijn als ik eens mijn aankoop een beetje zou verduidelijken. De 10D zal namelijk mijn eerste DSLR zijn en dus heb ik nog het een en het ander extra nodig. Dit is mijn bestellijstje (met extra omschrijving toegevoegd):

                - Canon EOS 10D digital reflex photocamera
                - Canon EP-EX15 eyepiece extender
                - Canon BG-ED3 vertical grip
                - Vidpro BP511/BP512 1500mAh lithium ion battery
                - Canon BAG100EG bag
                - Canon 550EX flash
                - Lumiquest Pocket Bouncer
                - Dazzle Zio! CF reader
                - Transcend 1 GB CF
                - Canon EX 50/f1,8 II standard lens
                - Sigma AF 15-30/f3,5-f4,5 extra wide angel zoom lens
                - Tokina ATX 24-200/f3,5-f5,6 wide angle zoom lens

                Nogal wat, zoals je ziet! Via http://www.computeruniverse.net/ heb ik eens een kostprijsberekening gemaakt en bekwam een totaal van 4.349 EUR. Deze site biedt heel veel keuze en alles is vlot leverbaar... behalve de 10D natuurlijk (krijgt zelf de indicatie zelfs 'zeer slecht leverbaar').

                Als ik nu dezelfde berekening maak voor de winkels in New York, bekom ik 2.966 USD of omgerekend aan kredietkaarttarief is dit momenteel 2.757 EUR. We hebben het hier dus over een verschil van 1.592 EUR.

                Stel nu dat ik op Zaventem importtaks (ongeveer 4%) en BTW moet betalen (21%), dan zal ik 3.470 EUR betaald hebben, wat nog altijd 880 EUR minder is. Ik geef toe, hieruit blijkt duidelijk dat de verschillen tussen de prijzen in de US en hier inderdaad niet zo fenomenaal zijn als ze op het eerste gezicht lijken te zijn, tenminste als je alles volgens het boekje doet. Zeker omdat je ook moet incalculeren dat je in Europa op alles 2 jaar garantie moet krijgen, terwijl dit in de US maar maximaal 1 jaar bedraagt (of je moet bijbetalen).

                Maar als het waar is dat je maar 14 dagen moet wachten op je 10D, dan is dit voor mij veel meer waard dan het prijsverschil. Natuurlijk is het een risico maar ja, 'voor wat, hoort wat'! en geef toe, zonder risico zou het leven toch maar saai zijn...
                Panasonic Lumix DMC-FZ28 -- Canon MVX4i -- Canon PowerShot A40

                Comment


                • #9
                  Veel vrije tijd zal je daar niet hebben in NY met zo een lijst

                  Goede reis, en laat ons uw bevindingen maar eens weten hé

                  Comment


                  • #10
                    Zou het nooit doen; tenminste niet voor het toestel !
                    Kijk eens hier:

                    http://dc.netadmin.be/topic.asp?TOPIC_ID=19284

                    En wat de lenzen en de flits betreft: AC-foto in Duitsland.Die hebben echt alles op voorraad. Zelf rijden of desnoods bestellen. Ik geloof dat ik hier enkele maanden geleden las dat Tinne haar 50-500 Sigma op 3 dagen in huis had. En een 50-500 is nu ook niet meteen de meest courante lens... Voor de lenzen krijg je DRIE jaar waarborg. En op een paar uurtjes sta je in Aken.

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by TWIN
                      Dag TWIN,
                      wat Rembrandt betreft, denk ik dat je daar even lang mag wachten als bij om het even andere winkel in Europa. Ik denk niet dat hij ze aan deze prijs op voorraad heeft maar probeert om een lijst met bestellingen op te maken om zodoende door het volume de lage prijs te kunnen bekomen bij Canon. Heb je al eens gebeld om te vragen of ze in voorraad zijn/hoelang je zal moeten wachten op levering? Ik vrees dat het antwoord je zal tegenvallen!

                      Wat AC-Foto betreft, vrij goede prijzen en groot gamma. Echter, als je een uitgebreid basispakket wilt kopen zoals ik, probeer je toch zoveel mogelijk waar voor je geld te krijgen? Daarom vind ik dat een winkel zoals AC-Foto eerder geschikt is om een bijkomende lens aan te kopen (zoals er veel zijn in Duitsland bv. Foto Koch) wanneer je met vrouwlief een weekenduitstapje naar Aaken wilt maken.

                      Neen, ik ben het eens met Veusy dat Europa vrij stiefmoederlijk behandeld wordt betreffende leveringen en prijszetting. En dus wil ik het toch proberen in de US, ondanks de mogelijke addertjes die onder het gras kunnen zitten. Bedankt voor je bijdrage!
                      Panasonic Lumix DMC-FZ28 -- Canon MVX4i -- Canon PowerShot A40

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by teddy-bear
                        Veel vrije tijd zal je daar niet hebben in NY met zo een lijst

                        Goede reis, en laat ons uw bevindingen maar eens weten hé
                        Teddy-bear,
                        ik heb eens bij BH Photo Video de prijzen vergeleken en ze zijn praktisch dezelfde als bij de 2 andere winkels, waardoor ik mijn strategie een beetje ga wijzigen en ga proberen om alles bij hen te kopen, lijkt me handiger. Enkel de Canon 10D en de eyepiece extender zijn niet op voorraad, maar ze leveren ook internationaal, dus eventueel kan ik gewoonweg alles laten leveren aan huis en mijn vakantiedagen opsparen voor mijn aankomende 'honey moon'!

                        De invoertaksen en BTW zal ik dan wel moeten betalen maar zou ik moeten recupereren gezien ik de uitrusting zou willen verhuren aan fotografen die de investering niet willen doen maar wel nu en dan digitaal wensen te fotograferen.

                        Enfin, je ziet het, we zijn er nog niet echt volledig uit!
                        Panasonic Lumix DMC-FZ28 -- Canon MVX4i -- Canon PowerShot A40

                        Comment


                        • #13
                          Weet je al een datum ?
                          Kan zijn dat je voor mij iets mag meebrengen als je wil.

                          Comment


                          • #14
                            Dinsdagavond om 19h45 was 't weer koekenbak op de arrival te Zaventem. Eén persoon op drie die van buiten de EU kwam moest zijn koffer openmaken. Mijn voorganger had een lege Coolpix 5700 doos in zijn bagage. De 5700 werd in zijn anorak ontdekt en de pechvogel kon meegaan naar het kantoortje. Ik vrees dat het hem meer gaat kosten dan 4% import en 21%BTW. Een andere passagier moest een factuur van zijn Toshiba Laptop (met azerty keyboard) tonen. Reden : laptop was krasvrij. Is dat allemaal nog wel het risico waard ?

                            Comment


                            • #15
                              Wat de douane betreft, hangt het ook allemaal af wanneer je vlieger precies land. De meeste vluchten uit New York landen tussen 6 en 8 uur dacht ik. Je kan dan geluk hebben dat nog niet veel douaniers al op hun post staan, of gewoon nog met mekaar een babbeltje slaan. Probeer misschien op zondag terug te komen, dan zijn er misschien nog minder douaniers aanwezig.

                              Enfin, ik denk dat het risico een beetje te groot is. Die mannen zien het aan uw gezicht als er wat mis is. Je moet maar een beetje zenuwachtig zijn of je vreemd gedragen en ze halen je eruit.


                              Hans
                              http://www.sportfotos.be

                              Comment

                              Working...
                              X