Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

How To Clean A DSLR Sensor: Sensor Gel Stick

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • How To Clean A DSLR Sensor: Sensor Gel Stick

    Onlangs gezien,
    How To Clean A DSLR Sensor: Sensor Gel Stick
    Heeft er iemand ervaring met dit product
    This is the best and easiest way to clean dust and dirt from your DSLR Sensorhttp://www.photographylife.com/shopGear and Workflow Recommendations: Our Favori...


    is bij amazon.uk te verkrijgen http://www.amazon.co.uk/Eyelead-Dust-st ... B0046VBEE0
    Groeten
    Efex

  • #2
    Re: How To Clean A DSLR Sensor: Sensor Gel Stick

    Op het filmpje ziet het er heel goed uit, en het lijkt mij ook veiliger dan klevende staafjes die een paar jaar geleden verkocht werden.
    Die lijmstaafjes beschadigden bij sommige camera's de coating van het glaasje (filter) dat voor de sensor zit, omdat de lijm te goed kleefde.

    (De Amazon link werkt hier niet.)
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: How To Clean A DSLR Sensor: Sensor Gel Stick

      Bedankt Black, misschien werk deze


      Er wordt ook beweerd dat bij het verwijderen van de gel stick de sensor niet meer juist op zijn plaatst zou zijn
      Last edited by efex; 18 maart 2014, 22:30.
      Groeten
      Efex

      Comment


      • #4
        Re: How To Clean A DSLR Sensor: Sensor Gel Stick

        Lijkt mij niet zo veilig voor het filter dat voor de sensor zit, je moet nogal krachtig trekken om hem van het filter los te krijgen.
        Beter dan dit is de scotch-tape methode: die kleeft niet zo sterk en die trek je geleidelijk net als een pleister los.
        Ik gebruik meestal bij stofjes de Artic Butterfly en bij hardnekkig vuil (plakkerige pollen) de natte methode.

        Comment


        • #5
          Re: How To Clean A DSLR Sensor: Sensor Gel Stick

          Als je die stick eerst een beetje schuin zet voor je die naar boven trekt, dan zal de "trekkracht' op het glaasje dat voor de sensor zit heel wat minder zijn omdat je dan niet de hele oppervlakte tegelijk los trekt.

          Als de beeldstabilisatie op de sensor zit in plaats van in de lens (bijvoorbeeld Sony), dan zou ik er met zo'n kleverig gelstaafje niet aan beginnen.

          Ik gebruik een Dust Patrol borsteltje, en dat werkt ook prima.
          Sensor Swabs heb ik ook in huis, maar die heb ik bijna nooit nodig, met het borsteltje zijn de stofjes meestal ook weg.
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

          Comment


          • #6
            Re: How To Clean A DSLR Sensor: Sensor Gel Stick

            Bedankt voor de uitleg
            Groeten
            Efex

            Comment


            • #7
              Re: How To Clean A DSLR Sensor: Sensor Gel Stick

              Ik heb slechte ervaringen met het zelf schoonmalen van de sensor. Sindsdien laat ik 1x per jaar mijn sensor reinigen door Clipclean te Beuningen NL. http://www.chipclean.nl/

              Comment


              • #8
                Re: How To Clean A DSLR Sensor: Sensor Gel Stick

                Oorspronkelijk geplaatst door BenAmersfoort Bekijk bericht
                Ik heb slechte ervaringen met het zelf schoonmalen van de sensor. Sindsdien laat ik 1x per jaar mijn sensor reinigen door Clipclean te Beuningen NL. http://www.chipclean.nl/
                Natuurlijk, met een slijptol zal het niet zo best lukken.

                67,5€ voor een 1,5 of 1,6 cropsensor en 75€ voor een FF is wel redelijk duur bij je firma.

                Voor die prijs reinig ik zelf mijn sensor 30 keer met Eclipse-vloeistof en Sensor Swaps.
                Dat poetsmateriaal gaat bij mij standaard mee op reis.
                Een sensor reinig je als die vuil is. Vrij zinloos om dat 1 keer per jaar te laten doen. In het slechtste geval loop je 364 dagen met een vuile sensor rond, in afwachting van de volgende jaarlijkse poetsbeurt.

                Ik beweer niet dat Chipclean zijn werk niet deskundig uitvoert, maar er staan toch een paar hilarische passages op hun website, zoals bijvoorbeeld :

                "Hoe test ik mijn sensor ?
                Neem een foto van een blad lichtblauw papier op diafragma 22"

                Heeft waarschijnlijk gehoord dat je een foto van de lucht moet nemen. Om dat binnenshuis te simuleren moet je natuurlijk over een vel lichtblauw papier beschikken

                Comment


                • #9
                  Re: How To Clean A DSLR Sensor: Sensor Gel Stick

                  Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
                  Natuurlijk, met een slijptol zal het niet zo best lukken.

                  67,5€ voor een 1,5 of 1,6 cropsensor en 75€ voor een FF is wel redelijk duur bij je firma.

                  Voor die prijs reinig ik zelf mijn sensor 30 keer met Eclipse-vloeistof en Sensor Swaps.
                  Dat poetsmateriaal gaat bij mij standaard mee op reis.
                  Een sensor reinig je als die vuil is. Vrij zinloos om dat 1 keer per jaar te laten doen. In het slechtste geval loop je 364 dagen met een vuile sensor rond, in afwachting van de volgende jaarlijkse poetsbeurt.

                  Ik beweer niet dat Chipclean zijn werk niet deskundig uitvoert, maar er staan toch een paar hilarische passages op hun website, zoals bijvoorbeeld :

                  "Hoe test ik mijn sensor ?
                  Neem een foto van een blad lichtblauw papier op diafragma 22"

                  Heeft waarschijnlijk gehoord dat je een foto van de lucht moet nemen. Om dat binnenshuis te simuleren moet je natuurlijk over een vel lichtblauw papier beschikken
                  Ik snap heel goed dat het goedkoper is als je zelf je sensor gaat schoonmaken, maar ik vind dat iedereen net zoals ik dat indien degene zelf niet wil klooien met een toestel, (Ik wil het toestel heelhouden), het ook heel goed aan een bedrijf als Chipclean kan overlaten.
                  Als jezelf het geld ervoor over hebt, waarom zou je niet door een vakman laten doen. Verder is iedereen natuurlijk vrij om het zelf te beslissen.
                  Groeten Paul

                  Comment


                  • #10
                    Re: How To Clean A DSLR Sensor: Sensor Gel Stick

                    En €40 bij Art&Craft te Mariakerke:
                    Sorry, deze pagina bestaat niet of is verhuisd. Gebruik de zoekfunctie bovenin of vervolg je weg via eacute;eacute;n van de volgende links:HomepageKlantenserviceActies

                    Comment


                    • #11
                      Re: How To Clean A DSLR Sensor: Sensor Gel Stick

                      Het is echt niet moeilijk om een sensor zelf te reinigen, en als je alles doet "volgens het boekje", dan is de kans dat er toch wat mis loopt heel erg klein (volg nauwkeurig de handleiding van de reinigingsspullen die je gebruikt, je kan op YouTube ook heel wat filmpjes bekijken waarin alles heel duidelijk stap voor stap wordt uitgelegd).
                      Een vakman reinigt de sensor op dezelfde manier, en met hetzelfde materiaal dat je zelf zou gebruiken.
                      Ze hebben geen "wondermiddeltjes" die beter zijn dan wat jij in hun winkel kan kopen (die Gel Stick ziet er eigenlijk niet slecht uit, en die heb ik hier nog niet in de winkels gezien, misschien is dat wel het "wondermiddel" van de professionele sensor reiniger).
                      http://barthuysmans.smugmug.com/
                      BD0338BE

                      Comment


                      • #12
                        Re: How To Clean A DSLR Sensor: Sensor Gel Stick

                        Vooral de tweede reactie onder dat filmpje vind ik geweldig.
                        Vriendelijke groet,

                        Jos

                        Comment


                        • #13
                          Re: How To Clean A DSLR Sensor: Sensor Gel Stick

                          sensor nat kuisen laat makkelijk een residu na op de low pass filter, werkt goed, maar er komt een waas over te hangen. Bij mij althans.

                          Na dit op te merken overgeschakeld op scott magic tape, ik was hier eerst sceptisch over, maar het werkt perfect! En stukken goedkoper dan andere alternatieven.

                          Comment


                          • #14
                            Re: How To Clean A DSLR Sensor: Sensor Gel Stick

                            Zelf heb ik zo'n borsteltje dat ronddraait op batterijkracht (visible dust dacht ik) - en dan sensor swabs voor als't echt niet anders kan. Dat reinigt perfect.

                            Nooit - maar dan ook nooit een lens verwisselen in een vliegtuig - dan krijg je roetneerslag op de sensor die zeer lastig te verwijderen is - toen heb ik zelfs 2x moeten reinigen met zo'n swab - met speciale vloeistof dan nog.

                            Ik reinig enkel als't echt moet - niet voor de lol - da's dus max. een keer om de twee jaar, tenzij je dwaasheden begaat zoals dat van in 't vliegtuig. Toen heb ik eigenlijk al dat gerief aangeschaft. Door op uw bek te gaan en te zweten leert ge 't meest zeker?

                            Comment


                            • #15
                              Re: How To Clean A DSLR Sensor: Sensor Gel Stick

                              Oorspronkelijk geplaatst door paulmedusa Bekijk bericht
                              Ik snap heel goed dat het goedkoper is als je zelf je sensor gaat schoonmaken, maar ik vind dat iedereen net zoals ik dat indien degene zelf niet wil klooien met een toestel, (Ik wil het toestel heelhouden), het ook heel goed aan een bedrijf als Chipclean kan overlaten.
                              Als jezelf het geld ervoor over hebt, waarom zou je niet door een vakman laten doen. Verder is iedereen natuurlijk vrij om het zelf te beslissen.
                              Groeten Paul
                              Er zijn ook mensen die hun autowiel niet kunnen wisselen en wachten op een hulpdienst. Een sensor reinigen is simpeler en behoord gewoon tot de vaardigheden van een fotograaf. Zelfs Nikon legt het in hun handleiding uit hoe te handelen.

                              Comment

                              Working...
                              X