Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

'Het Sony Alpha Topic'

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • 'Het Sony Alpha Topic'

    De bedoeling van dit forum ,
    is om de ervaring van het toestel,
    te kunnen delen met alle gebruikers of geintreseerden.
    er zijn waarschijnlijk een pak vragen en antwoorden ,
    die we hier kunnen bundelen.
    En aangezien de gebruikers elke dag groeien kan dit voor iedereen ,
    een intresant gegeven zijn.

  • #2
    Re: 'Het Sony Alpha Topic'

    Ik ben zeer tevreden over de sony alpha.Ik ben niet de grote kenner maar ik vindt toch dat de foto's van prima kwaliteit zijn
    Sony alpha 100/18-70mm

    Comment


    • #3
      Re: 'Het Sony Alpha Topic'

      Tsja, wil nog heel veel van dit toestel leren. De kwaliteit valt me nog steeds tegen. Maar dat komt door mij omdat ik of op auto of een van de modussen fotografeer (potret etc). Na een dagje schieten heb ik meestal maar 1 a 2 foto's die de moeite zijn.

      Vooral wat voor instellingen gebruiken jullie nu wanneer. bv in de dierentuin. portret, of auto of alles handmatig. iso waardes, kleurbalans etc.

      Comment


      • #4
        Re: 'Het Sony Alpha Topic'

        Oorspronkelijk geplaatst door Jimbo_R Bekijk bericht
        Tsja, wil nog heel veel van dit toestel leren. De kwaliteit valt me nog steeds tegen. Maar dat komt door mij omdat ik of op auto of een van de modussen fotografeer (potret etc). Na een dagje schieten heb ik meestal maar 1 a 2 foto's die de moeite zijn.

        Vooral wat voor instellingen gebruiken jullie nu wanneer. bv in de dierentuin. portret, of auto of alles handmatig. iso waardes, kleurbalans etc.
        -voor elk doeleinde zijn er andere instelingen,in de eerste plaats stap af van de voorinstellingen,
        -zet de i.s. altijd op(behalve op statief)
        -ga niet hoger dan 400 iso momenteel staat deze bij mij op 200 ,standaard ingesteld.
        -tracht te schieten op +- 2 stops hoger dan je objecktief aangeeft ,b.v.
        is je lens een f5.6 ga dan naar 8.0f (niet van toepassing bij lichtgebrek)
        -gebruik bij voorkeur de A stand (vaste f waarde) de snelheid regelt de camera vanzelf wel.
        -bij fel verlichte onderwerpen gebruik de iso 200hi stand .
        -mijn toestel staat ingesteld op levendige kleuren,alles +2 ,of dit het beste is weet ik niet maar ik haal er de beste resultaten mee.
        -ik gebruik meestal spotmeeting,focus op het middelpunt van het onderwerp,b.v. recht op het oog van de vogel of waar de foto het scherpst hoort te zijn.(andere instellingen zijn ook mogelijk voor andere anderwerpen)
        -tracht in jpg te werken tot je echt goed met je toestel overweg kan ,nu al in raw(arw) werken geeft aleen maar frustaties,en de sony levert normaal goede beelden af in jpg
        -gebruik je volle 10 milj.pixels , dit helpt bij het croppen van je onderwerp.
        -tracht elk onderwerp beeldvullend te nemen,(goed kadreren) dan moet je minder croppen en heb je automatis minder kwaliteitverlies.
        -zet ook je dr of dr+ stand op .
        -i.v.m. de ruisonderdrukking weet ik het niet echt ,als je deze gebruikt verlies je normaal meer detail in je foto,en zou je moeten je ruis kunnen reduceren,hier zou ik echt wel eens de raad van een kenner willen weten
        -veel meer kan ik je niet helpen al de rest moet ik zelf nog leren met dit toestel.
        Succes , en hopelijk heb ik je wat geholpen .
        Mvg des

        Comment


        • #5
          Re: 'Het Sony Alpha Topic'

          Oorspronkelijk geplaatst door DES Bekijk bericht
          -i.v.m. de ruisonderdrukking weet ik het niet echt ,als je deze gebruikt verlies je normaal meer detail in je foto,en zou je moeten je ruis kunnen reduceren,hier zou ik echt wel eens de raad van een kenner willen weten
          Ik heb geen Alpha welliswaar (maar wel al mee gewerkt), maar in mijn ogen moet je gewoon de ruisonderdrukking uitzetten en dan wat foto's nemen op alle mogelijke iso-waarden en dan deze foto's laten afdrukken. Dan zul je zien dat de ruis op papier veel minder erg is dan wanneer je de foto 100% op je beeldscherm gaat bekijken! Alleen op hoge ISO waarden (1600 oid) wordt hij echt goed zichtbaar. Dergelijke waarden gebruik je alleen doorgaans niet! Wellicht wel bij bijvoorbeeld concerten, maar daar is ruis weer niet zo heel erg IMHO.

          Ikzelf vind de effecten die ruisonderdrukking geeft erger dan de ruis zelf. Op mijn camera staat hij dan ook uit. Als je dan wel vind dat je teveel ruis hebt kan je dat achteraf met een goed stukje software (bijvoorbeeld neat-image) veel beter wegwerken.

          Maar het allerbelangrijkste (en da's bij alle aspecten, niet alleen met de ruisonderdrukking), probeer het uit! Zo vind je uit wat voor jouzelf het beste werkt. Een (D)SLR bied heel veel mogelijkheden, maar je moet ze er wel weten uit te halen, en dat leer je alleen maar door te doen EN door naar de foto's van anderen te kijken op dit forum en te kijken naar welke instellingen hier zijn gebruikt. (Dus installeer een exif-viewer).

          Comment


          • #6
            Re: 'Het Sony Alpha Topic'

            Die ruisonderdrukking die je kan aanzetting in je toestel heeft enkel maar betrekking op lange sluitertijden en is 'dark frame substraction'.

            Als je foto's neemt met een belichtings tijd van meer dan een seconde dan zal de camera nadien een tweede foto nemen met dezelfde instellingen maar een gesloten shutter.
            De sensor ruis uit die opname wordt dan van de originele foto aftgetrokken.


            Als tip :
            Ik heb vorige week het boek uit onderstaande topic gekocht en heb er al veel plezier aan gehad !



            So to explain what’s going on, allow me first to point you to a menu item you should become familiar with: MENU � 1 Noise reductn On. (Yes, Noise Reductn is spelled incorrectly to make it fit on the menu screen.) When this mode is set to “On” (which is recommended), the camera will take TWO pictures every time a shutter speed of one second or more is used. The first picture is of your subject – as you would expect. The second picture is taken with all light removed from the sensor, resulting in a black picture which contains only the natural noise from the sensor at the same temperature, ISO setting, and duration as the first picture. With this second “dark frame” picture, the camera has a clear idea of the kind of noise that is permeating the first picture. And then it can remove (to a certain degree) the characteristic noise from the image you just took. This technique, known as “Dark Frame Subtraction”, is very worthwhile, and is responsible for adding to the duration of long exposures. So, if you had set the camera on a tripod at night and took an exposure of a meadow on a moonlit night, the camera would be unresponsive for twice as long as your set exposure as it captures the sensor’s noise for subtraction later on.
            G
            As I look back over my life I am struck by postcards ... ruined snap shots ... faded posters of a time, I can't recall. James Douglas Morrison
            like.no.other

            Comment


            • #7
              Re: 'Het Sony Alpha Topic'

              Hallo,

              Ik wil even mijn bijdrage leveren aan dit topic en de verwarring uit de wereld helpen;

              De ruisondrukking bij Minolta/Sony kan niet worden uitgezet en staat ook (vergeleken met andere merken) redelijk mild ingesteld!

              Nu komt jullie vraag, waarom staat er dan ruisondrukking in het menu?
              Dat geldt enkel voor opnames langer dan 1seconde.

              De ruisonderdrukking bij het nemen op hogere iso kan niet worden verandert, dus aan/uitzetten in het menu gaat niets helpen als de sluitertijden korter is dan 1seconde.
              Daar komt nog bij: Als je een opname maakt van 30 seconden met de ruisonderdrukking aan, gaat hij ook 30 seconden nodig hebben om de ruisonderdrukking toe te passen.

              Hopelijk helpt het...

              Dit gaat nog een nuttige topic worden!

              Nog een kleine opmerking, het is vaak niet correct (zeker bij zeer kleine DOF) om centre focus te gebruiken en dan te herkaderen, bij het herkaderen volgens een cirkel, verandert de afstand tot het oorspronkelijke focus punt (eigenlijk is dit moeilijk uit te leggen zonder veel woorden en een goeie tekening...)

              Comment


              • #8
                Re: 'Het Sony Alpha Topic'

                Ik ben ook nog vollop an het oefenen en onder de knie krijgen van de Sony. Soms ben ik toch wel ontgoocheld over de intensiteit van de kleuren, zelfs op 'vivid' zijn die soms flets vind ik. Kan ook zijn dat ik teveel kijk naar foto's van anderen die steevast bewerkt zijn waarschijnlijk. Ook heb ik soms de indruk dat de foto's niet altijd haarscherp zijn..... Waarschijnlijk wil ik teveel parameters aanpassen terzelfdertijd: iso op 100, DR+aan, op A en dan bij fel licht de WB aanpassen op daglicht........
                tis nie simpel he. Ik heb de indruk dat ik met alles moet herbeginnen, terwijl ik analoog toch best wel foto's had die mochten gezien worden......

                Hoop dus dat dit engelstalig boek snel vertaald wordt, naar analogie van de nikon d80 en canon 400d die door easy computing in de handel werden gebracht in een nederlandstalige versie........

                Misschien moeten wel een SD organiseren voor de Sony Alpha bezitters: iedereen maakt zelfde foto's en dan de instellingen vergelijken en de resultaten......
                Sony RX10 Mark IV
                nog een fijne dag verder!
                Guido

                Comment


                • #9
                  Re: 'Het Sony Alpha Topic'

                  Gisterenavond op internet wat wezen zoeken in een engels forum over instellingen. Kwam toevalligerwijs tegen dat er een nieuwe firmware is. (had 1.00 en ben naar 1.02 gegaan).

                  En vandaag op pad met de alpha naar de dierentuin.

                  Ik heb hem vandaag op de p stand gezet (anders meestal auto of 1 van de programma's). Het mooie is dat als je het toestel aanzet en op je onderwerp richt en het knopje half indrukt hij een sluitertijd adviseert waar je vervolgens van af kan wijken. focussen regelmatig op center gezet. af en toe met de iso gespeeld. Het resultaat was dat ik enorm tevreden was met de foto's die ik vandaag geschoten heb. Ze zijn veel scherper en ook qua kleur zijn ze beduidend beter. Nu de foto's wat beter worden begint het leuker te worden, vraag me wel af of het niet ook door de firmware komt.

                  Comment


                  • #10
                    Re: 'Het Sony Alpha Topic'

                    @des

                    Dank voor je bijdrage, ik ga er eens mee spelen vooral met die a stand.

                    Twee vraagjes,

                    wat is i.s.?
                    hoe stel je de levendige kleuren +2 in?

                    Comment


                    • #11
                      Re: 'Het Sony Alpha Topic'

                      Oorspronkelijk geplaatst door Portmixus Bekijk bericht
                      De ruisondrukking bij Minolta/Sony kan niet worden uitgezet
                      Ruisonderdrukking bij de KM D5D & D7D kan zeker worden uitgezet! Waarom zou dat bij de Alpha niet zo zijn?
                      En indien de ruisonderdrukking aan staat werkt die enkel bij sluitertijden vanaf één seconde.
                      David Gyselaers | fotoclub Omni-Foto Diepenbeek

                      Comment


                      • #12
                        Re: 'Het Sony Alpha Topic'

                        Oorspronkelijk geplaatst door dg Bekijk bericht
                        Ruisonderdrukking bij de KM D5D & D7D kan zeker worden uitgezet! Waarom zou dat bij de Alpha niet zo zijn?
                        En indien de ruisonderdrukking aan staat werkt die enkel bij sluitertijden vanaf één seconde.
                        Dat is toch wat ik zeg?

                        Je mag dat zinnetje niet isoleren é...ruisonderdrukking (fabrieksruisonderdrukking bij iso-waarden) en ruisondrukking bij lange sluitertijden (wel zelf in te stellen) zijn 2 verschillende zaken...Misschien toch maar eens mijn post opnieuw lezen

                        Comment


                        • #13
                          Re: 'Het Sony Alpha Topic'

                          Jimbo heeft blijkbaar geen problemen gehad met het updaten? Je bent blijkbaar direct van de eerste softwareversie direct naar de versie 1.02 gegaan, en de 1.01 overgeslagen. Ik zit ook nog met de eerste softwareversie, maar tot nu toe durfde ik niet goed: iemand had ook direct naar de 1.02 gegaan met als resultaat dat zijn toestel niet meer functioneerde.......toch maar doen dan, maar toch eerst met de huidige op verlof komede maand: zeker is zeker .
                          Maar ga eens als Des de vividkleuren en de pre instellingen +2 doen en vergelijken.
                          Sony RX10 Mark IV
                          nog een fijne dag verder!
                          Guido

                          Comment


                          • #14
                            Re: 'Het Sony Alpha Topic'

                            ... en op de nieuwste toestellen is er zelfs al een 1.04 versie van de firmware gesignaleerd ... niet te downloaden van Sony ... raar

                            Comment


                            • #15
                              Re: 'Het Sony Alpha Topic'

                              Oorspronkelijk geplaatst door Jimbo_R Bekijk bericht
                              @des

                              Dank voor je bijdrage, ik ga er eens mee spelen vooral met die a stand.

                              Twee vraagjes,

                              wat is i.s.?
                              hoe stel je de levendige kleuren +2 in?
                              -i.s. is, Super SteadyShot, staat rechts op de achter zijde van je fototoestel,en dient om de trilingen/bewegingen die je maakt tijdens het fotograferen te reduceren ,wat je ook de mogelijkheid geeft om met een lagere sluitertijd te fotograferen,en zo heb je minder kans op bewegingsonscherpte.
                              -levendige kleuren stel je zo in ,, links bovenop je toestel heb je een instelwiel met ,verschillende instelingen één daarvan noemt dec,daar vind je vivid terug(of levendige kleuren).

                              Comment

                              Working...
                              X