Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hot pixel en dan ... Techrepair?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Hot pixel en dan ... Techrepair?

    Problemen met de Canon Mark5dIII.
    Na wat long exposure opnames heb ik een rood puntje in mijn foto's. Niet in de raw bestanden, wel in de jpeg's.
    Nu heb ik een sensor cleaning uitgevoerd (handmatig) en de hot pixel is verdwenen.
    Bij Canon Service &Support vertelden ze me dat dit geen permanente oplossing is. Het is volgens hun een defect in de sensor.
    Zij adviseren me het toestel aan te bieden ter reparatie in Bergen op Zoom of Nederweert.
    Het toestel is nog geen jaar oud, dus garantie.
    Zouden jullie dit ook doen (opsturen)? Zo ja, naar welke firma en hoe lang zou ik de camera kwijt zijn?

  • #2
    Re: Hot pixel en dan ... Techrepair?

    Hot pixels bij lange sluitertijden is heel normaal en zelfs de duurste toestellen hebben dit.
    Door handmatige reiniging kan je dat niet oplossen, hot pixels zullen sowieso de volgende keren op steeds andere plaatsen verschijnen
    Bij een defecte pixel is het een andere zaak (die is zwart van kleur) en kan je de camera binnen steken voor een pixelremapping maar dan neemt de defecte pixel gewoon het kleur aan van een omliggende pixel.
    Ik zou er de moeite niet voor doen zelf

    grts
    Sieg
    Voor meer foto's ; www.sieg.be

    Comment


    • #3
      Re: Hot pixel en dan ... Techrepair?

      misschien domme vraag, maar: als het aan de sensor ligt, waarom verschijnt dit dan op de jpg en niet de RAW?

      Comment


      • #4
        Re: Hot pixel en dan ... Techrepair?

        Oorspronkelijk geplaatst door Stefan_C Bekijk bericht
        misschien domme vraag, maar: als het aan de sensor ligt, waarom verschijnt dit dan op de jpg en niet de RAW?
        Andermaal .... Omdat RAW hoedanook NOOIT te zien is !! het beeld wat je krijgt is ALTIJD een geconverteerd beeld tenzij de TS een specifieke RAW editor gebruikt. De TS weet dan ook duidelijk niet wat RAW eigenlijk is ... anders zou hij nooit zulke statements maken !

        Bij lange belichtingstijden heb je ALTIJD hot pixels .. waarom hebben ze anders "dark frame substraction" uitgevonden denk je ?

        Of een repair shop een nieuwe sensor wil steken voor één (?) hot pixel bij een lange belichtingstijd dat wil ik nog wel eens zien ... tenzij de eigenaar niet op z'n geld kijkt. Nu ja 't is, zoals gezegd, lood voor oud ijzer. Die "nieuwe" sensor" heeft bij lange belichtingstijden ook weer hot pixels ... etc ...

        Comment


        • #5
          Re: Hot pixel en dan ... Techrepair?

          Oorspronkelijk geplaatst door Stefan_C Bekijk bericht
          misschien domme vraag, maar: als het aan de sensor ligt, waarom verschijnt dit dan op de jpg en niet de RAW?
          'k Probeer een verstandiger antwoord te geven dan mijn voorganger omdat iedereen weet dat TO bedoelt dat hij de pixel niet ziet in een geconverteerde RAW (een jpg, in zijn RAW processing programma zelf, ...): veel RAW convertors halen de "verkeerde" pixels eruit. Je ziet ze dus niet in de omzetting.

          @regulus: Tenadere: een jpg is ook niet te zien tenzij je die afdrukt of op een beeldscherm weergeeft... Het zijn uiteindelijk beiden bestanden met bits, alleen in een ander formaat. De ene met een interpretatie, de andere zonder.
          Last edited by timefreezer; 11 september 2014, 16:23.

          Comment


          • #6
            Re: Hot pixel en dan ... Techrepair?

            Oorspronkelijk geplaatst door timefreezer Bekijk bericht
            'k Probeer een verstandiger antwoord te geven dan mijn voorganger omdat iedereen weet dat TO bedoelt dat hij de pixel niet ziet in een geconverteerde RAW (een jpg, in zijn RAW processing programma zelf, ...): veel RAW convertors halen de "verkeerde" pixels eruit. Je ziet ze dus niet in de omzetting.

            @regulus: Tenadere: een jpg is ook niet te zien tenzij je die afdrukt of op een beeldscherm weergeeft... Het zijn uiteindelijk beiden bestanden met bits, alleen in een ander formaat. De ene met een interpretatie, de andere zonder.
            Komaan zeg ! ... een aanzet tot loutere discussie over semantiek, als je beelden niet kan zien wat is dan het nut van fotografie ... daarbij, RAW conversie is RAW conversie ... Ik zou niet weten hoe een RAW converter er de "verkeerde" pixels kan uit halen gewoon omdat RAW in de eerste plaats al geen pixels bevat. Lees eens iets over de structuur van RAW en over de Bayer demosaic algoritmen? Je krijgt hoedanook GEEN beeld als je RAW bestand niet via een demosaic operatie omgevormd/verrekend is naar een "zichtbaar" beeld of dat nu jpg is of "iets anders" (bvb intermediair tiff formaat). het enige wat ik kan bedenken is dat de gebruikte converter er "toevallig" de hot pixel uit "vlakt" door de manier van converteren (uitmiddelingvan de fout door het Bayer algoritme), maar gezien de mogelijk compleet aberrante (grijs)waarde voor die defecte cel in de sensor, zou mij dat fel verwonderen als er geen pixel zou te zien zijn met, minstens, een sterk afwijkende "kleur" in het geconverteerde, en dus zichtbare, beeldbestand.
            Maar een stelling dat de hot-pixel niet te zien is in RAW maar wel in JPG lijkt mij een op zijn minst, merkwaardige, vaststelling vooral omdat de zichtbare beelden beide(?) enkel bestaan na conversie !

            Comment


            • #7
              Re: Hot pixel en dan ... Techrepair?

              Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
              Ik zou niet weten hoe een RAW converter er de "verkeerde" pixels kan uit halen gewoon omdat RAW in de eerste plaats al geen pixels bevat.
              Amaai zeg. Wie zit er hier te miereneu... We weten wel wat RAW is hoor en dat er daar geen pixels inzitten en blablabla. Je weet echter toch wel dat iemand die een RAW omzet bv Lightroom gebruikt. Dat is inderdaad meer dan een RAW convertor. Een RAW conversie resulteert in pixels. De slechte pixels eruithalen kan dus ook (zie ACR).
              Last edited by timefreezer; 11 september 2014, 21:25.

              Comment


              • #8
                Re: Hot pixel en dan ... Techrepair?

                Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                maar gezien de mogelijk compleet aberrante (grijs)waarde voor die defecte cel in de sensor, zou mij dat fel verwonderen als er geen pixel zou te zien zijn met, minstens, een sterk afwijkende "kleur" in het geconverteerde, en dus zichtbare, beeldbestand.
                dit bedoelde ik... lijkt me raar dat een fysiek defect aan de sensor niet zichtbaar zou zijn op een (ja, na converteren) RAW en wel op een jpeg, die beiden het product zijn van dezelfde defecte sensor.

                Dus waarschijnlijk zou er dan in de RAW convertor een correctie op die plaats uitgevoerd zijn waardoor het resulterende beeld de fout niet toont.

                Comment


                • #9
                  Re: Hot pixel en dan ... Techrepair?

                  Bij mijn eerste 7D had ik bij lange sluiter tijden ook hot pixels, deze verdwijnen na een tijdje , maar heb ook een eens wat opnamen gedaan met een zeer donkere achtergrond , hier zag ik pixels die blauw en rood waren, deze bleef ik zien bij alle foto's, Bij DSP zijden ze dat dit stuck pixels waren( hot pixels die blijven) en ik de 7D een paar dagen kwijt was voor reparatie, Daarna geen stuck pixels meer gezien.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Hot pixel en dan ... Techrepair?

                    Hoi Kai57, misschien wat laat, maar ik heb hetzelfde probleem gehad, niet 1 pixel maar een lijntje van een stuk of 20. Ben naar Bergen op Zoom geweest en 3 dagen later was het gefixed, 0 kosten
                    Dus, als je Silver of Gold CPS member bent, zeg ik, wegbrengen.
                    Never drive faster than your guardian angel can fly...

                    Comment

                    Working...
                    X