Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Het Olympus Toppic

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Het Olympus Toppic

    Naar aanleiding van verschillende toppics zoals het canon 5d toppic enz...,
    dacht ik laat ik er ook eentje starten maar dan van Olympus
    Daar er verschillende moddelen zijn laat ik dat open, alle DSLR's van olympus zijn hier toegelaten
    Dit omdat we meer inzicht zouden krijgen in de instellingen en het matriaal op zich.
    En ook om elkaar ervaringen uit te wissselen.

    Zal spits afbijten,

    Was eerst zinnens op de fuji 100 bridge te kopen omdat ik slecht kan gaan en een wandelstok of kruk gebruik om te gaan.
    Maar deze was nog niet leverbaar op het moment dat ik dan een ander model heb getest.
    Dus een toestel gezocht dat gemaklijk te hanteren was en heb ik besloten om de E510 te kopen bij Foto Konijnenberg in Turnhout
    Deze kit bestaat uit de E-510 en de lenzen 14-42 en de 40-150
    Heb het toestel ter hand genomen en was aangenaam verast van dat de zoomringen van de kitlenzen dicht bij het toestel geplaatst zijn
    Dus gemakelijk voor mij om te zoomen met een hand om toestel en met een vinger de zoomring kan draaien
    Daar ik te lang moest wachten op de olympus flitser die hadden ze ook niet op stock.
    Heb ik er een Metz 44 flits nog bijgekocht omwille van dat vervelende flitsen in donkere omstandigheden en een aangepaste CSA 3202 flitsvoetje voor olympus cameras
    Je zou er als het ware gek van worden door dat flitsen.
    Zijn er nog die dit vinden en met welke flits ze dan nu werken ?
    Ben zeer tevreden van mijn keus en het gebruiksgemak.
    Minder over de ingebouwde flits
    Heb ook verschillende filters bijgekocht en een lowerpro heuptasje dat ik kan dragen als een buideltas.
    Dus voor weinig geld heb ik de stap van bridge (panasonic fz30) gewaagd naar de DSLR van Olympus
    De IS in de camera en de mogelijkheid om live view te bekijken zijn handig vooral omdat ik dat gewoon was met de pana fz30, deet hier ook alles via het schermpje.
    Ik fotografeer graag bloemetjes in mijn tuin en daar ik nog de raynox 250 macro heb liggen hier ook met geéxperimenteerd en op de 40-150 lens is deze
    zeer goed bruikbaar.
    Was zodanig verrast omwille van dat ik met de bridge gans de tele open moest zetten om
    de randen van dit opzet lensje te vermijden in de foto's
    Deze is nu zelfs bruikbaar in de 80mm stand op deze lens
    Zal geen randen zien op de foto's waardoor ik de mogelijkheid heb om grotere bloemen ook geheel op de foto te krijgen.
    Het geeft ook een meer DOF effect als ik deze gebruik.
    Dus wie wil de keus over Olympus hier meer toelichten en zijn of haar ervaringen hier neerpennen.



    Groeten
    Johny K

  • #2
    Re: Het Olympus Toppic

    Hmmm stil hier, vast niet veel olympus gebruikers ofwel zijn ze allemaal op stap.

    Comment


    • #3
      Re: Het Olympus Toppic

      Allez, als troost,

      Zuiko MF lenzen zijn van de allerbeste kwaliteit.
      Ik gebruik ze op mijn canon, en heb er vorige week nog 3 verkocht.

      Prijzen op ebay zijn dan tegenwoordig ook navenant.

      Beroemdste zuiko telgen zijn ongetwijfeld de 2 versies van de 21mm.
      Hier als dikwijls geroemd (en op 16-9) als de beste 21mm ooit, na de contax 21mm, een andere MF reus. Canon & co kunnen hier alleen maar van dromen.

      Zuikos hebben het bijkomende voordeel dat ze erg klein zijn. Je neemt 3 primes mee voor 1 van die moderne plastic zooms.

      Dpaul.
      DPaul - A.FIAP
      D810, nikkors and other stuff

      Comment


      • #4
        Re: Het Olympus Toppic

        Ben wel op zoek naar een goed prime
        lenske maar ben bang dat ik dat niet kan scherp stellen met 1 hand
        Die je daar beschrijft zijn manueel scherpsteleln is het niet ?

        Werk heel veel met statief daar niet van maar een beetje terughoudent tegenover manueel scherpstellen
        Had in gedachte deze bij te kopen als prime, Olympus EZ ZUIKO 25mm F 2.8
        Ze hebben mij gevraagd om op een feest enige foto's te maken van de mensen die aanwezig zijn.
        Zal vrouwtje wel doen daar niet van maar een geschikte lens voor een feestzaal dacht ik aan een prime.
        Of zou het best lukken met de kitlenzen die ik heb in samenwerking met de flitser

        Zie regelmatig op de marktplaats lenzen van olympus verschijnen maar vrees dat die niet compatibel zijn met het hedendaags digitaal toestel.

        Comment


        • #5
          Re: Het Olympus Toppic

          De zuiko MF lenzen worden op de digitale oly E toestellen geplaatst via een tussenring. Net zoals ik die op mijn canon zet, alleen een andere adapter.

          Dpaul.
          DPaul - A.FIAP
          D810, nikkors and other stuff

          Comment


          • #6
            Re: Het Olympus Toppic

            Oorspronkelijk geplaatst door DPaul Bekijk bericht
            De zuiko MF lenzen worden op de digitale oly E toestellen geplaatst via een tussenring. Net zoals ik die op mijn canon zet, alleen een andere adapter.

            Dpaul.
            Oke dank je, ga eens googlen wat ik hier over kan vinden over de adapters voor mijn toestel

            Comment


            • #7
              Re: Het Olympus Toppic

              Wil je écht goeie foto's maken met Olympus camera's en lenzen, laat dan de standaard lenzen voor wat ze zijn en blijf in de Pro serie of top-pro series.
              Maar dan moet ik er wel bij zeggen dat de lenzen uit de top-pro serie wel erg duur zijn, is ook voor mij ietsje te duur.
              Alle Zuiko digital lenzen zijn speciaal ontworpen voor digitale fotografie.

              Er zijn wel meer Olympus gebruikers op dit forum maar zij laten niet zo veel van zich horen.
              De meeste argumenten die er zijn om een olympus aan te schaffen worden meestal honend weggewimpeld door de diverse Cannoniers en Nikonners.
              Maar goed, ik zal hier proberen om een bijdrage te leveren.
              Ik kan alleen maar spreken uit ervaring over de E-1 en de E-3.
              Vooral over de E-3 ben ik erg te spreken, een geweldige camera.
              Zeker het in de body ingebouwde IS systeem werkt perfect, dat gecombineerd met een iets hogere iso waarde levert al snel 5 á 6 stops winst op.
              Het Anti dust systeem heeft zich al bewezen in de E-1, niet voor niets nemen andere merken dit over, maar Olympus was de eerste.....
              De body is stof- en waterdicht en is van magnesium.
              Ik heb ook al ondervonden wat de voordelen zijn t.o.v. plastic, vorige week liet ik de E-3 door een stommiteit uit mijn handen vallen, de camera kletterde op een betonnen vloer, stuiterde enkele malen in het rond, mijn hart sloeg even over toen ik dat meemaakte.
              Toen ik de camera opraapte was het klepje van de geheugenkaart opengesprongen, ik maakte het klepje dicht en bekeek de camera.
              Niets, maar dan ook echt niets was er van de val te zien, niet aan de camera en niet aan de lens.
              De camera werkte nog perfect, alsof er helemaal niets gebeurd was.
              Sindsdien heb ik er al weer zo'n 300 foto's mee gemaakt.
              Live view werkt ook fijn, vooral om in kikker perspectief foto's te nemen, dat het scherm draai- en kantelbaar is geeft dan ook voordelen.
              Gisteren heb ik een EC-20 2.0* teleconverter besteld, zo wordt de 50-200 lens omgerekend naar analoog een 200-800 lens.

              Al met al zijn de foto's met de E-3 en de goede lenzen haarscherp en geven de kleuren erg goed weer.
              Heb je vragen, dan hoor ik het wel.
              Olympus E-3 + Zuiko Digital 14-54 f2.8-3.5 + Zuiko 50-200 SWD f2.8-3.5 + Zuiko 50 macro + Zuiko 7-14 f4.0
              http://petermaas.blogspot.com/

              Comment


              • #8
                Re: Het Olympus Toppic

                De pro lenzen zijn nu op moment een beetje te hoog gegrepen.
                Spaarplan op moeten stellen om die te kopen.
                Zeg niet nooit maar ooit, zal nu mij al eens beter inwerken in de mogelijkheden van de camera.
                Dat live view ja dat gebruik ik regelmatig.
                Mag ik vragen als jij je toestel afsluit of die ook zo bibbert en geluiden maakt.
                Gewoon als je de camera nog in je handen hebt en afsluit voel je het trillen.
                De eerste maal was ik al bang dat ik iets verkeerd gedaan had of dat het al stuk was
                Ik was van de veronderstelling uitgegaan dat de censor gekuist werd
                bij het opstarten maar denk dat die het bij mij doet als ie afsluit .



                In ieder geval dank jij je beschermengel maar want laten vallen dat is niet zo best

                Comment


                • #9
                  Re: Het Olympus Toppic

                  ben op zoek naar een eerste Dsrl, en stuit regelmatig op de nu best betaalbare E410 met dubbele lenskit. Is er veel verschil met de E-510? Zijn de upgrades naar E420 /E520 de moeite waard? Belangrijk is de snelheid van de camera (kinderen en dieren) en als ik eens veel vrije tijd heb Macro (insecten en ander kruipend spul)

                  alvast bedankt
                  'Het leven is een korte-termijnproces met een onvermijdelijke deadline'

                  Comment


                  • #10
                    Re: Het Olympus Toppic

                    @ johnny K, dat bibberen is het IS (image stabilisatie) zet je dit uit zul je zien dat hij ook niet meer trilt bij het uitzetten van je camera.

                    @ lucas, Ik ken de specificaties niet van de E-420 en de E520, maar ze maken niet voor niets een betere camera.
                    Als je bv de E520 koopt ga dan ook meteen voor de betere lenzen, het is niet voor niets dat de 14-45 regelmatig te koop staat, die mensen gaan over op de 14-54 die lichtsterker en in het algemeen beter is. Op ebay ben ik de 14-45 al tegengekomen voor 100 euro, de lenzen uit de pro serie blijven waardevast.
                    Kijk voor welke lenzen beschikbaar zijn eens hier: http://www.olympus.nl/consumer/dslr_6756.htm
                    En voor de prijzen hier:


                    Je zult zien dat de goede lenzen vanaf 2 maal de prijs zijn van een
                    E520 body.......
                    Olympus E-3 + Zuiko Digital 14-54 f2.8-3.5 + Zuiko 50-200 SWD f2.8-3.5 + Zuiko 50 macro + Zuiko 7-14 f4.0
                    http://petermaas.blogspot.com/

                    Comment


                    • #11
                      Re: Het Olympus Toppic

                      De 510 beschikt over IS image stabelisation
                      En dat ontbreekt bij de 410 ook op het beeldschermpje zie een beetje verschil.
                      De 510 heeft een lcd van 230000 en de 410 van 215000.
                      En de 510 is zo en halve centimeter groter in alle kanten tegenover de 410
                      voor de rest zijn ze vrijwel identiek.

                      Als je echt je meer gaat toelegen op macro denk ik dat je wel genoodzaakt bent om een macro lens aan te schaffen
                      Weet dat sigma de 105 en de 150 ook voor FT of olympus mounth maakt.
                      Voor de rest de kitlenzen zijn zeker door mij toch goed genoeg bevonden om de eerste stappen in de dslr wereld te zetten
                      En zoals je zelf al melde best een betalbare instap camera.
                      Heb de E510 nog maar een dag of 5 dus moet zelf nog veel leren
                      Deze kit koste bij Konijnenberg in Turnhout zo een 615€
                      Ieder heeft zo zijn/haar voorkeur van merk
                      Ben gewoon naar ginds gereden en een paar merken even getest, vastgehouden en daarop mijn besluit genomen.

                      Heb gisteren pas naar de meegeleverde DVD geken die bij de camera kit was.
                      Zeer handig en leerzaam, vind dit een goede dienst die olympus meegeeft met de camera.

                      Of er veel verschil is met de nieuwe versie's die uitkomen zoals de 420 of de 520 reeksen kan ik niet zeggen
                      Denk dat dat maar minimaal zal zijn.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Het Olympus Toppic

                        Als ik het goed begrepen heb zijn de kitlens(en) voor alle 4-en 510/20 dezelfde. Het belangrijkste verschil tussen de E410 en E420 lijkt mij het toevoegen van een "anti-schoksysteem".
                        @Peer, als beginner zullen de kitlensjes wel voldoen dacht ik. Anders mischien ipv de dubbel lenskit , een body combineren met een "wandellens" van Tamron/Sigma of zo?

                        Is het 4:3 formaat geen storende factor?
                        'Het leven is een korte-termijnproces met een onvermijdelijke deadline'

                        Comment


                        • #13
                          Re: Het Olympus Toppic

                          Oorspronkelijk geplaatst door Lucas1711 Bekijk bericht
                          Als ik het goed begrepen heb zijn de kitlens(en) voor alle 4-en 510/20 dezelfde. Het belangrijkste verschil tussen de E410 en E420 lijkt mij het toevoegen van een "anti-schoksysteem".
                          @Peer, als beginner zullen de kitlensjes wel voldoen dacht ik. Anders mischien ipv de dubbel lenskit , een body combineren met een "wandellens" van Tamron/Sigma of zo?

                          Is het 4:3 formaat geen storende factor?
                          Het antischok systeem is een belangrijke toevoeging.
                          Ook als beginner mag je gerust met goede lenzen beginnen.
                          Nu geld uitgeven en later een betere lens kopen is duurder.
                          Maar ik kan niet in uw geldbuidel kijken, ik zou zeker niet aan tamron of sigma beginnen, deze lenzen zijn een stuk minder lichtsterk.

                          Over het 4:3 formaat valt iets te zeggen, dit is het formaat van een beeldscherm, maar afdrukken zijn vooral (nog) gebaseerd op 2:3
                          Voorbeeld, een afdruk 2:3 kan opleveren 30 bij 45 cm, bij 3:4 formaat zal dat zijn 30 bij 40 cm.
                          Lijsten zijn in het algemeen ook 2:3, je zult dus iets van je foto moeten croppen.
                          Olympus E-3 + Zuiko Digital 14-54 f2.8-3.5 + Zuiko 50-200 SWD f2.8-3.5 + Zuiko 50 macro + Zuiko 7-14 f4.0
                          http://petermaas.blogspot.com/

                          Comment


                          • #14
                            Re: Het Olympus Toppic

                            Oorspronkelijk geplaatst door Peer Bekijk bericht
                            Over het 4:3 formaat valt iets te zeggen, dit is het formaat van een beeldscherm, maar afdrukken zijn vooral (nog) gebaseerd op 2:3
                            Voorbeeld, een afdruk 2:3 kan opleveren 30 bij 45 cm, bij 3:4 formaat zal dat zijn 30 bij 40 cm.
                            Lijsten zijn in het algemeen ook 2:3, je zult dus iets van je foto moeten croppen.
                            Persoonlijk vind ik het makkelijker om een goede compositie te maken met een 4:3 als met een 2:3. Ik weet niet hoe dat komt, maar dat is puur persoonlijk. De meeste afdrukcentrales ondersteunen nu goed het 4:3 formaat. Ik spreek dan voor Nederland. Dat werd ook wel eens tijd want de compactjes die verkocht worden fotograferen bijna allemaal in dit formaat.

                            Ik heb heel wat toestellen gehad. En ook heel wat kitlenzen uitgeprobeerd. Je kunt met een gerust hart stellen, dat je voorlopig genoeg aan deze kitlenzen zult hebben. Ze zijn van goede kwaliteit (als we kwaliteit afzetten tegen geld hè..) Er is inderdaad een verschil met goede lichtsterke lenzen, maar die kan ik in ieder geval niet betalen. Voor mij geldt voorlopig dat ik echt uit de amateurreeks zal moeten kiezen ;-) Maar de foto's die daar uit komen zijn echt goed genoeg om een afdruk te maken tot in ieder geval A3 (groter ben ik nog niet gegaan.) Achteraf moet je wel wat verscherpen in je beeldbewerkingsprogramma maar goed dat moet altijd wel. Als je er eenmaal handigheid in hebt, kun je heel mooie foto's maken.

                            Ik fotografeer momenteel met de E330 die echt voor ontzettend weinig geld overal de deur uitgaat. Met de kitlenzen kun je soms al onder de 400 euro klaar zijn en dan heb ik het niet over tweedehands. Tweedehands kun je helemaal goedkoop uit zijn.

                            IS zou ik niet onderschatten. Het is zeker een toevoeging aan een camera.

                            De grootste tekortkoming momenteel vind ik echter dat er maar 3AF punten zijn. Wat meer zou ik wel prettiger vinden. Met de Sony F828 kan ik het autofocuspunt overal in mijn schermpje zetten en dat is soms met de compositie verrekte handig. Dat zouden ze van mij wel mogen veranderen.

                            Verder niks dan positiefs. Ik heb uit de Olly camera's echt prachtig werk zien komen. Werk waar ik alleen maar van kan dromen en dat was niet altijd met de duurste lenzen.

                            Groeten,
                            Bart

                            Comment


                            • #15
                              Re: Het Olympus Toppic

                              Ik kan helemaal met je meegaan Bart, op alle punten.
                              Nu nog een keer de E-3 uit proberen, je zult versteld staan.

                              Iedere voor zich en ieder het zijne en respect voor elkaar dan kunnen we samen de wereld rond.
                              Olympus E-3 + Zuiko Digital 14-54 f2.8-3.5 + Zuiko 50-200 SWD f2.8-3.5 + Zuiko 50 macro + Zuiko 7-14 f4.0
                              http://petermaas.blogspot.com/

                              Comment

                              Working...
                              X