Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hulp bij de aankoop van mijn eerste digitale camera

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Hulp bij de aankoop van mijn eerste digitale camera

    Hallo mensen,

    ik ben zowel nieuw op dit forum als nieuw in de fotografie. Hoewel ik al enkele jaren met het idee loop om mij eens een ‘deftige’ digitale camera te kopen, zijn deze plannen pas wat vaste vorm beginnen krijgen door in september naar de Dominicaanse Republiek te trekken, en daar (bijna 2000) foto’s gemaakt te hebben met de oude Canon Powershot A75 van mijn vriendin. Mijn gevoel was daarbij overwegend dat ik heel wat meer uit (zelfs) dat toestel had kunnen halen, was ik in staat geweest om manueel de instellingen te bepalen (zo’n reis maken we natuurlijk ook niet elk jaar ).

    De bedoeling is om nu een toestel te kopen dat : (1) mee kan op reis zonder constant te moeten vrezen om een klein fortuin (in de ogen van een student natuurlijk) kwijt te zijn door diefstal of beschadiging. (2) goed werk levert als point-and-shoot. (3) tegelijkertijd kan dienen als werkinstrument bij het mij inwerken in de fotografie naar het uitbouwen van een serieuze hobby toe. Het moet mij dus toelaten om zowel de technische aspecten onder de knie te krijgen, als mij helpen uit te maken welke tak van de fotografie mij het meest ligt (macro, landschap, …). Het moet dus veelzijdig genoeg zijn om te experimenteren, maar dit zonder extra kosten voor lenzen edm. (4) niet meer kost dan 400 euro.

    De reden voor dit relatief kleine budget is namelijk dat ik binnen 2 à 3 jaar (wanneer ik afgestudeerd ben) op oordeelkundige manier een toestel wil kopen van een groter kaliber, afgestemd op wat mij thematisch het meest ligt; pas dan zou ik namelijk investeren in een solide basis in vorm van een goede body en kwalitatief goede lenzen, wat ik daarna kan aanvullen met een degelijke flitser, edm. Het toestel dat ik nu zou kopen zou dan als tweede camera fungeren.

    Gezien ik vooraf dacht dat een DSLR buiten bereik was gezien mijn budget, kwam ik terecht bij de volgende camera’s : de Canon Powershot SX10 IS (349 euro bij digicamshop) en de Olympus SP-565 UZ (365 euro bij digicamshop)

    Toen ik echter wat verder keek, zag ik dat de Sony A200 DT met 18-70mm kitlens bij digicamshop momenteel te koop staat voor 379 euro (ik heb hem nergens anders zo goedkoop gezien), terwijl Sony oa. op dit toestel tot eind dit jaar een cashback-actie doet van 10%. De prijs ervan zou dus 341 euro worden.

    Mijn vraag is nu welk toestel ik best zou aankopen (mis ik nog andere toestellen in die prijsklasse die het overwegen waard zijn ?). Het probleem is een beetje dat er momenteel nog geen echte reviews bestaan van de superzooms (toch niet bij mijn weten), te meer daar de Olympus momenteel (hier) nog niet leverbaar is. Ik moet dus grotendeels afgaan op de technische specificaties, en precies daarvan ken ik op dit moment nog te weinig.

    Dit is wat ik van een vergelijking maak, op basis van de meest in het oog springende verschillen :

    Voordelen van de Canon : ** AA-batterijen (handig voor op reis, zelf heb ik 4 2500mAh oplaadbare NiMH’s liggen) ** het grote bereik van het objectief ** live histogram ** relatief goedkope geheugenkaarten ** kantelbaar scherm ** live view ** tov Olympus : groter sluitertijdbereik

    Voordelen van de Olympus : ** AA-batterijen ** het grote bereik van het objectief (iets kleiner dan de Canon) ** mogelijkheid om foto’s op te slaan in RAW ** enige met HD video mogelijkheid ** grootste maximale iso waarde van 6400 (in hoeverre dit concreet iets oplevert ?) ** meer lichtsterk bij uiterste zoom

    Voordelen van de Sony (in vlg met de andere, dus naast de normale voordelen van een DSLR):
    ** heb al twee CF-kaartjes liggen van 2GB (weliswaar niet bijster snelle) ** grootste sluitertijd bereik (30-1/4000) ** foto’s in RAW ** de reviews zijn gunstig (voor een instapmodel natuurlijk) ** wellicht grootste aantal fps (op maximale resolutie) ** mogelijkheid om andere lens te gebruiken (enkel relevant als mijn volgend toestel ook een Sony zou zijn) ** beeldstabilisatie in de body ipv in de lens

    Hoewel ik momenteel serieus twijfel, neig ik naar de Canon Powershot SX10, maar alle inzichten die jullie kunnen geven zijn zeer welgekomen.

    Alvast bedankt (en excuses voor de [veel te] lange post) !

  • #2
    Re: Hulp bij de aankoop van mijn eerste digitale camera

    Hey ,

    kijk eens bij NIKON... daar koop je al een Nikon D 40 met een daarbij behorend objectief
    voor nog geen € 400.=

    sucses met je zoektocht..

    gr. J@siu !!!
    >>> mijn "kritiek" is altijd mijn eerlijke "mening" en nooit mijn "commentaar" <<<

    Comment


    • #3
      Re: Hulp bij de aankoop van mijn eerste digitale camera

      De SP-565 UZ heeft toch geen HD video?

      Comment


      • #4
        Re: Hulp bij de aankoop van mijn eerste digitale camera

        Oorspronkelijk geplaatst door Jasiu Bekijk bericht
        Hey ,

        kijk eens bij NIKON... daar koop je al een Nikon D 40 met een daarbij behorend objectief
        voor nog geen € 400.=

        sucses met je zoektocht..

        gr. J@siu !!!

        Hallo J@siu,

        bedankt voor de input. Gezien ik echter nog een en ander bij te leren heb over compositie edm had ik eerder een camera met 10 mp in gedachten, zodat ik nog wat kan snijden (voor zover ik weet heeft deze nikon 'maar' 6 mp). Het is wellicht ook handig om eens een poster af te laten drukken van mijn toekomstige 1e mooie foto

        Comment


        • #5
          Re: Hulp bij de aankoop van mijn eerste digitale camera

          Oorspronkelijk geplaatst door flatron7000 Bekijk bericht
          De SP-565 UZ heeft toch geen HD video?
          I stand corrected flatron7000, de SP-565 UZ heeft inderdaad geen HD video. Omdat men op digicamshop voor elke camera (van elk merk) een uniform overzicht geeft, toch van de hoofdkenmerken, gebruik ik voor het gemak hun site om te vergelijken. Achteraf check ik dan wel de website van de producent, maar dit is tussen de mazen geglipt. Een goede les dus ...

          Comment


          • #6
            Re: Hulp bij de aankoop van mijn eerste digitale camera

            Oorspronkelijk geplaatst door Dietn Bekijk bericht
            Hallo J@siu,

            Gezien ik echter nog een en ander bij te leren heb over compositie edm had ik eerder een camera met 10 mp in gedachten, zodat ik nog wat kan snijden (voor zover ik weet heeft deze nikon 'maar' 6 mp).
            Ikzelf zou twijfelen tussen onderstaande opties
            Optie 1: een D40 met een Nikkor 18-200 VR. Wat wel betekent dat je je budget moet optrekken. Koop de D40 2dehands aan, want je hebt je 1ste slr nog niet gekocht en je denkt al aan de 2de die je binnen 2 à 3 jaar zal kopen Wat de lens betreft is het de moeite om buiten je budget te gaan want die gebruik je op je volgende toestel nog steeds. Koop dus direkt een deftig exemplaar.
            Optie 2: Als je echt je budget niet te zwaar wil overschrijden zoek dan een 2dehandse D70 (want die is gemotoriseerd dacht ik in tegenstelling tot de D40) met een 2dehandse Nikkor 35mm f2.

            Wat jij werkelijk wilt is optie 1 (mind-reading) Spaar nog wat indien nodig... En leer composities maken met een volledige cadrering ipv achteraf te moeten snijden (wat terug in het voordeel van optie 1 spreekt). En voor de paar posters die je laat afdrukken is het type van afdrukmachine waarschijnlijk meer bepalend dan het verschil tussen 6 of 10Mp's en zodoende niet echt een criterium...

            Ik weet niet hoe het met Canon zit. Naar het schijnt maken die ook SLR's

            Hopelijk heb je er iets aan gehad.
            Veel succes
            HumptyDumpty

            Comment


            • #7
              Re: Hulp bij de aankoop van mijn eerste digitale camera

              Hier een test van de sx10

              Comment


              • #8
                Re: Hulp bij de aankoop van mijn eerste digitale camera

                Oorspronkelijk geplaatst door Pommard Bekijk bericht
                Ikzelf zou twijfelen tussen onderstaande opties
                Optie 1: een D40 met een Nikkor 18-200 VR. Wat wel betekent dat je je budget moet optrekken. Koop de D40 2dehands aan, want je hebt je 1ste slr nog niet gekocht en je denkt al aan de 2de die je binnen 2 à 3 jaar zal kopen Wat de lens betreft is het de moeite om buiten je budget te gaan want die gebruik je op je volgende toestel nog steeds. Koop dus direkt een deftig exemplaar.
                Optie 2: Als je echt je budget niet te zwaar wil overschrijden zoek dan een 2dehandse D70 (want die is gemotoriseerd dacht ik in tegenstelling tot de D40) met een 2dehandse Nikkor 35mm f2.


                Ik heb zelf een D70s gekocht een paar maand geleden en dit vind ik een heel goed toestel om het mee te leren. Het voordeel is idd de instelmotor in de body zodat je ook lensen zonder AF-S kunt gebruiken en deze vind je redelijk makkelijk tweedehands(sommige toch).
                Je kan zelf als je wil nog een D70s vinden in een winkel dus dan heb je ook nog twee jaar garantie als je het in belgië koopt

                grtz
                Last edited by Franciskine; 20 november 2008, 05:30.

                Comment


                • #9
                  Re: Hulp bij de aankoop van mijn eerste digitale camera

                  @ Flatron7000 : bedankt voor de link

                  @ Si_Burnout en Pommard : het Nikon perspectief had ik inderdaad nog niet voldoende bekeken.

                  Ik heb intussen verschillende reviews gelezen, zowel voor de powershot SX10 (bij www.cameralabs.com staat de review voor de SX1 trouwens op stapel, nog even daarop wachten dus) als voor de Nikon D40 en D60, de Sony A200 en A350, de Olympus E420 en 520, en de Canon 1000D en 450D. Verschillende hiervan, de meeste dus, vragen een budgetaanpassing, en mogelijks zit dit er in met de naderende feestdagen

                  Bij dpreview.com vergelijkt men camera's van verschillende producenten maar van dezelfde 'categorie', en ook dat was verhelderend. Het ziet ernaar uit dat er twee opties zijn :

                  Een voordelige op korte termijn : ik koop een superzoom, en houd mij dus strikt nu aan mijn budget (tenzij het de SX1 zou zijn natuurlijk, maar het hangt ervan af of de CMOS sensor in die camera beduidend beter scoort dan de CCD in de SX10). Binnen enkele jaartjes zal er echter een DSLR bij komen, dus ik zal dan de nodige euro'tjes moeten ophoesten.

                  Een voordelige op lange termijn : ik koop nu een DSLR en overschrijd mijn budget. Op de lange termijn is dit voordeliger omdat ik dan gaandeweg ofwel een betere body koop bij de zeer goede objectief(en) die ik nu zou kopen (samen met een 'mindere' body), ofwel betere en meer diverse objectieven koop bij een 'betere' body met gewone kitlens die ik nu zou kopen. Het eerste scenario werd hierboven reeds voorgesteld (Nikon), het tweede zou bijvoorbeeld de EOS 450D kunnen zijn (jawel, ik heb het nagekeken : Canon maakt wel degelijk DSLR's ); ik zou dan wel mijn volgende objectieven full frame compatibel nemen.

                  Tough one ...

                  Ik ga het nog een beetje laten pruttelen, en misschien komen er intussen nog reacties.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Hulp bij de aankoop van mijn eerste digitale camera

                    Hoe groot wenst u de foto's af te drukken?

                    Comment


                    • #11
                      Re: Hulp bij de aankoop van mijn eerste digitale camera

                      Ik weet niet of het belangrijk is maar de instap DSLR's hebben geen filmmogelijkheid. Moest dit een rol spelen overweeg dan eventueel ook eens de H50 van Sony , ook hier telt de cash-back actie. Bij Saturn kost deze nu een 276€ ofwel 249€ na actiekorting. Je hebt dan wel Memorystick -geheugen nodig.
                      'Het leven is een korte-termijnproces met een onvermijdelijke deadline'

                      Comment


                      • #12
                        Re: Hulp bij de aankoop van mijn eerste digitale camera

                        Oorspronkelijk geplaatst door ViewFinder Bekijk bericht
                        Hoe groot wenst u de foto's af te drukken?
                        Als ik er in slaag om mooie foto's te maken, en na wat oefenen zou dat toch wel moeten lukken , dan zou ik toch graag de mogelijkheid hebben om enkele ervan groter te laten afdrukken dan de klassieke kiekjes. Gezien ik nog wat muren vrij heb om een poster tegen te hangen , zou het wel leuk zijn om zelfgemaakte foto's te kunnen ophangen.

                        Even redeneren buiten de factor scherpte (beïnvloed door beweging van object of toestel, of door de kwaliteit van de lens) om, alsook buiten de kwestie van lensfouten om : als een 'dot' van een printer enigszins gelijk te stellen is aan een pixel, en als de afdrukresolutie 300 dpi moet zijn (voor zover ik al ergens op het forum heb kunnen lezen zou 200 dpi ook nog moeten kunnen), dan moet het mogelijk zijn om met de EOS 450D (12,2 MP, of 4272 x 2848) foto's af te (laten) drukken aan een goede 36 op 24 cm, of (met 200 dpi), aan een goede 54 x 36 cm. Ik veronderstel dat als men de foto op doek laat drukken, men zich nog een kleiner aantal dpi kan permitteren ? Van mij zou het in ieder geval nog groter mogen, niet om het hele huis ermee vol te hangen natuurlijk, maar gewoon om de mogelijkheid te hebben om een mooie, grote foto uit te hangen, en na verloop van tijd eens te vervangen door een andere.

                        Wat de mogelijkheid betreft om te kunnen filmen : als die mogelijkheid er op zit, dan vind ik dat handig meegenomen, maar ik heb vastgesteld dat ik daar eigenlijk weinig of geen gebruik van maak. De functionaliteit en kwaliteit zijn volgens mij ook niet echt te vergelijken met digitale camcorders. Als deze laatste dan nog een grotere opslagcapaciteit hebben waarmee je pas 'echt' kan beginnen filmen, dan zou de keuze vrij snel gemaakt zijn mocht ik graag filmen (en geld hebben natuurlijk). Voorlopig wil ik mij concentreren op foto's, misschien is filmen de volgende stap ?

                        Comment


                        • #13
                          Re: Hulp bij de aankoop van mijn eerste digitale camera

                          Hallo mensen,

                          even een update : na de knoop uiteindelijk doorgehakt te hebben, heb ik mij dit weekend een Eos 450D aangeschaft voor de ronde som van 600 euro (wel eigenlijk was het 599), met gratis Extreme III geheugenkaart van 4 Gb.

                          Ik beschouw dit topic bijgevolg als afgesloten, en wil bij deze iedereen bedanken die ertoe bijgedragen heeft.

                          Comment

                          Working...
                          X