Belgiumdigital.com in samenwerking met
Weergegeven resultaten: 1 t/m 14 van 14

Standaard Heeft er hier iemand een SD9?

Ik zie hier een pak "Canonians" en "Nikonians", maar... heeft er hier niemand die SD9?

Vergeleken met andere DSLR's heeft hij voor en nadelen (prijs = voordeel, lage ISO-waarden = nadeel, enz, enz...) maar voor mij is het belangrijkste: mooie foto's.

Nu was er gisteren een thread op dpreview (http://www.dpreview.com/forums/read....essage=5149112) waar iemand opperde dat de technologie waarop de meeste chips zijn gebouwd gewoon niet toelaat tot "dat extra beetje scherpte". Enkel de Foveon chip in de SD9 zou wat beter zijn...

Het ging hem hier niet om de SD9 "an sich", maar hij wou gewoon technologiën vergelijken. Hij kreeg echter een pak kwade antwoorden over zich, en werd meermaals als "troll" bestempeld. Tja...

Enfin, ikzelf probeer toch altijd eerst na te gaan of hij niet een klein beetje de waarheid spreeekt, dus ging ik wat op zoek naar testresultaten, en er zijn toch een aantal dingen die mij zijn opgevallen:

- De SD9 heeft maar een 3mb output, maar geïnterpoleerd naar 6Mb kunnen deze pics de scherpte van de D60 en D100 gemakkelijk evenaren. Zie ook de SD9-test van Phil Askey op dpreview. Hij komt tot dezelfde conclusie. Maar ik zou nog méér durven stellen; in de testvoorbeelden is voor mij duidelijk dat de SD9-plaatjes zelfs nog een ietsjepietsje méér detail bevatten dan de andere plaatjes. Phil wringt zich in bochten om niet hetzelfde te zeggen (lijkt me)

- Hoe goed je gebruikte sharpening methode ook is, je kan het SD9-resultaat niet evenaren, want elke sharpening methode (USM of anders) genereert artifacts. De SD9 heeft een "natuurlijke" scherpte.

-Phil vergelijkt de SD9 met de D60 en D30, maar niet met de 1Ds. Voor de tests van de 1Ds nam hij totaal andere beelden dan diegene die hij meestal gebruikt (werd ook geopperd in die thread op dpreview). Je kan deze "supertop" camera dus niet vergelijken met de SD9. Maar ook niet met de 10D of D100 of zo. Spijtig. Maar ook heel eigenaardig...

Wat denken jullie? En heeft er iemand hier zo'n cam? Wat zijn je bevindingen?

Voor de non-SD9 owners; begin hier niet op mij te schieten hee. Ik probeer gewoon de voor mij ideale cam te vinden (want ooit ga ik toch moeten overschakelen naar DSLR), dus ik overweeg gewoon alle opties. En op dit moment is één van mijn meest pertinente vragen: zou de goedkopere SD9 voor mij niet de (op dit ogenblik) ideale cam zijn? Het lijkt er immers op dat de SD9-voordelen (prijs, scherpte) niet opwegen tegen zijn nadelen (ietsje meer ruis, max 400 ISO, 2 sets batterijen)...

Standaard

Ik vind het concept van de X3 chip de moeite waard, maar ben nog een beetje sceptisch. De tests laten vermoeden dat er toekomst in zit, maar tot nog toe heeft enkel Sigma er iets mee geprobeerd. Als er niet meer gebruik van wordt gemaakt, moet je - denk ik - rekening houden met de mogelijkheid dat deze technologie weer verdwijnt. Dat zou betekenen dat je met de SD9 een product gekocht hebt waar geen evolutie meer in zit, en dat zou jammer zijn als je die som uitgeeft.

Ik vergelijk het een beetje met het 4/3 systeem van Olympus en wie waren die anderen ook alweer? Sommigen wachten daarop om over te schakelen op DSLR omdat ze denken dat de toekomst van digitaal daar ligt. Het is goed mogelijk, dat wel, maar het is nog veel te vroeg om daarover een uitspraak te doen.

Dit zijn eigenlijk allemaal redenen voor mij om te kiezen voor een systeem dat zijn waarde reeds bewezen heeft, en door een respectabele fabrikant wordt aangeboden. Daarmee bedoel ik niet dat Sigma geen respectabele fabrikant is, maar niet van het kaliber van Nikon of Canon (of zelfs Minolta, Pentax, Olympus of Fuji).
    Pieter
    --
    Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

Standaard

Jochen,

Ik heb tot voor kort ook de aanschaf van de SD9 overwogen. Zeker omdat een kennis van me naar de US moest, en er daar complete pakketjes voor ca 1500€ worden aangeboden. (body, 2 lenzen, flits, microdrive, en nog wat prullen).

Ik heb echter voor de D30 gekozen omdat daar ietsje meer lenzen voor beschikbaar zijn en omdat ik een beetje schrik had om een compleet nieuw concept qua camera aan te schaffen. Ook de USA garantie weerhield mij om deze (toch redelijk performante) camera aan te schaffen.

Maar als er een opvolger komt die de 'kinderziektes' van deze eerste Sigma D-SLR oplost, dan zal ik toch alweer zwaar overwegen om tot aanschaf over te gaan.

Standaard

Originally posted by Jochen
    - De SD9 heeft maar een 3mb output, maar geïnterpoleerd naar 6Mb kunnen deze pics de scherpte van de D60 en D100 gemakkelijk evenaren. Zie ook de SD9-test van Phil Askey op dpreview. Hij komt tot dezelfde conclusie. Maar ik zou nog méér durven stellen; in de testvoorbeelden is voor mij duidelijk dat de SD9-plaatjes zelfs nog een ietsjepietsje méér detail bevatten dan de andere plaatjes. Phil wringt zich in bochten om niet hetzelfde te zeggen (lijkt me)
    Daar mag je vanop aan, hij kan het zich gewoon niet permiteren, een bewijs dat zeer onafhankelijk publiceren echt wel moed vergt en ook moeilijk is. Als je goed tss de regels leest zijn er veel tijdschriften die 'in favor of' publiceren, gewoon uit commerciële overwegingen (reklame van dezelfde vendor).

Ik lees dus alle reviews meestel met twee zaken in het achterhoofd:
    1) houd rekening met het subjectieve gevoel en voorkeuren van de tester
    2) houd rekening met invloeden van reklame, commerciële overwegingen

Daarom blijft de meest interessante test : DIY (do it yourself)

Standaard

Volledig mee eens Phille, maar heb jij 'm in Belgie al in de etalage zien staan ?

Voor ik mijn (2de hands) D30 kocht ben ik bij verschillende fotozaken geweest om de SD9 eens te 'betasten'. Maar bij de meeste fotozaken werd ie alleen op bestelling geleverd. (aan een hele dure prijs dan nog)

En daar wringt het schoentje voor de meesten denk ik. Onbechikbaarheid om hem eens te testen.

Standaard

Originally posted by Tom
    Volledig mee eens Phille, maar heb jij 'm in Belgie al in de etalage zien staan ?

Voor ik mijn (2de hands) D30 kocht ben ik bij verschillende fotozaken geweest om de SD9 eens te 'betasten'. Maar bij de meeste fotozaken werd ie alleen op bestelling geleverd. (aan een hele dure prijs dan nog)

Je kunt altijd eens langs komen om dit prachtige toestel te testen.
    En daar wringt het schoentje voor de meesten denk ik. Onbechikbaarheid om hem eens te testen.
    Verzamelaar van digitale Canon en Nikon toestellen en lenzen

Standaard

Je kunt altijd eens langs komen om dit prachtige toestel te testen
    Maar aan welke prijs ???

Standaard

Hallo,

We kunnen een Sigma SD-9 hebben om uit te testen, maar we wachten bewust tot juli - dan hebben we (eindelijk) meer tijd en kunnen dat dan ook grondig doen.
    Dus nog even geduld ... .

Jaja

Standaard

Originally posted by Tom
    Je kunt altijd eens langs komen om dit prachtige toestel te testen
    Maar aan welke prijs ???
    Geldig legitimatiebewijs, minstens zes maanden lid van BD + geldige kredietkaart
    Verzamelaar van digitale Canon en Nikon toestellen en lenzen

Standaard

goed nieuws Jaja en ik raad dan ook aan alleen met Sigma lenzen te testen zodat de situatie het best wordt benaderd ?

Ik heb de SD9 slechts zeer kort in de hand gehad tijden de kleine fotobeurs in Geel in jan/feb ... mijn eerste indruk is dat het toestel relatief groot was in vergelijk met m'n D100

Standaard

Geldig legitimatiebewijs, minstens zes maanden lid van BD + geldige kredietkaart
    Sh.t, dan moet ik nog aan een geldige cc geraken ....

Standaard

Originally posted by jaja
    Hallo,

We kunnen een Sigma SD-9 hebben om uit te testen, maar we wachten bewust tot juli - dan hebben we (eindelijk) meer tijd en kunnen dat dan ook grondig doen.
    Dus nog even geduld ... .

Jaja
    Hey Jaja,

Je zou me enorm plezier doen mocht ik aan die tests mogen meewerken (of hem zelf ook even mogen bepotelen om mijn eigen mening te kunnen vormen).

Standaard

De kwestie van de SIGMA heeft mij ook al bezig gehouden, vooral omdat het theoretisch zo mooi oogt.
    Ik heb alleszins toch de indruk dat de zaak niet echt van de grond komt en ik vraag me af net zoals vele anderen af waarom.

Het toestel zelf (vrij fors beestje) staat in de vitrinekast van Mediamarkt in Antwerpen en als ik mij goed herinner aan een prijs van minder dan 2.000 euro.

MVG Hugoke

Standaard

De kwestie van de SIGMA heeft mij ook al bezig gehouden, vooral omdat het theoretisch zo mooi oogt.
    Ik heb alleszins toch de indruk dat de zaak niet echt van de grond komt en ik vraag me af net zoals vele anderen af waarom.
    Ik denk dat de meesten een beetje bang zijn van de beschikbare lenzen, daar er velen (zie hier maar) zweren bij Canon (al dan niet L) lenzen. Ikzelf heb geen probleem met Sigma lenzen. Ik denk ook dat de meesten al lenzen bezitten voor een Canon of Nikon, en niet echt bereid zijn om dit allemaal te vernieuwen.

PS : Die SD9 houdt mij ook bezig, maar ik wacht tot ik 'm eens life kan testen (van een kennis of zo ... )

Soortgelijke discussies

1. FAQ : lees eerst hier voor je wat post
    Door fredericrom in forum Camera's
    Reacties: 25
    Laatste bericht: 27 juni 2014, 10:43
  2. Doet nog iemand hier Fuji S2 Pro...:-)
    Door theokus in forum Camera's
    Reacties: 1
    Laatste bericht: 8 mei 2004, 07:32
  3. wie weet wat hier gebeurt is.. (rare zweem)
    Door creXis in forum Algemeen
    Reacties: 8
    Laatste bericht: 17 april 2004, 13:25
  4. Hoelang kan ik hier nog meedraaien?
    Door Creator in forum Algemeen
    Reacties: 24
    Laatste bericht: 5 april 2002, 17:29

Regels voor berichten