Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Grijsfilters

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Grijsfilters

    Om meer comtrast in b.v. de lucht te krijgen worden grijsfilters aangeprezen. Twee vragen, wat voor effect heeft een grijsfilter en welke zijn de meest gebruikte/beste te gebruiken?

    leo
    Pentax K10D

  • #2
    Re: Grijsfilters

    Om de wolken mooier wit, de lucht mooier blauw te maken gebruik ik een polarisatiefilter
    Mijn fotosite ??? www.lievenlens.be of www.lieven-lens.be

    Comment


    • #3
      Re: Grijsfilters

      Ook ik gebruik graag een polafilter maar als de lucht niet echt goed blauw doorkomt gaat je polafilter niet op. Ik begreep dat een grijsfilter vooral betere luchten geeft als die niet zo blauw/sprekend is.

      leo
      Pentax K10D

      Comment


      • #4
        Re: Grijsfilters

        Een grijsfilter verbetert niet de weergave van de lucht.
        Een grijsfilter absorbeert alle kleuren in dezelfde waarde en wordt daarom dan ook een neutraal grijsfilter genoemd. De waarde van absorptie wordt uitgedrukt in waarden zoals 10, 20, 30 enz... Een filter van waarde 30 absorbeert de helft van het aanwezige licht (30 komt feitelijk van log 2 x 100).
        Dit is het equivalent van één diafragma-waarde of één verdubbeling van de belichtingstijd.
        Grijsfilters worden meestal gebruikt als er te veel licht is. Te vergelijken met het nemen van zeer heldere objecten zoals de zon, een lasser, een booglamp, hel verlichte sneeuwlandschappen.

        De enige filters die de lucht donkerder zullen weergeven zijn een polarisatiefilter en een UV-filter.

        Henri
        lidnummer: BD0435BE

        Comment


        • #5
          Re: Grijsfilters

          In aanvulling op Kodachrome:
          Je hebt gewone grijsfilters en grijsfilters met een verloop erin (alleen een deel van het filter is grijs). Als je laatstgenoemd type filter gebruikt, kun je bv. bij een landschapsfoto het grijze deel voor de lucht gebruiken het het niet-grijze deel voor het land. Dit is nuttig als de lucht t.o.v. het land zo licht is, dat je camera ofwel de donkerste tinten ofwel de lichtste tinten niet zal kunnen registreren. D.m.v. het filter kun je de lucht donderder maken, waardoor je toch alle tinten kunt vastleggen.

          Comment

          Working...
          X