Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

hulp gevraagd bij aankoop nieuw toestel ...

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • hulp gevraagd bij aankoop nieuw toestel ...

    Bedankt aan de mods om me toe te laten op deze forums. Ik heb er al heel wat info afgehaald ... !
    Maar goed, mijn vraag nu.
    Momenteel bezit ik een Canon Powershot A80, waar ik zeer tevreden over ben. Men vraagt me echter regelmatig foto's te nemen van jeugdsporters (lopen, voetbal, baseball, ...) ivm een aantal websites die ik onderhoud (bijv. alle foto's op www.voetbalhorizont.org in de sectie 'fotoalbum' heb ik met mijn A80 genomen). En dan komt de vertrouwde A80 soms wel iets te kort ! Ik zou moeten kunnen inzoomen want je kan moeilijk op het veld gaan staan tussen de spelers , en snelle opeenvolgende foto's maken en dacht dus een digitale SLR aan te schaffen. Mijn budget is 1000-1500 euro, dus daar moet je toch al wel iets voor vinden, hoop ik.
    Met wat surfen op het internet kwam ik op volgende zaken :

    Even samengevat voor de body :
    1. canon 350d (696 euro) 8 Mp
    2. nikon d70 (725 euro) 6.1 Mp
    3. pentax K100D 636 (636 euro) 6.1 Mp
    4. pentax *ist DL (515 euro) 6.1 Mp
    5. sony dslr-A100 (910 euro) 10.2 Mp

    en voor het objectief :
    1. tamron AF 28-300 f/3.5-6.3 (505 euro)
    2. sigma 18-200 f/3.5-6.3 (363 euro)
    3. sigma 28-300 f/3.5-6.3 (293 euro)
    4. canon EF 55-200 f/4.5-5.6 II (303 euro)
    5. canon EF 75-300 f/4-5.6 III USM (292 euro)
    6. canon 28-200 f/3.5-5.6 USM (474 euro)
    7. nikon AF 28-200 f/3.5-5.6 Gs IF-ED (444 euro)
    8. nikon AF 70-300 f/4-5.6 D ED (460 euro)

    Navragen bij enkele fotowinkels in de buurt leverde me een pleidooi op voor de Fuiji s9500 ... ? Maar ik betwijfel of die voor mijn sportfoto's geschikt is.

    Ik dacht eerder aan de Canon 350D met de sigma 28-200 (die al verschillende prijzen haalde : zie http://www.pixmania.be/be/nl/94823/a...-5-6-3-dc.html


    Oef, sorry voor deze erg lange eerste post, maar ik heb inderdaad al wat rondgekeken.
    Blijft de vraag : wie kan me 'gerichte' raad geven en/of zijn gebruikerservaringen hier eens posten ?

    Bedankt op voorhand !

    Ronny
    Canon 7DII/Canon 7D/Canon 400D/EF 70-200 F2.8 L IS II USM/EF 24-70mm F2.8 L II USM/EF 50 mm F1.8 II(BW)/Tamron 17-50 mm F2.8 AF SP Di II (UV)/Sigma 50-150 mm F2.8 EX APO DC HSM (Ultra Clear)/Sigma 70-300 F4-5.6 APO DG Macro - BD0791BE

  • #2
    Re: hulp gevraagd bij aankoop nieuw toestel ...

    ik zat vorig jaar ook met dezelfde vraag en ben zo hier terecht gekomen.

    Qua body moet je hier meer genoeg kunnen vinden door de search te gebruiken maar het is (volgens mij) vooral een persoonlijke keuze !
    Elk merk heeft zijn voor en zijn nadelen, en zijn voor en tegenstanders.
    Het komt er vooral op neer om zelf een keuze een maken en een toestel te kopen waar JIJ je goed bij voelt, ik ben ervan overtuigd dat ze allemaal mooie foto's kunnen maken.

    Lenzen zijn iets minder persoonlijk, voor die sporten zal je een beetje zoom nodig hebben.
    Wat verschillende reviews en vele berichten op dit forum me geleerd hebben is hetvolgende :

    voor 200€ zit je goed met : Sigma 70-300/4-5,6 AF DG APO Macro

    voor 5 keer zoveel : Sigma 70-200/2,8 AF EX DG Macro APO eventueel met een TC.

    Nogmaals dit is louter academisch, ik moet mijn eerste DSLR nog kopen



    Ik weet dat het veel makkelijker zou zijn als iemand tegen je zou zeggen : koop a, b en c en je zit goed maar zo werkt het niet.

    Ik kan je wel zeggen wat ik me ga kopen om mee te beginnen :
    Sony Alpha-100 (ga ik straks halen) + Sigma EX 24-60 2.8 (heb ik al) + Sigma 70-300/4-5,6
    As I look back over my life I am struck by postcards ... ruined snap shots ... faded posters of a time, I can't recall. James Douglas Morrison
    like.no.other

    Comment


    • #3
      Re: hulp gevraagd bij aankoop nieuw toestel ...

      Gezien je ervaring met Canon en dat de 350D de goedkoopste is zou ik gaan voor de 350D, zeker weten.

      Als ik moet kiezen uit je lijstje van lenzen: de sigma 18-200, absolutely !!!
      Mijn vrouw heeft diezelfde combinatie toestel/lens, echt goed. Ik was zeer aangenaam verrast van de Sigma 18-200!!

      Geen Sigma 70-300 APO in je lijstje? Ik ken die lens wel niet hoor, maar die lijkt me te passen voor jouw doelgebied.

      Btw, de prijzen die je opgeeft lijken nogal duur. Al eens in duitse internet shops gekeken?
      SKurt.be
      www.SKurt.be

      Comment


      • #4
        Re: hulp gevraagd bij aankoop nieuw toestel ...

        Hallo en bedankt voor de replies !
        De reden dat ik die 70-300 niet in mijn lijstje had opgenomen is een gevolg van het feit dat ik tijdens de winter- en zomermaanden nogal veel reis ... In de winter is dat skiën en in de zomer duikvakanties of jungletrips. Dat zijn niet echt de ideale omstandigheden om lenzen te staan verwisselen ... Vandaar dat ik aan iets dacht dat zoveel mogelijk van het geheel omsluit.

        Nu ga ik niet voor de 350d omdat die de goedkoopste zou zijn (dixitis SKurt), zeker niet, ik investeer liever wat meer om er dan achteraf geen spijt te moeten van hebben.

        Dus verdere tips/comments zijn nog steeds meer dan welkom !

        En mocht er iemand zijn die ervaring heeft met de 350d om sportfoto's te maken waarbij serieus ingezoomd is, laat dan eens weten aub wat je bevindingen zijn (of misschien een voorbeeldfoto die je genomen hebt ?)

        Ronny

        PS de prijzen die ik opgaf zijn inderdaad niet de laagste die ik op internet vond, maar ik heb ze van 1 site genomen om onderling te kunnen vergelijken ...
        Last edited by fotomanneke; 20 juli 2006, 14:41.
        Canon 7DII/Canon 7D/Canon 400D/EF 70-200 F2.8 L IS II USM/EF 24-70mm F2.8 L II USM/EF 50 mm F1.8 II(BW)/Tamron 17-50 mm F2.8 AF SP Di II (UV)/Sigma 50-150 mm F2.8 EX APO DC HSM (Ultra Clear)/Sigma 70-300 F4-5.6 APO DG Macro - BD0791BE

        Comment


        • #5
          Re: hulp gevraagd bij aankoop nieuw toestel ...

          Wel, het gaat 'em nog vooral tussen de canon 350d en de nikon d50 of d70 (die beiden wel 2 Mp minder hebben, wat bij croppen natuurlijk naar bovenkomt), denk ik (daar komen de meeste 'zoekers' blijkbaar uit). Blijft natuurlijk de vraag welk objectief het best is voor mijn specifieke doeleinden (zie boven). Ik vind het wel spijtig dat de 350d zo plastiekerig aanvoelt. Hopelijk is hij toch tegen iets bestand (je weet maar nooit, ik reis namelijk heel wat af)
          Nu zit ik nog wel met de Finepix s9500 in het achterhoofd, verschillende fotozaken raadden me die aan en hij is een pak goedkoper (wat voor mij niet de bepalende factor is, hoor, maar als ik hetzelfde rendement heb en meer comfort, waarom dan meer uitgeven ? Dat is het dilemma. Zijn voordelen zijn natuurlijk de niet-te-wisselen lens met een groot bereik (28-300 mm of een optische zoom van 10.7), en het gebruik van gewone AA-batterijen, wat soms handig kan zijn als je ergens in Zuid-Oost-Azië zonder power valt ... vind dan maar eens een oplaadpunt of een tweede set ... Nadeel is het feit dat je 'vast' zit qua lens en dat hij niet in staat is een snelle reeks foto's achter elkaar te nemen (wat voor sport dan weer mooie resultaten kan opleveren). Hehe, het blijft moeilijk kiezen ...
          Ik hoop trouwens nog steeds dat er iemand een link post met actie-sportfoto's genomen met verschillende toestellen zodat ik echt kan zien waar ik wellicht het beste mee ben. Als vergelijking zou ik willen verwijzen naar http://www.voetbalhorizont.org/fotoa...zomer05-31.jpg die ik met de A80 heb genomen. Niet slecht voor een compact toestel (al zeg ik het zelf), maar ik heb al wel gecropt en je ziet dat de scherpte en resolutie dan wel wat tekort komt.
          Dus alle verdere info, tips, ... blijven welkom !!

          Ronny
          btw wat denken jullie van de combinatie 350d met de sigma lens http://www.pixmania.be/be/nl/94823/a...-5-6-3-dc.html ? die heeft blijkbaar al heel wat prijzen in de wacht gesleept ...
          Last edited by fotomanneke; 21 juli 2006, 12:39.
          Canon 7DII/Canon 7D/Canon 400D/EF 70-200 F2.8 L IS II USM/EF 24-70mm F2.8 L II USM/EF 50 mm F1.8 II(BW)/Tamron 17-50 mm F2.8 AF SP Di II (UV)/Sigma 50-150 mm F2.8 EX APO DC HSM (Ultra Clear)/Sigma 70-300 F4-5.6 APO DG Macro - BD0791BE

          Comment


          • #6
            Re: hulp gevraagd bij aankoop nieuw toestel ...

            De snelheid van autofocus zal het belangrijste zijn en een Sigma 2.8 70-200 HSM + camera zal je watv dat betreft absoluut de beste resultaten opleveren.
            Deze lens zie je regelmatig in goede, weiinig gebruikte staat van 550-650 euto afhankelijk van het type (allebei goed maar de laatste digitale versie marginaal beter).
            Een Canon 350D of Nikon D70 of Fuji S2 met een standaard zoomlensje erbij voor rond de 700 euro en je hebt wat + je blijft bij je budget.
            Sony en Olympus
            Fotoseries

            Comment


            • #7
              Re: hulp gevraagd bij aankoop nieuw toestel ...

              Bedankt voor de reactie ! Ik ga heel waarschijnlijk voor de 350d. Wat de lens betreft : ik heb effe nagekeken en hij kost nieuw ongeveer 848 euro. Gezien mijn soms nogal moeilijke omstandigheden om lenzen te wisselen (zie vorige post) neig ik eerder naar de sigma 18-200. Niet zo lichtsterk (f/3.5-6.3) als degene die je aangeeft maar ik zou ze er wel kunnen op laten zitten. Nu gebruik ik wel niet dikwijls die onderste regionen maar met de 1.6 factor van Canon kom ik dan op 28-320 mm. Een 70-200 komt volgens dezelfde berekening al direct neer op 112-320 mm en die 112 mm lijkt me direct wat veel voor gebruik bij de klassieke binnenshuisopnames. Met een richtprijs van (slechts) ongeveer 350 euro voor die lens kan ik er ineens een battery grip bijnemen, een extra batterij, een externe flash, een 1 GB of 2 GB extreme III CF kaartje (dat zijn toch de snelste, nietwaar ?), ...
              Ik hoop wel dat het verschil in lichtsterkte en snelheid van autofocus niet zo groot is dat ze voor mij kwasi 'onbruikbaar' wordt voor mijn voetbalfoto's ! Of redeneer ik daar totaal verkeerd ? Graag je gewaardeerde mening daarover.

              En wat te denken over de volgende kit : EOS 350D Body Black + 18-55f/3.5-5.6 Lens + 55-200mm f4-5.6 DC lens Canon AF + 256MB CF card - Nederlandse versie direct uit voorraad leverbaar, dat pakket kost momenteel slechts 290 euro meer dan de body alleen ... Natuurlijk rijst dan onmiddellijk de vraag of de kwaliteit van die Canon lens wel even hoog is als die van de sigma die de EISA award kreeg voor de beste lens van het jaar 2005-2006, naast andere awards ?

              Je opmerking 'Een Canon 350D of Nikon D70 of Fuji S2 met een standaard zoomlensje erbij voor rond de 700 euro en je hebt wat + je blijft bij je budget.' : heb je het dan over okkasiemateriaal ? Of wat bedoel je met een standaard zoomlensje ?

              Met dank voor het reply-en ! (sorry voor de vele vragen ...)

              Ronny
              Last edited by fotomanneke; 23 juli 2006, 01:26.
              Canon 7DII/Canon 7D/Canon 400D/EF 70-200 F2.8 L IS II USM/EF 24-70mm F2.8 L II USM/EF 50 mm F1.8 II(BW)/Tamron 17-50 mm F2.8 AF SP Di II (UV)/Sigma 50-150 mm F2.8 EX APO DC HSM (Ultra Clear)/Sigma 70-300 F4-5.6 APO DG Macro - BD0791BE

              Comment


              • #8
                Re: hulp gevraagd bij aankoop nieuw toestel ...

                Ik ben ook van plan me een eerste DSLR aan te schaffen, van body heb ik mijn gedacht al gemaakt: D350, ik heb een goed gevoel bij dat toestel en dat is voor mij net zo belangrijk als alle specificaties (niet dat die van de 350 slecht zijn hé).
                Maar ik heb geen flauw idee van een geschikte lens...
                nu ik ging opteren voor een sigma (wellicht de Sigma 18-200mm F3.5-6.3 DC Superzoom lens Canon AF) maar vroeg me af of iemand op de hoogte is van problemen met sigma lenzen op canons?

                Bericht aangepast, had lens-discussie nog niet gezien
                Last edited by HaarOpTenen; 24 juli 2006, 16:42.
                Fotograferen wat ik zie, zoals ik het zie!
                And if that doesn't work...there's always Photoshop!
                Canon EOS400

                Comment


                • #9
                  Re: hulp gevraagd bij aankoop nieuw toestel ...

                  Voila, ik heb me vandaag een Canon 350D en een sigma 18-200 aangeschaft. Er zijn uiteraard betere camera's/lenzen, maar gezien het budget en mijn gebruik dacht ik een goede keuze gemaakt te hebben voor een eerste DSLR. Eerst eens grondig uitproberen en dan zien we wel wat de toekomst brengt, maar ik ben ervan overtuigd dat ik er vele uren plezier zal aan beleven !

                  Met dank voor alle reacties en tips !

                  Ronny
                  Canon 7DII/Canon 7D/Canon 400D/EF 70-200 F2.8 L IS II USM/EF 24-70mm F2.8 L II USM/EF 50 mm F1.8 II(BW)/Tamron 17-50 mm F2.8 AF SP Di II (UV)/Sigma 50-150 mm F2.8 EX APO DC HSM (Ultra Clear)/Sigma 70-300 F4-5.6 APO DG Macro - BD0791BE

                  Comment


                  • #10
                    Re: hulp gevraagd bij aankoop nieuw toestel ...

                    Goedver, ge zijt me voor ;-)

                    En waar heb je hem gekocht en hoeveel betaald? Of ergens lokaal gekocht?
                    Fotograferen wat ik zie, zoals ik het zie!
                    And if that doesn't work...there's always Photoshop!
                    Canon EOS400

                    Comment


                    • #11
                      Re: hulp gevraagd bij aankoop nieuw toestel ...

                      congrats met de aankoop!

                      voor je 'batterijprobleem'.. kijk eens naar de BGE3 grip, kun je 2 lithiums inrammen of lader verwisselen en met AA's vullen.
                      En uiteraard ligt hij veel beter in de hand.

                      greetz!

                      Comment


                      • #12
                        Re: hulp gevraagd bij aankoop nieuw toestel ...

                        Grip is idd leuk extra, die er bij mij na 2-3 maand ook bijkwam. Extra batterij-capaciteit, ik val nooit zonder energie (2x grip bijvullen kan je tot meer dan 2000 foto's nemen)..

                        grtz
                        Mijn werkjes

                        Comment


                        • #13
                          Re: hulp gevraagd bij aankoop nieuw toestel ...

                          jongens, ik word hier zot . weet dus in niet meer wat wat is en wat ik zal aanschaffen. Zals dus aftellen worden denk ik tussen de 350d, de nikon 70 of de sony..........ofwel is het simpelste de 350d met sigma 18-200, of toch dana maar de sony met stabilisator??? lol, ik ga nog stressen denk ik!!!
                          toch bedankt voor alle forums hierover!!
                          Sony RX10 Mark IV
                          nog een fijne dag verder!
                          Guido

                          Comment


                          • #14
                            Re: hulp gevraagd bij aankoop nieuw toestel ...

                            Effe laten weten dat ik heb mijn eerste experimenten achter de rug heb, en het was geen 'gemakkelijke' opgave : foto's van voetballertjes in volle actie, te bekijken op http://www.voetbalhorizont.org, sectie fotoalbum, laatste entry.
                            Ik was uiterst verbaasd over de goede resultaten, wetende dat ik bijlange na nog niet alles uit de camera/lens haal.
                            Het is inderdaad zoals ze zelf zeggen : 'With Canon, you can !'

                            Ronny

                            PS je moet op dit site eerst het linkse deel aanklikken, en dan krijg je een menu, met oa fotoalbum. Voor de gemakkelijkheid zal ik hier de volledige link geven :



                            Geef gerust commentaar : ik weet dat ik nog héél veel moet leren !!
                            Last edited by fotomanneke; 29 juli 2006, 16:19.
                            Canon 7DII/Canon 7D/Canon 400D/EF 70-200 F2.8 L IS II USM/EF 24-70mm F2.8 L II USM/EF 50 mm F1.8 II(BW)/Tamron 17-50 mm F2.8 AF SP Di II (UV)/Sigma 50-150 mm F2.8 EX APO DC HSM (Ultra Clear)/Sigma 70-300 F4-5.6 APO DG Macro - BD0791BE

                            Comment


                            • #15
                              Re: hulp gevraagd bij aankoop nieuw toestel ...

                              Oorspronkelijk geplaatst door fotomanneke
                              http://www.voetbalhorizont.org[/url], sectie fotoalbum, laatste entry.
                              Kan geen fotoalbum vinden bij deze link.
                              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                              Comment

                              Working...
                              X