Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Heb eens met de 300D mogen spelen...

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Heb eens met de 300D mogen spelen...

    ...Samen met GiantPat naar een pro-beurs getrokken dit WE...

    De Canon stand was veruit de volledigste, en alle toestellen lagen er, om eens te testen. Zo ook de 10D, de 1Ds en twee 300D bodies (+ bijhorende 18-55mm lenzen, maar ook nog andere lenzen - van breedhoek tot de 600mm L prime).

    We mochten ook onze eigen CF kaartjes gebruiken.

    Volledigheidshalve moet ik ook vermelden: dit waren show-modellen. Dus nog niet de definitieve modellen in de winkelrekken. Deze hadden dus een lagere firmware...

    Veel tijd om te testen was er niet; het aantal "geïnteresseerden" was aanzienlijk. We hebben dus niet de tijd kunnen nemen om alle settings op de cam te zetten zoals wij ze graag hadden gezien, en nog minder de tijd gehad om een "test-scenario" uit te werken.

    Wat hebben we dan wel gedaan?

    Wel, gewoon al eens getest hoe de cam in de hand ligt, hoe hij focussed, enz... en wat de resultaten zijn. En we hebben ook eens getest of de "potentiële problemen" die op dpreview worden gebruikt om de camera af te raden nu weldegelijk zo'n probleem zijn. De bevindingen:

    -De kleinere viewfinder: hij is inderdaad wat kleiner, maar hij is toch zeer helder. Ik had er absoluut geen probleem mee.

    -Het hardere shutter-geluid: ja, da's inderdaad wat harder dan de D60 of 10D, maar we luisterden ook even naar de 1Ds, en... die bleek NOG luider te zijn. Een non-issue dus.

    -De plastic body. De 300D voelt inderdaad niet aan als een 10D, maar toch is hij zeer stevig. Ik zie hier geen graten in. Temeer omdat ik besef; laten vallen = kapot, bij elke camera, of dat nu een 300D is of een 10D, dat maakt niet uit.

    -De AI servo. De onmogelijkheid tot kiezen van de focus mode was ook zo'n hevige discussie op dpreview. Daarom even geprobeerd om de camera te foppen (een aantal mensen beweerden dat je de cam gemakkelijk kan "foppen" zodat hij verkeerd focussed). Het is ons niet gelukt een slechte shot te nemen (burst modes van 4 shots, center focus, op stappende mensen). Toegegeven, onze subjecten bewogen niet snel, doch ze bewogen kriskras door elkaar, en zolang ons subject niet volledig werd "geblokt" kon de cam perfect volgen, zonder fout te focussen (al dan niet op het verkeerde subject). Van de "1 seconde" switch die de camera zogezegd zou nodig hebben om over te schakelen op AI focus heb ik niks gemerkt...

    De conclusies zijn simpel, en eigenlijk al geweten...
    -Neem de argumenten van camera-bashers op dpreview met een grote korrel zout.
    -Canon mag terecht trots zijn op de 300D. Het is een trendsetter (de eerste "goedkope" SLR, een "instapmodel") maar levert toch "pro" resultaten en een pak mogelijkheden.

    Dat doowinterde SLR-eigenaars geen genoegen nemen met de 300D en opteren voor een "hoger" model, dat heb ik alle begrip voor. Maar als ze dit toestel afraden aan "beginnelingen" dan zijn ze toch wel fout. Wie op dit moment een prosumer heeft, en er aan denkt om de "overstap" te wagen kan ik maar één ding aanbevelen: doen!

    Ikzelf was enorm verbaasd hoe goed dit toestel in de hand ligt, en hoe licht het is. En de buffer grootte (die door een aantal "puristen" te klein wordt bevonden) was voor mij méér dan voldoende; 4 shots in 1,5 seconden bleek ruim voldoende voor me, temeer omdat de camera nog toeliet van onmiddelijk na de burst-mode nog extra single-shots te nemen. En waar ik ronduit overdonderd van was: de uiterst snelle AF en de minieme shutterlag. Ten opzichte van de meeste prosumers is dit toch wel een hemelsbreed verschil! Ik testte met de 28-135 IS USM die ik de dag ervoor 2e hands had gekocht, en kreeg dus al een "preview" van hoe ik binnen zo'n 6 maand ga schieten, en ik ben overtuigd: happy times ahead!

    Tot zover het 300D-nieuws. Maar een positieve ervaring (300D) gaat meestal gepaard met een negatieve ervaring, en dat moet ik toch ook nog even vertellen: de Olympus E-1 maakte een slechte indruk op me. Niet het toestel op zich, want ook dat ligt goed in de hand, en reageerde bijzonder goed (dat mag ook wel voor die prijs), maar wat we te horen/zien kregen op de Oly-stand:
    -Er was nog steeds "maar" dat eerste lensje bij. De rest van het materiaal, inclusief andere lenzen, waren niet beschikbaar. Raar, zeker als je weet hoe lang de E-1 produkten nu al zijn aangekondigd.
    -Er mochten geen eigen memory-cards worden gebruikt, en er mocht dus ook niet worden geprint. Kijk, ik kan begrijpen dat ze zeggen "de firmware is de laatste niet" (zoals bij Canon), maar dit was anders. Het was ronduit een heilige schrik om potentiële klanten te verliezen. Er is iets "fishy" aan die E-1, en ik heb een vermoeden dat er meer aan de hand is dan wat kan worden opgelost door een firmware-upgrade.
    -We vroegen ook even aan de Oly-rep. hoe het nu zit met fuji, en die wist ons te zeggen dat zij een contract hadden getekend "dat ze eventueel later aan boord zouden mogen springen als ze dat wensten". Met andere woorden; niks staat vast, en wie had gehoopt op een extra, sterke medespeler-producent die de nieuwe 4/3 standaard onderschrijft, die komt bedrogen uit...
    -Ook een precieze releasedatum (zoals de 300D) durfde hij niet geven. Hij hield het op "eind dit jaar".

    Ik vind het E-1 verhaal toch zeer jammer, temeer omdat ik op dit moment een Oly heb, en er zeer tevreden over ben...
    http://www.theafricabug.com

  • #2
    Gelukzak.

    Uitstekend idee om eens een paar toestellen in de hand te nemen. Hopelijk liggen er straks genoeg in de winkels, zodat iedereen dat eens kan doen voordat ze tot aankoop overgaan. Ook de eigen CF gebruiken vind ik positief. Zo kan je ook enkele toestellen uitproberen en achteraf thuis rustig vergelijken.
    Pieter
    --
    Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

    Comment


    • #3
      Hey Jochen,

      inderdaad gelukzak Toch ben ik even benieuwd waar het was dat je op de beurs was? Hoop dat hij inderdaad zo goed mee valt ja, geen foto's die we mogen bewonderen?

      Groetjes,
      Lexieke
      .:www.shadowarts.be:.

      Comment


      • #4
        Waar blijven de postings? Ben wel benieuwd....

        kruimeltje
        10D | 28-135 IS | 50 mm f 1.8 II | 17-40 L | 550 EX | Archos Gmini 220

        Zoals het muisje thuis klikt, klikt het nergens!

        Comment


        • #5
          @Lexieke: het was de "PIA" beurs (Photo Imaging Association). De beurs ging door in Groot-Bijgaarden.

          @Kruimeltje; ik heb geen pics bewaard. Zoals gezegd; de settings stonden niet ideaal, en we hebben ook geen extreme dingen geprobeerd (bvb. hoge ISO om de ruis te bekijken)...
          http://www.theafricabug.com

          Comment

          Working...
          X