Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hulp bij keuze tussen 3 camera's

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Hulp bij keuze tussen 3 camera's

    Ik heb een bouwbedrijf en zou graag een camera aanschaffen om kwaliteitsvolle foto's te trekken van onze projecten voor onze website. Daarnaast zou ik die camera ook gebruiken voor vakantiefoto's of daguitstappen of portretfoto's van mijn petekinderen.

    Qua prijsklasse had ik graag rond de 500 € gebleven, misschien is dat zelfs wat overdreven voor datgene wat ik wil fotograferen, ik ben een leek op het vlak van fotografie en weet dus niet hoever ik hierin moet gaan. Ik ga er ook vanuit dat een camera best wel een vrij lange levensduur heeft, als je er goed mee omspringt en dan koop ik ook graag kwaliteitsvol materiaal.

    Ik heb zelf al wat rondgekeken op internet (oa testaankoop) en kom voorlopig uit bij de volgende 3 toestellen.

    Sony CyberShot DSC-RX100III (heb ik hier ergens in een thread ook lovende commentaren over gelezen)

    Panasonic Lumix DMC-TZ100 Zwart (wordt op vrij veel sites als beste van de 3 beschouwd, maar ik heb toch ook soms gelezen (oa op dit forum) dat de foto's vaak matig zijn vooral als er weinig licht is)

    Canon Powershot G7 X Mark II (wordt door testaankoop veruit als de beste van de 3 beschouwd, maar vele andere sites geven toch de voorkeur aan de panasonic)

    Ik hoop dat enkele ervaringsdeskundigen mij kunnen helpen met het doorhakken van de knoop of eventueel nog een ander alternatief kunnen voorstellen.

    Via deze link vind je een vergelijking van de specs, maar door mijn beperkte kennis, weet ik zelf niet goed wat doorslaggevend is.:


  • #2
    Re: Hulp bij keuze tussen 3 camera's

    Er zijn grote verschillen, de Panasonic heeft een veel groter zoombereik, dat kan handig zijn, maar tegelijk is die lens ook veel minder lichtsterk waardoor die als het wat donkerder wordt al heel snel in de hoge iso moet gaan en daardoor krijg je meer ruis en minder scherpe foto's.
    De Canon heeft geen zoeker, je kan alleen het schermpje gebruiken, en dat kan voor problemen zorgen als je foto's maakt in volle zon (dan zie je niet veel op het schermpje).

    Dat zijn al een paar punten waar je op moet letten, als je een heel groot zoombereik nodig hebt (voor bouwprojecten is dat niet meteen nodig) dan is de Panasonic geen slechte keuze, maar dan fotografeer je best zoveel mogelijk als er voldoende licht is.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: Hulp bij keuze tussen 3 camera's

      Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
      Dat zijn al een paar punten waar je op moet letten, als je een heel groot zoombereik nodig hebt (voor bouwprojecten is dat niet meteen nodig) dan is de Panasonic geen slechte keuze, maar dan fotografeer je best zoveel mogelijk als er voldoende licht is.
      Ergens denk ik dat je zo veel mogelijk groothoek bereik wilt bij bouwprojecten
      Waar een wil is, is een weg
      ---------------------------------

      Comment


      • #4
        Re: Hulp bij keuze tussen 3 camera's

        Oorspronkelijk geplaatst door Rogier Bekijk bericht
        Ergens denk ik dat je zo veel mogelijk groothoek bereik wilt bij bouwprojecten
        Wat betekent dit dan concreet voor mijn keuze ? Ben ik dan beter af met de Canon of zie ik dit verkeerd?

        Alvast bedankt voor jullie antwoorden trouwens !

        Comment


        • #5
          Re: Hulp bij keuze tussen 3 camera's

          Ik denk dat een toestel met een klassieke zoeker (door het gaatje kijken) nog altijd de voorkeur heeft.
          Geen probleem met zonlicht.
          Kwestie van gewoonte misschien,maar ik zie onvoldoende op mijn smartphone of een reeds oude panasonic TZ .
          Als je wat juist wilt kadreren,zou ik een klassieke zoeker prefereren.(Wat ik wel heb op mijn Canons DSLR)

          Comment


          • #6
            Re: Hulp bij keuze tussen 3 camera's

            De Sony RX100 series zijn altijd de benchmark geweest in deze klasse. Toch zou ik voor de Canon gaan omwille vd 100mm en de touchscreen. Ik geloof ook dat de Canon een timelapse functie heeft, bij de Sony moet je de app aanschaffen voor een paar euro.

            De Sony heeft iets betere jpegs, betere video en een zoeker. Ik heb de RX100IV en moet zeggen dat ik de zoeker bijna nooit gebruik. En zo had ik ook een Canon dslr met touchscreen en dat gebruikte ik ook nooit.
            Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
            Mijn bird foto's en urbex foto's

            Comment


            • #7
              Re: Hulp bij keuze tussen 3 camera's

              Oorspronkelijk geplaatst door Gaude Bekijk bericht
              Wat betekent dit dan concreet voor mijn keuze ? Ben ik dan beter af met de Canon of zie ik dit verkeerd?

              Alvast bedankt voor jullie antwoorden trouwens !
              Volgens deze site:

              Heeft de Canon ietsje meer groothoek als de Panasonic.
              Volgens deze site:
              Detailed comparison of the Panasonic TZ100 and the Sony RX100 III. Click through to find out about their relative size and key specifications.

              Heeft de Sony dezelfde grote sensor als de Panasonic.
              Volgens deze vergelijking heeft Sony en Canon alle twee een 8,8mm groothoek lens.

              De sensor is ook even groot, 1". Dus ik zou gewoon aan andere factoren laten afhangen waarvoor je kiest.
              Waar een wil is, is een weg
              ---------------------------------

              Comment


              • #8
                Re: Hulp bij keuze tussen 3 camera's

                Je zegt zelf dat je een complete leek bent op gebied van fotografie maar toch kwaliteitsvolle foto's wil maken voor je website.
                Dat ga je eerst en vooral bereiken door wat basiskennis van fotografie op te doen.
                Maw een high-end compact kopen betekent niet dat je dan automatisch goede foto's gaat maken. Fotografen hebben zo'n cliché: Niet de camera maakt de foto maar de fotograaf.
                Om het naar analogie met je beroep te duiden: 't Is niet omdat je het duurste, meest professionele truweel hebt dat je automatisch een rechte, vlakke muur gaat metselen.

                Daarom denk ik dat je niets meer gaat zijn met een compact van € 500 tgov één van € 250.

                Ik vond de Panasonic LUMIX DMC-TZ70 voor € 249.

                - 12 megapixel wat meer dan voldoende is voor je webfoto's en zelfs grotere prints

                - Groot bereik qua lens: (in 35mm equivalent) van 24mm tot zelfs 720mm, 24mm noemen ze groothoek en wil zeggen dat je een breed beeld in eenmaal kan fotograferen; ik vermoed dat je voor je woningen meestal op 24mm tot 35mm zal werken

                - Lichtgevoeligheid vd lens: f/3.3 tot f/8 = meer dan voldoende, op het brede eind (24mm) is dat dus f/3.3 en naarmate je uitzoomt (720mm) kom je op f/8
                Voor je woningen zal je best op f/8 of f/11 instellen om voldoende scherptediepte te hebben

                - Viewfinder: zeer handig wanneer de zon in je ogen staat of op je scherm schijnt en je toch accuraat wil kadreren.

                Voor € 249 kan je echt niet sukkelen en zal mits wat kennis en oefenen even goede foto's afleveren dan de tweemaal duurdere toestellen.
                Denk ook eraan dat ze in de winkel natuurlijk liever een duurder toestel aanprijzen.

                Comment


                • #9
                  Re: Hulp bij keuze tussen 3 camera's

                  Oorspronkelijk geplaatst door tcf Bekijk bericht
                  - Lichtgevoeligheid vd lens: f/3.3 tot f/8 = meer dan voldoende, op het brede eind (24mm) is dat dus f/3.3 en naarmate je uitzoomt (720mm) kom je op f/8
                  Voor je woningen zal je best op f/8 of f/11 instellen om voldoende scherptediepte te hebben
                  Vergelijk het diafragma van een full-frame camera niet zomaar met het diafragma van een camera met een veel kleinere sensor (zoals die van de Panasonic).
                  Met de grootste diafragma-opening maakt die Panasonic foto's met veel meer scherptediepte dan een full-frame camera waarbij het diafragma op dezelfde waarde is ingesteld.
                  Meestal maakt een compacte camera de scherpste foto's met het diafragma helemaal open, als het diafragma verder dicht wordt gezet dan wordt het beeld minder scherp door diffractie.

                  Een vergelijking van het diafragma ten opzichte van een paar andere compacte camera's vind je hier: https://www.dpreview.com/reviews/pan...mc-zs100-tz100
                  Hier is alleen de grafiek: https://www.dpreview.com/files/p/art...00_Equivap.png
                  http://barthuysmans.smugmug.com/
                  BD0338BE

                  Comment


                  • #10
                    Re: Hulp bij keuze tussen 3 camera's

                    Inderdaad, F8 op een compact camera met 1/2.3" sensor is belachelijk. Zelfs op een 1" sensor is F8 ver erover. Op zo'n compact heb je bijna op alle diafragma's genoeg scherptediepte omdat de sensor zo klein is. En al zeker in de groothoekstand voor gebouwen.

                    De meerwaarde van een 1" compact tov een 'gewone' 1/2.3" compact is er wel degelijk. Je moet geen topfotograaf zijn om een betere camera aan te schaffen. Een 1" sensor geeft je scherpere beelden met minder ruis en mooiere bokeh.
                    Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
                    Mijn bird foto's en urbex foto's

                    Comment

                    Working...
                    X