Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hoe een snel bewegende hond "vastleggen"op strand

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Hoe een snel bewegende hond "vastleggen"op strand

    Ik hoop niet dat ik deze vraag dubbel stel maar ik weet niet precies op welke zoekterm ik moet zoeken. Ik heb een hond die het op het strand erg naar zijn zin heeft en dan ook aardig rond rent. Nu wil ik hem graag fotograferen als hij langs, van me af of naar me toe rent. Ik weet dat je bij bewegende objecten een punt moet uitkiezen wat op dezelfde afstand van jezelf ligt als het doel wat voorbij komt en daar op scherpstellen en dan die scherpstelling vast houden en wachten tot je doel voorbij komt(dit houdt toch in dat je de ontspanknop half indrukt en wacht totdat het doel langskomt?). Maar hoe kun je dit het makkelijkst op het strand doen? Bijna alles op het strand is vlak en er is dus naar mijn idee niet iets heel makkelijk uit te kiezen en daarbij komt ook dat m'n nog wel eens van koers wil veranderen en daar sta je dan met je scherpstelling. Kan iemand van jullie me vertellen of er een sneller manier is om dit te doen. Ik heb trouwens een coolpix 995. Bedankt voor de reacties. Groet J-W.
    Coolpix 995

  • #2
    Handmatige focus en burst-mode gebruiken.

    Stel gewoon scherp op bijvoorbeeld 2 meter, wacht tot de hond op die afstand is en druk de knop helemaal in, als je een burst modes hebt blijf je gewoon de knop ingedrukt houden en beweeg je de camera mee. Je hebt dat een aantal foto's en de kans is groot dat er iets acceptabels tussenzit, de minder geslaagden kun je verwijderen.
    <sub>Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.</sub>

    Comment


    • #3
      Zolang je niet heel close inzoomt, komt het scherpstellen volgens mij zelfs niet op de eerste plaats. Gebruik een hogere f-stop (f7 en hoger) en dan mag je er al een paar meter naast zitten met digitaal.

      De beweging van de hond "bevriezen" is al een ander paar mouwen. Meebewegen met een dier dat van links naar rechts voorbijloopt (bijvoorbeeld; het mag van mij ook in de andere richting) is niet zo moeilijk (best beide ogen openhouden!), maar de meeste doen dat niet echt in een rechte lijn. Hoe verder je inzoomt, hoe moeilijker het dus wordt om het dier mooi stabiel in je frame te houden. Het komt er dus ook op aan een sluitertijd te kiezen die kort genoeg is om het verschil tussen jouw beweging en die van de hond te elimineren, anders krijg je onscherpe foto's.

      Het vraagt wat experimenteerwerk en oefening, maar ik heb zelf goeie ervaringen met focusafstand x1.25 - x1.5. Stel dat je ongeveer op 140mm zit met je zoom, dan neem je een sluitertijd van pakweg 1/200 of nog iets sneller. Ik hoef je niet te vertellen dat je voor 1/200s f7 al behoorlijk wat licht nodig hebt...

      Ik heb dit nog niet met dieren geprobeerd, maar wel met auto's. Hier vind je een paar voorbeelden: http://www.pbase.com/pgordebeke/motorway_action
      Pieter
      --
      Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

      Comment


      • #4
        Bedankt voor reacties. Ik ga maar eens proberen (als het weer wat beter wordt dan alleen maar regen en wind) óf m'n wil meewerken.
        Als er wat lukt laat ik het zien.

        Groet
        J-W.
        Coolpix 995

        Comment


        • #5
          ook een Coolpix 995? En, tevreden? Hoe lang heb je'm al en kan je al wat resultaten tonen? ik ben nog eeuwen bezig te leren als ik die straffe gasten rondom mij hier zie
          hoe ouder hoe gekker- there's no fool than an old fool
          member of HanFanClan on http://hanfanclan2.web-log.nl/
          visit my blog on http://gerdayd.web-log.nl/

          Comment


          • #6
            ik ben erg tevreden met mijn coolpix. Hij is voor wat ik er mee wil doen goed genoeg. Ik heb hem nu een maand of 4 en heb door op dit forum wat te lezen en te kijken veel geleerd over hoe je creatief kunt vastleggen. Wat volgens mij het moeilijkste is is om een opject leuk te benaderen. Ik heb helaas erg weinig tijd om te oefenen en kan dus niet vaak er echt opuit gaan om foto's te schieten. Ik heb daar trouwens ook nog niet echt de spullen voor (accu's, geheugen en eventueel lenzen). Ik zal binnenkort wel wat laten zien van mijn probeersels.


            Groet J-W.
            Coolpix 995

            Comment


            • #7
              voor dit soort zaken gebruik ik de videocamera, en kies nadien het juiste beeld (25 beelden per seconde) als je kan leven met 1024 bij 576 pixels is dit een ideale oplossing .. heb je meer resolutie nodig, kies dan een snelle camera, zodat je (zoals bv. met de 602z van fuji) 40 seconden lang 2 opnamen per seconde kan maken .. dan zal er wel een met een goede kadrering tussenzitten, niet?

              Comment


              • #8
                Wat denk je van deze...? ;-)

                http://www.pbase.com/image/3177809/large

                Ik gebruik de sport-mode en 5-shots-in-a-row, trek er een stuk of 50 en dan maar hopen dat er een goeie tussen zit

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Tony smeT
                  Wat denk je van deze...? ;-)

                  http://www.pbase.com/image/3177809/large

                  Ik gebruik de sport-mode en 5-shots-in-a-row, trek er een stuk of 50 en dan maar hopen dat er een goeie tussen zit

                  mooie foto
                  wat is dat... een kangahond ofzo
                  Groeten Svenny007
                  Lier (BE)

                  (Nikon D90 + AF-S Nikkor 18-200mm + AF-S Nikkor 12-24 + SB-900) (Nikon P510) (Nikon AW100)

                  Comment


                  • #10
                    Das gewoon een Jack Russell die over een 'riviertje' op het strand springt

                    Comment


                    • #11
                      Beste Tony,
                      Allereerst zeer geslaagde foto. M'n camera heeft niet zo'n functie als jij hebt alleen iets wat erop lijkt maar dan met een lage resolutie. Wat er wel op zit is een burst mode waarbij hij foto's blijft schieten tot de buffer vol is. Als ik de volledige res(2048x1536) gebruik en minimale compressie kan ik 3 foto's nemen voordat de buffer vol zit. Als ik deze mode gebruik dan moet ik toch de hond fotograferen als hij om en nabij het punt is waarop ik heb scherpgesteld en dan schieten tot de buffer vol is?
                      In ieder geval bedankt voor de reacties en als het weer wat beter is gaan we het eens proberen (ik heb liever niet dat m'n camera gezandstraald wordt met windkracht 9).


                      Groet,
                      J-W.
                      Coolpix 995

                      Comment

                      Working...
                      X