Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hama Antidust Druckluft 250 ml = Reinigen CCD ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Hama Antidust Druckluft 250 ml = Reinigen CCD ?

    Op Top-Foto.de zie je zo'n spuitbusje staan ... is dat gewoon lucht onder hoge druk in een flesje om je sensor af te blazen? Iemand daar al ervaringen mee? Ik heb in een action-shop naar blaasperen gevraagd maar die hadden ze niet en ze raadden me potjandorie aan m'n toestel gewoon op te sturen naar de Fabrikant, Hoe is da mogelijk ! Reinigen is een tweewekelijkse routine om je toestel optimaal te houden toch?, dat er daar nu geen enkele fotozaak kan op inspelen! In een andere zaak in dezelfde winkelstraat was 't weer van dat ... 'nee dat hebben we hier niet meneer' ... maar hij raadde me een spuitbus met lucht onder druk aan die je in grootwarenhuizen kan vinden. Nouja, ik verkies toch de Giotto blaaspeer waarvan hier al sprake is geweest ... enkel wil ik wel es 'zien' hoe die eruitziet vooraleer ik die bvb. van bij Bartok laat opsturen. Iemand die good-willig is die peer van 'em es te shooten en als een jpeg'ske door te mailen?

    Thanx
    Canon EOS 300V / EOS 10D - EF 28-90 DC II - EF 75-300 DC III - EF 24-85 USM

  • #2
    Zelf gebruik ik die spuitbus van Top-Foto.
    Het grote verschil met een gewone blaaspeer is dat dit stofvrije lucht is, met zo'n peer zuig je de huiskamerlucht inclusief alle stofdeeltjes op en pers ze vervolgens in de hart van de camera.
    Wel opletten dat je twintig á dertig centimeter van de camera afblijft én dat je de spuitbus mooi rechthoudt, zoniet komt het drijfgas mee naar buiten en dat is niet zo goed.

    Hombre

    Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

    Comment


    • #3
      Originally posted by Hombre
      Zelf gebruik ik die spuitbus van Top-Foto.
      Het grote verschil met een gewone blaaspeer is dat dit stofvrije lucht is, met zo'n peer zuig je de huiskamerlucht inclusief alle stofdeeltjes op en pers ze vervolgens in de hart van de camera.
      Wel opletten dat je twintig á dertig centimeter van de camera afblijft én dat je de spuitbus mooi rechthoudt, zoniet komt het drijfgas mee naar buiten en dat is niet zo goed.


      Bedankt voor de reactie !

      Watte drijfgas? 20 à 30 cm is wel een beetje ver he ... zit daar dan zoveel druk op? Ik heb even gekopieerd en geplakt vanop de top-foto site wat bij dit produkt staat beschreven ...
      ------------------------------
      Hama AntiDust Druckluft 250ml
      Reinigungsspray (Staubentferner) für Photo, Optik, Film, Video, Medizin, CD, Computer, EDV, Hobby, Telecom, Technik, Electronic etc., Monoblockdosen mit Schraubkopf für verstärkte Blasintensität, Gasdruck stabil bis Ende der Füllung, Leerdosen für Alu-Recycling, Lieferung mit Sprühventil und Kapillarrohr, Type "Formula" (enthält 60 % Reclin und 40 % Propan/Butan), gereinigtes Gemisch, FCKW-frei, keine Ozonschädigung, 250ml Inhalt
      Artikelnummer: HAM5814

      ------------------------------

      Het is samengesteld uit 60%Reclin & 40%Propaan/Butaan. Doe ik daar niets verkeerd mee? Waarom steken ze daar niet gewoon 'samengeperste lucht' in die door ons wordt opgesnoven?

      En dit is dus BETER dan een ordinaire blaaspeer? Dat zou ik nu toch wel eens willen weten ... denkt iedereen daar zo over?

      Canon EOS 300V / EOS 10D - EF 28-90 DC II - EF 75-300 DC III - EF 24-85 USM

      Comment


      • #4

        Het is samengesteld uit 60%Reclin & 40%Propaan/Butaan. Doe ik daar niets verkeerd mee? Waarom steken ze daar niet gewoon 'samengeperste lucht' in die door ons wordt opgesnoven?
        Omdat je niet veel perslucht in zo'n klein busje kan proppen. Wat die Reclin is, dat weet ik niet. Maar dat propaan/butaan mengsel (LPG dus) zit als vloeistof in de spuitbus, en als je die onstpant komt er dus een veel groter volume uit.
        Om perslucht vloeibaar te maken heb je een heel hoge druk nodig (+ 300Bar), en dat is veel te gevaarlijk. Bovendien wordt de bus dan heel zwaar, anders klapt die gewoon uit elkaar. En dan moet er nog een ontspanner gebruikt worden om de druk naar een aanvaardbare waarde te regelen, anders maak je zeker stukken.
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment


        • #5
          Op Top-Foto.de zie je zo'n spuitbusje staan ... is dat gewoon lucht onder hoge druk in een flesje om je sensor af te blazen? Iemand daar al ervaringen mee? Ik heb in een action-shop naar blaasperen gevraagd maar die hadden ze niet en ze raadden me potjandorie aan m'n toestel gewoon op te sturen naar de Fabrikant, Hoe is da mogelijk ! Reinigen is een tweewekelijkse routine om je toestel optimaal te houden toch?, dat er daar nu geen enkele fotozaak kan op inspelen! In een andere zaak in dezelfde winkelstraat was 't weer van dat ... 'nee dat hebben we hier niet meneer' ... maar hij raadde me een spuitbus met lucht onder druk aan die je in grootwarenhuizen kan vinden. Nouja, ik verkies toch de Giotto blaaspeer waarvan hier al sprake is geweest ... enkel wil ik wel es 'zien' hoe die eruitziet vooraleer ik die bvb. van bij Bartok laat opsturen. Iemand die good-willig is die peer van 'em es te shooten en als een jpeg'ske door te mailen
          Ga naar en fotozaak die Hama producten verkopen en voor 10 euro, kunt ge die blaaspeer van Hama nr.5610 kopen of eventueel laten bestellen. Werkt perfect ik heb de mijne bij Grobet(Antwerpen) gehaald. Heb daar ook een spuitbus van mee gebracht AIR DUSTER KIT voor 17 euro is van het merk Kenair. Sensor doe ik met de blaaspeer.
          Marcel
          Marcel
          Nikon body's plus wat Nikkor glas.
          Nieuwe website: http://verschuerensphotos.smugmug.com/

          Comment

          Working...
          X