Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hoe belangrijk is de behuizing bij aankoop digitale reflex?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Hoe belangrijk is de behuizing bij aankoop digitale reflex?

    Ook ik wil weldra de stap maken naar digitale reflexfotografie, en ben verrast door de 'betaalbare' kwaliteitstoestellen (D70, Eos 350 D bv.) daar waar die enkele jaren geleden nog pakken van mensen kostten.

    Toch heb ik één belangrijke bedenking. Toen ik in een fotowinkel eens zo'n toestel in handen nam, viel me op hoe licht het wel niet was. De body van dit genre toestel is in plastic en ik stelde me dan ook de dadelijk de vraag of zulk toestel (net zoals m'n stevige Pentax LX) ook een generatie lang dienst kan doen en verschillende stootjes kan overleven. De bedenking die ik me maakte was of het wel waard is om 1000 euro te investeren in een -ongetwijfeld technisch prachtig- toestel met plastic behuizing.

    Mijn vraag dus: hoe sterk weegt het argument van de behuizing bij aankoop van een digitale reflex en wat zijn de gevolgen voor de levensduur van het toestel. Gaat men er van uit dat de toestellen sowieso na 2 à 3 jaar op technisch vlak gedemodeerd zijn en daarom kiest voor een minder duurzame behuizing. Of zijn deze toestellen evenzeer gemaakt om 10 à 15 jaar (bij gewoon familiaal en occasioneel gebruik) mee te gaan ? Dat is immers het uitgangspunt bij de aankoop van mijn camera: nu eentje kopen en die minstens 10 jaar gebruiken, ongeacht de onmisbare technische snufjes die er bij nieuwe modellen bijkomen (want anders blijf je bezig...).

    Zijn er misschien toestellen/merken met plastic behuizing (of gedeeltelijk) die hun degelijkheid al hebben bewezen (onderwerpt men zoiets ook aan een crashtest ;-) of zijn er betaalbare alternatieven (D20?) voor een model dat wél die metalen behuizing heeft (eventueel tweedehands)?


    Alvast bedankt voor jullie feedback

    Freek
    Fotograaf uit winterslaap ;-)
    7DII, Canon EF 400/5.6, Zeiss ZE 35/f2, Canon EF 85/f1.8 en Canon EF 135/f2

  • #2
    Re: Hoe belangrijk is de behuizing bij aankoop digitale reflex?

    Als dit voor jou heel belangrijk is, zou ik dat beslist in mijn aankoop laten doorwegen. Ik heb er niet veel verstand van maar de duurdere camera's schijnen beter tegen stof, vuiligheid en spatwater te kunnen dan de goedkope (schijnen extra beschermd te zijn, afgedicht noemen ze dat. Laat jezelf goed informeren!

    Comment


    • #3
      Re: Hoe belangrijk is de behuizing bij aankoop digitale reflex?

      Als het echt voor huis tuin en keukengebruik is zou ik daar niet over inzitten. Sommigen zullen het tegendeel beweren maar ik geloof niet dat zo'n plastiek body na een paar jaar zou uiteenvallen.

      Heb nu zelf een plastieken PRO1 (is wel een prosumer, geen reflex), maar heb die op reis ook laten vallen op beton (van tverschieten ) en gelukkig niet op de lens gevallen maar de behuizing is tip top. EN ook maar plastiek.

      Sommigen zweren bij metaal/aluminium of wat dan ook als het maar niet van plastiek is. Die zal iets steviger zijn maar zolang je geen zware gebruiker bent, dus niet elke dag door weer en wind op 'gevaarlijke' plaatsen foto's gaat nemen, zou ik er alle vertrouwen in hebben.

      Is maar mijn mening natuurlijk
      Groetjes,
      Arvid


      Reis- en fotowebsite

      Comment


      • #4
        Re: Hoe belangrijk is de behuizing bij aankoop digitale reflex?

        Oorspronkelijk geplaatst door amest
        Sommigen zweren bij metaal/aluminium of wat dan ook als het maar niet van plastiek is. Die zal iets steviger zijn maar zolang je geen zware gebruiker bent, dus niet elke dag door weer en wind op 'gevaarlijke' plaatsen foto's gaat nemen, zou ik er alle vertrouwen in hebben.

        Is maar mijn mening natuurlijk

        Dan moet je ook nog weten dat zelfs van de 1-reeks van Canon de buitenkant ook maar plastiek is! En ja ik heb al foto's gezien van 1D's die de aanraking met de grond niet ongeschonden overleefd hebben. Het grootste verschil zit hem in het frame waarop dat plastiek vastgezet wordt.
        Daarnaast heb je nog een "kwaliteitsverschil" in het plastiek, maar ik zou me daar ook niet druk om maken. Mijn S602Z gaat nu ondertussen ook al een 3-tal jaar mee (heeft ook al een onzacht ontmoeting met de grond gehad, en misbruik door een 4- en een 2-jarige), en daar is nog niets mee aan de hand...

        Enkel de pro-modellen zijn "weather-sealed", dus niet de modelletjes onder de €2.000. Verder is dat allemaal leuk en aardig, maar als je dan lenzen hebt die dat niet zijn, dan heb je er ook weer niets aan (en die kosten ook hun centen).

        Maak je dus maar geen zorgen over die "plastieken" behuizing, kies een model dat je ligt (en dat je wil betalen) en geniet dan maar van het toestel...
        Canon 10D, glass, flashes & extra's
        Fuji S602Z & extra's
        www.CooMa.be BD0176BE

        Comment


        • #5
          Re: Hoe belangrijk is de behuizing bij aankoop digitale reflex?

          Mijn D70 heeft met lens en al, reeds "onzacht" de grond gekust...
          Niks aan de hand. Dat mag dan wel plastiek zijn, maar het is een stevige soort !
          natwork.be

          Comment


          • #6
            Re: Hoe belangrijk is de behuizing bij aankoop digitale reflex?

            "Sommigen zweren bij metaal/aluminium of wat dan ook als het maar niet van plastiek is. Die zal iets steviger zijn maar zolang je geen zware gebruiker bent, dus niet elke dag door weer en wind op 'gevaarlijke' plaatsen foto's gaat nemen, zou ik er alle vertrouwen in hebben".

            Ik zou dat zomaar niet durven beweren dat beplaalde kunststoffen minder stevig zijn dan hun metalen tegenhangers. Meestal zijn kunstoffen steviger , stootvaster, slagvaster, karsbestendiger en vooral lichter.

            Zeg nooit plastiek : is reeds lang uitgestorven en vervangen door kunstoffen van allerlei samenstellingen volgens gebruiksdoeleind.

            Groetjes,

            Comment


            • #7
              Re: Hoe belangrijk is de behuizing bij aankoop digitale reflex?

              Mijn oude S602z was van plastic en die was stevig zat. Geen grote klappers gemaakt maar die zou hij zeker overleven. Mijn oude Minolta 500si (analoog) was van plastic en die heeft al een paar keer een val mogen meemaken. Niets aan de hand. Mijn eerste digitaal was een Sony DSC-S85 en daar was niets meer mee te beginnen toen hij gevallen was... Zijn behuizing was volledig van metaal!!! Mijn huidige 300D is ook van plastic. Dit was een van de bezwaren die men aanvoerde tegen de 300D. Hij zou ook gammel aanvoelen. Het tegendeel is waar, voor mij is het zeker geen bezwaar en het apparaat voelt 100x steviger aan als die oude Minolta.

              Mijn telefoon, een Siemens M35i, is eens 3 hoog uit het raam gevallen en heeft dat gewoon prima overleeft...

              Kortom, ik zou zelfs bijna zeggen dat kunstoffen steviger zijn als metaal.

              Comment


              • #8
                Re: Hoe belangrijk is de behuizing bij aankoop digitale reflex?

                Het is een beetje een drogreden, maar wel met een kern van waarheid: de beste bepantsering tegen kogels wordt gemaakt van speciale kunststoffen.

                Groeten, Miriam

                Comment


                • #9
                  Re: Hoe belangrijk is de behuizing bij aankoop digitale reflex?

                  Da's sterk. Nochtans genoten analoge camera's met metalen behuizing juist die reputatie van onverwoestbaar te zijn (denk maar aan de pentax K1000 bv.). Gaat dat dan niet op voor digitale SLR's omwille van een andere opbouw van het toestel?

                  Als er mensen tips hebben (iemand verwees er al naar) over bepaalde merken binnen de low budget SLR's, die in gebruik duurzamer bleken (obv tests of ervaring, want tests genieten niet altijd even veel vertrouwen) dan ben ik daar zeer in geïnteresseerd.

                  Groeten,
                  Freek
                  Fotograaf uit winterslaap ;-)
                  7DII, Canon EF 400/5.6, Zeiss ZE 35/f2, Canon EF 85/f1.8 en Canon EF 135/f2

                  Comment


                  • #10
                    Re: Hoe belangrijk is de behuizing bij aankoop digitale reflex?

                    De instap DSLR's (300D, 350D, D70) zijn niet zo stevig gebouwd als de betere en duurdere DSLR's. Dat is een feit, maar eigenlijk zegt dat niet zoveel op zichzelf. Dat wil echt niet zeggen dat die instapmodellen niet stevig zijn gebouwd hoor, die zullen heus wel een stootje kunnen overleven.

                    Toch weet ik niet of zo'n camera zo lang zal meegaan als een oude metalen camera zoals een Canon A1 of Pentax K1000. Dat is ook logisch, die oude camera's waren puur mechanisch, terwijl er in moderne camera's veel meer electronica in zit dat nu eenmaal sneller verslijt.

                    Als je verwacht die camera in zware omstandigheden te gebruiken, waar ze al wel eens serieuze klappen kunnen krijgen, zou het misschien meer lonen om uit te kijken naar een 2e hands 10D of D100. Zodra de D200 uitkomt zullen de forums waarschijnlijk overspoeld worden door mensen die hun D100 willen verkopen, je kan hier dan waarschijnlijk wel enkele zeer goede deals tussen vinden. Zo'n camera is een pak steviger dan een instap DSLR en zal waarschijnlijk ook een stuk langer meegaan, en zal toch niet meer kosten.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Hoe belangrijk is de behuizing bij aankoop digitale reflex?

                      Otter slaat de nagel op de kop:

                      Ik zou dat zomaar niet durven beweren dat bepaalde kunststoffen minder stevig zijn dan hun metalen tegenhangers. Meestal zijn kunstoffen steviger , stootvaster, slagvaster, krasbestendiger en vooral lichter.

                      Zeg nooit plastiek : is reeds lang uitgestorven en vervangen door kunstoffen van allerlei samenstellingen volgens gebruiksdoeleinde.
                      Als professional in hoogwaardige kunststoffen kan ik dit alleen maar bevestigen. Voor de leek is alle plastiek maar plastiek, maar dat is verre van juist. Dat komt zo ongeveer overeen als zeggen dat het 's nachts in de Sahara even licht is als overdag (dit voorbeeld omdat ik aanneem het alle fotografen aanspreekt). Er bestaan kunststoffen die echt wel tegen een (reuzen)stoot kunnen en die ook nog enorm vormstabiel zijn.

                      Nu meer bepaald over Canon en Nikon: uit ervaring weet ik ook dat onze Japanse klanten (daarom niet een van deze twee) bijzonder kieskeurig zijn bij het uitzoeken van een materiaal en echt niet over een nacht ijs gaan. Niets is onbreekbaar, ook metaal niet. Het is altijd mogelijk dat iets stuk gaat, maar ik heb er wel vertrouwen in.

                      Als fotograaf sleur je sowieso al een groot gewicht aan materiaal mee, en iedere gram die wordt uitgespaard is bij mij alleen maar welkom. Een hele dag een camera van 500 gram of eentje van één kilo, dat zal iedereen wel gewaar worden zeker?

                      Ter inlichting: voor volgende maand staat de aankoop van een EOS350D op het programma.

                      Tom
                      Beauty need only be a whisper
                      Camera's: Canon 5D Lenzen: EF 17-40mm F 4.0 L USM, EF 24-105mm F 4.0 L IS USM, EF 50mm F1.8 II, EF 90-300mm F 4,5-5,6 DC - Flitsers: Sigma EF-530 DG ST

                      Comment


                      • #12
                        Re: Hoe belangrijk is de behuizing bij aankoop digitale reflex?

                        Eerlijk gezegd is die buitenkant belangrijk voor je gevoel en rationeel gezien niet zo van belang Als de camera genoeg te verduren krijgt zal het de binnenkant zijn die kapot gaat en wel in het bijzonder de electronica.

                        De laatste is veel kwetsbaarder dan de buitenkant. Een pro toestel zal meer kunnen hebben, maar het blijft een complex en kwetsbaar stuk techniek. Meer dan vroeger (analoge toestellen) in ieder geval.
                        Groeten,

                        Albert Jan

                        Website AJH
                        lidnummer: BD0371NL

                        Comment


                        • #13
                          Re: Hoe belangrijk is de behuizing bij aankoop digitale reflex?

                          Het is geen "Tupperwaredozenplastiek" (al is die ook wel heel erg sterk ) die ze gebruiken om digitale camera's van te maken. Ik heb zelf een 300D gehad, en daarmee heb ik een kleine 10.000 foto's gemaakt, ook met een zware 100-400L, en die camera is daardoor nooit uit elkaar gevallen .

                          Er zit trouwens wel een metalen frame in die plastieken DSLR's .
                          http://barthuysmans.smugmug.com/
                          BD0338BE

                          Comment


                          • #14
                            Re: Hoe belangrijk is de behuizing bij aankoop digitale reflex?

                            Ik heb mijn D70 mede voor zijn uiterlijk gekozen, ik vind hem kwa body steviger aandoen als de canon 300d , had ik wat meer geld gehad dan had ik de 20 d gekocht.

                            Nu is mijn D70 laatst met een smak op de grond terecht gekomen(1 meter 70 hoog) en ja de body heeft wat plekken maar betwijfel of een 300d dit had aangekund.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Hoe belangrijk is de behuizing bij aankoop digitale reflex?

                              Oorspronkelijk geplaatst door chretien
                              Nu is mijn D70 laatst met een smak op de grond terecht gekomen(1 meter 70 hoog) en ja de body heeft wat plekken maar betwijfel of een 300d dit had aangekund.
                              Dat is mogelijk, maar voor hetzelfde geld is een val van 20cm funest voor een D70 of een 300D. Het is maar net hoe de camera terecht komt. Die kunststof body is taaier dan het voelt
                              Groeten,

                              Albert Jan

                              Website AJH
                              lidnummer: BD0371NL

                              Comment

                              Working...
                              X