Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Iets dat me al langer bezighoud...

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Iets dat me al langer bezighoud...

    Met al het geschrijf over live view en video,nu weer ivm de nieuwe Nikon D3s,en de twee nieuwe Canon toestellen,vraag ik me af waarom men nog geen toestel ontwikkeld heeft dat ik voor ogen heb:

    Een camera met een vaste spiegel,de scherpstelling gebeurt door middel van fasedetectie.Het beeld dat via de spiegel het prisma bereikt,is echter niet bestemd om via een zoekeroculair ons netvlies te bereiken,maar wordt via een speciale lens geprojecteerd op een live sensor.Dit kan zelfs een FF sensor zijn,plaats genoeg,desnoods kan de spiegel ook naar opzij gemonteerd zijn zodat het gebeuren plaatsvindt in de handgreep.
    Het aldus gedigitaliseerde beeld kan nu via een electronische zoeker worden bekeken,waarbij in een keuzemenu kan bepaald worden of men een zo accuraat mogelijke weergave wil van het optische zoekerbeeld,of simulatie van hoe de foto/film er zou uitzien bij de op dat moment toegepaste instellingen qua sluitertijd/diafragma/ISO.
    Het spreekt vanzelf dat deze electronische zoeker moet voldoen aan hoge eisen,er zijn nu al 3MP electronische zoekers voor microscopen,qua scherpte is het onmogelijk nog te zien of het een electronisch of optisch beeld is.
    Voordelen:
    _Behoud van de razendsnelle AF van de DSLR
    _Gedaan met sensors kuisen,de sensor zit binnenin het toestel en komt nooit in contact met de buitenlucht.
    _Behoud van alle goodies van live view, als daar zijn :
    1)zeer hoge framerate,waarbij de huidige +- 10 fr.per seconde van de DSLR's verbleken.
    2)quasi geluidloos foto's kunnen maken op plaatsen waar het geklikklak van een DSLR als storend kan ervaren worden ( kerken ,toespraken,, toneelvoorstellingen enz.)
    3)mogelijkheid tot ( eventueel optioneel) extra groot lcd scherm,multi roteerbaar met desnoods zelfs automatische aanpassing van de lichtsterkte aan het omgevingslicht,om vanuit elke denkbare en ondenkbare hoek foto's te kunnen maken met behoud van snelle AF.Ook de electronische oogzoeker kan,naar het voorbeeld van de optische oogzoeker,roteerbaar gemaakt worden,en anders dan bij zijn optische evenknie,zou hier de tubus naar elke denkbare richting kunnen gedraaid worden.
    _De mogelijkheid om te filmen met razendsnelle AF.
    _Dieptescherpte controleerbaar zonder dat je beeld verduistert,daar je mits dit in te stellen het gedigitaliseerde beeld automatisch kunt laten oplichten bij gebruik van de dieptescherpteknop.

    Nadelen:
    Het enige waar ik kan opkomen is dat de refesh rate nog niet op peil staat,en bij zeer snel bewegende objecten kan je electronische zoekerbeeld wat achterophinken.

    Wat denken jullie?



    Walter
    D850

  • #2
    Re: Iets dat me al langer bezighoud...

    1 waarom zou je gaan projecteren met een lens, dat geeft weer achteruit gang van het beeld door die lens, maar gewoon het matglas vervangen door de sensor. Hoe je daar de sluiter weg moet stoppen zie nog even niet.
    2 voor fase detectie is de spiegel voor een deel lichtdoorlatend, dit is dus ook tijdens het nemen van de foto, dus dat gedeelte wordt minder belicht. Je ziet het niet op het matglas, maar ik denk dat dat je het op de foto wel ziet.

    bij 1 zie toch nog steeds gewoon de sensor.

    voor 2 zou misschien een electrisch bediende spiegel(niet klappend maar electronisch de doorlaatbaarheid regelen) een oplossing kunnen zijn.

    Dan zou misschien een goede door ontwikkelen van contrast AF, misschien wel een betere oplossing zijn en dan zoiets als micro 4/3.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: Iets dat me al langer bezighoud...

      Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
      1 waarom zou je gaan projecteren met een lens, dat geeft weer achteruit gang van het beeld door die lens, maar gewoon het matglas vervangen door de sensor. Hoe je daar de sluiter weg moet stoppen zie nog even niet.
      2 voor fase detectie is de spiegel voor een deel lichtdoorlatend, dit is dus ook tijdens het nemen van de foto, dus dat gedeelte wordt minder belicht. Je ziet het niet op het matglas, maar ik denk dat dat je het op de foto wel ziet.

      bij 1 zie toch nog steeds gewoon de sensor.

      voor 2 zou misschien een electrisch bediende spiegel(niet klappend maar electronisch de doorlaatbaarheid regelen) een oplossing kunnen zijn.

      Dan zou misschien een goede door ontwikkelen van contrast AF, misschien wel een betere oplossing zijn en dan zoiets als micro 4/3.
      Dat van dat matglas heb je gelijk in , dat van die lichtdoorlatende spiegeloppervlaktes,is dat niet iets wat wellicht kan opgelost worden zoals bv. Nikon nu al in camera Ca of stof op de sensor corrigeert?
      En zo'n sluiter , hoe groot is die dan precies, daar moet toch plaats voor te vinden zijn in een camerabody?


      Walter
      D850

      Comment


      • #4
        Re: Iets dat me al langer bezighoud...

        De methode die je voorstelt toont grote gelijkenis met huidige implemantie welke Sony momenteel gebruikt om snelle AF mogelijk te maken tijdens LV, dit ook door toevoeging van een extra LV sensor.
        Als ze de optische zoeker zouden vervangen door EVF zouden ze ongeveer hebben wat je beschrijft, maar dan heb je nog altijd nood aan een opklapbare spiegel. De LV sensor kun je immers niet gebruiken als beeldsensor

        Je zou 3 sensors nodig hebben, de LV sensor, de beeldsensor en de AF sensor.

        De beeldsensor moet loodrecht, juist gecentreerd en op juiste afstand van de lens staan.
        Invallend licht mag in geen geval afgebogen of belemmerd worden tijdens beeld registratie.

        De AF-sensor moet in hetzelfde vlak liggen als de beeldsensor

        De LV-sensor is minder kritisch, maar waarom de beeldsensor niet gebruiken om de EVF aan te sturen als je de spiegel overbodig kunt maken.

        De oplossing ligt hem volgens mij vooral in het vinden van een goede alternatieve implementatie van het phasedetection AF-systeem. Dan kan alles misschien met 1 sensor



        Epson is gestart met de massa productie van zijn high-temperature polysilicon (HTPS) EVF panels. Ze richten zich hiermee op de mid en high-end DSLR's !
        Dus Epson verwacht afzet (lees heeft bestellingen) en de eerstvolgende maanden zullen er waarschijnlijk toestellen met dit systeem op de markt komen.
        Er zouden volgens Epson geen kleurverschuivingen bij panning en bewegende beelden zich voordoen zoals met de huidige bestaande systemen.
        Dus het refresh probleem zoals je het noemt zou opgelost zijn.

        En geweldig groot voordeel van EVF is dat het mogelijk wordt het beeld te laten zien zoals het uiteindelijke geregistreerd wordt, wat met een optische zoeker in het geheel niet mogelijk is

        Wat MF betreft wordt het met EVF mogelijk veel nauwkeuriger te focussen dan met optische zoeker, tenminste als men het zodanig implementeert dat je deel van het beeld kunt vergroten in de zoeker.


        nog enkele voordelen:

        Vertraging (lag) als gevolg van de spiegel verdwijnt

        Toestellen kunnen compacter gemaakt worden.

        geen flash sync beperkigen meer als men ook een elektronische sluiter gebruikt

        wat het aantal FPS betreft is hier momenteel de beeldverwerking snelheid ook nog een van de beperkende factoren

        Comment


        • #5
          Re: Iets dat me al langer bezighoud...

          Volgens mij beschrijf je de Olympus PEN en zijn panasonic equivalent.
          En is het niet zo dat een bezwaar is van één en dezelfde sensor voor live view en opname dat de sensor warm wordt. Dit heeft invloed op de ruis.
          Van Minolta X-700 en een hoop glas via 7Xi naar 7D

          Comment


          • #6
            Re: Iets dat me al langer bezighoud...

            Oorspronkelijk geplaatst door BasK Bekijk bericht
            Volgens mij beschrijf je de Olympus PEN en zijn panasonic equivalent.
            En is het niet zo dat een bezwaar is van één en dezelfde sensor voor live view en opname dat de sensor warm wordt. Dit heeft invloed op de ruis.
            de PEN werkt met contrast detectie AF hé.
            de TS heeft het over iets compleet anders
            5DmkIII en wat glas

            Comment


            • #7
              Re: Iets dat me al langer bezighoud...

              Maar kwa constructie is het toch wel vergelijkbaar? En het probleem van de sensor die constant op spanning staat?
              Van Minolta X-700 en een hoop glas via 7Xi naar 7D

              Comment


              • #8
                Re: Iets dat me al langer bezighoud...

                Ik ben nog een leek in fotografie maar lees veel boeken erover, en verslagen. Ook veel oude boeken over analoge fotografie. En ik ben ook al tot dergelijke vaststellingen gekomen. Vooral de luidtruchtige spiegel, men maakt gelijk wat fluisterstil en dit zou op een simpele manier niet kunnen? Ik vermoed dat dit opzettelijk is omdat dit het geluid van fotomaken is. Vele compactjes, en GSM fotostoestellen krijgen zelfs een (mp3) geluidje mee. Ook een zoekerbeeld van 95à98%, allé waarom kan dit nu geen 100%. Mijn stoute brein vermoed dat men al lang veel beter kan maar een gefustreerd fotograaf koopt dan eerder een ander(nieuwer) toestel. Dus beetje bij beetje iets verbeteren om telkens weer nieuwe klanten te hebben. Ook door regelmatig een nieuw toestel te lanceren houd men de prijzen hoog. Eenmaal het perfecte toestel op de markt mag men zijn deuren sluiten....om het zo te stellen. Had men 6 jaar geleden het perfecte toestel op de markt gebracht zou dit nu te koop liggen voor amper 200€ of nog niet. Daar de meeste verbeteringen op gebied van sensor en electronica liggen zou een toestel waar je een nieuwe sensor en bijbehorende printplaat op een eenvoudige wijze kan vervangen door een nieuwere de max zijn. (een beetje zoals je een geheugenkaartje in een PC kan steken -klik-klak). Alle dit is mijn gedacht daarover.
                Met de stroom meedrijven kan een grassprietje ook.

                Comment


                • #9
                  Re: Iets dat me al langer bezighoud...

                  Met ideeën lopen de fabrikanten vast en zeker al enkele jaren voor, de introductie zal afhangen of men verbeteringen en nieuwigheden tegen een aanvaardbare prijs kan produceren.

                  Ik zou wel genoegen nemen met een DTLR

                  Comment


                  • #10
                    Re: Iets dat me al langer bezighoud...

                    Oorspronkelijk geplaatst door ViewFinder Bekijk bericht
                    Met ideeën lopen de fabrikanten vast en zeker al enkele jaren voor, de introductie zal afhangen of men verbeteringen en nieuwigheden tegen een aanvaardbare prijs kan produceren.

                    Ik zou wel genoegen nemen met een DTLR


                    Een Digital Through the Lens Reflex , ja dat zou een goede naam zijn.
                    Maar reflex,slaat dat niet op het wegklappen van de spiegel? Zoja , zou men ook de volgende naam kunnen bedenken : Digital Trough the Single Lens , een DTSL. ( maar dat klinkt minder catchy vind ik )



                    Walter
                    D850

                    Comment


                    • #11
                      Re: Iets dat me al langer bezighoud...

                      Twin Lens Reflex.

                      Comment

                      Working...
                      X