Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hoog-kwaliteit Travel camera

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Hoog-kwaliteit Travel camera

    Hoi Allen,

    Sinds 10jaar heb ik Nikon DSLR, eerst N80 en dan N7100. Echter ik gebruik ze niet veel vanwege het gewicht en lompigheid. ik gebruik camera vooral tijdens (avontuurlijke) reizen en op hiking tochten in de bergen/alpen.


    Ik wil nu een lichte camera (Leica Q2 ? Sony Aplha ?, ... ?) maar toch hoge kwaliteit. Budget is niet echt een probleem, bereid tot 5.000 of zelfs 10.000 euro te gaan (indien de prijs/kwaliteit dat rechtvaardigd).
    Ik wil echt wel een goede kwaliteit maar het moet eenvoudig en licht zijn. 1 lens is voldoende. mijn ervaring van reizen is dat zelfs indien ik 2 of 3 lenzen meeneem ik zelden of nooit ga wisselen want dat is irritant en niet altijd handig (bvb in midden van woestijn of tijdens een bergrit ...)
    Fotos voornamelijk van landschap.

    Ik zoek dus iets licht, met vaste lens is ok, maar hoge kwaliteit (ik wil de fotos kunnen printen op 60*90 later).


    Graag wat advies want ben jaren niet echt actief geweest en beetje verloren ..

  • #2
    Re: Hoog-kwaliteit Travel camera

    Deze Sony RX1RII lijkt me een fijn toestel.

    Vaste 35mm lens maar door het hoog aantal mp kan je digitaal tot 50 en 75mm gaan in de camera.
    Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
    Mijn bird foto's en urbex foto's

    Comment


    • #3
      Re: Hoog-kwaliteit Travel camera

      moest het budget geen probleem zijn zo ik idd voor een leica q2 gaan. alles hangt er natuurlijk vanaf welk brandpunt je voorkeur heeft. ik hou wel van iets rond de 28mm, zeker indien er genoeg mp zijn om te croppen.
      of een a7r4 met een lens naar keuze. je hoeft niet meer als 1tje op zak te hebben maar het geeft wel de mogelijkheid om te switchen naargelang je reisdoel. nadeel dat de meeste lenzen wel lomper zijn. Zelf gebruik ik daarom een voigtlander 40mm f1.2 nokton als mijn reis lens, wel manuele focus.
      A7 f1.4 fuji F2 & F1.4

      Comment


      • #4
        Re: Hoog-kwaliteit Travel camera

        Een Fuji X100V.
        Licht, compact, vaste lens van 35 mm, grote APSC sensor van 26 Mp, touchscreen.
        "The poor man's Leica" wordt hij genoemd.
        Straatfotograaf in Antwerpen

        Comment


        • #5
          Re: Hoog-kwaliteit Travel camera

          Voor goede 60x90 prints heb je toch een 40mp nodig. Zeer compact vaste lens (35mm) zeer goede beeldkwaliteit de sony RX1R mark II
          www.polartha.com

          Comment


          • #6
            Re: Hoog-kwaliteit Travel camera

            De Sony RX1 (42 megapixels) is van 2015 en weegt 507 gr. De Leica Q2 (47 megapixels) is van 2019 en weegt 734 gr. Als ik kon kiezen tussen die twee, dan koos ik voor de Leica.
            https://www.flickr.com/photos/decultuurconsument/

            Comment


            • #7
              Re: Hoog-kwaliteit Travel camera

              Op zoek naar de geschikte camera heb ik ooit de Sony RX1 uitgeprobeerd. Een camera met een apart concept en formidabele specificaties, maar toch viel hij mij wat tegen. Ik heb dan de Leica Q uitgeprobeerd en het was liefde op het eerste gezicht. Je kan er veel woorden aan verspillen maar dit is toch een klasse apart. Het is een beetje terug naar de basics. Eenvoudig in gebruik maar toch voorzien van hetgeen wat nodig is op een moderne digitale camera. Klein, licht en handig te gebruiken, maar gebouwd als een tank. En dan die lens, zo klein maar zo goed. Het toestel levert top kwaliteit beelden die, ondanks dat dit een 24MP camera is, een vergelijking met de beelden van een nikon Z7 met gemak doorstaan.
              Ik ken de Leica Q2 niet, maar als hij vergelijkbaar is met de Leica Q (hij zou nog beter moeten zijn) en je beschikt over het budget, dan zul je geen spijt hebben van de Leica.

              Comment


              • #8
                Re: Hoog-kwaliteit Travel camera

                De Leica Q2. Zonder twijfel.
                Aparte klasse in een kleine body! Eenvoudige bediening en wat een lens!

                Comment


                • #9
                  Re: Hoog-kwaliteit Travel camera

                  Dag Charlie ES,
                  De N80 en N7100 hebben nooit bestaan, het is D80 en D7100.
                  Je gebruikt ze niet veel vanwege gewicht en "lompigheid"? dat laatste heb ik er ook uit begrepen... wat een hoop onzin... : budget geen probleem (heb je een butler om je foto's te nemen?), woestijnen of bergen: geen probleem,
                  "ik kan alles met slechts één lens"...
                  Ga je met die prints op 60 X 90 cm je huis en ook dat van je naaste buren behangen?
                  Je loopt niet alleen verloren, maar ook naast je schoenen... een cursus fotografie is hier aangewezen, dan leer je misschien wat je "niet" nodig hebt...
                  Je collega's zijn ook niet onbemiddeld, ze zweren een Leica of ander veel te duur speelgoed nodig te hebben om thuis te komen met "kiekjes", van grasvelden en koeien....
                  Wat een boel onzin.... het blijft leuk, advies lezen van "collega's" :-).

                  Comment


                  • #10
                    Re: Hoog-kwaliteit Travel camera

                    Hij is bereid om tot 5000 of zelfs 10000 euro te gaan voor een zo goed mogelijke camera.
                    Als je zoveel geld wil uitgeven aan een compacte camera, dan kan je eventueel kiezen voor een Leica, ook al biedt Leica doorgaans minder waar voor je geld als het over beeldkwaliteit gaat in vergelijking met de andere bekende merken.
                    Maar bij Leica zetten ze er wel een grote rode bol op waarmee je opvalt tussen de menigte, voor sommigen is dat een pluspunt, maar het kan tijdens reizen ook de verkeerde personen aantrekken omdat ze denken dat er meer te halen valt bij iemand die met zo'n dure camera rondloopt.

                    Uit elke instap-DSLR kan je (als je weet wat je doet) heel mooie foto's halen, zeker als je die combineert met een vaste 35 of 50 mm lens.
                    Als je dan niet kiest voor de meest lichtsterke 35 of 50mm dan heb je een lichtgewicht combinatie die niet veel kost en waar je heel mooie foto's mee kan maken.
                    En er zijn ook compacte mirrorless instapmodellen die zeker niet onderdoen voor een DSLR.

                    Ik denk dat het gewicht voor hiking een heel belangrijke factor is, in dat geval heb je meer aan een lichte compacte camera die je wel mee neemt dan aan een te zware camera die je thuis laat liggen.
                    Sony heeft bijvoorbeeld de RX100 reeks, dat zijn compacte camera's die heel veel mogelijkheden bieden en die voor hun afmetingen een heel goede beeldkwaliteit leveren.
                    Een Sony RX 100 met een gewicht van pakweg 300 gram is een heel stuk gemakkelijker overal mee naartoe te sleuren dan een Leica van 730 gram.
                    Ik ken iemand die zo'n Sony gebruikt en die daar heel tevreden over is, zo tevreden dat hij voor reizen eerder die camera meeneemt dan de full-frame Nikon DSLR die hij ook nog heeft.

                    Als je echt op reis gaat voor landschapsfotografie, dan neem je een heel andere "kit" mee dan wanneer je tijdens een hiking tocht af en toe een foto wil maken van de mooie landschappen die je onderweg tegenkomt.
                    Voor iemand die op reis gaat, specifiek om ergens foto's te maken is het doorgaans minder problematisch om een grote zware fototas mee te sleuren dan voor iemand die bijvoorbeeld met alleen een rugzak de wereld rondtrekt.
                    Last edited by Black B@ndit; 19 juli 2020, 20:02.
                    http://barthuysmans.smugmug.com/
                    BD0338BE

                    Comment


                    • #11
                      Re: Hoog-kwaliteit Travel camera

                      Als mijn budget oneindig zou zijn : Leica M10-R
                      Ymmv
                      Mét een 35mm f2.
                      Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Hoog-kwaliteit Travel camera

                        Sigma DP0 Quattro of DP1 naar gelang hoe wijds je graag landschappen hebt. Of een Fuji G met een 30/45mm. Langs de andere kant, hoeveel batterijen wil je meenemen?

                        Als mijn budget oneindig was, dan nam ik een sherpa aan en ging de hele 4x5 zwik mee. Of ik stapte over op 8x10.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Hoog-kwaliteit Travel camera

                          Oorspronkelijk geplaatst door Nerdifant Bekijk bericht
                          Als mijn budget oneindig zou zijn : Leica M10-R
                          Ymmv
                          Mét een 35mm f2.
                          Daar echter mijn budget niet oneindig is gebruik ik als travel camera een fuji x-t100 met een 23mm. Kan ook.
                          Ymmv
                          Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Hoog-kwaliteit Travel camera

                            Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
                            ... Als mijn budget oneindig was, dan nam ik een sherpa aan en ging de hele 4x5 zwik mee. Of ik stapte over op 8x10.
                            Ik heb een 8x10 (sinar). Met gepast statief, extra objectief en 4 cassetten ong. 12kg.
                            Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Hoog-kwaliteit Travel camera

                              Oorspronkelijk geplaatst door OMarieke Bekijk bericht
                              De Leica Q2. Zonder twijfel.
                              Aparte klasse in een kleine body! Eenvoudige bediening en wat een lens!
                              maar 28mm, denk dat 35mm praktischer is, kun je nog eens een portretje meepikken.
                              www.polartha.com

                              Comment

                              Working...
                              X